Crowdfunding af et open hardware open software bundkort

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Crowdfunding af et open hardware open software bundkort

Indlæg af lath »

gtr skrev:lath, du er for hurtigt ude.

Med sætningen
Ingen af jer skal forklare, hvorfor han vælger arm.
mente jeg, at man retteligt burde stille spørgsmålet til bundkortsælgeren, hvilket jeg har gjort, da han selvfølgelig
er den eneste, der ved, hvorfor han vil anvende arm.

At skulle bruge arm software gør ikke bundkortet lettere tilgængeligt.

Ja ok, jeg misforstod den sætning.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
gtr

Indlæg af gtr »

Ajenbo.

Hvis en arm er hurtig nok, er der nok ingen, der ikke vil bruge arm.

Men for mig virker det som om, at arm software ikke er standardiseret endnu.
Hvis jeg går ind på hovedsiden for download af fx ubuntu, er der x86 iso'er. Jeg ved, de vil virke på
en x86 computer.
Men der er ikke noget arm download.
Går jeg ind på google earth downloadsiden, er der x86 software. Men ikke en arm udgave.
Sådan kan man blive ved. Før arm kan udbredes mere, mener jeg, at sofwaresiden skal forbedres kraftigt,
så man ikke mærker forskel på x86 og arm.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ofte er ARM hardware så specialiceret at en iso lavet til et board ikke vil fungere med et andet så der for giver det ikke mening at have en tilgængelig på hoved siden. Canonical har dog en side med ARM billeder til flere forskellige kente systemer og mange af dem der sælger forskellige systmer har også et Ubuntu tilpasset til nettop deres system.
På det senste har der heldigvis været noget udvikling inden for området hvor nogle af disse forskelle er ved at blive udjævnet så et image kan køre på flere forkellige systemer.
Det er rigtig nok at propritær software ofte kun tilbyder en x86 udgave, men det er efterhånden meget begrænset hvad jeg køre af propritær software, undtagen spil og det virker ikke rigtig som om dette er et forsøg på at lave en gaming-laptop. Problemet er også en hønen vs æget, hvis ikke der er flere arm bærbar på market vil der ikke komme software til dem, men hvis ikke der er software til dem er der ikke så mange der vil vælge at købe dem.

Hele Ubuntu arkivet er desuden tilgægeligt til arm, langt hend af vejen handler det bare om at udviklerne af det propritære software skal compile til ARM, men det gider de så ikke altid og de vil ikke lade andre gøre det selv.
lath

Indlæg af lath »

Til ARM hardware kan man også bruge et BSD styresystem.

I den forbindelse er NetBSD særligt interessant, da dens kerne har et hardware abstraktionslag under hvilket hardware afhængig kode er og så device drivers som er oven over hardware abstraktionslaget - den kode er så fuldstændig hardware uafhængig, da den kun er afhængig af hardware abstraktionslaget.
Det virker endda så godt at den samme device driver kan bruges på en ISA bus/ en PCI bus/ en APG bus/en USB bus og hvad har vi.
Det virker bare.

På den måde har NetBSD udviklere en fordel over Linux udviklere, hvor der skal udvikles en ny device driver per mikroporcessor arkitektur.
OpenRISC, x86, x86-64, ARM (32-bit), ARM (64-bit), M68K (Freescale), PowerPC, MIPS, og SPARC er eksempler på mikroprocessor arkitekturer - der er mange flere end lige dem.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hmm det kan jeg ikke helt få til at passe med at jeg bruger de samme driver i Linux til x86 og powerpc
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Hmm det kan jeg ikke helt få til at passe med at jeg bruger de samme driver i Linux til x86 og powerpc

De hedder det samme og virker på den samme måde, hvilket jo netop er meningen med et styresystem.

Koden er forskellig, da der inkluderes forskellige kodebaser afhængig af mikroprocessorarkitektur.

/Lars
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Er det ikke nærmere den samme kode men måske har den et par ifdef i en ud af 1000 linjer? Kan du eventuelt henvise til noget kode et sted.
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Er det ikke nærmere den samme kode men måske har den et par ifdef i en ud af 1000 linjer? Kan du eventuelt henvise til noget kode et sted.

Ok, Citat: "ofte" fra : http://en.wikipedia.org/wiki/NetBSD#Portability
NetBSD's portability is aided by the use of hardware abstraction layer interfaces for low-level hardware access such as bus input/output or DMA. Using this portability layer, device drivers can be split into "machine-independent" and "machine-dependent" components. This allows a single driver to be easily used on several platforms by hiding details of exactly how the driver accesses the hardware, and reduces the amount of work needed to port it to a new architecture.[12]

This enables, for instance, a driver for a specific PCI card to work whether that card is in a PCI slot on an IA-32, Alpha, PowerPC, SPARC, or other architecture with a PCI bus. Also, a single driver for a specific device can operate via several different buses, for example ISA, PCI, PC card, etcetera.

In comparison, Linux device driver code often needs to be reworked for every new architecture. As a consequence, in porting efforts by NetBSD and Linux developers, NetBSD has taken much less time to port to new hardware. (13)

(13):
"BSD or Linux: Which Unix is better for embedded applications?"
(PDF). Wasabi Systems Inc. 2003. Archived from the original on 30 December 2006. Retrieved 11 June 2007.

http://web.archive.org/web/20061230075423/http://www.wasabisystems.com/pdfs/Linux_or_BSD.pdf

lige netop ifdefs er ikke ligefrem et hardware abstraktionslag. Et hardware abstraktionslag kaldes altid med brug af de samme header files - uden at bruge ifdefs - da man altid linker op imod den samme kode (hardware abtraktionslaget).

/Lars
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Men samtidig er ifdef ikke en helt ny driver og som der også står er der det heller ikke altid der er nødvendige på Linux. Mht hvor langt til det tager at porte de 2 systemer så har Linux også langt flere drivere så hvis det er inkluderet i beregning er det ikke en fair måling.
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Men samtidig er ifdef ikke en helt ny driver

ifdef er ikke en device driver. Det er en C preprocessor makro: http://en.wikipedia.org/wiki/C_preprocessor#Conditional_compilation

AJenbo skrev:og som der også står er der det heller ikke altid der er nødvendige på Linux.

Ja, jeg rettede det til "ofte" i mit forrige indlæg, hvilket ca er det samme som "ikke altid".

AJenbo skrev:Mht hvor langt til det tager at porte de 2 systemer så har Linux også langt flere drivere så hvis det er inkluderet i beregning er det ikke en fair måling.

... og dokumentation for den påstand er, hvor?
Link, please.

/Lars
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:
AJenbo skrev:Men samtidig er ifdef ikke en helt ny driver

ifdef er ikke en device driver. Det er en C preprocessor makro: http://en.wikipedia.org/wiki/C_preprocessor#Conditional_compilation

Tak det ved jeg. Du må ikke have særlig høje forventninger til min integritet eller intelligens. Min bemærkning er til at du i starten skrev at det i Linux er nødvendigt at kode en helt ny driver for hardware, for at det fungere på forskellige CPU-arkitektur. Det jeg så påpeger er at det er den samme driver, blot med et par ifdef i koden til at håndtere når den bliver bygget til en anden arkitektur.

Jeg savner i øvrigt stadig et link hvor du enten kan vise at det er nødvendigt med 2 helt forskellige drivere i Linux eller at meget store dele af den må omskrives.

lath skrev:
AJenbo skrev:Mht hvor langt til det tager at porte de 2 systemer så har Linux også langt flere drivere så hvis det er inkluderet i beregning er det ikke en fair måling.

... og dokumentation for den påstand er, hvor?
Link, please.

Er det seriøst? Ok så, hvis vi nu tager en optælling af modules.pcimap fra min 12.04 server så er der lige under 5000 understøttet enheder. Det er måske et lidt gammelt talt og der er kun de stykker hardware med som Canonical har valgt at compile (og kun dem som er compile som moduler) til den LTS, så det totale antal for PCI hardware understøttet af Linux vil ligge noget højere.

Her er så den tilsvarende fil til NetBSD direkte fra udviklingstræet:
http://cvsweb.netbsd.org/bsdweb.cgi/src/sys/dev/pci/pcidevs_data.h?rev=1.733&content-type=text/x-cvsweb-markup
I bunden finder du totalen som er på 2055, altså under halvdelen, og det er det totale tal for NetBSD.

Edit: Her er også nogle interessante til for Linux 2.6.27 (2008)
http://pages.cs.wisc.edu/~kadav/study/study.pdf
we find that Linux supports over 14,000 devices with just 3,217 bus and device drivers.

(det er så godt nok ikke begrænset til PCI hardware så det kan ikke måles direkte med det tal jeg fik fra NetBSD)
gtr

Indlæg af gtr »

Jeg antager, at da intel skulle ud på bundkortene, var der nogen, der fastsatte standarderne.
Også mht driverne for ekstern hardware. Dvs alle producenter byggede, så windows kunne installeres.
Det samme skulle man gøre for arm bundkort, der skal konkurrere med x86 computere.

Dvs et arm styresystem, der overholder standarderne, kan installeres på et bundkort.
Hvis arm bundkortene er hurtige nok, billigere og med 5 - 6 timers batteritid, køber folk dem.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ofte bliver de brugt i indlejret systemer hvor størrelser og strømforbrug er vigtigere end at brugeren kan installere efter behov. Men jeg vil give dig rat i at det ville være den rigtige vej at gå
lath

Indlæg af lath »

ARM 64-bit synes jeg ser meget interessant ud.

AMD er ved at lave en, som har fået navnet Opteron A1100.
Det er en 4-core/ 8-core ARM 64-bit CPU@>=2GHz
http://www.amd.com/en-us/press-releases/Pages/amd-to-accelerate-2014jan28.aspx

Extremetech snakker på en pris $100 for sådan en, samtidigt med at den har et lavt effektforbrug (ikke så overraskende for en ARM CPU):
http://www.extremetech.com/computing/175583-amd-unveils-its-first-arm-based-cpu-the-64-bit-8-core-opteron-a1100

En AMD Operon A1100 er en server processor.
Det er ret oplagt for AMD at bruge den CPU og en af deres GPUer i en ny desktop APU.

/Lars
gtr

Indlæg af gtr »

Update.
http://www.tested.com/tech/pcs/460922-crowd-sourcing-open-hardware-laptop/
http://www.wandboard.org/

lath
Jeg kan ikke huske, om du har kommenteret wandboardet.
Huang anbefaler wandboard'et.
Jeg vil gerne vide, om dualboard'et er hurtigt nok til alm desktopbrug?
Man kan installere archlinux på wandboard'et.