Ajenbo skriver:
Min forståelse er at du ejer originalen, men YouTube ejer den kopi du har uploadet.
Sidste delsætning er helt forkert.
Der er kun 1 ophavsrethaver til det samme materiale.Thj01 har givet Youtube en licens (ret til at bruge/lov til at bruge) hans værk på YouTube.
En licens (ret til at bruge et værk) er ikke en overdragelse af ophavsretten til værket.
Lov om ophavrets formål er beskytte forfatterens rettigheder over et værk.
Da han (thj01) ikke har overdraget ejerskabet af værket til YouTube er værket stadig hans, og han har dermed stadig alle rettigheder til værket. Alle rettigheder skal forstås sådan at ophavsrethaver har ret til at lave kopier af værket i et ubegrænset omfang, så du kan aldrig påstå at ophavsmanden til et værk ikke har ret til at bruget et værk som han selv vil.
Jeg gentager lige en central del af punkt 6c:
For clarity, you retain all of your ownership rights in your Content
på dansk :
Du har ikke overdraget ophavretten over værket til Youtube = du er stadig ophavsrethaver til værket når dit matriale ligger på YouTube.
Det er fra den licens som thj01 har givet til YouTube (Google)
Bemærk at det ikke er er en licens, som er givet til thj01 fra YouTube (Google), det er omvendt.
Med andre ord:
Hvis thj01 ikke havde givet YouTube en licens til at bruge hans værk på YouTube kan thj01 tage Digital Millennium Copyright Act (DMCA) i brug overfor YouTube (Google).
DMCA giver ophavsretsejeren (thj01) flere vidtgående rettigheder end dansk lov's "multimedie afsnit" i lov om ophavsret.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og
indlejede systemer, hvor indlejrede systemer
er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags