sammensatte ord i Open Office

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Eskil
Geografisk sted: Svendborg

sammensatte ord i Open Office

Indlæg af Eskil »

stavekontrollen i open office godtager så godt som ingen sammensatte ord, (ja det er rigtige ord jeg skriver :D ) hvad kan jeg gøre ved dette? har andre samme problem?

-Eskil
PVH
Geografisk sted: Vesterbro

Re: sammensatte ord i Open Office

Indlæg af PVH »

Hej,

du er ikke den eneste med dette problem. Jeg tror desværre ikke der er noget at gøre pt.

En Open Office arbejdsgruppe har publiceret følgende:

"OpenOffice.org, har tre tre muligheder for håndtering af sammensatte ord:
1: Ingen sammensætninger er tilladte
2: Alle ord mærket med et bestemt flag kan bruges som første del af et sammensat ord.
3: Alle sammensætninger er tilladte"

Oprindeligt var alle sammensætninger tilladt. Det blev ændret pga. kritik. Nu er der rettet i det:

Da vi rettede op på OpenOffice.orgs håndtering af sammensatte ord valgte vi at lave et hurtigt hack, hvor vi valgte i første omgang at sørge for at sammensatte ord med et navneord i ubestemt ental (eller ubestemt ental ejefald – for at få fuge-s’et med) kan bruges som første del af et sammensat ord.

Hele problemet kan skyldes at Dansk Sprognævn ikke vil lade den officielle ordbog som bruges i Word og StarOffice distribuere med fri software. Jeg håbet at de får løst problemet.
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Video: nVidia (GeForce 8400M GS/driver nVidia)
Trådløst kort: Intel 3945ABG
Lexmark 305S: Printer/Scanner

Ubuntu 13.04
Vision Notebook NB569 - (købt uden OS)
Video: ATI Radeon HD5650
Trådløst kort: Atheros AR928X
Lexmark 305S: Printer/Scanner
Eskil

Indlæg af Eskil »

Hmm ok. tak for svaret. Jeg vil vente til dansk sprognævn tager sig sammen så. Indtil da er det heldigt at jeg staver til et 11tal :P Men jeg kunne forestille mig at der er andre som finder at det er et seriøst minus for Linux-systemer at man ikke kan køre word (eller det kan man vel nu med CrossOver Office?? - eller dur det ikke helt som det skal?) netop pga. sådan noget som stavekontrollen?.. trist hvis sådan en detalje holder folk væk fra det frie liv :wink:

-Eskil
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Der findes en ny stavekontrolsgruppe, som har udarbejdet en ny/bedre stavekontrol. Den nye stavekontrol skal vist nok inkluderes i nye versioner af Ooo. Se på stavekontrolden.dk (ja, det hedder siden altså ;)), hvordan man installerer.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Genialt. Og så den lethed det gøres med. her kan MS virkelig lære noget om brugervenlighed ;)
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Eskil

Indlæg af Eskil »

Takker.
Det er en god løsning. Håber den snart bliver en del af selve installationen, så alle brugere kan få glæde af den.

-Eskil