I var meget hjælpesomme sidste gang, så jeg prøver gerne igen
Jeg har en 4k skærm, og følgende grafikkort (R9 280X), her vist via lspci:
Kode: Vælg alt
01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Tahiti XT [Radeon HD 7970/8970 OEM / R9 280X]
Jeg fik god hjælp under tråden: "Asus 4k UHD skærm ved 60 Hz i Ubuntu 14.04?" til at få det hele til at spille sammen.
Og det kørte fint længe - indtil opdatering xxx-44 (mener jeg, at det var), her måtte jeg til slut gå tilbage og køre version xxx-43 (valgt via startmenuen). Så kom der en opdatering xxx-45 her forleden, og efter jeg installerede denne, virkede det slet ikke mere - heller ikke under xxx-43.
Jeg rodede noget frem og tilbage med drivere hele i går, og ved ikke helt hvordan, men kom til sidst tilbage til XORG driverne.
Så jeg fik endelig grafisk skærmbillede igen, efter at have brugt det meste af dagen foran terminalens tekst-vinduer.
Men med XORG driverne, kører min skærm 56Hz (xrandr siger 88?), og de yderste ca 3-4 cm af skærmens højre side "blafrer". Der er også en del programmer (fx systemindstillinger og apearance), som ikke vil køre mere Men dertil skal siges, at "compize" (er det ikke sådan, den originale setup hedder?) crasher, så jeg kører et andet skærmlayout.
Resultat af xrandr:
xrandr: Failed to get size of gamma for output default
Screen 0: minimum 3840 x 2160, current 3840 x 2160, maximum 3840 x 2160
default connected primary 3840x2160+0+0 0mm x 0mm
3840x2160 88.0*
Jeg har så forsøgt at installere fglrx (Catalyst Omega 14.12) fra amd igen, men det virker ikke efter hensigten
Den fantastiske kommande: "sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade" giver følgende:
dpkg: afhængighedsproblemer forhindrer konfiguration af fglrx:
fglrx afhænger af fglrx-core; men:
Pakken 'fglrx-core' er ikke installeret.
dpkg: error processing package fglrx (--configure):
afhængighedsproblemer - efterlader den ukonfigureret
dpkg: afhængighedsproblemer forhindrer konfiguration af fglrx-amdcccle:
fglrx-amdcccle afhænger af fglrx; men:
Pakken fglrx er ikke sat op endnu.
dpkg: error processing package fglrx-amdcccle (--configure):
afhængighedsproblemer - efterlader den ukonfigureret
Der opstod fejl under behandlingen:
fglrx
fglrx-amdcccle
Er der en, der kan fortælle mig, hvordan jeg kommer videre og får installeret de rigtige drivere korrekt? Og gerne får mine programmer tilbage igen?