Er Linux en religion ??

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af kent a »

Jimmyfj skrev:De store "verdens-religioner" er til for at styre masserne. De er til, for at holde masserne nede, til fordel for de få fede. Sådan har det altid været. Men skulle der være sandhed i din påstand omkring religion, skulle Darvinismen så ikke have taget livet af de mange religioner på nuværende tidspunkt?

Kan religion ikke også være en hemmelighed, mellem dig, og det, du tror på? Hvorfor skal religion altid indeholde masserne?


Problemet ligger i at folk gerne vil tror. fordi de ikke kan forstå hvordan det hænger sammen.
Hvad meningen er med livet, hvad menningen er med alt de uretfærdige ting der sker i livet og hvad sker der efter døden.

Du kan bare se på der der store amrikanske hilings show med prædikant der helbreder folk med håndspålæggelse, det er bevist mange gange at de folk der bliver helbredt er hyret skuespiller, men det skal jo ikke frem.

Jeg er ateist, men har dog den tror at vi skal udføre en eller anden omgave her i livet og derefter blive genfødt i en anden endivid. menneske eller dyr for at udføre en ny opgave.
Lubuntu 18.04 LTS
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg er ateist, men har dog den tror at vi skal udføre en eller anden omgave her i livet og derefter blive genfødt i en anden endivid. menneske eller dyr for at udføre en ny opgave.

Hmmm, uden at være expert på området, vil jeg dog mene at det er ret selvmodsigende, da en ateist jo netop ikke tror på noget.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af laoshi »

christian.arvai skrev:
Jeg er ateist, men har dog den tror at vi skal udføre en eller anden omgave her i livet og derefter blive genfødt i en anden endivid. menneske eller dyr for at udføre en ny opgave.

Hmmm, uden at være expert på området, vil jeg dog mene at det er ret selvmodsigende, da en ateist jo netop ikke tror på noget.

Jo da, en ateist tror at hun ikke tror...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Kurt Christensen »

christian.arvai skrev:
Jeg er ateist, men har dog den tror at vi skal udføre en eller anden omgave her i livet og derefter blive genfødt i en anden endivid. menneske eller dyr for at udføre en ny opgave.

Hmmm, uden at være expert på området, vil jeg dog mene at det er ret selvmodsigende, da en ateist jo netop ikke tror på noget.


måske han tror på en genfødsel inden for naturlovene?
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Kurt Christensen »

laoshi skrev:
christian.arvai skrev:
Jeg er ateist, men har dog den tror at vi skal udføre en eller anden omgave her i livet og derefter blive genfødt i en anden endivid. menneske eller dyr for at udføre en ny opgave.

Hmmm, uden at være expert på området, vil jeg dog mene at det er ret selvmodsigende, da en ateist jo netop ikke tror på noget.

Jo da, en ateist tror at hun ikke tror...


det er vel noget man ved, altså om man tror eller ikke.
Når lejligheden byder sig.
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af laoshi »

How to be me skrev:
christian.arvai skrev:
Jeg er ateist, men har dog den tror at vi skal udføre en eller anden omgave her i livet og derefter blive genfødt i en anden endivid. menneske eller dyr for at udføre en ny opgave.

Hmmm, uden at være expert på området, vil jeg dog mene at det er ret selvmodsigende, da en ateist jo netop ikke tror på noget.


måske han tror på en genfødsel inden for naturlovene?


Det skulle så være naturlove, som der ikke kan føres empirisk bevis for ..... (og så er vi tilbage ved troen)
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Kurt Christensen »

jeg fik lige den tanke at der skulle være en gud bag tro, men man kan da også fint have en tro uden gud selvfølgelig :) så er det vel bare ikke en religion :?:
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af NickyThomassen »

Det underliggende filosofiske spørgsmål, som der ligger i den drejning denne tråd har taget, må være et af de ældste spørgsmål som Homo Sapiens har kunne stille sig selv. Og samtidig et af de mest grundliggende.

Hvis der på den ene side er noget guddommeligt, som belønner os ved god[1] opførelse, så former det hele vores liv, vores væsen og vores skæbne. Et af de mange problemer der opstår, og som vi aldrig hører om, er at vores liv ikke længere er vores at leve. Frihed[2] bliver ikke-eksisterende, og intet som vi gør giver mening, for vi gør det for en ukendt entitet, der har et ukendt formål.

Hvis man på den anden side betragter mennesket, dyrene[3] og jorden rent videnskabeligt, så må vi erkende en række af ting inden at vi kan fortsætte. En af dem, er at vi som mennesker muligvis ikke er i stand til at se formålet med vores eksistens, og muligvis aldrig bliver det.

Den menneskelige psyke[4] har en række af begrænsninger, og en af dem er, at det er naturligt at spørge hvad der var før universet blev skabt af The Big Bang. Måske svarer formålet med mennesket, eller liv som helhed, til at spørge en myrer hvad E=C (i anden) betyder. Spørgsmålet i sig selv bliver i den sammenhæng ligegyldigt, men menneskets psyke ser ikke ud til at være konstrueret til den type af logik, og dermed kan mennesket ikke acceptere sådan et svar.

Rent personligt kan jeg ikke beskrive hvad jeg mener er rigtigt, eller mere korrekt måske, tror på, for vi har ikke bedre beskrivende ord for det, end dem der bruges til at beskrive politiske partier. Jeg er rød, for jeg mener at vi skal hjælpe hinanden, men jeg er hverken SD'er, SF'er, Liste Ø eller kommunist. Jeg ligger et eller andet sted imellem de partiers politiske standpunkter, ligesom jeg ligger et sted imellem agnostismen og ateismen, når det kommer til livets formål.

Lad mig i stedet spørge, har mennesket større ret til at leve end dyr som aber, hunde og andre pattedyr? Hvis ja, hvorfor? Hvis nej, så er vi vel lige, og har det samme formål som dyr, ikke sandt?

Et dyrs formål[5] er at æde og kneppe sig ihjeld. Hvad skulle gøre menneskets mere nobelt, hvis det også er et dyr?

---

[1] God i denne her sammenhæng, skal ses som at man gør hvad det guddommelige forventer, og dermed ikke nødvendigvis hvad vi selv mener er godt.

[2] Sand frihed er muligheden for at gøre hvad man vil, uden at bryde samfundets grundlæggende love og regler. Oftest dækker de regler over at andre skal sikres en lignende frihed, eller det burde i hvert fald være meningen med en lov.

[3] Ud fra et videnskabeligt synspunkt, er det ikke umiddelbart muligt at skelne imellem mennesker og dyr; vi har alle det samme formål.

[4] Her defineret som menneskets bevidsthedsniveau, altså hvor kompliceret ting, eller koncepter, vi kan forstå nu, sådan som vores hjerne rent fysisk er konstrueret. Det giver også en grænse for hvor langt mennesket kan drive sin egen udvikling frem, for på et tidspunkt kan hjernen ganske enkelt ikke lære mere, eller forstå mere.

[5] Ifølge alle beviser mennesket har samlet.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af NickyThomassen »

How to be me skrev:jeg fik lige den tanke at der skulle være en gud bag tro, men man kan da også fint have en tro uden gud selvfølgelig :) så er det vel bare ikke en religion :?:

indbegrebet af de former, hvorunder et samfund ell. en enkelt person dyrker, søger forbindelse med ell. forhold til de højere kræfter ell. væsener (gud(er)), der menes at være herrer over menneskets skæbne, naturens og tilværelsens gang, og summen af de anskuelser, den tro, som et samfund (en person) nærer om (mennesket og dets forhold til) saadanne kræfter og væsener (gud) ell. om tilværelsen i al alm.
http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=religion&tab=for

Dvs. at selvom kun 1 person tror på det, så er det en religion :)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg fik lige en sjov kommentar på IRC:
[dmp]> hmmm.. en religion hvor guden siger "patches welcome" :)

:D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af kent a »

jeg roder tingene sammen. jeg har fejl fortolket tingene, jeg haft en overbevisning om noget forkert. jeg har alt tid ment at hvis tror på noget uden de gud var man ateist
Lubuntu 18.04 LTS
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Kurt Christensen »

TitanusEramius skrev:
How to be me skrev:jeg fik lige den tanke at der skulle være en gud bag tro, men man kan da også fint have en tro uden gud selvfølgelig :) så er det vel bare ikke en religion :?:

indbegrebet af de former, hvorunder et samfund ell. en enkelt person dyrker, søger forbindelse med ell. forhold til de højere kræfter ell. væsener (gud(er)), der menes at være herrer over menneskets skæbne, naturens og tilværelsens gang, og summen af de anskuelser, den tro, som et samfund (en person) nærer om (mennesket og dets forhold til) saadanne kræfter og væsener (gud) ell. om tilværelsen i al alm.
http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=religion&tab=for

Dvs. at selvom kun 1 person tror på det, så er det en religion :)


joo, men hvis man beder til højere kræfter er det vel ud fra den tro at de ikke er deterministiske?
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Kurt Christensen »

og så er "formål" vel noget som kun eksisterer i kraft af bevidste væsner. her en planet et formål?
Når lejligheden byder sig.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af buddig »

How to be me skrev:og så er "formål" vel noget som kun eksisterer i kraft af bevidste væsner. her en planet et formål?
Ja, en planet har et formål og hver af os har et formål, alt har et formål.
Og endelig har en planet også en bevidsthed lige som vi har bevidsthed og alt har en sammenhæng og er en del af universets samlede bevidsthed.
Læs evt om Martinus.Han beskriver det rigtig godt i sine enormt omfattende bogværker.
Han har det til fælles med Linux, at han er ukendt af mange, selv om hans kosmologi burde være kendt af alle.
Når præster ikke kender ham, sammenligner jeg det med at højtuddannede IT folk ikke kender til Linux.
Martinus' kosmologi giver en god forklaring på livets store spørgsmål, men det afvises af folk, der ikke kender det på samme måde som Linux afvises eller undervurderes på grund af ukendskab.
Jeg oplever at hele ånden og fællesskabet her, og i hele Open Source verdenen svarer til Martinus' og andre meget oplystes opfattelse af formålet med livet.
Jeg kan virkelig se Linux' som en Guds gave, eller et resultat af en masse oplyste bevidstheder, der kun vil det bedste for alle, der tager imod det.
I den sammenhæng kan Gud betragtes som benævnelse for hele universets samlede bevidsthed og summen af al universel kærlighed.
Jeg tror at de forskellige religioner er en måde at illustrere det på, så datidens mennesker havde en chance for at forholde sig til det.

Tænk Jer at jeg rejser ud til et sted, hvor folk lever at det de skyder eller finder i naturen, og ikke kan læse og skrive.
Jeg viser dem min computer, hvor jeg skriver eller taler med deres høvding på skærmen.
De kunne de smadre min skærm, og se at jeg har bedraget dem.
Det er glas og metal og en masse ledninger, og jeg ville bilde dem ind at det var deres høvding.
Sådan er det også her.
Det som nogen kan se og opleve, f.eks clairvoyante, afvises ofte af videnskabsfolk, fordi det ikke er videnskabelig bevist (endnu).
De kan ikke se det.

Der er lavet beviser på telepati (tankeoverførsel) og på at der kan opnås en fysisk virkning f.eks. helbredelse ved at bede bønner eller meditere.

Sidst vil jeg lige anbefale den gratis e-bog om nutidens stress fra www.bevolution.dk
Den forklarer lidt, hvad der hæmmer os i samfundet, og hvorfor der er som det er.
Rigtig god læsning. :)
// Henning
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Kurt Christensen »

han lavede nogle flotte tegninger, ham martinussen.
Når lejligheden byder sig.