Hej.
Jeg er ny til Ubuntu, og kunne godt tænke mig at få hjælp til at installere Ubuntu på min bærbare. Jeg har i dag fået en kammerat, som selv bruger det til at kikke på den, men vi blev mødt af en del problemer, som han ikke kan finde årsagen til eller ikke kan løse
Et af problemerne er, at den under opstart kræver at man trykker på tasterne, for at den arbejder. Dette kunne man leve med, men det er ikke desto mindre ret underligt.
Et andet problem er, at vi ikke kan få firefox til at fungere. Den er en gang kommet så langt som til at vise en hjemmeside, men den virker ikke nu.
Den finder udmærket netværket (lige nu på 81%) men jeg kan ikke bruge firefox eller logge på Pidgin.
er der nogen der har nogle ideer til, hvad der kunne være galt og forslag til en løsning på problemerne?
Den bærbare kan ses her:
http://mybook.dk/shop/external/images/forside.html
Installation af Ubuntu på MyBook M50
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Installation af Ubuntu på MyBook M50
Nu fremgår det ikke af dit indlæg hvilken version af Ubuntu du har forsøgt med, så det er lidt svært at råde dig uden den viden.
Ud over hvilken version af Ubuntu du har vil det være rart at vide hvilket grafikkort, der sidder i din maskine ATI/nVidia/SiS.
I første omgang vil jeg anbefale dig at prøve Alternate Install Cd'en da det er en bærbar du arbejder med. Dette giver oftest det bedste resultat. Men smid lige en note om dit grafikkort og version af systemet.
Ud over hvilken version af Ubuntu du har vil det være rart at vide hvilket grafikkort, der sidder i din maskine ATI/nVidia/SiS.
I første omgang vil jeg anbefale dig at prøve Alternate Install Cd'en da det er en bærbar du arbejder med. Dette giver oftest det bedste resultat. Men smid lige en note om dit grafikkort og version af systemet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Installation af Ubuntu på MyBook M50
Oversigt over guider/How to's http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1774
Guide til Ubuntu
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
Guide til Ubuntu
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
-
Jimmyfj skrev:Nu fremgår det ikke af dit indlæg hvilken version af Ubuntu du har forsøgt med, så det er lidt svært at råde dig uden den viden.
Det er version 7.10 der er på den nu, men vi forsøgte først med versionen ældre (7.04 eller sådan noget?) og det virkede heller ikke. Og da havde vi det problem, at skærmopløsningen heller ikke virkede optimalt. Det virker nu med 7.10.
katja@katja-laptop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 671MX
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS AGP Port (virtual PCI-to-PCI bridge)
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS968 [MuTIOL Media IO] (rev 01)
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE] (rev 01)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 191 Gigabit Ethernet Adapter (rev 02)
00:05.0 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] SATA Controller / IDE mode (rev 03)
00:0f.0 Audio device: Silicon Integrated Systems [SiS] Azalia Audio Controller
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 771/671 PCIE VGA Display Adapter (rev 10)
katja@katja-laptop:~$
det er hvad jeg får frem ved at bruge kommandoen.
Undskyld de manglende informationer, men jeg er helt ny i det her *GG*
- Nybegynder
-
Jeg vil bare lige høre, om der er nogen der ved noget, mht. de her mybook-computere? Løsningen blev simpelthen at jeg overtog min fars gamle windows xp-cd, fordi han har skiftet til vista (God knows why) så jeg græder mig selv i søvn hver nat over at jeg ikke kan få Ubuntu til at køre på den.
Er der nogen af jer, der har nogle forslag til noget, der kan prøves? Har pt. kun windows på min pc, så jeg ved ikke om I kan hjælpe mig, men det kunne jo være nogen kendte nogen, der kendte nogen, der havde en myBook.
Ellers må jeg jo bare instille mig på et langt, traumatiseret studieliv med windows. Jeg hader det virkelig.
Er der nogen af jer, der har nogle forslag til noget, der kan prøves? Har pt. kun windows på min pc, så jeg ved ikke om I kan hjælpe mig, men det kunne jo være nogen kendte nogen, der kendte nogen, der havde en myBook.
Ellers må jeg jo bare instille mig på et langt, traumatiseret studieliv med windows. Jeg hader det virkelig.
- Nybegynder
-
prøv at kig her : viewtopic.php?t=2086
Det er samme computer og jeg selv kører iøvrigt også med samme computer. dog også med windows lige pt, men ikke fordi det ikke virkede
Det er samme computer og jeg selv kører iøvrigt også med samme computer. dog også med windows lige pt, men ikke fordi det ikke virkede
-
Tusind tusind tak for linket. Jeg vil kikke på det, og se, om jeg skulle blive klogere af det
- Nybegynder
-
- Geografisk sted: Svendborg
Hej.
Det er min computer Teddy har linket til ovenover.
Jeg kører Ubuntu 7.10 uden de store problemer, eller jeg har i hvert fald lært at leve med de problemer jeg har, for jeg kan ikke leve med windows.
Jeg oplever også at man skal trykke på tasterne for at computeren arbejder under boot. Hos mig er problemet også til stede efter boot, med mindre jeg har tændt for det trådløse netkort, som i øvrigt var et helvede at få til at virke. Det er et rt73 og linket i tråden om min pc er løsningen. Det kører nu på den måde at netkortet bliver sat automatisk op til min forbindelse hjemme men jeg skal skrive koder i terminalen når jeg skal på nettet på min skole eller andre steder. Det har jeg dog vænnet mig til.
Mit firefox har virket lige fra starten, selvom det så mystisk ud den første dag. (aner ikke hvordan det kom til at se normalt ud)
Pidgin fungerer uden problemer, når man ser bort fra at min google-talk account kun virker der hjemme, og ikke på skolen (tror det er noget med firewall)
Håber jeg kan være til hjælp
Eskil
Det er min computer Teddy har linket til ovenover.
Jeg kører Ubuntu 7.10 uden de store problemer, eller jeg har i hvert fald lært at leve med de problemer jeg har, for jeg kan ikke leve med windows.
Jeg oplever også at man skal trykke på tasterne for at computeren arbejder under boot. Hos mig er problemet også til stede efter boot, med mindre jeg har tændt for det trådløse netkort, som i øvrigt var et helvede at få til at virke. Det er et rt73 og linket i tråden om min pc er løsningen. Det kører nu på den måde at netkortet bliver sat automatisk op til min forbindelse hjemme men jeg skal skrive koder i terminalen når jeg skal på nettet på min skole eller andre steder. Det har jeg dog vænnet mig til.
Mit firefox har virket lige fra starten, selvom det så mystisk ud den første dag. (aner ikke hvordan det kom til at se normalt ud)
Pidgin fungerer uden problemer, når man ser bort fra at min google-talk account kun virker der hjemme, og ikke på skolen (tror det er noget med firewall)
Håber jeg kan være til hjælp
Eskil
-
- Geografisk sted: Valby
Mht. Google Talk:
Hvis skolen sætter en firewall op for IM, kan man ofte anvende meboo.com. En internettjeneste, der faktisk baserer sig på pidgin. Min kæreste anvender msn på skolen uden problemer med meebo. Fin og anbefalelsesværdig nettjeneste
Hvis skolen sætter en firewall op for IM, kan man ofte anvende meboo.com. En internettjeneste, der faktisk baserer sig på pidgin. Min kæreste anvender msn på skolen uden problemer med meebo. Fin og anbefalelsesværdig nettjeneste
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
Jeg kom rimelig langt med guiden, men kunne desværre ikke å det til at virke. Men indtil efter mine skriftlige eksaminer hedder det i hvert fald windåse xp.
- Nybegynder