Jeg siger mange tak for alle svar.
Der er lidt mere at tænke over.
Jeg har en forkærlighed for OpenOffice, men jeg har på den anden side også en usynlig magnet, der trækker i retning af, at jeg bør respektere det, når Ubuntu ser ud til at have valgt LibreOffice. Et mere synligt tegn på, at det er klog politik så jeg allerede, da jeg forsøgte at installere OpenOffice, fordi Ubuntu måske ikke er forberedt til det, eller fordi LibreOffice i forvejen ligger og optager nogle parametre, som OpenOffice også skal bruge.
Generelt er det også min erfaring, at hvis man ikke er meget nørdet, så skal man holde sig langt væk fra de programmer, som giver knaster under installationen, fordi det er ofte kun begyndelsen på endnu flere bugs, når man først tager programmet i anvendelse. Det er måske lidt fordomsfuldt overfor softwaren og holder ikke altid stik, men ofte gør det. Logisk er det også, at hvis man har brugt meget tid på at afprøve et program på mange computere for at få det til at køre lækkert og stabilt for brugerne, så vil man selvfølgelig også have brugt tid på at lave en lækker og sikker installation.
Installationen af LibreOffice gik meget lækkert i Xubuntu, og derfor så jeg selvfølgelig også helst, at jeg kunne finde de ønskede html funktioner i LibreOffice Writer frem for af den ene grund at skulle ud og hente en hel kontorpakke mere.
Men er det sikkert, at det aldrig bliver bedre med LibreOffice Writers html funktioner, så er det for mig grund nok til at skifte.
Ivan skrev:Du kan da bare installere OpenOffice
Har du selv prøvet det i Xubuntu, og har du evt. en guide til tumper.?
Det er noget tid siden jeg har prøvet det, og det gik ikke så godt.
Det kan selvfølgelig være blevet bedre i mellemtiden, men har du læst dette:
Fra README_da.html i OpenOffice installationsmappen fra udpakket download:
Bemærkninger vedrørende installation
OpenOffice kræver en nyere version af JAVA for fuld funktionalitet; JAVA kan hentes fra
http://java.com.
Systemkrav:
Linux kerneversion 2.6.18 eller nyere
glibc2 version 2.5 eller nyere
gtk version 2.10.4 eller nyere
Pentium III eller nyere processor
256 MB RAM (512 MB RAM anbefales)
Op til 1.55 GB tilgængelig plads på harddisken.
X-server med en 1024 x 768-skærmopløsning (højere opløsning anbefales), mindst 256 farver
Vindueshåndtering
Gnome 2.16 eller nyere med pakkerne gail 1.8.6 og at-spi 1.7 er nødvendig for understøttelse af hjælpemidler
Der er et bredt udvalg af Linux-distributioner, og i samme distribution kan der være forskellige installationsindstillinger (KDE vs Gnome etc.). Nogle distributioner udgives med deres egne indbyggede versioner af OpenOffice, som kan have forskellige egenskaber fra denne OpenOffice fra fællesskabet. Nogle gange kan du installere OpenOffice fra fællesskabet ved siden af den indbyggede version. Det er dog sædvanligvis sikrest at fjerne den indbyggede version, før du installerer denne version fra fællesskabet. Læs dokumentation for din distribution for detaljer om hvordan du gør dette.
Det anbefales, at du altid sikkerhedskopierer dit system, før du fjerner eller installerer software.
Kontroller at du har tilstrækkelig ledig plads i det midlertidige katalog på dit system, og at der er tildelt læse-, skrive- og kørselsadgangsrettigheder. Luk alle andre programmer før du starter installationen.
Problemer under programstart
Hvis du oplever opstartsproblemer (oftest i Gnome), skal du fjerne variablen SESSION_MANAGER i kommandofortolkeren, du bruger til at starte OpenOffice. Dette kan gøres ved at tilføje linjen "unset SESSION_MANAGER" i begyndelsen af soffice kommandolisten, som findes i kataloget "[officemappe]/program"
Problemer med at starte OpenOffice, f.eks. at programmet hænger såvel som problemer med skærmvisning skyldes ofte grafikkortets driver. Hvis du oplever denne type fejl, så prøv at opdatere driveren til dit grafikkort som muligvis er leveret sammen med operativsystemet. Problemer med at vise 3D objekter kan ofte løses ved at deaktivere egenskaben 'brug OpenGL' under Funktioner - Indstillinger - OpenOffice - Vis - 3D Visning.
Og dette:
http://www.openoffice.org/download/common/instructions.htmlhttp://www.openoffice.org/download/common/instructions.html#linux-preinstallLinux Pre-installation Notes
The following preinstallation steps are recommended for Linux distributions. These should be taken to assure that you have a clean install of Apache OpenOffice due to internal considerations and/or the installation of LibreOffice, if it exists, on your system.
Check to see if LibreOffice has re-routed the OpenOffice binary.
Type "whereis soffice" from a console.
If this is symlinked to libreoffice, remove the symlink. (see your favorite reference for how to do this)
This will NOT remove LibreOffice, this will only disallow LibreOffice to redirect the normal OpenOffice binary -- typically /usr/bin/soffice -- to libreoffice instead.
Due to directory structure changes in Apache OpenOffice 4.x versions, your older Openoffice 3.x should be deleted entirely by a new install or update process. This is normal. If you experience problems using the "update" process, please remove the old OpenOffice 3.x packages manually.
If you have been testing one of the older developer snapshots, not the released version, revision 150370, completely remove this old version before attempting a new install or update.
See java requirements.
@AJenbo
Hvis jeg havde vidst, at koden ikke var mere browserbagudkompatibel, så havde jeg slet ikke været interesseret i den.
@lath
Ja, men det gør det ikke mindre hyggeligt, at du alligevel får lyst til at rulle dig lidt ud engang imellem på trods af en ofte noget sølle response.