Tak for en meget inspirerende - omend ikke helt fyldestgørende - tråd om NemId under Ubuntu (eller omvendt).
Netbank, Java og Firefox (ver. 12.0) - tja- det lyder efter hånden som et grumt mareridt. Nå - lad mig lige kridte banen op:
Jeg har selv en PC - en ny Medion Akoya E4055D (64 bit AMD) - uvæsentligt, hvor NemId fungerer fint under OpenJdk-6 og IcedTea. På mit arbejde har jeg en DELL 64 bit (jeg husker ikke modellen, men det er en ny sag med 8 kerner - også uvæsentligt) også med OpenJdk-6 (+IcedTea), hvor NemId også fungerer (så upåklageligt, som man kan forvente det af NemId).
Så kommer vi til svigermors gamle DELL, som jeg ikke husker typenummeret på, men uname -a giver
Kode: Vælg alt
Linux xxx-desktop 3.2.0-24-generic #39-Ubuntu SMP Mon May 21 16:51:22 UTC 2012 i686 i686 i386 GNU/Linux
(Lad mig endelig vide hvilken kommando jeg skal fyre af for mere info...)
Altså; en ældre sag, men dog udstykket med det sidste nye skrig indenfor Ubuntu 12.04 LTS, og alt hvad der til hører af nye distro-opdateringer osv. Her kan jeg IKKE få NemId til at fungere - eller det vil sige - jeg kan godt få lov til at taste bruger-id og password, men så hænger den ellers med "Vent venligst, dine oplysninger behandles".
OpenJdk 6, 7 fungerer næsten som nævnt, men Sun Java 7 har jeg dog aldrig fået til at fungere med Firefox.
Uanset hvilken metode jeg bruger, skriver NemIds testside (https://www.nemid.nu/support/tekniske_krav/test_din_computer):
Forkert Java-version
Din browser ser ikke ud til at være konfigureret med den rigtige version af Java. Følgende Java versioner er installeret: (ingen fundet) fra (ingen fundet)
Hvis du ønsker selv at forsøge at logge ind alligevel, kan du gøre det på test-loginsiden.
Du kan downloade et Java plugin til din browser her.
Jeg har tjekket "about:plugins", og den skriver:
bla. bla...
Java(TM) Plug-in 1.7.0_04
Fil: libnpjp2.so
Version:
Java plug-in for NPAPI-based browsers.
bla. bla...
- altså noget med Suns java-ting, men Suns (Oracles) Java virker alligevel ikke.
Jeg har (selvfølgelig) også rettet dom.ipc.plugins.java.enabled til true i "about:config" i Firefox - suk!
Jeg har prøvet den PPA der findes på http://www.duinsoft.nl, OG den besværgelse som TitanusEramius har angivet herunder i denne tråd, og desværre kan jeg stadig ikke få Suns Java til at virke - dobbelt suk!
OpenJdk-6 virker - "næsten" som nævnt. Alt dette har jeg prøvet over ssh + vnc (Svigermor bor i Sæby, og jeg i Århus), men jeg har prøvet at få hende til at logge ind uden at jeg var forbundet hverken via ssh og vnc (i det utænkelige tilfælde at NemId var intelligent nok til at detektere at nogen sidder og piller remote, hvilket jeg dog har svært ved at tro på), stadig uden held (hvilket bekræfter min mistanke om NemIds (manglende) intelligens).
Nu har jeg brugt 2-3 timer hver aften i over uge på at løse problemet, og er ved at miste modet. Det virker som om appletten staller - dog uden at crashe, for der kommer intet timeout eller noget. Den hænger bare mens grafikken snurrer gladeligt - ja næsten lallende - rundt (hvilket jo nok kunne tyde på en eller anden form for minimalt liv). Der er heller ingen problemer med at lukke browseren, eller navigere væk fra testsiden, så det er helt klart ikke maskinen eller Firefox som sådan der hænger. Kun NemIds forp..... applet hænger og hænger.
Er der mon en eller anden log-fil man kan kigge i for at blive klog på nogen fejlmeddelelser eller noget?
Kan der være en port der er blokeret (jeg har tjekket hendes router, og firewall'en er slået fra)?
Er der nogen der har en god idé?