I bør afinstallere Medibuntu nu !!!

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

I bør afinstallere Medibuntu nu !!!

Indlæg af Christian.Arvai »

Medibuntu-projektet http://www.medibuntu.org/ er lukket ned nu, hvilket betyder at der ikke kommer opdateringer til Medibuntu mere.

I bør derfor afinstallere Medibuntu med følgende kommando i Terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge medibuntu-keyring && sudo rm -rf /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list && sudo apt-get update 

De fleste af pakkerne, der var med i Medibuntu, kan nemt installeres via Softwarecenter. Lister over pakkerne kan findes her:
http://www.ubuntuupdates.org/package_logs?type=ppas&vals=10
http://www.ubuntuupdates.org/package_logs?type=ppas&vals=11

Ud fra hvad vi har testet os frem til i forum, er der dog en enkelt pakke (libdvdread4), der bruges til at afspille DVD'er, som ikke kan installeres via Softwarecenter.

libdvdread4 kan i stedet for installeres med denne kommando i Terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

Hvis at du ikke har prøvet at bruge Terminalen før, er her en god guide om det her https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/25/terminalen-grundlaeggende/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Roadrunner
Geografisk sted: Mors

Re: I bør afinstallere Medibuntu nu !!!

Indlæg af Roadrunner »

Det her er MEGET svært at få formuleret uden at lyde som en skide sur bruger af noget han aligevel ikke fatter !

baggrunden !
jeg er bruger af Pc'er i over 20 år ... (jep jeg elskede også "Norton comander") :-)
efter at have brugt Windows i over 16-17 år blev det for meget....
jeg er ikke særlig begavet ...og er ikke "nørd" ang. det at pille-rode-rave ved softwaren i en pc ... jeg er typen der tænder og vil at det virker med det samme !

efter at have søgt rundt i "softwareland" lød Ubuntu 9.10 sq meget sjovt at prøve....
især det at der nu, efter en del år, viste sig et alternativ til win. Med en GRAFISK installer.... og en MEGET instruktiv guide hvis DET aligevel ikke virkede....her er det jeg at VIRKELIG roser jeres guider ! ... bare det at stole på jer herinde og copy/paste fik min nye/brugte pc op at køre !

derefter prøvede jeg lidt forskellig af og er lige nu endt på en 10.04 LTS som jeg jo er nød til at opdatere til en 13.xx LTS
da det jeg især er ude efter er stabilitet... jeg gider sq ikke prøve alt det andet "skrammel" af (forsøg på humor) !!

Rooooolig !!
nu kommer jeg frem til det denne tråd egentlig handler om !

det bliver anbefalet at afinstaleret Medibuntu ! ( med en go forklaring på hvorfor) og der bliver lagt en Copy/paste til terminalen ud ....... !

der bliver også vist hvor man kunne finde de programmer der dermed blev slettet.....

HER kommer så mit problem !!! ( og i må på ingen måde føle at det er jer der ikke gør det godt nok ! ! ! )
for jeg kan ikke undvære jeres indlæg (med terminal coder) for at holde min PC kørende !

jeg ved (eller fatter ) sq ikke hvordan man installere de programmer der forsvandt med "Medibuntu"
og jeg forstår ikke terminologien i terminalen .... jeg ka simpelhent ikke se fornuften i de komandoer der bliver vist ....

hermed er det jo nok bevist at jeg IKKE er 20 længer......eller IKKE er programør !!!!
men det skal ikke forhindre mig i snart at opdatere min pc !
men inden ville jeg godt kunne tænke mig at vide hvordan jeg får de programmer der var i Medibuntu tilbage ??

PFT Flemming

PS. jeg køre også 10.04 LTS på en AsusE999 hvad burde jeg opdater til ?? den er jo ikke særlig stor ?
Jeg syntes at jødeharpe er et MEGET overset instrument ;-)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Roadrunner skrev:... lige nu endt på en 10.04 LTS som jeg jo er nød til at opdatere til en 13.xx LTS

LTS kommer hvert 2 år, så den aktuelle LTS er 12.04, der efter kommer 14.04 (altså 2014 til april (4. måned)). 10.04 er allerede uden for support (undtagen til servere) så jeg ville råde dig til at opgradere til 12.04 allerede nu. Til april kan du så vælge at opgradere til 14.04, men du kan også vælge at vendte helt til 2017.

Roadrunner skrev:jeg ved (eller fatter ) sq ikke hvordan man installere de programmer der forsvandt med "Medibuntu"

Hvilke programmer er det du kommer til at savne? Har du overhovedet brugt Medibuntu? Det var efterhånden kun Google Earth (kunne også installeres direkte fra Google) og afspilding af krypteret DVD'er som blev installeret via Medibuntu. Men de skal nu hente fra forskellige kilder så det er ikke så let bare at give et enkelt svar uden at vide hvad der er du skal bruge.

Roadrunner skrev:jeg køre også 10.04 LTS på en AsusE999 hvad burde jeg opdater til ??

Jeg kan ikke finde nogen informationer om en Asus E999, mem til en svagere maskine vil jeg forslå Lubuntu 12.04 og der efter Lubuntu 14.04 LTS (Lubuntu 12.04 er ikke en LTS).
Roadrunner
Geografisk sted: Mors

Indlæg af Roadrunner »

du HAR ret... det er 12.04 der er den sidste nye LTS... jeg tror jeg havde set noget engang med at LTS var suportet i 3 år ... men det er vist lave om !!

jeg har dog stadig 10.04 Ggg..

ja jeg har fået problemer med Google Earth ... den virker ikke mere ... og jeg vidste ikke hvorfor .....indtil nu .. tak !!

og så, var det en Asus EEE jeg mente ... beklager !!
Jeg syntes at jødeharpe er et MEGET overset instrument ;-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Her er en oversigt over samtlige udgaver af Ubuntu, hvor at understøtningsperioden er beskrevet http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubuntu_releases#Version_timeline
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Udgivelsen af LTS sker hvert 2. år, men support længere, det er dette vindu hvor du kan vente med at opgradere. Tidligere var det 3 års support, men fra og med 12.04 er det 5 år.

Du kan installere Google Earth ved at hente det her:
http://www.google.com/earth/download/ge/agree.html

Du skal bruge .deb siden du er på 10.04 er det vigtig at du vælger den rigtige bit udgave, hvis du opgradere til 12.04 kan du altid vælge 32, men hvis du har 64 vil den sandsynligvis køre hurtigere.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Sker der noget hvis man ikke afinstallerer det? ... det forsvinder jo bare.

eller pointen, at så henter Ubuntu ikke opdateringerne de andre stedet hvor de ligger?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

thj01 skrev:eller pointen, at så henter Ubuntu ikke opdateringerne de andre stedet hvor de ligger?

Ja. En god mellem vej ville være at fjerne Medibuntu fra ens source.list, så kan man beholde de pakker man installerede fra Medibuntu i den version de nu er og resten af ens system kan opdateres.
sh49
IRC nickname: sh49

Indlæg af sh49 »

Jeg er ny bruger af ubuntu og ikke programmør.
Jeg forstår ikke hvorfor man skal afinstallere Medibutu - for derefter at installere igen (med nogle løse programstumper) ?
mvh. Søren
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

sh49 skrev:Jeg er ny bruger af ubuntu og ikke programmør.
Jeg forstår ikke hvorfor man skal afinstallere Medibutu - for derefter at installere igen (med nogle løse programstumper) ?
mvh. Søren

Fordi det er lukket og ikke bliver opdateret mere.
http://www.medibuntu.org/
Når lejligheden byder sig.
b-ronnow
IRC nickname: cms-uni
Geografisk sted: Dianalund

Indlæg af b-ronnow »

Hej

Er der nogen her der ved om mediubuntu er med i den nye 14.04 ?
Med venlig hilsen
Brian R
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

mediubuntu findes ikke mere. En del af programmerne var så småt kommet med i de officielle arkiver, men der er også nogle der ikke er, dem skal man enten ud at finde hos udviklerne eller i andre arkiver.