Crowdfunding af et open hardware open software bundkort
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Crowdfunding af et open hardware open software bundkort
Congratulations, you made it this far! Check back soon to get the full details of the Novena competition and how you could win a free laptop.
-
- IRC nickname: Martinjo84
Det er jo så fedt et projekt !!!!
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Hardwaren ser ok/ret god ud - den er bare for dyr.
Masseproduktion i rigtig stor skala kan nok gøre det meget billigere.
Indenfor elektronikproduktion ved jeg at det er sådan at man bestiller noget i bundter af 10.000 stk.
Alt under 10.000 stk er special produktion, som er meget dyrere per stykpris end for bundter af 10.000 stk.
/Lars
Masseproduktion i rigtig stor skala kan nok gøre det meget billigere.
Indenfor elektronikproduktion ved jeg at det er sådan at man bestiller noget i bundter af 10.000 stk.
Alt under 10.000 stk er special produktion, som er meget dyrere per stykpris end for bundter af 10.000 stk.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Det bliver nok meget få maskiner som håndlavet bliver masse produceret...
-
AJenbo skrev:Det bliver nok meget få maskiner som håndlavet bliver masse produceret...
Der er intet håndlavet over montering af SMD komponenter.
SMD komponenter sættes på et print (her er det et bundkort) af en automatisk pick and place maskine, og derefter bager man printet i en ovn, hvor temperaturen styres meget præcist.
Sådan en maskine i arbejde:
http://www.youtube.com/watch?v=S8qkaTsr2_o&t=0m22s
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Yep yep, her selv rodet lidt med en ældre model. Men der er jo flere dele ved den computer de lavere end blot basis boardet.
-
- Forfatter
- IRC nickname: Blueeyez
Synes måske prisen for open source er lidt urealistisk høj kontra de ulemper der er..
Bærbaren er nok mit valg, men 5000 USD.. Det er jo samme pris som en apple highest-end udgave + 4 års apple care...
Bærbaren er nok mit valg, men 5000 USD.. Det er jo samme pris som en apple highest-end udgave + 4 års apple care...
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
Når han vælger arm, er det fordi, han ikke kan finde en x86 cpu, der er open source nok?
-
gtr skrev:Når han vælger arm, er det fordi, han ikke kan finde en x86 cpu, der er open source nok?
Mobil/tablet hardware er billigere end PC hardware.
En Raspberry Pi bruger også en mobil CPU og en mobil GPU. Særligt mikroprocessoren i en Raspberry Pi er ret gammel, hvilket banker prisen nedad.
/Lars
-
- Admin
Åbenheden ved x86 chips kan rigtig nok være et proble, særligt svært bliver det også når den skal fungere som en bærbar m.m.
Jeg mener, at hans kundekreds bliver mindre, når han vælger arm og ikke x86.
Ingen af jer skal forklare, hvorfor han vælger arm.
Er der ikke nogle ældre x86 cpu'er fra fx via, der burde være hurtige og billigere nok, og hvor han kan få cpu og
bunkortets software, så bundkortet bliver open source?
Er der ikke nogle ældre x86 cpu'er fra fx via, der burde være hurtige og billigere nok, og hvor han kan få cpu og
bunkortets software, så bundkortet bliver open source?
-
- Admin
VIA har rigtig dårlig Linux understøttelse og ældre cpu'ere betyder et støre strøm forbrug.
x86 producenter vil ofte kun være med hvis det er en meget stor produktion.
Jeg forstår ikke hvad det er nogen syndes der er så fantastisk ved x86 frem for ARM, i sær hvis man er villig til at tage små maskiner er der ikke nogen rigtig fordel ved dem.
x86 producenter vil ofte kun være med hvis det er en meget stor produktion.
Jeg forstår ikke hvad det er nogen syndes der er så fantastisk ved x86 frem for ARM, i sær hvis man er villig til at tage små maskiner er der ikke nogen rigtig fordel ved dem.
-
gtr skrev:Jeg mener, at hans kundekreds bliver mindre, når han vælger arm og ikke x86.
Det mener jeg så til gengæld ikke, da der intet problem er i at oversætte kildekode til en anden mikroprocessor arkitektur.
Der kan være et problem med Adobe Flash men gider man ikke se on-line reklamer er det kun en fordel.
Flash videoer kan ses via en tablet for eksempel, så det er egentlig ikke et problem.
gtr skrev:Ingen af jer skal forklare, hvorfor han vælger arm.
Hvis man stiller et spørgsmål, så skal jeg nok selv bestemme om jeg må svare eller ej.
/Lars
lath, du er for hurtigt ude.
Med sætningen
mente jeg, at man retteligt burde stille spørgsmålet til bundkortsælgeren, hvilket jeg har gjort, da han selvfølgelig
er den eneste, der ved, hvorfor han vil anvende arm.
At skulle bruge arm software gør ikke bundkortet lettere tilgængeligt.
Med sætningen
mente jeg, at man retteligt burde stille spørgsmålet til bundkortsælgeren, hvilket jeg har gjort, da han selvfølgelig
er den eneste, der ved, hvorfor han vil anvende arm.
At skulle bruge arm software gør ikke bundkortet lettere tilgængeligt.