"Tabt" Password (DEBAT OM LØSNING MÅ VÆRE I FORUM)

Alt omkring ubuntudanmark.dk
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

"Tabt" Password (DEBAT OM LØSNING MÅ VÆRE I FORUM)

Indlægaf AJenbo » 27. feb 2016, 19:33

Ubuntu version:
Systemindstillinger->Om Ubuntu
Eller vis terminalen:

Kode: Vælg alt

uname -a


Det kan godt lade sig gøre at nulstille adgangskode, men det er generelt ikke noget vi hjælper med da vi ikke kan bedømme om det er noget man har fået lov til at gøre ved det pågældende system.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf thj01 » 29. feb 2016, 10:57

Hvorfor kan vi ikke hjælpe med det?

Hvis det endeligt handler om beskyttelse af data, så det kun kryptering der reelt beskytter, og det bør man være klar over som computerbruger generelt! Alle computere man har fysisk adgang til kan man "hacke" ... Og så er det ligegyldigt hvad OS vi taler om!

Derudover så vil det være en grundlovskrænkelse at gå ind på en andens computer uden tilladelse, og jeg synes der er noget forkert i, at betragte en situation som den beskrevne i den kategori.

@Jørn Rudolph

-- Løsning fjernet da det pt. strider mod forum reglerne --

Mit råd til dig fremover vil være at du har en administrationsbruger på din kones maskine, sådan at du kan lave systemarbejde når det er påkrævet. Det er den måde jeg administrerer familiens computeren.
Senest rettet af AJenbo 2. mar 2016, 18:52, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Løsning fjernet da det pt. strider mod forum reglerne
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf AJenbo » 29. feb 2016, 11:10

@thj01 Det har været politikken på forummet længere end jeg har været her.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf lath » 1. mar 2016, 21:44

AJenbo skrev:@thj01 Det har været politikken på forummet længere end jeg har været her.

Jeg husker at en af vores faste brugere af forum fik stjålet en større mængde computere med Ubuntu på, og umiddelbart efter var der nogen der spurgte ind til hvordan man laver et nyt kodeord uden at kende det gamle kodeord.

Det kan man godt, men vi ville ikke hjælpe, da vi ikke kunne vide om det var en hæler vare den nye forum bruger havde fået fat i.

Jeg vil ikke hjælpe med det nu. Jeg ville muligvis hjælpe en person står med en Linux box(=computer), hvis jeg kan blive overbevist om at han/hun har købt maskinen på lovlig vis.
Den slags hjælp kræver naturligvis at man er fysisk til stede på det samme sted, og på samme dato og tidspunkt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf Christian.Arvai » 1. mar 2016, 22:15

AJenbo skrev:@thj01 Det har været politikken på forummet længere end jeg har været her.

Jeg har været med i teamet siden 2008, og den politik eksisterede også da jeg tiltrådte.

Jeg vil stadigt støtte op om reglen, bl.a fordi at jeg ikke mener at, det er ønskværdigt at have offentligt tilgængelige indlæg med løsninger som evt kan misbruges (så meget som reset af et password kan).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf Kurt Christensen » 1. mar 2016, 23:13

Hent billeder og dokumenter fra en live-kørsel. Og når nu den er i alligevel, så lav en ny installation.
Så er der ingen ballade med kodeord!
Når lejligheden byder sig.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf thj01 » 2. mar 2016, 06:28

Ok, så bør mit link fjernes.

Men jeg synes at det er underligt at vi ikke hjælper med noget der tager 3 ms at søge.

Og netop det, at man kan hente alle data ved en livekørsel gør det endnu mere omsonst, da en evt stjålen computer blot vil få installeret et nyt OS.

Men er det reglen bør linket slettes!

Og man bør sørge for at have to forskellige passwords til logon og kryptering!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf thj01 » 2. mar 2016, 06:32

Og der findes diverse Linux rescue distroer, med værktøjet NTpassword, så man kan ændre kodeord på Windows maskiner.

Jeg synes det er en underlig regel, selvom jeg godt kan se en potentiel misbrugsrisiko.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf AJenbo » 2. mar 2016, 09:25

Det værktøj kommer også med windows reperations disken. Jeg har svært ved at forstå hvorfor din første reaktion er at overtræde forummets regler, du er jo heller ikke ny her så tvivler næsten på det er første gang du støder på det.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf thj01 » 2. mar 2016, 11:20

Årsagen er, at jeg ikke forstår dette problem som at "bryde et kodeord", men som at hjælpe en der har glemt et password.

At bryde passwords ser jeg som at hjælpe folk med at installere programmer der knækker koder til f.eks. konti på nettet eller kryptering.

Årsagen til at jeg ikke ser dette som "at bryde et kodeord" er fordi det er så trivielt et problem, at det er noget jeg gennemgår som standard med mine elever, for at de får en forståelse for de styrker og svagheder der er ved passwords på brugerkonti, og at de i realiteten ikke beskytter de data der ligger derpå - med mindre det er krypteret. Og hvis man har en computer hvor data skal være beskyttet mod at andre læser det så er kryptering det eneste der duer. Ingen maskine er beskyttet hvis man kan tilgå den fysiske maskine. Og det bør ALLE computerbrugere vide - og forholde sig til.

Derfor mener jeg det bør være common knowledge - simpelthen fordi det er en vides som alle bør have når de har en computer, og fordi den proces med at boote sin maskine i root tilstand er en normal procedure for noget systemarbejde - herunder fejlsøgning.

Og vedkommende får IKKE adgang til hverken mere eller mindre ved at få brugeres password, end han reelt kan ved at isætte en hvilken som helst Ubuntu udgave i USB drevet!

... og canonical har det liggende på deres guides --- fjernet da det i sig selv strider mod reglerne ---

Det jeg mener man bør sige - som jeg også gøre i mit indlæg er, at det er en grundlovskrænkelse af ejendomsretten, hvis man tilgår en andens computer uden tilladelse for at få adgang til deres data - og dermed overlader jeg det til modtageren at forholde sig til om det er OK eller ej.

Så det store spørgsmål er, om "brydning af kodeord" er det samme som at gendanne/ændre/forny et kodeord eller ej. For jeg har ikke forstået den linie på den måde som det her bliver fremstillet. For hvis man ikke som root (systemansvarlig) må ændre eller forny kodeord, så er der et problem.

Og i min verden er der altså ingen forskel på at man skriver -- stop med at bryde reglerne -- eller om man -- lær at agumenter uden konkrete eksempler -- og anvender samme kommando -- dårlig stil --!

PS. Og jeg forstår slet ikke, at det er en mulighed der skal være de erfarne linuxbrugeres mulighed. For det som reelt gør om vi i en "live" situation vil hjælpe er jo selvføligelig, at vi sørger for at vi ikke bryder grundloven.
Senest rettet af AJenbo 4. mar 2016, 10:10, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Fjernede en række brud på forummets regler i en diskusion der om - meta
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf AJenbo » 2. mar 2016, 13:18

@thj01 Måske du burde have diskussionen omkring tolkningen inden du vælger at gå imod den tolkning som admin/red tydeligvis har næste gang.

Jeg har ikke læst dit indlæg færdigt, men jeg kan lige nævne at jeg ikke selv er tilhænger af den stramme tolkning.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf Christian.Arvai » 2. mar 2016, 13:25

Jeg er skam åben for at vi tager en debat om emnet, og evt justere reglerne derefter. Det står folk frit for at starte en tråd om dette :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf thj01 » 2. mar 2016, 14:03

Kan denne tråd så ikke blive flyttet over hvor denne diskussion hører hjemme... for jeg mener jeg har argumenteret for at den tilgang i mine øjne ikke passer til den virkelighed vi lever i i dag.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Jørn Rudolph
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. apr 2009, 07:08

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ?

Indlægaf Jørn Rudolph » 2. mar 2016, 20:24

Uha ! - fandt ikke ud af det ...

Kan se, at det var en fejl jeg spurgte ...

Uha !
Med Venlig Hilsen
__Jørn Rudolph__

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: "Tabt" Password - Få et NYT ? (Glem jeg spurgte !)

Indlægaf AJenbo » 2. mar 2016, 21:31

Der kommer måske snart en løsning, vi skal bare lige have diskuteret det lidt :)

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster