EU Domstolen har afgjort at det er lovligt at sælge en licens
http://www.version2.dk/artikel/oracle-taber-retssag-om-salg-af-brugt-software-46439
Meget interessant emne, også selv om jeg ikke har nogen planer om det - lige for øjeblikket eller i nær fremtid.
/Lars
Salg af licenser er lovligt
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Salg af licenser er lovligt
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Albertslund
Re: Salg af licenser er lovligt
Jeg synes der mangler nogle vigtige informationer omkring hvad søgsmålet egentligt har handlet om?
For enten er jeg bare meget langsomt opfattende eller også er det en meget ringe nyhedsartikel, for hvad handler det egentligt om?
Handler det om at jeg f.eks. må downloade Java og videresælge det til andre?
For enten er jeg bare meget langsomt opfattende eller også er det en meget ringe nyhedsartikel, for hvad handler det egentligt om?
Hilsen Kenny
-
Rattus Norvegicus skrev:Jeg synes der mangler nogle vigtige informationer omkring hvad søgsmålet egentligt har handlet om?
Det mindste man kan gøre at læse hele artiklen, den information som artiklen omtaler, og også opsøge EU Domstolens hjemmeside og læse dommen - før man stiller spørgsmål der viser at man slet ikke har sat sig ind i emnet.
Mindre et 1 minuts søgning giver - i rækkefølge:
- Klikke på link i v2 artikel: http://www.dw.de/dw/article/0,,16069323,00.html
- Google søgning efter eu domstolen: https://www.google.com/search?q=eu+domstolen&ie=utf-8&oe=utf-8&client=ubuntu&channel=fs
- Gå ind på EU Domstolens website: http://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/court-justice/index_da.htm
- Under "Populære links" ser "Seneste nyt fra EU domstolen" interessant ud, så der klikkes på det link, som er:
http://curia.europa.eu/jcms/jcms/Jo2_16799/ - Næst øverste link er det vi kigger efter da det er en retssag hvor Oracle har stævnet UsedSoft:Nr. 94/2012 : 3. juli 2012
Domstolens dom i sag C-128/11
UsedSoft
bg es cs de el en fr it hu pl pt ro sk sl
Tilnærmelse af lovgivningerne
Den engelsk sprogede udgave af dommen har linket: http://curia.europa.eu/jcms/jcms/P_89099/
Den vigtigste del af dommen gengiver jeg her:
By its judgment delivered today, the Court explains that the principle of exhaustion of the distribution right applies not only where the copyright holder markets copies of his software on a material medium (CD-ROM or DVD) but also where he distributes them by means of downloads from his website.
Where the copyright holder makes available to his customer a copy – tangible or intangible – and at the same time concludes, in return form payment of a fee, a licence agreement granting the customer the right to use that copy for an unlimited period, that rightholder sells the copy to the customer and thus exhausts his exclusive distribution right.
Such a transaction involves a transfer of the right of ownership of the copy. Therefore, even if the licence agreement prohibits a further transfer, the rightholder can no longer oppose the resale of that copy.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Eller sagt på en anden måde, du må sælge din brugte MS Office 2003 når du er færdig med at bruge det.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
lath skrev:Det mindste man kan gøre at læse hele artiklen, den information som artiklen omtaler, og også opsøge EU Domstolens hjemmeside og læse dommen - før man stiller spørgsmål der viser at man slet ikke har sat sig ind i emnet.
Nu er det ikke alle, incl. undertegnede, som sætter sig og tygger den engelske udgave af EU-domstolens afgørelse igennem
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
christian.arvai skrev:lath skrev:Det mindste man kan gøre at læse hele artiklen, den information som artiklen omtaler, og også opsøge EU Domstolens hjemmeside og læse dommen - før man stiller spørgsmål der viser at man slet ikke har sat sig ind i emnet.
Nu er det ikke alle, incl. undertegnede, som sætter sig og tygger den engelske udgave af EU-domstolens afgørelse igennem
Ja ok, som ingeniør kan det da godt være at man er vant til verbal punishment* (læs: skideballe), såfremt man ikke gør det, så standarden for at sætte sig ind i nye ting er nok noget højere.
/Lars
*: både på uddannelser, og hos arbejdsgivere.
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Efter inspiration herfra har jeg lige solgt min Windows 7 licens.AJenbo skrev:Eller sagt på en anden måde, du må sælge din brugte MS Office 2003 når du er færdig med at bruge det.
Køberen foreslog nogle hundrede kr. men jeg solgte den til samme pris, som jeg selv har givet for et meget bedre system.
Spændt på, hvordan overtagelsen forløber.
// Henning