Windows mail --> Thunderbird
-
Windows mail --> Thunderbird
Jeg eller rettere min elskede kone har en en Samsung N220 med W7 som er godt og grundigt "sandet til".
Jeg har gennem længere tid plæderet for Ubuntu på denne fine lille men dog "kraftbegrænsede" maskine.
Men efter tab af mails og adressekartotek tilbage i 2009, hvilket der stadig bødes for, er "det op af bakke" at få fingre i den "lille". Derfor 2 spørgsmål før jeg læser mig træt i guides.
1. Jeg vil køre 12.04 LTS, gider ikke problemer. Har en fint fungerende cd. Kan denne umiddelbart kopieres over på en USB nøgle for installation på den "lille"?
2. Kan mails og adressekartotek importeres fra Windows mail til Thunderbird?
vh Jens
Jeg har gennem længere tid plæderet for Ubuntu på denne fine lille men dog "kraftbegrænsede" maskine.
Men efter tab af mails og adressekartotek tilbage i 2009, hvilket der stadig bødes for, er "det op af bakke" at få fingre i den "lille". Derfor 2 spørgsmål før jeg læser mig træt i guides.
1. Jeg vil køre 12.04 LTS, gider ikke problemer. Har en fint fungerende cd. Kan denne umiddelbart kopieres over på en USB nøgle for installation på den "lille"?
2. Kan mails og adressekartotek importeres fra Windows mail til Thunderbird?
vh Jens
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Windows mail --> Thunderbird
Du skal bruge unetbootin eller "opret startdisk" i programmer for at kunne starte fra en ISO fra et usb-stik.
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Ja det kan godt lade sig gøre. Men jeg vil da forslå at i køre med IMAP så mails bliver synkroniseret med serveren. På den måde behøves man ikke at bøvle med at ex/importere mails, man har et backup og man kan tilgå dem fra andre computer, i sær hvis der også er en web klient på serveren.
Mozilla har selv skrevet en guide til hvordan du kan importere både emails og kontakter fra Windows Live Mail til Thunderbird.
https://support.mozillamessaging.com/en-US/kb/switching-thunderbird
Jeg vil faktisk forslå dig at overføre mails og kontakter i Windows og så flytte Thunderbird mappen over på Ubuntu bagefter. På den måde kan du være sikker på det virker inden du sletter Windows og du kan tage det i trin. Hvad gik der galt i 2009?
Du burde godt kunne lave en CD til en USB, men de fleste programmer fungere bedste med at gøre det via ISO filen. Hvilken platform bruger du når du skal oprette USB'en?
Mozilla har selv skrevet en guide til hvordan du kan importere både emails og kontakter fra Windows Live Mail til Thunderbird.
https://support.mozillamessaging.com/en-US/kb/switching-thunderbird
Jeg vil faktisk forslå dig at overføre mails og kontakter i Windows og så flytte Thunderbird mappen over på Ubuntu bagefter. På den måde kan du være sikker på det virker inden du sletter Windows og du kan tage det i trin. Hvad gik der galt i 2009?
Du burde godt kunne lave en CD til en USB, men de fleste programmer fungere bedste med at gøre det via ISO filen. Hvilken platform bruger du når du skal oprette USB'en?
-
I 2009 var jeg simpelthen for hurtig og borte var Windows inkl. Outlook. Det kørte ellers fint også dengang......
PLATFORM: Forsøgte i går at lave opstarts USB på min Ubuntu maskine, men faktisk uden held. Fandt på Ubuntu.com en fin beskrivelse. Men under processen i "Start Up Disk Creator" var "startknappen" ikke aktiv. Jeg bemærkede sidenhen at filstørrelsen for ISO filen var 0, hvilket jo må betyde, at overførslen i første omgang slet ikke er lykkedes.
Min plan er i dag at gøre "øvelsen" fra min Windows maskine, som er "trådet" til nettet
MAIL: Synkronisering, IMAP...hmm....kender benævnelsen men ved ikke, hvad det indebærer....men det lyder som en fremtidsorienteret løsning også til mine andre mail konti.
Jeg forstår det sådan, at jeg installerer Thunderbird på maskinen, overfører mails/kontakter jvf. Mozillas guide, derved skabes en Thunderbird mappe, som jeg kan "kopiere ind" efter vellykket Ubuntu installation. Korrekt eller??
PLATFORM: Forsøgte i går at lave opstarts USB på min Ubuntu maskine, men faktisk uden held. Fandt på Ubuntu.com en fin beskrivelse. Men under processen i "Start Up Disk Creator" var "startknappen" ikke aktiv. Jeg bemærkede sidenhen at filstørrelsen for ISO filen var 0, hvilket jo må betyde, at overførslen i første omgang slet ikke er lykkedes.
Min plan er i dag at gøre "øvelsen" fra min Windows maskine, som er "trådet" til nettet
MAIL: Synkronisering, IMAP...hmm....kender benævnelsen men ved ikke, hvad det indebærer....men det lyder som en fremtidsorienteret løsning også til mine andre mail konti.
Jeg forstår det sådan, at jeg installerer Thunderbird på maskinen, overfører mails/kontakter jvf. Mozillas guide, derved skabes en Thunderbird mappe, som jeg kan "kopiere ind" efter vellykket Ubuntu installation. Korrekt eller??
-
- Admin
At bruge IMAP handler nærmest bare om at vælge imap eller pop3 når du indtaster koden til din mail server. Det kræver dog at serveren undersøtter det, hvem er din mail udbyder?
Din forståelse af Thunderbird processen er korrekt.
Din forståelse af Thunderbird processen er korrekt.
-
Mailudbyderen er Surftown. Jeg kører POP3.
På den ene maskine (den der er "Ubuntu-truet") anvendes Windows mail, mens jeg for min del "kører" webmail.
Men vil det sige, at ved at anvende IMAP løsningen vil mails sendt fra webmail samt mails sendt fra mailprogrammet, eks. Thunderbird, blive synkroniseret??
På den ene maskine (den der er "Ubuntu-truet") anvendes Windows mail, mens jeg for min del "kører" webmail.
Men vil det sige, at ved at anvende IMAP løsningen vil mails sendt fra webmail samt mails sendt fra mailprogrammet, eks. Thunderbird, blive synkroniseret??
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Der er min erfaring at man altid mister noget, når ens Windows maskine dør.Zirca skrev:I 2009 var jeg simpelthen for hurtig og borte var Windows inkl. Outlook. Det kørte ellers fint også dengang.....
Derfor købte jeg en ny harddisk til min kones notebook, da hun ville prøve Ubuntu.
Så ligger den gamle harddisk som backup, så den kan monteres igen, når "det glemte" skal hentes.
Et ekstra plus er, at hun virkelig oplever forskellen, når hun igen starter windows for at hente "det glemte"
efter at have vænnet sig til Ubuntu.
// Henning
-
for at hente "det glemte"
her er en sådan smart
http://www.hardware-store.dk/ssd-kabinet/prod_2975.html
-
- Admin
Zirca skrev:Mailudbyderen er Surftown. Jeg kører POP3.
De undersøtter IMAP og har også en guide til opsætning med Thunderbird.
https://surftown.dk/support/hvordan-saetter-jeg-min-e-mail-adresse-op-som-imap-konto-i-thunderbird
Zirca skrev:Men vil det sige, at ved at anvende IMAP løsningen vil mails sendt fra webmail samt mails sendt fra mailprogrammet, eks. Thunderbird, blive synkroniseret??
Ja, samt at man kan se hvilke mails der er besvaret, læst, markere en mail som ulæst igen, videresendt, markeret med flag og slettet.
-
Jeg testede lige "Thunderbird opskriften" på min egen maskine. Det gik rigtigt fint.
Er det ligesom i Outlook med en fil svarende til .pst, og i så fald, hvad hedder denne fil....?
Jens
Er det ligesom i Outlook med en fil svarende til .pst, og i så fald, hvad hedder denne fil....?
Jens
-
- Admin
Nej, heldigvis er det del op i mapper så man kan genskabe dataen hvis der gået noget galt
Det hele ligger i en mappe som du bare kopiere imellem de 2 systemer:
http://kb.mozillazine.org/Profile_folder_-_Thunderbird#Linux_and_Unix
Når du skal flyttet det til Ubuntu maskinen så start Thunderbird og luk den igen, så du kan se hvad profilnavnet er og giv den mappe du kopierede dette navn.
Det hele ligger i en mappe som du bare kopiere imellem de 2 systemer:
http://kb.mozillazine.org/Profile_folder_-_Thunderbird#Linux_and_Unix
Når du skal flyttet det til Ubuntu maskinen så start Thunderbird og luk den igen, så du kan se hvad profilnavnet er og giv den mappe du kopierede dette navn.
-
Så er Thunderbird "oppe". Perfekt. Næste problem er så at boot sekvensen ikke umiddelbart lader sig ændre i Bios. Kan ikke få "lov" at boote på en USB port, kan ikke ændre det i Bios og dermed kan jeg ikke starte installationen op. Læste lidt om Wubi, men mit ønske er jo udelukkende at "køre" Ubuntu......gode ideer er velkomne....bør jeg i grunden starte en ny tråd?
-
Har du ikke et usb-diskdrev, det kan godt starte.
-
Jo men ikke når maskine udelukkende "ser" harddisken under opstart. Det er denne ændring i BIOS, jeg ikke har adgang til.
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
Har du prøvet med gængse taster om du kan få en boot menu frem under opstarten, fx. et tryk på escape
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Manjaro på hjemmerullet pc.