@Jimmyfj
Spørgsmålet er overhovedet ikke etisk, men handler om tillid.
Min tilgang til fora på nettet er, at alle deltagere har sagt god for de betingelser der er for det site de deltager på. Og her på Ubuntudanmark.dk har vi nogle retningslinier for anvendelse af forum og CoC.
Og hvad er "etikken" så i at forholde ikke tekniske brugere fra metoder vi erfarne anvender hele tiden?
Er det vores opgave at sørge for at deltagerne på ubuntudanmark.dk/forum overholder loven ... eller er det nok at vi i betingelserne for at anvende forum har specificeret at:
2. Vi hjælper ikke med at
Bryde loven
Bryde kodeord
Hente videoer fra Youtube (det er imod deres ToS)
Omgå DNS-spærringen til fx The Pirate Bay
Reelt er der kun en regel der ... og det er at vi ikke hjælper med at bryde loven - alle de andre er udløbere heraf.
Og det er altså ikke ulovligt at hjælpe sin kone, kæreste, ven, bekendte, deltager på fora at ændre et kodeord.
Jeg ved hvorfra reglen om at hente videoer fra youtube stammer - og det er fra at jeg lagde en guide op til at hente videoer/lyd fra youtube, og det medførte en lang diskussion om hvad der stod øverst: Youtubes beskrivelse af anvendelse af materiale på youtube eller det som creative commons licensen tillader.
Og den endte efter en længere, god, uddybende og kvalificeret diskussion i, at ovenstående retningslinie blev defineret - og som jeg forøvrigt har det fint med at følge her på ubuntudanmark.dk - selvom jeg er uenig i at youtube har ret til at sætte yderlige betingelser end dem som brugerne har uploaded deres materiale under ... og personligt ikke vil have noget problem i at anvende materiale fra youtube der er uploaded med CC licens.
Men at brugeradministration = bryde kode ... den er helt skæv, og hvis det bliver ved med at være den måde det tolkes på, så er kommandoerne passwd, chage og mange andre kommandoer ikke tilladt at hjælpe med mere.
Så det etiske spørgsmål der reelt skal overvejes er: Hvad er vores syn på brugerne på ubuntudanmark.dk?
Tror vi på at de grundlæggende overholder loven - og i dette tilfælde grundloven ?
Det er reelt den etik der er til debat.
PS.
Jeg synes det er beskæmmende, at den der har udløst denne debat reagerer på følgende måde:
Indlægaf Jørn Rudolph » ons mar 02, 2016 8:24 pm
Uha ! - fandt ikke ud af det ...
Kan se, at det var en fejl jeg spurgte ...
Uha !
Det er ikke en måde at behandle andre der bruger Ubuntu på. Det er ikke ordentligt i min bog.