LibreOffice Writer til .html redigering

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: LibreOffice Writer til .html redigering

Indlæg af AJenbo »

Jakob77 skrev:Jeg husker fra dengang, jeg ophørte med at køre debatfora, at det var en stor lettelse ikke at have databaser at slæbe rundt på, hvis der skulle skiftes webhotel i en fart. En hjemmeside, hvor man holder sig til html-filer og lægger det hele ind med FTP Filezilla, der har man en backup, som holder og en nem restore.

Med WordPress kan du lave backup af databasen med et link, og det kan automatiseres.

Jakob77 skrev:En database bliver ligesom mailkonti ofte opdateret, og derfor skal man også ofte tage en frisk backup, så man er opdateret, hvis webhotellet bryder i brand, så man skal restore sig på et nyt dagen efter. Og restoren af databasen kan være mere eller mindre besværlig.

Måske tænker du på et debatforum eller en side med en meget aktiv kommentar sektion hvor andre også kan tilføje indhold til din side. Det ville jeg dog ikke have regnet med er noget du er ude efter når du hid til har kørt en statisk side. Uden det bliver det kun nødvendigt at tage et backup når du har skrevet noget nyt på siden.

Jakob77 skrev:Jeg havde bare håbet, at der var sket lidt mere udvikling.

Der har været stor udvikling, så godt nok væk fra din tankegang.

Jakob77 skrev:Alt det der i Wordpress med google og automatisk opdatering af links, det er også sådan noget, jeg faktisk helst vil være fri for.

Ok så du bryder dig ikke om at læsere finder din side?
Og du kan heller ikke se fordelen i at når du finder noget du gerne vil have tilføjet på din side skal du kun tilføje det en gang frem for manuelt at skulle gøre det på alle siderne manuelt?
At siden kan tilpasse sig til at vises optimal på en mobil eller en gammel skærm med lav opløsning ud fra den besøgendes behov?
Automatisk tilpasning af billeder?

Jakob77 skrev:I øvrigt ( et lille sidespring ) nogle frække links, som understreger sig selv, når musen berører dem.
Spændende, hvad der sker, når jeg prøver at gøre det efter og sætter denne kode ind i en html-fil:

Kode: Vælg alt

<a href="http://cloud.google.com/storage/">Google Cloud Storage</a>

Enten forstår jeg ikke hvorfor du promovere et Google produkt eller også har du ikke forstået hvordan CSS koden på den pågældende side fungere?
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

AJenbo skrev:eller også har du ikke forstået hvordan CSS koden på den pågældende side fungere?

Du har ret, det har jeg slet ikke. Men en anden dag ville lath måske have været i humør til at blære sig med den sekvens, som faktisk kan lave den lidt sjove slowmotionunderstregning.

AJenbo skrev:Og du kan heller ikke se fordelen i at når du finder noget du gerne vil have tilføjet på din side skal du kun tilføje det en gang frem for manuelt at skulle gøre det på alle siderne manuelt?

Tænker du f.eks. på et logo eller en signatur..?
Ellers forstår jeg ikke, hvorfor jeg skulle få behov for at tilføje noget på alle siderne.
Det har jeg ikke rigtig brug for. Sådan noget kan være på forsiden, og så er det måske mest i vejen alle andre steder.

AJenbo skrev:Med WordPress kan du lave backup af databasen med et link, og det kan automatiseres.

Men kommer du til et nyt webhotel, er det så ikke sandsynligt, at du betydeligt nemmere og hurtigere kan restore kun via FTP med Filezilla.? Måske får du også en bedre fremadkompatibilitet på din restore, hvis en backup f.eks. ligger nogle år i en skuffe.?

@lath

Når man synes, at noget er for kompliceret og man får ondt af sig selv, så kan det være opløftende at læse dig og lære, at det kan sagtens blive meget værre. :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:eller også har du ikke forstået hvordan CSS koden på den pågældende side fungere?

Du har ret, det har jeg slet ikke. Men en anden dag ville lath måske have været i humør til at blære sig med den sekvens, som faktisk kan lave den lidt sjove slowmotionunderstregning.

Sjovt at du forventer at få svar på det fra IKT-diplomingeinøren frem for web-udvikleren. Jeg kan sige dig så meget at det du har vist os kun er HTML delen og der ikke er noget særligt ved den så hvis du vil have svar på hvordan det gøres må du først henvise os til siden hvor du ser effekten.

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Og du kan heller ikke se fordelen i at når du finder noget du gerne vil have tilføjet på din side skal du kun tilføje det en gang frem for manuelt at skulle gøre det på alle siderne manuelt?

Tænker du f.eks. på et logo eller en signatur..?
Ellers forstår jeg ikke, hvorfor jeg skulle få behov for at tilføje noget på alle siderne.
Det har jeg ikke rigtig brug for. Sådan noget kan være på forsiden, og så er det måske mest i vejen alle andre steder.

Jeg tror næsten bare den skal besvares med et citat fra dig selv:
Jakob77 skrev:Det er bare noget besværligt, især fordi jeg også har fundet noget kode et andet sted, som jeg skal kopiere ind i filen hvergang, før jeg kan vurdere den i html udgaven.

Men det kunne f.eks. også være en menu, eller CSS der får links til at opføre sig på en fræk måde.

Det kunne også være et link til andre artikler du har skrevet om samme emne.

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Med WordPress kan du lave backup af databasen med et link, og det kan automatiseres.

Men kommer du til et nyt webhotel, er det så ikke sandsynligt, at du betydeligt nemmere og hurtigere kan restore kun via FTP med Filezilla.?

Der findes også hosts hvor du ikke har fil adgang og kun kan lave restor via et wordpress backup.
Jakob77 skrev:Måske får du også en bedre fremadkompatibilitet på din restore, hvis en backup f.eks. ligger nogle år i en skuffe.?

Jeg vil sige at chancen er større for at dine html filer ikke længere er kompatible med moderne browsere er større, og så skal du til at rette problemet i samtlige filer.

Noget andet du også får med en database er muligheden for en søge funktion.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

@AJenbo

Tak, fordi du argumenterer så godt for Wordpress.
Hvis jeg fortsat vil bygge hjemmesider, og der ikke sker fremgang i LibreOffice Writer, så man ligesom i OpenOffice kan arbejde med html filer, mens de vises, så bliver jeg måske nødsagte til at overgive mig.
Jeg kan godt se nogle af de smarte funktioner, du beskriver i Wordpress. Men jeg har ikke meget brug for dem, og af erfaring gruer jeg ligeså meget for kompleksiteten og automatikken. Jeg kan f.eks. stadig ikke se, hvorfor jeg skal have en database på slæb, når siden ikke har brug for den for at blive vist. En søgefunktion kan selvfølgelig være smart, hvis man ikke selv kan huske, hvad man har skrevet på siden. Men med de små sider, jeg bygger, så er det ikke særlig relevant for mig.
Problemet med at tilføje noget til en side, har jeg jo kun, fordi LibreOffice Writer ikke vil vise en html fil med andet end koder, når den først er blevet gemt. Og sådan kan man selvfølgelig underudvikle alle mulige programmer, indtil der kun er et enkelt tilbage, som så bliver mainstream og alle er nødsaget til at benytte.
Men Hugo er måske et af flere tegn på, at mainstream alligevel ikke er på plads endnu. Jeg skal også lige have tjekket, om ikke Word til Windows 7 stadig kan redigere html filer, mens de vises som i browseren. Jeg synes, at det er for utroligt og trist, hvis den metode er endt som skrot.

Den lille frække slowmotionlinkunderstregning er vist lidt udenfor emnet, men du kan se den på denne side:
http://gohugo.io/overview/introduction/

Du ryster mig lidt, når du skriver om webhoteller, som ikke har FTP adgang. Men kan man ikke ligeså godt finde webhoteller, hvor man ikke kan benytte en database..?
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Du kan da bare installere OpenOffice
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jakob77 skrev:Jeg kan f.eks. stadig ikke se, hvorfor jeg skal have en database på slæb, når siden ikke har brug for den for at blive vist.

Det giver en separation mellem data og markup (HTML) så dit indhold ikke længere er bundet til et enkelt format og gen genbruges på tværs af formater m.v.
Hvis internettet en dag bliver lavet om til PDF frem for HTML er det blot at koble en anden front end til din database frem for at skulle omskrive samtlige dokumenter selv.
Når systemer som Hugo kan klare sig uden er det pga. den danner databasen ud fra MD formatet on-the-fly.

Jakob77 skrev:Den lille frække slowmotionlinkunderstregning er vist lidt udenfor emnet, men du kan se den på denne side:
http://gohugo.io/overview/introduction/

Det er denne kode der skal til at lave effekten.

a:hover::after {
    width: 100%;
}
a::after {
    background-color: #ff4088;
    content: "";
    display: block;
    height: 1px;
    transition: width 0.5s ease 0s;
    width: 0;
    box-sizing: border-box;
}
a {
    color: #ff4088;
    text-decoration: none;
    display: inline-block;
}

Det kræver Intenet Explorer 10 (som kræver Windows 7)/Firefox 16/Chrom 26 (26 marts 2013) så det er jo godt der er sket udvikling med browserne :P

Jakob77 skrev:Du ryster mig lidt, når du skriver om webhoteller, som ikke har FTP adgang. Men kan man ikke ligeså godt finde webhoteller, hvor man ikke kan benytte en database..?

Jeg er altid rystet når jeg ser webhoteller der har FTP og ikke SFTP (ikke beslægtet med FTP eller FTPS).

Jeg tror efter hånden også du kan finde flere webhoteller der tilbyder automatisk installation af WordPress end du kan finde webhoteller uden database.
Ivan

Indlæg af Ivan »

Ellers kunne et cms der ikke anvender database vel bruges, fx gpEasy det bruger jeg selv.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Eller du kan sætte WordPress op med SQLlite:
https://wordpress.org/plugins/sqlite-integration/

(SQLliste gemmer indholdet i en fil)
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Jakob77 skrev:...
@lath

Når man synes, at noget er for kompliceret og man får ondt af sig selv, så kan det være opløftende at læse dig og lære, at det kan sagtens blive meget værre. :)

Det afhænger af ens erfaring om man synes at det bliver værre.

Som Ajenbo nævnte så er jeg IT (IKT) diplomingeniør, og og før det Datamatiker, så jeg har en ret dyb viden om IT.
Derfor ligger det jeg synes er svært betydeligt højere oppe i forhold til dem der f.eks. har IT som en hobby.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Jeg siger mange tak for alle svar. :)
Der er lidt mere at tænke over.
Jeg har en forkærlighed for OpenOffice, men jeg har på den anden side også en usynlig magnet, der trækker i retning af, at jeg bør respektere det, når Ubuntu ser ud til at have valgt LibreOffice. Et mere synligt tegn på, at det er klog politik så jeg allerede, da jeg forsøgte at installere OpenOffice, fordi Ubuntu måske ikke er forberedt til det, eller fordi LibreOffice i forvejen ligger og optager nogle parametre, som OpenOffice også skal bruge.
Generelt er det også min erfaring, at hvis man ikke er meget nørdet, så skal man holde sig langt væk fra de programmer, som giver knaster under installationen, fordi det er ofte kun begyndelsen på endnu flere bugs, når man først tager programmet i anvendelse. Det er måske lidt fordomsfuldt overfor softwaren og holder ikke altid stik, men ofte gør det. Logisk er det også, at hvis man har brugt meget tid på at afprøve et program på mange computere for at få det til at køre lækkert og stabilt for brugerne, så vil man selvfølgelig også have brugt tid på at lave en lækker og sikker installation.

Installationen af LibreOffice gik meget lækkert i Xubuntu, og derfor så jeg selvfølgelig også helst, at jeg kunne finde de ønskede html funktioner i LibreOffice Writer frem for af den ene grund at skulle ud og hente en hel kontorpakke mere.
Men er det sikkert, at det aldrig bliver bedre med LibreOffice Writers html funktioner, så er det for mig grund nok til at skifte.

Ivan skrev:Du kan da bare installere OpenOffice

Har du selv prøvet det i Xubuntu, og har du evt. en guide til tumper.?

Det er noget tid siden jeg har prøvet det, og det gik ikke så godt.
Det kan selvfølgelig være blevet bedre i mellemtiden, men har du læst dette:

Fra README_da.html i OpenOffice installationsmappen fra udpakket download:

Bemærkninger vedrørende installation

OpenOffice kræver en nyere version af JAVA for fuld funktionalitet; JAVA kan hentes fra http://java.com.
Systemkrav:

Linux kerneversion 2.6.18 eller nyere

glibc2 version 2.5 eller nyere

gtk version 2.10.4 eller nyere

Pentium III eller nyere processor

256 MB RAM (512 MB RAM anbefales)

Op til 1.55 GB tilgængelig plads på harddisken.

X-server med en 1024 x 768-skærmopløsning (højere opløsning anbefales), mindst 256 farver

Vindueshåndtering

Gnome 2.16 eller nyere med pakkerne gail 1.8.6 og at-spi 1.7 er nødvendig for understøttelse af hjælpemidler

Der er et bredt udvalg af Linux-distributioner, og i samme distribution kan der være forskellige installationsindstillinger (KDE vs Gnome etc.). Nogle distributioner udgives med deres egne indbyggede versioner af OpenOffice, som kan have forskellige egenskaber fra denne OpenOffice fra fællesskabet. Nogle gange kan du installere OpenOffice fra fællesskabet ved siden af den indbyggede version. Det er dog sædvanligvis sikrest at fjerne den indbyggede version, før du installerer denne version fra fællesskabet. Læs dokumentation for din distribution for detaljer om hvordan du gør dette.

Det anbefales, at du altid sikkerhedskopierer dit system, før du fjerner eller installerer software.

Kontroller at du har tilstrækkelig ledig plads i det midlertidige katalog på dit system, og at der er tildelt læse-, skrive- og kørselsadgangsrettigheder. Luk alle andre programmer før du starter installationen.
Problemer under programstart

Hvis du oplever opstartsproblemer (oftest i Gnome), skal du fjerne variablen SESSION_MANAGER i kommandofortolkeren, du bruger til at starte OpenOffice. Dette kan gøres ved at tilføje linjen "unset SESSION_MANAGER" i begyndelsen af soffice kommandolisten, som findes i kataloget "[officemappe]/program"

Problemer med at starte OpenOffice, f.eks. at programmet hænger såvel som problemer med skærmvisning skyldes ofte grafikkortets driver. Hvis du oplever denne type fejl, så prøv at opdatere driveren til dit grafikkort som muligvis er leveret sammen med operativsystemet. Problemer med at vise 3D objekter kan ofte løses ved at deaktivere egenskaben 'brug OpenGL' under Funktioner - Indstillinger - OpenOffice - Vis - 3D Visning.

Og dette:

http://www.openoffice.org/download/common/instructions.html
http://www.openoffice.org/download/common/instructions.html#linux-preinstall

Linux Pre-installation Notes

The following preinstallation steps are recommended for Linux distributions. These should be taken to assure that you have a clean install of Apache OpenOffice due to internal considerations and/or the installation of LibreOffice, if it exists, on your system.

Check to see if LibreOffice has re-routed the OpenOffice binary.
Type "whereis soffice" from a console.

If this is symlinked to libreoffice, remove the symlink. (see your favorite reference for how to do this)

This will NOT remove LibreOffice, this will only disallow LibreOffice to redirect the normal OpenOffice binary -- typically /usr/bin/soffice -- to libreoffice instead.
Due to directory structure changes in Apache OpenOffice 4.x versions, your older Openoffice 3.x should be deleted entirely by a new install or update process. This is normal. If you experience problems using the "update" process, please remove the old OpenOffice 3.x packages manually.
If you have been testing one of the older developer snapshots, not the released version, revision 150370, completely remove this old version before attempting a new install or update.
See java requirements.

@AJenbo

Hvis jeg havde vidst, at koden ikke var mere browserbagudkompatibel, så havde jeg slet ikke været interesseret i den. :P

@lath

Ja, men det gør det ikke mindre hyggeligt, at du alligevel får lyst til at rulle dig lidt ud engang imellem på trods af en ofte noget sølle response. :)
Ivan

Indlæg af Ivan »

wget http://sourceforge.net/projects/openofficeorg.mirror/files/4.1.1/binaries/da/Apache_OpenOffice_4.1.1_Linux_x86-64_install-deb_da.tar.gz/download
mv download download.tar.gz
tar -zxvf download.tar.gz
cd da/DEBS
sudo dpkg -i *.deb
cd desktop-integration
sudo dpkg -i *.deb

Åbn Thunar
/opt/openoffice4/program/
Højreklik på soffice
Vælg "Send til" Skrivebord (Opret henvisning)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

en af hvid årsagerne til at en LibreOffice splittedes fra OpenOffice var nettop den lidt haltende Linux understøttelse og bindingen til Java
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Okay, jeg siger mange tak for det hele. :)

Skulle nogen få nys om, at der vil blive udviklet bedre værktøj til grafisk behandling af html filer i LibreOffice Writer, så må de for min skyld meget gerne bumpe denne tråd.
Senest rettet af Jakob77 12. maj 2015, 14:59, rettet i alt 1 gang.
Ivan

Indlæg af Ivan »

Lagde lige mærke til at BlueGriffon slet ikke har været nævnt i tråden.
http://bluegriffon.org/
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Følgende er heller ikke blevet nævnt, årstallet er for seneste udgivelse:

2014 http://www.seamonkey-project.org/
2012 http://www.openbexi.com/