Installation fra Minimal CD (14.04)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Re: Installation fra Minimal CD (14.04)

Indlæg af Jakob77 »

Ivan skrev:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install icedtea-7-plugin adobe-flashplugin

Jeg siger mange tak, og terminalen svarer:

Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Pakken adobe-flashplugin har ingen tilgængelig version, men der refereres til den i en
anden pakke. Det kan betyde at denne pakke blevet overflødiggjort eller
kun kan hentes fra andre kilder

E: Pakken »adobe-flashplugin« har ingen installationskandidat

Er det så godt nok..?
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

AJenbo skrev:Det er pakken icedtea-7-plugin for Java og adobe-flashplugin for Flash

Jeg fandt alligevel "icedtea-7-plugin" i softwarecenteret, og der var kun et hit, så den kørte jeg også, og det så ud til at gå fint.
"adobe-flashplugin for Flash" gav ingen hits i softwarecenteret.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Guiden fungere også til 14.04

Hvis ikke du finder flash pakken er det pga. partner arkivet ikke er aktiveret som softwarekilde. Jeg er desværre ikke så godt inde i xubuntu så jeg kan ikke lige sige hvor det gøres.
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Jakob77 skrev:Jeg er tilbøjelig til at droppe Lubuntu, fordi jeg synes, den mangler finish.

Lidt nysgerrig. Hvad mangler du mht finish?

Mht. Flash: Prøv xubuntu-restricted-extras.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Claus Henriksen skrev:
Jakob77 skrev:Jeg er tilbøjelig til at droppe Lubuntu, fordi jeg synes, den mangler finish.

Lidt nysgerrig. Hvad mangler du mht finish?

Mht. Flash: Prøv xubuntu-restricted-extras.

Tak, det varmer mit hjerte at se, at der stadig er nogle, som interesserer sig for, hvad der kan forbedres.

Jeg løb ind i for mange showstoppere, da jeg ville tilpasse brugerfladen.
Da jeg ville ændre tidsformatet stod det f.eks. i kode uden god hjælp, og da jeg ville flytte menubjælken fra bunden til venstre og justere den lidt, så gik den voldsomt i kuk og låste og begyndte af sig selv at vandre nedenud af skærmen.
Jeg tænker nok lidt, at det burde der have været styr på, eller man bør advare tydeligt om den slags bugs, før man anbefaler den til mange nye brugere med gamle PC'er, så de ikke fejlagtigt tror, at det er normalstandarden for Linux og Ubuntu.
Jeg ser i hvert fald ikke, at en tabuisering af bugs kan gavne nogensomhelst på sigt.

Jeg fandt alligevel noget flash, da jeg åbnede for cannonical og fjernede den første del af søgestrengen. Men jeg ved ikke endnu, om det virker.

PS AJenbo offtopic: Bør du ikke fjerne din signatur igen, når problemet ser ud til at være løst, og din kone alligevel ikke står for at skulle smides ud..?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror ikke der er nogen tabu omkring bugs, Ivan nævnte også at Lubuntu hade nogle fejl. Hvis du tænker på at det skal indføres røde trekanter i brugerfladen når der er en fejl ved en funktion, så kan det ofte være lige så omstændigt som at rette fejlen.

Min kone har været smidt ud et par gange og er pt. kun på besøg som turist så alt er ikke helt på plads endnu, men forhåbentlig kan jeg snart fjerne den :)
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Ok, jeg nørkler lidt mere.

Jeg har fået Super L genvejstasten til at åbne terminalen ligesom jeg gjorde i 10.04
I 12.04 fik jeg ellers at vide, at det var slut, fordi udviklerne havde beslaglagt den tast til andet formål.
Det virker måske som en bagatel, men for mig var det virkelig en overraskelse af de store og gode. :D
Er de mon blevet klogere, eller er det kun XUbuntu, der styrer for vildt og holder godt fast i, at brugernes valgfrihed ikke skal krænkes eller indskrænkes uden god grund..?

Jeg troede også lige, at jeg havde fået skovlen under at fjerne loginprompten ved bootup, da jeg bad den om at undlade at vise sessionsvælgeren ved opstart. Men nej, den kommer stadig og skal have sin returntast. :|

Generelt angående installation fra Minimal CD, så synes jeg måske, hvis der ikke er gode argumenter imod det, at der bør være en vejledning i, hvordan man, hvis man fortryder sine softwarevalg, kan ominstallere kun software, så man ikke skal begynde helt forfra med at installere kernen også.
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

autologin

sudo mousepad /etc/lightdm/lightdm.conf

indsæt og rediger så det passer til dig (hvis det havde været ved mig havde der nok skulle stå ivan i stedet for DIT_BRUGERNAVN)

[SeatDefaults]
autologin-guest=false
autologin-user=DIT_BRUGERNAVN
autologin-user-timeout=0
autologin-session=lightdm-autologin
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jakob77 skrev:Jeg har fået Super L genvejstasten til at åbne terminalen ligesom jeg gjorde i 10.04
...
Er de mon blevet klogere, eller er det kun XUbuntu, der styrer for vildt og holder godt fast i, at brugernes valgfrihed ikke skal krænkes eller indskrænkes uden god grund..?

Det er i Unity/Ubuntu at super tasten nu anvendes fast til at åbne forskellige bruger paneler, syndes sådan set det er en god grund :) Har standarten ikke altid været ctrl+alt+t for at åbne terminalen?

Jakob77 skrev:Generelt angående installation fra Minimal CD, så synes jeg måske, hvis der ikke er gode argumenter imod det, at der bør være en vejledning i, hvordan man, hvis man fortryder sine softwarevalg, kan ominstallere kun software, så man ikke skal begynde helt forfra med at installere kernen også.

Man skal kende brugerens valg for at kunne fjerne det installerede:

sudo apt-get install mate-desktop
sudo apt-get purge xubuntu-desktop; sudo apt-get autoremove

Det er dog ikke nødvendigt at fjerne det da man godt kan have flere af valgende samtidig.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

@Ivan

Mange tak, så ku' den lære det. :)

@AJenbo

Jeg synes, at det er noget skidt, at du skriver sådan angående Super L tasten, for så tror jeg ikke, at du har forstået problemets dybde.
Det handler om tillid. Tilliden til, at man har friheden til at vælge og får lov til at beholde den.
Det rammer som en bombe direkte ned i den tryghed og glæde, som man kan føle ved at tilpasse og vælge sin egen brugerflade, hvis man erfarer, at friheden er falsk og midlertidig, fordi til næste år er der nok en udvikler, som efter forgodtbefindende finder på noget andet til den knap og låser den.
Men hvis du siger, at det kun var i ubuntu desktop 12.04, så tyder det heldigvis på, at de har forstået, at det var en bøf, og det giver i mine øjne nyt håb for ubuntu.
Så den bette knap betyder altså mere end som så. :)

Nå ja, og så var der gnome panel, som også røg ud og tilmed nogle menuer, som blev flyttet ud af programmerne.
Er det også blevet lavet tilbage i ubuntu desktop 14.04 ..?

Som jeg skrev tidligere finder jeg det vigtigt at kunne følge med i supertankerens maskinrum, så det føles næsten som at være kaptajn med bind for øjnene, når en udvikler pludselig synes, at det er noget pjat med alle de instrumenter og smider dem ud.
Jeg glædes i hvert fald meget over at se, at XUbuntu ikke lider af disse nøkker.

Dog har jeg ikke fået netovervågningen til at virke endnu, og det er næsten den vigtigste, så jeg kan se, om der en nogen udefra, som rykker i min maskine.
Når jeg holder musen over den på menubjælken, så får jeg beskeden: "<< >> (grænseflade er nede)"

Jeg vil meget gerne have den op og køre, hvad kan jeg gøre..?

Når jeg klikker på "Egenskaber", så får jeg menuen som på billedet.
Vedhæftede filer
Egenskaber med indstillingsmuligheder for netovervågning i XUbuntu 14.04
Egenskaber med indstillingsmuligheder for netovervågning i XUbuntu 14.04
XU1404-Net-overvagning-egenskab.jpg (39.68 KiB) Vist 119 gange
Her min menubjælke med overvågning i XUbuntu 14.04
Her min menubjælke med overvågning i XUbuntu 14.04
Xubuntu-1404-menutilpas.jpg (26.8 KiB) Vist 119 gange
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Forstår ikke hvad der får dig til at tro at Super tasten ikke stadig er benyttet af Unity i 14.04, for det gør den. Måske du ikke forstår at det skrivebordsmiljøet i Ubuntu og der med ikke påvirker andre skrivebordsmiljøer, som eks. xfc i Xubuntu? Men de har jo ikke fjernet valget mere end at du selv kan patche Unity til at bruge en anden knap. Desuden er der jo også aldre knapper som er optaget i Linux som eks ctrl+alt+f* så hvordan har du kunne leve med det?
Så vidt jeg kan se har det i øvrigt altid været muligt at ændre hvilken tast der bruges i Unity via gconf.

Gnome projektet stoppede med at vedligeholde og udvikle Gnome panels, Canonical brød sig ikke om Gnome Shell som var det nye og valgte der med at lave deres eget skrivebordsmiljø: Unity. En anden gruppe har så siden samlet Gnome panels op og vedligeholder den nu under navnet Mate som er at finde i 14.04.

Menuerne blev som standart flyttet til den øverste bjælke i Unity. I 14.04 er det så blevet muligt at flyttet dem til programmet titel bjælk, men det har hele tiden været muligt at genskabe de klassiske menuer ved at fjerne appmenu fra systemet.

indicator-multiload kan i øvrigt bruges til at få en graf over belastningen af cpu/ram/net/disk/swap i Unity.

Det virker lidt som om du har set dig sur på rygter omkring Ubuntu frem for fakta.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

@AJenbo

Jeg har selv været der, husker du nok. :)
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=106020#p106020
Noget, som kan pikere mig, er, hvis udviklerne ikke tager hensyn til, at vi er mange brugere med personlige indstillinger, og vi ønsker ikke en pokkers masse bøvl, når vi skal opgradere vores computere. En hel masse bøvl bare for at få det som det var i går, og måske kan det slet ikke lade sig gøre. Kan du ikke godt forstå, at det kan være frustrerende, når man ikke kan se en god grund til det..?
Jeg har lyst til at spørge, hvis de har trang til at smadre den gamle ubuntu brugerflade, hvorfor laver de sig så ikke bare en ny distro ligesom alle andre..?

Men det reparerer jo ikke min xubuntu netovervågning. ;)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Meget var nyt da Unity og Gnome-shell kom på banen og der for var det ikke altid alle lige hade lige godt overblik over hvad der var muligt at omkonfiguere, eller hvor det skulle gøres, men det ville altid have været muligt at ændre tasten i koden og compile sin egen udgave af brugerfladeen.

Jeg har rigtig svært ved at forstå hvorfor du ikke kan se at der var en ide med det, og det ikke er nær så restriktivt som du får det til at lyde. Samt at det ikke var udelukkende Ubuntu/Canonicals valg at pensionere det gamle Gnome, og de tilmed har valgt at inkludere Mate i 14.04, hvad mere kan du ønske dig?

Jeg er heller ikke helt med på hvorfor du nu forsøger at få Xfc (xubuntu) til at fungere som du hade det med Gnome 2 I Ubuntu 10.04 når du nettop har Mate tilgængelig på 14.04.
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Jakob77 skrev:Dog har jeg ikke fået netovervågningen til at virke endnu, og det er næsten den vigtigste, så jeg kan se, om der en nogen udefra, som rykker i min maskine.
Når jeg holder musen over den på menubjælken, så får jeg beskeden: "<< >> (grænseflade er nede)"
.

Prøv med wlan0 eller hvad dit netkort hedder
Netværksovervågning_003.png
Netværksovervågning_003.png (41.49 KiB) Vist 101 gange
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

@Ivan

Tak, nu kører den, og det er efter min mening endda bedre, end det var i Ubuntu Desktop 10.04, fordi jeg nu separat kan se, hvor meget der hentes og sendes. :)