Salg af licenser er lovligt

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Salg af licenser er lovligt

Indlæg af lath »

EU Domstolen har afgjort at det er lovligt at sælge en licens
http://www.version2.dk/artikel/oracle-taber-retssag-om-salg-af-brugt-software-46439

Meget interessant emne, også selv om jeg ikke har nogen planer om det - lige for øjeblikket eller i nær fremtid.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Salg af licenser er lovligt

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg synes der mangler nogle vigtige informationer omkring hvad søgsmålet egentligt har handlet om?

For enten er jeg bare meget langsomt opfattende eller også er det en meget ringe nyhedsartikel, for hvad handler det egentligt om?

Handler det om at jeg f.eks. må downloade Java og videresælge det til andre?
Hilsen Kenny
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Salg af licenser er lovligt

Indlæg af lath »

Rattus Norvegicus skrev:Jeg synes der mangler nogle vigtige informationer omkring hvad søgsmålet egentligt har handlet om?

For enten er jeg bare meget langsomt opfattende eller også er det en meget ringe nyhedsartikel, for hvad handler det egentligt om?

Handler det om at jeg f.eks. må downloade Java og videresælge det til andre?


Det mindste man kan gøre at læse hele artiklen, den information som artiklen omtaler, og også opsøge EU Domstolens hjemmeside og læse dommen - før man stiller spørgsmål der viser at man slet ikke har sat sig ind i emnet.

Mindre et 1 minuts søgning giver - i rækkefølge:

Den vigtigste del af dommen gengiver jeg her:
By its judgment delivered today, the Court explains that the principle of exhaustion of the distribution right applies not only where the copyright holder markets copies of his software on a material medium (CD-ROM or DVD) but also where he distributes them by means of downloads from his website.

Where the copyright holder makes available to his customer a copy – tangible or intangible – and at the same time concludes, in return form payment of a fee, a licence agreement granting the customer the right to use that copy for an unlimited period, that rightholder sells the copy to the customer and thus exhausts his exclusive distribution right.

Such a transaction involves a transfer of the right of ownership of the copy. Therefore, even if the licence agreement prohibits a further transfer, the rightholder can no longer oppose the resale of that copy.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Salg af licenser er lovligt

Indlæg af AJenbo »

Eller sagt på en anden måde, du må sælge din brugte MS Office 2003 når du er færdig med at bruge det.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Salg af licenser er lovligt

Indlæg af Christian.Arvai »

lath skrev:Det mindste man kan gøre at læse hele artiklen, den information som artiklen omtaler, og også opsøge EU Domstolens hjemmeside og læse dommen - før man stiller spørgsmål der viser at man slet ikke har sat sig ind i emnet.

Nu er det ikke alle, incl. undertegnede, som sætter sig og tygger den engelske udgave af EU-domstolens afgørelse igennem ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Salg af licenser er lovligt

Indlæg af lath »

christian.arvai skrev:
lath skrev:Det mindste man kan gøre at læse hele artiklen, den information som artiklen omtaler, og også opsøge EU Domstolens hjemmeside og læse dommen - før man stiller spørgsmål der viser at man slet ikke har sat sig ind i emnet.

Nu er det ikke alle, incl. undertegnede, som sætter sig og tygger den engelske udgave af EU-domstolens afgørelse igennem ;)


Ja ok, som ingeniør kan det da godt være at man er vant til verbal punishment* (læs: skideballe), såfremt man ikke gør det, så standarden for at sætte sig ind i nye ting er nok noget højere.

/Lars

*: både på uddannelser, og hos arbejdsgivere.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Salg af licenser er lovligt

Indlæg af buddig »

AJenbo skrev:Eller sagt på en anden måde, du må sælge din brugte MS Office 2003 når du er færdig med at bruge det.
Efter inspiration herfra har jeg lige solgt min Windows 7 licens.
Køberen foreslog nogle hundrede kr. men jeg solgte den til samme pris, som jeg selv har givet for et meget bedre system. :)
Spændt på, hvordan overtagelsen forløber.
// Henning