Windows mail --> Thunderbird

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Zirca

Re: Windows mail --> Thunderbird

Indlæg af Zirca »

Jeg er nu "flydende" både med Thunderbird og Ubuntu generelt.
BIOS problemet var mig selv, surprise. :D
Kunne godt få boot menuen frem, men kunne ikke ændre sekvensen.
Problemet var at "opstarts USB'en" skulle sættes i.....først herefter startes maskine op og "entry" til BIOS foretages.
Vupti, nu kunne boot sekvens tilpasses og i dette øjeblik, står "den lille 220'er" og lyser smukt lilla her i det svage morgenlys. Tak for hjælpen til alle.......vh Jens
Zirca

Indlæg af Zirca »

Kan ikke få tidligere mails importeret eller kopieret til Thunderbird.
Jeg har filerne både eksporterede som eml filer fra Windows Live Mail og som eksporterede filer fra
"Windows Thunderbird". Faktisk har jeg også hele Thunderbird mappen fra W7.
Hvad gør man?.....har forsøgt at finde et "Stifinder" alternativ men uden held.
Fornemmer at jeg, som med Thunderbird på W7, mangler en udvidelse/tilføjelse, men nu i Ubuntu regi.
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Indlæg af swotie »

hvis du er i mappen home i ubuntu ... tryk "ctrl + h " ... så får du de skjulte filer frem ... du skal finde mappen ....

.thunderbird
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Sørg først for at starte Thunderbird og afslut det der efter igen (for at den opretter en profil og mapper).

Stifinderen i Ubuntu heder "Filer", eller mere præcis "Nautilus". Åben den og gå til hjemme-mappen (normalt den første mappe man er i). Aktiver "Vis skjulte filer", enten fra menuen "Vis" eller ved at trykke ctrl+h. Find og åben mappen ".thunderbird" og erstat mappen xxxxxxxx.default med den du kopierede fra din Windows installation, husk at omdøbe den så den heder det samme som den der er på din Ubuntu installation.

Her er et billed som eksempel på hvilken mappe det er du skal have fra Windows:
Billede
Zirca

Indlæg af Zirca »

Hm.....Jeg kan finde en mappe fra "TBWIN" der hedder "Defaults" --> Mozilla Thunderbird/defaults/messenger - heri ligger en fil, mailviews.dat. Den synes ikke at være den rigtige?.....477bytes....synes dog ikke at kunne finde andre....
Når jeg erstatter i nuværende TB med "Defaults" startes der op med oprettelse af ny konto, som så bliver magen til den konto, jeg oprettede oprindeligt umiddelbart efter installation, og altså ikke med de ønskede lokale mapper. Det samme sker når jeg vælger mappen "Messenger".

De oprindelige EML filer åbnes efter dobbeltklik automatisk af TB.

Jeg har også en en række filer, hvor jeg kan genkende benævnelsen fra de lokale mapper i "TBWIN".
Disse kan jeg ikke umiddelbart åbne. --> Type: postkassefil (application/mbox)
De ser, synes jeg, interessante ud, idet det jo netop er disse jeg mangler.....hm.....har du et skud...
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kan du give mig et overblik over de mapper du har kopieret. Hvis ikke du har en der slutter på .default lyder det som om du ikke har kopieret den rigtige, eller måske har du bare kopieret dens indhold?
Zirca

Indlæg af Zirca »

Jeg kunne få den vedhæftet som jpg.
Tjekkede lige på min egen maskine, hvor jeg "den anden dag" også installerede TB. Synes ikke jeg kan finde andet end det jeg har kopieret.......
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Det ligner at det er programmet du har kopieret, og ikke profilen (brugerdata) som er det der er vigtigt.

http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird/Brugerdata
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Zirca

Indlæg af Zirca »

Du har ret, og det er jo ikke fordi, du ikke havde skrevet det....
Kan mails'ene importeres på anden vis....?
Eller skal jeg simpelthen maile dem og derefter flytte dem til lokale mapper?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Har du stadig dine mail's liggende i andre formater?

Hvis du stadig har filerne som du eksporterede fra Windows Live Mail kan du jo importere dem til Thunderbird igen.

Hade du sat Thunderbird op med IMAP på Windows ville du også blot have kunne sætte Tunderbird op på Ubuntu og så ville den have hentet alle mail's fra serveren.
Zirca

Indlæg af Zirca »

IMAP både på windows versionen og på Ubuntu versionen. Begge dele er ok.
Alle mails fra server er hentet. denne del af "festen" er perfekt.

Jeg har filerne, jeg eksporterede fra WIndows Live, men jeg kan "skisme" ikke få dem importeret til "TB Ubuntu"

Det jeg ønsker er, at importere tidligere mails fra Windows Live Mail, som jo ikke er "kommet med" jvf. IMAP opsætningen, idet de jo historisk udelukkende har ligget lokalt i WIndows Live Mail..
Men TB udvidelsen/tilføjelsen "ImportEksport Tool s-2.8.0.2.xpi" fra Mozilla guiden, som virkede perfekt i Windows regí er "rettet" netop mod Windows. Hvis jeg da ikke tager fejl.. :)

Jeg forsøger at finde en tilsvarende udvidelse/tilføjelse, så jeg kan importere til "TB Ubuntu version"...
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Plugin'et burde også virke fint under Ubuntu:
https://addons.mozilla.org/en-us/thunderbird/addon/importexporttools/

Du kan også importere dem på en anden maskine og blot flytte dem til indbakken etc. eller oprettet en ny under mappe på serveren til gamle mails (IMAP er ikke begrænset til indbakken).
Zirca

Indlæg af Zirca »

Kunne ikke finde ud af at installere under Ubuntu. Med skam må jeg sige at jeg importerede de ønskede mails i Windows miljø, og flyttede den hermed skabte "Thunderbird/win" fil over på Ubuntu maskinen og vupti...perfekt....
Næste projekt er en "dual løsning" på eksisterende Windows maskine og derefter opsætning af mediacenter herpå.....
Mon så ikke jeg vender tilbage.......tak for hjælpen indtil nu......
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok det vigtige er jo at du har fået dem over :)