installation fejler, F6 mhp. nomodeset reagerer ikke ?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
uglspil
Geografisk sted: amager

installation fejler, F6 mhp. nomodeset reagerer ikke ?

Indlæg af uglspil »

Så fik jeg endelig købt mig en maskine (packard bell imedia s2100 med det obligatoriske windows).

Jeg har imidlertid desværre et installationsproblem, som jeg håber I kan hjælpe mig med at løse. Jeg har hentet 12.04.1 og brændt på en skive. Når jeg booter kommer det lilla skærmbillede med de to små ikoner i bunden af skærmen. Herefter sort skærm og markøren blinker.

Trykker jeg en tast kommer jeg frem til installationsmenuen. Uanset valg sker det samme (i.e. sort skærm med blinkende markør).

Jeg har forsøgt at søge lidt rundt efter hvad problemet kan være og hvordan det evt. kan løses. Det umiddelbart bedste bud jeg har fundet er at ændre til nomodeset, som foreslået af Anders Jensbo:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/

Desværre løber jeg så ind i problemet, at jeg ikke får lov at taste F6 ??? F1 virker til gengæld fint ??

Hvorfor virker F6 ikke ? Og hvis I mener at nomodeset kan løse mit problem, hvad gør jeg så ?

Jeg skal måske tilføje at jeg bruger et trådløst logitech K400

venlig hilsen
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: installation fejler, F6 mhp. nomodeset reagerer ikke ?

Indlæg af laoshi »

uglspil skrev:Jeg skal måske tilføje at jeg bruger et trådløst logitech K400
- går ud fra at det er et tastatur?
I så fald kan det være at der ikke er forbindelse på det tidspunkt, hvor du taster. Prøv at tilslutte et tastatur med kabel og se om ikke det så vil lykkes.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det kan også være det har reserveret f6 til en særlig funktion, er der en fn tast?
uglspil

Indlæg af uglspil »

det hjalp med et kabel i mellem ift. F6-problemet. Desværre var det ikke nomodeset, der løser installationsproblemet. Den ender stadig op med sort skærm + blinkende markør.

Andre gode forslag på løsning modtages meget gerne ?

Jeg skal forresten lige havde tilføjet, at jeg har prøvet med en 11.10 distro skive også. Det samme sker, så det bør ikke være skiven, der er problemet.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kan det passe dit grafikkort er et AMD HD 7310. Jeg vil nok forslå at du installere via den alternative installations cd:
http://releases.ubuntu.com/12.04/

Her efter skal du starte systemet i genoprettelses tilstand. Vælge remount (så du kan lave ændringer ved systemet) og der efter root. Her vil du få en tekst terminal hvor du skal skrive:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install fglrx

For at installere dirveren til dit grafikkort.

Her efter kan du skrive:

Kode: Vælg alt

sudo reboot

for at genstarte maskine.
uglspil

Indlæg af uglspil »

Tak for svaret. Jeg vil meget gerne prøve alternate af. Men håber at du/I vil beskrive den efterfølgende fremgangsmåde lidt. Jeg er stadig på begynderstadiet.

Det er følgende jeg er usikker på:
Her efter skal du starte systemet i genoprettelses tilstand. Vælge remount (så du kan lave ændringer ved systemet) og der efter root

Hvordan starter jeg systemet i genoprettelsestilstand ?
Er valg af remount og root ligefrem ?

Under alle omstændigheder lyder metoden i hvert fald lettere tilgængelig end diskussionen om adskillige variationer af løsninger ift. sort skærm-problemer ifm. 10.04 distroen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1463294&page=6

vh. /s
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

uglspil skrev:Hvordan starter jeg systemet i genoprettelsestilstand ?

Hvis du here mere end et styre system kommer grub menuen selv frem, ellers skal du bare holde venstre shift nede mens computere tænder, så vil du se dette:
Billede

uglspil skrev:Er valg af remount og root ligefrem ?

Ja, du vælger dem blot fra menuen der kommer frem når du vælger gendannelse/recovery:
Billede
uglspil

Indlæg af uglspil »

hmm.. øv, det kom jeg ikke langt med. Tusind tak for den udførlige vejledning ellers.

Jeg får slet ikke lov at starte i genoprettelsestilstand ?

Den går direkte over og starter windows, uanset om jeg starter eller genstarter. Jeg kan stadig komme til installationssiden via F12, så den fanger jo i hvert fald alternate-disken.

Er der andre måder jeg kan tilgå genoprettelsestilstand? eller har I andre forslag?

vh. /s
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du skal først installere Ubuntu via alternativ disken før du kan tilgå gendannelsestilstand af din installation...
uglspil

Indlæg af uglspil »

hæh, ja det forklarer jo så, hvorfor jeg ikke kunne starte op i genoprettelsestilstand ;)

Men nu melder sig så endnu et spørgsmål. Jeg vil gerne installere som dualboot (af hensyn til nogle GIS-programmer og når det nu er betalt).
Jeg forsøger at følge installations guiden https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/07/ubuntu-installations-guide/
Men når jeg når frem til partitioneringen kommer følgende 4 muligheder frem:
- Guidet - benyt en hel disk
- Guidet - benyt hele disken og sæt LVM op
- Guidet - benyt hele disken og sæt krypteret LVM op
- Manuel

Jeg vil gerne guides og vælger den. Men får så beskeden, der gør mig en anelse utryg:
"Bemærk at alle data på den disk, du vælger, vil blive slettet, men ikke fra..."

Dette trin i installationen er desværre ikke beskrevet i guiden. Men jeg kan se fra skærm dumpet i guiden (benævnt Trin 4 af 7), at der står "Denne computer har Microsoft Windows installeret" og "hvor vil du placere ubuntu"

Men jeg bliver noget i tvivl, når jeg får beskeden om at alt slettet, før end jeg når til det trin beskrevet i guiden.

-> Kan jeg trygt forsætte ?

vh. /s
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nu er den guide godt nok skrevet til den grafiske installation, men hvis du vælger manuel og føler sektionen i guiden for Manuel partitionering ved Ubuntu – “anden Linux udgave”, burde du være nogenlunde hjulpet. Jeg har dog aldrig prøvet at lave en dual boot via alternative installere.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

måske du kan læse dig til lidt her.
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/10/gparted-harddiskopdeling/#5

har du ikke windows på, for så burde den tilbyde dig en dual-installation i starten?

og ja den sletter alt der hvor den installerer, så vær sikker på du har oprettet og valgt den rigtige partion inden du siger ja.
hvis du har noget vigtig så lav en kopi inden du starter.
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

AJenbo skrev:Nu er den guide godt nok skrevet til den grafiske installation, men hvis du vælger manuel og føler sektionen i guiden for Manuel partitionering ved Ubuntu – “anden Linux udgave”, burde du være nogenlunde hjulpet. Jeg har dog aldrig prøvet at lave en dual boot via alternative installere.

ja alternativ-udgaven er en del mere besværlig, der skal man helst have en del forkendskab.
Senest rettet af Kurt Christensen 8. okt 2012, 12:54, rettet i alt 1 gang.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Han kan ikke køre live da der ikke kommer noget billed så GParted er ikke en mulighed.

It forslag vil være at skrumpe Windows partitionen via disk håndtering i Windows ( http://www.youtube.com/watch?v=utUvkgKAtKU ) så der er plads til Ubuntu, når du så køre alternativ installationen burde du få mulighed for blot at installere på den frie plads uden at slette noget.

En anden løsning ville være at prøve at installere via Wubi ( http://www.ubuntu.com/download/desktop/windows-installer ). En fordel ved det er at det meste forgår inden fra Windows og hvis det ikke fungere er det meget let at afinstallere det fra Windows uden der går kludder i noget. Jeg ved dog ikke præcis hvor let der er at komme i gendannelses tilstand fra en Wubi installation.
uglspil

Indlæg af uglspil »

hmm.. det lyder efterhånden lidt drilsk. Men lad os (mig) bare prøve - det kan være jeg kunne lære noget(!) ;)

Jeg gik i gang med at partionere i windows Diskhåndtering. Tilsyneladende var der 4 partioner (som på billedet herunder):
- en "system reservering", hvad det så end er
- min genoprettelsespartition (som angives til 17GB - og 100% ledig ?!)
- og resten i C (med windows installeret på) og D

diskhaandteringsimg.jpg
diskhaandteringsimg.jpg (202.09 KiB) Vist 334 gange

Min tanke var at anvende den allerede eksisterende D-partition til at installere Ubuntu på. I Manuel partionering under ubuntu-alternate installationen kunne jeg ikke imidlertid ikke størrelsesmæssigt se forskel på C og D. Jeg besluttede derfor at formindske C, hvilket efterlod de 88GB ikke-allokerede. Dernæst, hvis jeg har forstået det korrekt, skal jeg bruge den dobbelte mænge GB ift. PCens ram (jeg har 4) til en SWAP partition. Derfor skrumpede jeg D til 5GB.
Min forventning var (måske nok lidt ulogisk), at de resterende 2 ikke-allokerede andele ville "smelte sammen".

Det efterlader mig så med lidt nye tvivls-spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med.
- Hvis jeg skal beholde windows, inkl. "system reserven" og genoprettelsespartitionen, så går jeg ud fra, at jeg er ude i at skulle følge en "blanding" af 'Manuel partitionering ved Ubuntu - "anden Linux udgave"' og 'Manuel partitionering ved mere end 4 partitioner på en harddisk' i installationsguiden ?
- Kan jeg anvende den nuværende 5GB partition (D) til at oprette SWAP på, eller skál SWAPen oprettes under Ubuntu-installationen og "tages" ud af én samlet mængde ikke-allokeret diskplads?
- Under alle omstændigheder: hvordan får jeg "smeltet" de to ikke-allokerede partitioner sammen? Og hvis jeg ikke kan anvende D-partitionen til SWAP, tilføjes D-partitionens mængde GB så til den øvrige mængde ikke-allokeret ved at højre-klikke og vælge 'Slet diskenhed...' ?
- I installationsguiden for 'Manuel ..mere end 4 partitioner' lyder pkt. 11:
'Marker i "logisk", angive størrelsen på partitionen, i feltet "Brug som" vælges "EXT4 Journaling file system" og i "Monteringspunkt" vælges "/"...'

---> er det stadig ca. sådan noget jeg skal sigte efter undervejs i alternate-partitioneringen?

Windows's hjælpemenuer er desværre ikke meget bevendte. Og for at det ikke skal være løgn, er jeg efter at have dyrket lidt youtube-videoer kommet til at overveje, om jeg egentlig ikke burde installere en 64-bit version - men er usikker på hvordan jeg afgør om den her skrabede, nye AMD-pc kan køre det?
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/stationar-computer/PBDTU77EG005/packard-bell-imedia-s2100-stationar-computer

En forfærdelig masse spørgsmål, som jeg har fået listet der. Håber at det er blevet nogenlunde forståeligt.
Hvad skulle man dog gøre uden jer gutter/-inder på det her fantastiske board?!!

vh. /s