Fjernelse af Ubuntu

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
mbo

Fjernelse af Ubuntu

Indlæg af mbo »

Jeg har en zepto computer med pre-vista. Jeg er ganske godt tilfreds med vista men alligevel ville jeg gerne Installere Ubuntu. Derfor lavede jeg så der var en ekstra partition som Ubuntu blev installeret på. Da Vista stadig er min fortrukne lave jeg i ubuntu boot så denne var standard som start-up men nu er jeg kommet til at jeg gerne vil have fjernet Ubuntu. Eftersom ubuntu har overtaget boot fra windows så er jeg klar over at det ville lave lort i den hvis jeg bare slettede Ubuntu-partitionen og Swap-partitionen.

Jeg vil gerne hører jer hvordan ubuntu nemmest fjernes uden det går ud over vista. For evt. nysgerrige så slettes ubuntu da jeg hellere vil have en Xp-pro installeret på den plads som ubuntu fylder. Xp-pro er mere praktisk når det gælder LAN-weekender med vennerne :D

Billede
Rød omkredsning viser de partitioner jeg vil have fjernet. Ubuntu og Swap

Min computer er som følgende angående OS:
Window Vista: Home Premium 64bit
Ubuntu 8.04 64bit
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Fjernelse af Ubuntu

Indlæg af Christian.Arvai »

hej

jeg fandt en tråd med et lignende spørgsmål:
viewtopic.php?f=2&t=4083
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
mbo

Indlæg af mbo »

Quote af christian.arvai, i anden tråd
det er helt korrekt at du bare skal formatere partitionen, men du sletter samtidigt Grub (opstartsmenuen hvor du vælger mellem OS), så
for at du kan genoprette den, skal du først have hentet og brændt: http://www.supergrubdisk.org/
og du kan læse en ret god forklaring på brugen her: viewtopic.php?f=4&t=2862&p=15817&hilit=supergrubdisk#p15817

når du så er klar med supergrubdisk, skal du:

1: formatere den partition som ubuntu ligger på
2: bruge supergrubdisk til at genoprette MBR til windows, så den kan starte på din windows partition igen (se evt det link med forklaring herover)

PS: i nogle tilfælde følger der en cd med til computeren med windows på, og den kan muligvis også bruges til formålet !

Quote af philipo, i anden tråd
********* LØSNING START *****

Jeg valgte at downloade SuperGrubDisk til boot på cd-rom:
http://download.linux-live-cd.org/Super ... sgd/cdrom/
(her valgte jeg: super_grub_disk_0.9689.iso)

Jeg brændte det image ned på en cd-rom.

Jeg bootede op på cd-rom'en. og så kommer der en menu frem.
Der valgte jeg den første "SuperGrubDisk"
Derefter : English
Også: Windows
Også: Fix Boot
Også: At MDR skulle ligge eller være standard på min windows XP disk.

Også virkede det hele perfekt :)

********* LØSNING SLUT *******

Jeg vil bare vide om jeg har forstået det rigtigt nu. Jeg indsætter min ubuntu CD og slette ubuntu. Derefter indsætter jeg Supergrubdisken og booter fra den og sige den skal genoprette MDR.?
Virker Supergrubdiskpå vista ?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg vil bare vide om jeg har forstået det rigtigt nu. Jeg indsætter min ubuntu CD og slette ubuntu. Derefter indsætter jeg Supergrubdisken og booter fra den og sige den skal genoprette MDR.?

du kan også bruge windows til at slette ubuntu partitionen med (frit vælg her).
Virker Supergrubdiskpå vista ?

så vidt jeg ved så ja og jeg har været inde på deres hjemmeside og kigge, men jeg har altså ikke prøvet det selv nogensinde, det er jo ligesom det der er problemet, dem
der får løst problemet, forlader forumet uden at skrive præcist hvad de gjorte for at løse problemet, så andre med samme problem ikke kan finde løsningen senere :wink:

men jeg fandt da en guide om brugen af supergrubdisk:
http://www.supergrubdisk.org/wiki/UninstallGRUB

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
mbo

Indlæg af mbo »

du kan også bruge windows til at slette ubuntu partitionen med (frit vælg her).

Haha :D nu er jeg bare lost xD Skal jeg bare fjerne partitionerne igennem administratoren i windows og så genstarte med Supergrubdisk ?
Tja jeg skriver lige en guide til hvordan jeg gjorde når det lykkedes. Mit problem bunder i at jeg ikke kan undvære min computer hvis det fucker om med afinstallationen.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

du kan godt fjerne partitionerne igennem administratoren i windows og så genstarte med Supergrubdisk.

men tag lige en backup af alle vigtige data i windows, når man arbejder med partitioner, er der jo altid en lille chance for at man laver en fejl.

mbo

Indlæg af mbo »

Ja selvfølgelig :) Jeg har virkelig ikke tænkt mig at tage chancen. Alt skolearbejde fra 3 år ville være væk oO (ej har dog backup). Efter som jeg var forudsende at windows vista sandsynligvis ville gå under før eller senere så er windows partitionen kunne en lille en. Derved går alle data ikke tabt hvis vista gør.
mbo

Indlæg af mbo »

Som du siger christian så vender kun få tilbage efter at de har fjernet ubuntu. Jeg tænker så at jeg lige vil skrive hvordan jeg gjorde.
Hjælpen herinde fra hjalp mig til at finde SuperGrubDisk. http://www.supergrubdisk.org/
Jeg hentede SuperGrubdisk Cd-rom og brændte til en dvd. Ja eftersom jeg ikke havde nogle cd'er tænkte jeg at en dvd kunne være lige så godt og det virkede. Jeg brugte et medfølgende program til min bærbar men mange brænder programmer kan brænde en iso til disk (image to disk).
Nu har jeg min Boot-cd til at genoprette vista boot-sektionen.

Jeg går derefter ind i administrator i windows. Jeg sletter de partitioner som jeg ved indeholder ubuntu. Dette medfører så også at grub bliver fjernet og gør at jeg nu ikke kan starte vista op uden at genoprette boot-sektionen i vista.
Billede
Rød omkredsning viser de partitioner jeg vil have fjernet. Ubuntu og Swap

Jeg genstarter computeren.
I bios vælger jeg under boot at starte fra mit cd-rom drev.
Nu starter SuperGrubDisk.
Det ser meget forvirrende ud i starten men tag det med ro og gør hvad den siger.
Du skal først vælge: Choose Language & HELP og derefter vælge English Super Grub Disk (se herunder, dog kan teksten afvige fra version til version)
Billede
Nu vælger du Advanced og derefter Windows (Advanced)
Du har nu valgt at det er windows du vil reparere.

Nu vælges Fix Boot of Windows
Da windows ikke altid ligger som c eller først partition skal SuperGrubDisk nu lige se hvor windows ligger. Du vil formentlig få kun en mulighed at trykke på. Select the partition where Windows is found.
Billede
Trykker du enter på den partition som windows ligger på vil SuperGrubDisk gendanne din boot-sektion. Når du får beskeden SGD HAS SUCCEEDED (billede se over) så er boot forhåbentlig gendannet og du får muligheden for at genstarte computeren.
Du skal nu ind i bios og lave boot om til din harddisk med windows og vista/xp vil starte.

Mellem alle disse trin med supergrubdisk vil du formentlig blive sat til at skulle trykke på anykey =) Det er lidt forskelligt hvor mange gange men bare følge instruktionerne og det burde lykkedes.

Min computer er som følgende angående OS. Dualboot mellem:
Window Vista: Home Premium 64bit
Ubuntu 8.04 64bit
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

hej :)

det er rart at der er nogle der vil skrive tilbage om brugen af supergrubdisk, de fleste ville bare have løst det og forladt
forumet, så jeg takker mange gange, for den gode forklaring du har skrevet om løsningen på dit problem. :D

mbo

Indlæg af mbo »

No problem! :D