Live-USB med Windows-mappe

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Re: Se usb-mappe på windows

Indlæg af eyvind »

Man starter med at formatere USB-stikket med GPartet til ntfs

Kan du så tilgå den ntfs fra windows, for den metode har givet mig problemer. (win 7)
Jeg kan godt se fidusen med ntfs, for der vil ubuntu ikke lægge sig.
Rigtige mænd tager ikke backup.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

eyvind skrev:

Kan du så tilgå den ntfs fra windows, for den metode har givet mig problemer. (win 7)
Jeg kan godt se fidusen med ntfs, for der vil ubuntu ikke lægge sig.

nu startede jeg som du foreslog og har ændret derfra, om det har nogen betydning? det ser ud til at virke. jeg prøver lige i windows 8-)

nu fra windows. ja det virker, den foreslår "åben mappen" og viser det billede jeg har lagt der. den anden partion er ikke synlig 8-)

og nu fra Ubuntu. her kan jeg se begge partioner, så det virker vildt godt :twisted:
Når lejligheden byder sig.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

Hehe, jeg har desværre ikke haft mulighed for at teste det på en Windows maskine da jeg ikke ejer en.

Jeg skal se om det kan blive aktuelt, det er ikke alle der tør lade mig putte USB enheder til deres maskiner! :-D

Jeg lavede 2 små video igår om hvordan jeg satte min USB pen op, en partition med FAT32 og en med NTFS, og når jeg smider denne til min Ubuntu, så popper begge partitioner frem når jeg smider den til, altså booter fra en partition, og den montere automatisk NTFS partitionen, så jeg vil gætte på den også kan findes i Windows, netop også fordi ingen partitioner er Linux relateret, begge er jo Windows formater, FAT 32 og NTFS.

http://youtu.be/e2jTSkCj8lg

http://youtu.be/2bUigKuCd4E

Håber nogen kan bruge det til noget! :-)

P.s har LIGE smidt dem op, de ligger i HD, så hvis du vil se dem i HD, så vent 5-10 min! :-)
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
eyvind

Indlæg af eyvind »

How to be me > jeg ved ikke hvad der sker, men når "fællespartitionen" ikke først laves af win7 kommer det ikke til at virke på min computer.
Hos mig skal det også virke på andre win miljøer som XP og Vista som ligger udskiftelige harddiske og i virtuale boxe.
Om jeg kan hitte rundt i alle mine harddiske og USB HD og penne .........................næ ikke altid. :lol:

Spotten - flot videoer, og det er godt man kan stoppe den med pauseknappen, for det går lidt stærkt. :)
Spotten

Indlæg af Spotten »

eyvind skrev:How to be me > jeg ved ikke hvad der sker, men når "fællespartitionen" ikke først laves af win7 kommer det ikke til at virke på min computer.
Hos mig skal det også virke på andre win miljøer som XP og Vista som ligger udskiftelige harddiske og i virtuale boxe.
Om jeg kan hitte rundt i alle mine harddiske og USB HD og penne .........................næ ikke altid. :lol:

Spotten - flot videoer, og det er godt man kan stoppe den med pauseknappen, for det går lidt stærkt. :)

Vil det sige du skal oprette disse partitioner under Windows før det ses af begge systemer?

Regner da med min virker under diverse Windows systemer, da dette er min plan, så man kan redde Windows maskiner der måske låser folk ude fra deres filer, plejer nemlig at virke med alle de versioner af LIVE-CD'er jeg har brugt, men det er jo lidt spild af CD/DVD'er når der kommer nye udgaver, så derfor er det klart at foretrække med en USB pen! :-)

Mange tak! :-) Ja, jeg ville jo ungå de blev for lange at se på også! :-)

Jeg er dog lidt modig, synes jeg selv, da jeg sidder monster træt og laver vidoer mens jeg formatere min stakkels USB pen til ukendelighed, og jeg har stadig alle mine andre 4 harddiske intakt! :-D Men ja, man skal være bare lidt vågen når man laver dette, især hvis man ikke er vant til det! :-) Jeg har efterhånden prøvet dette en del gange, så derfor advarer jeg kraftigt imod at gøre dette uden man er sikker, da man kan miste alle sine ting medmindre man tager alle harddiske fra internt! :-)
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
eyvind

Indlæg af eyvind »

Vil det sige du skal oprette disse partitioner under Windows før det ses af begge systemer?

Hos mig skulle de.
Spotten

Indlæg af Spotten »

eyvind skrev:

Hos mig skulle de.

Tager sgu ned til min kammerat på et tidspunkt og prøver min USB pen, håber da det virker! :-)
Brugeravatar
Kurt Christensen

eyvind skrev:How to be me > jeg ved ikke hvad der sker, men når "fællespartitionen" ikke først laves af win7 kommer det ikke til at virke på min computer.

jeg rettet det lige i min opsummering for en sikkerheds skyld
Senest rettet af Kurt Christensen 7. jun 2012, 10:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Kurt Christensen

How to be me skrev:Opsummering

(måske det er nødvendig at formatere USB-en i windows til fat32 for at det virker og kan ses på windows bagefter?)

fortsætter med GPartet og oprettet plads til sin Ubuntu med en fat32 i startet af USB-stikket

Billede

Uploaded with ImageShack.us

Så kan man vælge at lave en live-install, det gjorde jeg og fandt denne med dansk sprog http://releases.ubuntu.com/11.10/ubuntu-11.10-desktop-i386.iso
den downloader man så den ligger som ISO på maskinen

Så startet man "oprettelse af startdisk-programmet" den skulle så gerne finde de ISO-er automatisk du har downloadet og foreslå også automatisk det rigtige sted at oprette denne. Hvis det ser rigtig ud er det så bare at trykke på "udfør-knappen" og vupti, et multibrugbart USB-stik. 8-)

opsummering 2

Billede

1: Fra blank USB-memory stik oprettes fra Ubuntu i GParted en ntfs-partion liggende til højre i ønskede størrelse ( der sættes ingen "/" i nogen af partionerne)
2: Stadig i Gparted oprettes på den tomme plads til venstre en fat32-partion (skal være fat32 for at Disk Creator vælger denne i 12.04)
3: Disk Creator startes og den ISO man vil have vælges,tjek om placeringen er rigtig(10.10) (jeg satte mappen til gem filer og opsætning på 2.5Gb?)
4: Tryk på udfør .....Vupti, et live-opstart og memory stik i et der virker i både Ubuntu og Windows.
Spotten

Re: Live-USB med Windows-mappe

Indlæg af Spotten »

Jeg oplever at det booter betydeligt langsommere når man laver denne Ubuntu LIVE USB end hvis man bruger UNetbootin, men sådan er det jo tit, at der findes bedre programmer end de der er som standard i Ubuntu, desværre.

Jeg har endnu ikke testet min pen i en win maskine, men overvejer at få det gjort da det ikke kan passe den ikke kan læse NTFS partitionen under Windows bare fordi den er oprettet efter Ubuntu LIVE USB partitionen med FAT32, begge formater er understøttet i Windows, men det kan være den nægter at "se" partitionen med Ubuntu på under Windows, som jo også er underordnet så længe man både kan bruge den som lagerenhed både under Ubuntu og WIndows.

LIVE funktionen virker jo fint på begge systemer, det er denne ekstra partition der tilsyneladende laver problemer for nogle.

HUSK Windows har det med at oprette en "RESTORE" mappe samt en "SYSTEM VOLUME INFORMATION"'s mappe på alle drev der sættes i, også USB enheder, og disse skal slettes i Ubuntu før man kan se dem i Windows igen HVIS der vel og mærke er ændringer i drevet/USB-enheden da man tog det fra WIndows sidst, da disse mappe inderholder en liste over alle filer på harddisken, og hvis der så ændres i dette udenfor Windows, vil Windows kræve det skal formateres før det kan bruges, men det kræver blot man fjerner disse 2 mapper, så virker alt fint igen.

F.eks min kammerat har en USB harddisk, han vil have nogle billeder af mig, og jeg tager den med hjem og smider filerne ind på han skal have, hvis jeg så glemmer at slette hans "SYSTEM VOLUME INFORMATION" og hans "RESTORER" mappe, så vil hans system når han sætter harddisken til med de billeder fra mig, kræve en formatering da den mener der er fremmede filer på drevet da de jo ikke er registreret i Windows fra da han tog den fra, lidt tricky, men jeg har testet det flere gange, og det virker bare på både WIndows og Ubuntu, hvis man blot sørger for at slette disse 2 mappen Windows laver, fordi ligeså snart det igen sættes til i Windows, så laver Windows 2 nye mapper ud fra eksisterende indhold, dvs. inklusive de nye billeder som blev smidt ind via. Ubuntu systemet.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Nå, min NTFS virker heller ikke på Windows 7, den fremstår dog i diskhåndtering, men den er ikke til at formatere eller skifte drev bogstav eller noget.

Men ja, diskhåndtering i Windows er også til at lukke op og skide i, så det var sikkert bare endnu en Windows fejl.

Jeg kan dog se den finder min Ubuntu LIVE installation, og den tildeler et drevbogstav til USB pen (E), så jeg tror det er fordi den ser begge partitioner som et drev, hvor denne NFTS partition ikke er tilgængelig, blot fordi den ikke er oprettet under Windows.

Nu hvor Linux er anderledes på det punkt, så kan det være det vil virke hvis man lavede begge partitioner i diskhåndtering i Windows, og bagefter booter sit Ubuntu op med pennen sat til og så installere Ubuntu LIVE på den ene partition, så kan det være den vil finde den i Windows hvis den er "født og lavet" under Windows, det er vel forsøget værd for dem som har Windows og vil prøve at lave sådan en pen! :-)
Brugeravatar
Kurt Christensen

Spotten skrev:Nå, min NTFS virker heller ikke på Windows 7, den fremstår dog i diskhåndtering, men den er ikke til at formatere eller skifte drev bogstav eller noget.

Men ja, diskhåndtering i Windows er også til at lukke op og skide i, så det var sikkert bare endnu en Windows fejl.

Jeg kan dog se den finder min Ubuntu LIVE installation, og den tildeler et drevbogstav til USB pen (E), så jeg tror det er fordi den ser begge partitioner som et drev, hvor denne NFTS partition ikke er tilgængelig, blot fordi den ikke er oprettet under Windows.

Nu hvor Linux er anderledes på det punkt, så kan det være det vil virke hvis man lavede begge partitioner i diskhåndtering i Windows, og bagefter booter sit Ubuntu op med pennen sat til og så installere Ubuntu LIVE på den ene partition, så kan det være den vil finde den i Windows hvis den er "født og lavet" under Windows, det er vel forsøget værd for dem som har Windows og vil prøve at lave sådan en pen! :-)

har du gjort præcis som jeg har beskrevet?

live-USB/OS-på USB kører ikke under nogen systemer, det er sit eget system
Spotten

Indlæg af Spotten »

Du mener sådan her?

1: Fra blank USB-memory stik oprettes fra Ubuntu i GParted en ntfs-partion liggende til højre i ønskede størrelse ( der sættes ingen "/" i nogen af partionerne)
2: Stadig i Gparted oprettes på den tomme plads til venstre en fat32-partion (skal være fat32 for at Disk Creator vælger denne i 12.04)
3: Disk Creator startes og den ISO man vil have vælges,tjek om placeringen er rigtig(10.10) (jeg satte mappen til gem filer og opsætning på 2.5Gb?)
4: Tryk på udfør .....Vupti, et live-opstart og memory stik i et der virker i både Ubuntu og Windows.

Når du skriver der ikke skal sættes / nogen steder, hvad mener du så lige med dette?

Lod også mærke til din hedder /cdrom, er dette en fejl?

Forstår jeg dig ret i at problemer ligger i NTFS partition SKAL ligge først på USB`en for at Windows fanger denne?

Ligger problemet i, at jeg FØRST opretter en FAT 32 og så en NTFS, NTFS skal måske ligge først før det virker i Windows?

Sådan så det ud når NTFS partitionen IKKE virker under Windows:

Billede

Sådan her ser det ud nu (Dog ikke testet endnu):

Billede

Tænker nu at Windows vil tildele et drevbogstav til denne pind og montere NTFS som nu ligger først i tabellen, måske?

Stadig vil man kunne boote fra Ubuntu LIVE på en windows maskine også, da systemet jo ikke kan påvirke noget dér.
Brugeravatar
Kurt Christensen

du mener sådan her
ja.

Når du skriver der ikke skal sættes / nogen steder, hvad mener du så lige med dette?

Lod også mærke til din hedder /cdrom, er dette en fejl?

under gpartet er der et vindue hvor man kan vælge / eller andet tegn. der skal men ikke vælge noget men lade den selv vælge

Forstår jeg dig ret i at problemer ligger i NTFS partition SKAL ligge først på USB`en for at Windows fanger denne?
nej

du skal oprette NTFS-partionene først og ikke fylde pladsen helt ud, men ligge det i venstre side i GPartet
den plads du ikke bruger skal du bagefter oprette fat32-partionen i.
ved at oprette NTFS først bliver den automatisk tildelt sda1 som nok er det der gør at windows ser den.

Stadig vil man kunne boote fra Ubuntu LIVE på en windows maskine også, da systemet jo ikke kan påvirke noget dér.

ja eller nej eller noet, i det du booter fra USB bliver din maskine jo en Ubuntu-maskine og er ligeglad med hvilken OS du har liggende på den interne harddisk.

dit skærmbillede under GPartet er også forkert, det skal se ud som det nederst i af mine.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Nu spørg jeg måske dumt, men hvorfor lader i det ikke bare blive med den ene fat32 partition som live installeres på, den kan både Windows og Ubuntu vel læse?