Systemfejl- og hvad gør jeg?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Systemfejl- og hvad gør jeg?

Indlæg af Kurt Christensen »

AJenbo skrev:Men vil det løse problemet... Jeg vil forslå først at prøve med en gæste bruger og eventuelt fra en Live CD inden man kaster sig ud i at geninstallere så man har en ide om det vil hjælpe eller ej.

Ja ok.
Når lejligheden byder sig.
henrikh

Indlæg af henrikh »

De to sidste indlæg forstår jeg ikke helt, men hvis en gæste bruger er ensbetydende med at en kyndig supporter får adgang til min pc enten ved at vedkommende opsøger mig eller jeg vedkommende, da forekommer det mig at være en ganske sympatisk løsning lad mig høre mere herom.
Mvh.
henrik
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Gæste bruger er en tom bruger hvor der ingen indstillinger har været lavet på dit system. I 12.04 og frem kan du vælge det under login:
Billede
Brugeren nulstilles efter logud og er der for velegnet til gæster og at teste om der er noget galt med din brugere eller hele systemet.
henrikh

Indlæg af henrikh »

Jeg skal blankt erkende, at jeg ikke forstår et pløk af dette, jeg har været inde i guest session og kan ikke finde ud af at bruge det dog fandt jeg med lidt besvær ud af hvordan jeg kom tilbage til lxde. Midt i det hele fik jeg en update meddelelse der selvfølgelig blev installeret, og da jeg herefter ville lukke computeren ned var dette umuligt og følgende skærmbilede fremkom
2013-04-05-170326_1680x1050_scrot.png
2013-04-05-170326_1680x1050_scrot.png (481.29 KiB) Vist 201 gange

og popup billedet forsvandt meget hurtigt igen, herefter prøvede jeg om jeg kunne lukke pc'en fra log ind siden, men også dette var umuligt, hvad gør jeg nu??
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Gæste session burde der ikke være noget svært i at bruge. Du logger bare ind med den og gør det som plejer at frembringe fejlen, hvis den ikke opstår må fejlen ligge i dine bruger indstillinger, hvis den gør er problemet i systemet.

Den besked du får ved ned lukning er pga du har glemt at logge ud af gæster sessionen og den advare dig om at der er andre brugere aktive på din computer som kunne miste deres arbejde hvis du lukker. Så sørg for at logge ud.
henrikh

Indlæg af henrikh »

Nu har jeg i nogle dage undersøgt hvorledes min pc reagerer i i såvel guest session som i LXDE, og min erfaring er at den ogsåfryser i guest session,, det skal i denne forbindelse bemærkes, at den i guest session en enkelt gang har brændt natten igennem uden problemer, men det har den også gjort tidligere i LXDE efter at problemet er opstået. Yderligere skal det anføres, at pc'en ikke kun "fryser" i begge programmuligheder, når den er "inaktiv", men også når jeg streamer fx. film.
Betyder det, at jeg med succes kan kan genindlæse LINUX, eller vil I anbefale, at jeg sletter LINUX for herefter at genindlæse det. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at jeg har indstillet min pc således, at cookies ikke efterlades, og i Windows opstår problemet ikke:

Mvh.
Henrik
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det udelukker at det er et problem med dine bruger indstillinger, men det bekræfter ikke at det er et problem med installationen. Der for kan man ikke vide om det vil løse det at installere forfra. Prøv at køre med en live CD. Hvis det virker vil en ny installation måske virke, men det kunne så også være en problem med en af de opdateringer der er blevet installeret. Du kan også prøve at installere til en usb og køre opdateringerne, så kan du også teste dem på den måde.

Hvis problemet også opstår når du aktivt bruger computeren er det måske ikke relateret til dvale/hvilke, men ellers vil jeg forslå at du deaktivere det.

Det ville nok også være en god ide at køre memtest86+ og se om den finder nogle problemer. Det kan godt ske problemet ligger i dine RAM og Windows bare bruger en anden del af RAM'ende og der for ikke snubler over problemet.
henrikh

Indlæg af henrikh »

Alt dette tekniske sprog forstår jeg ikke derfor:
1. hvad er en live CD?
2. Hvordan kan jeg bruge et USB til mine opdateringer og
3. Hvad er en memtest86+
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Den CD som du også bruger til at installere Ubuntu med, du vælger blot "Prøv Ubuntu" i stedet for installer.

Det med USB'en er hvor du vælger at installere på en USB i stedet for din harddisk (Pas på du ikke for overskrevet opstartindlæseren på din harddisk).

Memtest86+ burde være en valgmulighed i GRUB når du starter computeren. Hvis GRUB ikke vises så hold venstre shift nede. Den tester din RAM for fejl. Den ligger også på CD'en.
henrikh

Indlæg af henrikh »

Min installations CD er engelsksproget og er formentlig forskellig fra din, da jeg kunne ikke finde noget "test ubuntu" eller andet eller andet, der synes relevant. Min installations CD åbner i "file manager" uden andre valgmuligheder, hvor jeg ikke kunne finde noget der dur.
Grub kan jeg ikke finde noget sted på min pc og fidusen med venstre shift knap fungerede ikke. Jeg har også forsøgt at geninstallere ubuntu- det virkede heller ikke nu lavede den noget nyt og mærkeligt, og frøs efter ca. 1,5 døgn.

Da jeg er et menneske, der går ind for enkle løsninger: fortæl mig hvordan SLETTER jeg Ubuntu og herefter geninstallerer jeg det.

Mvh
henrik
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvor har du hentet din cd? Den normale installationens cd burde give dig en lang liste af sprog du kan vælge imellem når du starter computeren fra den.
Billede

At installere på ny er måske let, men det er ikke sikkert det er en løsning. Da jeg ikke ved hvordan du har installeret Ubuntu eller om du har andet på din maskinen du ønsker at beholde kan jeg ikke udmeldbart sige hvordan du sletter det. Men du skriver jo at du nettop har geninstalleret det?
henrikh

Indlæg af henrikh »

Min pc er ca. 1,5 år gl., der har windows 7,0 som præinstallation, og med hjælp fra en nær ven blev programmet via windows hentet fra ubuntus side "SHIPIT", og der anvistes ikke givet nogle valgmuligheder m.h.t. sprog så det var take it or leave it. SHIPIT er senere blevet ændret så programmet kan ikke længere hentes herfra.

Programmet blev installeret, og åbnede som det gør i guest session, herefter blev det via terminalen ændret til at åbne i LXDE, som min kammerat mente var nemmere for mig at håndtere. og linux åbner i LXDE straks efter at jeg er logget ind.
Endvidere skal det anføres,, at programmet har kørt upåklageligt indtil for ganske nyligt.

Som jeg skrev i mit første indlæg har jeg haft nogle opdateringer der er mislykkedes, og har fremtrådt ved at når jeg klikkede install, blev knappen blå og intet mere skete. den sidste mislykkede opdatering var lidt anderledes her kom cashen frem og kørte frem og kørte i kort tid, hvorefter install knappen blev blå og kunne ikke aktiveres, om dette er ensbetydende med at jeg har fået snavs in i min pc , eller om en eller anden har forsøgt herpå ved jeg ikke, men faktum er, at det ikke er sædvanligt at opdateringer foregår således.

Her udover skal det anføres, at jeg har fundet memtest86+ og har kørt den, og den forbindelse hører jeg gerne om det er sædvanligt, at den kører herfra og til juleaften, hvis den får lov, for den kørte i 1 time indtil jeg fandt ud af at den formentlig foretog de samme tests igen og igen, og resultatet var 4 pass og 0 errors.

Med hensyn til at jeg ikke kan få liveCD'en frem, så er det muligvis fordi jeg har gjort noget forkert, og jeg fik dette skærmbillede frem:
2013-04-17-203316_1680x1050_scrot.png
2013-04-17-203316_1680x1050_scrot.png (519.92 KiB) Vist 138 gange

Så hvis det med live CD'en skal lykkes må jeg have udførlig anvisning på hvordan det håndteres.

For såvidt angår sletning med efterfølgende geninstallation skal anføres, at jeg har ikke noget vigtigt materiale på compueren, og jeg er derfor kold angående sletning.

I søndags foretog min kammerat og jeg en genindlæsning af Linux i håbet om at det ville hjælpe, og da jeg senere ville lukke computeren lavede den noget mærkeligt jeg fik en skærmmeddelelse om completing the installation
hvorefter jeg fik skærm billede som når programmet lukker ned og skærmen blev sort med en masse edb sprog der endte med: unable to find a medium containing a live file system. Herefter tog jeg strømmen, og genstartede computeren loggede ind på en film side og standsede filmen. dagen efter var pc'en frosset med sort skærm forskellig fra det indhold der tidligere er angivet. Om tirsdagen lod jeg pc'en brænde natten over med google startsiden åben, og alt var normalt næste dag.

Hvis der er noget galt med de tidligere opdateringer ændrer en geninstallation også disse?
Hvis en total sletning af Linux med efterfølgende geninstallation ikke vil afhjælpe problemet, så er der noget der siger mig, at så må et elle andet være defekt på min pc, eller hvad?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Så snart memtest86+ har kørt 1 pass har men et nogen lunde billed af om ens ram er ok, men man kan også efterlade den og lade den køre hele testen flere gange. Med 4 passes tror jeg godt vi lidt kan udelukke at der er tale om et ram problem.

Det er svært for mig at tyde, men det kunne lyde som om i har installere Ubuntu igennem Windows via Wubi? I så fald burde du kunne afinstallere Ubuntu via tilføj fjern programmer i Windows.

For at starte fra en Live-cd skal du sætte den i computeren, slukke computeren og starte fra CD'en frem for harddisken. De fleste computere er som standart sat op til at starte fra en eventuel CD inden den går til harddisken. Hvis ikke kan det skyldes at BIOS/UEFI ikke er konfigueret til at sarte fra CD'en. Her skal du oftest trykke på F12 når computeren starte for at få en menu frem hvor du kan vælge at starte fra CD'en. Eller du kan ændre boot medie i BIOS, det er dog svært at sige præcis hvordan det gøre på din maskine da det variere meget, men typiske taster er Delete eller F2, ofte står det også på skærmen når du tænder computeren.

Hvis du kan vise mig hvad der ligger på din CD kan jeg bedre sige om den er korrekt, ellers så hent en ny ISO fil fra http://www.ubuntu.com/download/desktop og brænde den til en skive (12.04 kan gøres med en CD, 12.10 kræver en DVD) eller en USB-chip (kan gøres med programmet "Oprettelse af startdisk" i Ubuntu).

Jeg vil tro problemet enten ligger med en driver i Ubuntu, eller som du selv er inde på kan det være et hardware problem.

Jeg er ikke helt med på hvad det er dig og din ven har gjort ved at genindlæse Linux, som adskiller sig fra en ren geninstallation, men hvis dine indstillinger m.m. stadig er der kan det jo ikke være det i har udført. Måden det fore går er ved at starte op fra Live-CD/DVD/USB, starte installationen og så vælge at erstatte de nuværende systemer med Ubuntu:
Billede
(2. valg her på billedet)

Da der kun er 9 dage til 13.04 bliver udgivet ville jeg nok vælge med at geninstallerer til da, det kan nemmelig også være problemet er afhjælpet med nye drivere i denne udgave.