java og Nordea

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
karl
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: java og Nordea

Indlæg af karl »

Nu har jeg efterhånden rodet rigtig meget rundt i maskinen uden det har hjulpet noget. Og jeg er kørt uhjælpeligt fast. Firefox kan ikke afslutte betalingen i Nordea og Chrome/Chromium melder, at Java er forældet.
Kan jeg få ryddet op og starte forfra? Jeg har sikkert fået installeret alle mulige og umulige versioner af Java. Og det er måske det, der blokere for at køre Nem-id??
Findes der en opdateret guide til Java?
Vh
Karl
Dell Ubuntu 24.04
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Sørg for at openjdk-6-jdk ikke er installeret, og installer den jeg linkede til i går.
karl

Indlæg af karl »

Kan man checke og afinstallere alle installerede programmer i Softvarecentret eller er der en anden og bedre måde?
Dell Ubuntu 24.04
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Indlæg af swotie »

karl skrev:Nu har jeg efterhånden rodet rigtig meget rundt i maskinen uden det har hjulpet noget. Og jeg er kørt uhjælpeligt fast. Firefox kan ikke afslutte betalingen i Nordea og Chrome/Chromium melder, at Java er forældet.
Kan jeg få ryddet op og starte forfra? Jeg har sikkert fået installeret alle mulige og umulige versioner af Java. Og det er måske det, der blokere for at køre Nem-id??
Findes der en opdateret guide til Java?
Vh
Karl

Prøv denne kode samling

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-java7-installer

Den skulle fjerne alt det gamle .... installere nyeste oracle java version ..... og installere ppa, så den selv opdaterer java via Ubuntu opdaterings håndtering
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

karl skrev:Kan man checke og afinstallere alle installerede programmer i Softvarecentret eller er der en anden og bedre måde?

Ja alle pakker kan administeres via softwarecenteret.
karl

Indlæg af karl »

Jeg har kørt scriptet og opdateret, men får stadig besked i Chromimium om, at java er forældet. Så jeg er nok ikke kommet videre.
Jeg er på ferie i 14 dage, men hvis I skulle have et forslag til noget, jeg kan prøve , når jeg er tilbage, ville det være rigtigt fint.
Foreløbig tak for jeres hjælp
Karl
Dell Ubuntu 24.04
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

AJenbo skrev:
karl skrev:Kan man checke og afinstallere alle installerede programmer i Softvarecentret eller er der en anden og bedre måde?

Nej ;)

Softwarecenter viser ikke alle installerede pakker. Pakker der er vigtige for systemet gemmes, mest for at sikre mod utilsigtet fjernelse. Du kan installere synaptic og bruge dette til at tilføje/fjerne programmer. der er en guide om Synaptic her https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/10/grafisk-installering-af-programmer-i-ubuntu/#4

PS: Pas nu på med hvad du fjerner af programmer !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

BTW opdaterede Nordea for 1-2 uger siden, og derefter lavede min pc med "oracle-java7-installer" præcist det samme som der beskrives her i tråden. Jeg slettede så "oracle-java7-installer" og smed oracle-java8-installer på, og derefter virkede det igen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

christian.arvai skrev:
AJenbo skrev:

Nej ;)

Softwarecenter viser ikke alle installerede pakker. Pakker der er vigtige for systemet gemmes, mest for at sikre mod utilsigtet fjernelse. Du kan installere synaptic og bruge dette til at tilføje/fjerne programmer. der er en guide om Synaptic her https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/10/grafisk-installering-af-programmer-i-ubuntu/#4

PS: Pas nu på med hvad du fjerner af programmer !

Tryk på vis tekniske emner i bunden af softwarecenteret.