Java problemer (Delt tråd)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
underminer

Java problemer (Delt tråd)

Indlæg af underminer »

Hej Guys,

Tak for en meget inspirerende - omend ikke helt fyldestgørende - tråd om NemId under Ubuntu (eller omvendt).

Netbank, Java og Firefox (ver. 12.0) - tja- det lyder efter hånden som et grumt mareridt. Nå - lad mig lige kridte banen op:
Jeg har selv en PC - en ny Medion Akoya E4055D (64 bit AMD) - uvæsentligt, hvor NemId fungerer fint under OpenJdk-6 og IcedTea. På mit arbejde har jeg en DELL 64 bit (jeg husker ikke modellen, men det er en ny sag med 8 kerner - også uvæsentligt) også med OpenJdk-6 (+IcedTea), hvor NemId også fungerer (så upåklageligt, som man kan forvente det af NemId).

Så kommer vi til svigermors gamle DELL, som jeg ikke husker typenummeret på, men uname -a giver

Kode: Vælg alt

Linux xxx-desktop 3.2.0-24-generic #39-Ubuntu SMP Mon May 21 16:51:22 UTC 2012 i686 i686 i386 GNU/Linux

(Lad mig endelig vide hvilken kommando jeg skal fyre af for mere info...)

Altså; en ældre sag, men dog udstykket med det sidste nye skrig indenfor Ubuntu 12.04 LTS, og alt hvad der til hører af nye distro-opdateringer osv. Her kan jeg IKKE få NemId til at fungere - eller det vil sige - jeg kan godt få lov til at taste bruger-id og password, men så hænger den ellers med "Vent venligst, dine oplysninger behandles".

OpenJdk 6, 7 fungerer næsten som nævnt, men Sun Java 7 har jeg dog aldrig fået til at fungere med Firefox.
Uanset hvilken metode jeg bruger, skriver NemIds testside (https://www.nemid.nu/support/tekniske_krav/test_din_computer):

Forkert Java-version

Din browser ser ikke ud til at være konfigureret med den rigtige version af Java. Følgende Java versioner er installeret: (ingen fundet) fra (ingen fundet)

Hvis du ønsker selv at forsøge at logge ind alligevel, kan du gøre det på test-loginsiden.

Du kan downloade et Java plugin til din browser her.

Jeg har tjekket "about:plugins", og den skriver:

bla. bla...
Java(TM) Plug-in 1.7.0_04

Fil: libnpjp2.so
    Version:
    Java plug-in for NPAPI-based browsers.
bla. bla...

- altså noget med Suns java-ting, men Suns (Oracles) Java virker alligevel ikke.

Jeg har (selvfølgelig) også rettet dom.ipc.plugins.java.enabled til true i "about:config" i Firefox - suk!

Jeg har prøvet den PPA der findes på http://www.duinsoft.nl, OG den besværgelse som TitanusEramius har angivet herunder i denne tråd, og desværre kan jeg stadig ikke få Suns Java til at virke - dobbelt suk!

OpenJdk-6 virker - "næsten" som nævnt. Alt dette har jeg prøvet over ssh + vnc (Svigermor bor i Sæby, og jeg i Århus), men jeg har prøvet at få hende til at logge ind uden at jeg var forbundet hverken via ssh og vnc (i det utænkelige tilfælde at NemId var intelligent nok til at detektere at nogen sidder og piller remote, hvilket jeg dog har svært ved at tro på), stadig uden held (hvilket bekræfter min mistanke om NemIds (manglende) intelligens).

Nu har jeg brugt 2-3 timer hver aften i over uge på at løse problemet, og er ved at miste modet. Det virker som om appletten staller - dog uden at crashe, for der kommer intet timeout eller noget. Den hænger bare mens grafikken snurrer gladeligt - ja næsten lallende - rundt (hvilket jo nok kunne tyde på en eller anden form for minimalt liv). Der er heller ingen problemer med at lukke browseren, eller navigere væk fra testsiden, så det er helt klart ikke maskinen eller Firefox som sådan der hænger. Kun NemIds forp..... applet hænger og hænger.

Er der mon en eller anden log-fil man kan kigge i for at blive klog på nogen fejlmeddelelser eller noget?
Kan der være en port der er blokeret (jeg har tjekket hendes router, og firewall'en er slået fra)?
Er der nogen der har en god idé?
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 16/5)

Indlæg af momsemor »

Hej....

Efter en ny installation, kører jeg altid "Ubuntu - trin for trin guiden" : http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57

Derefter installerer jeg java 7 herfra : http://www.webupd8.org/2012/01/install-oracle-java-jdk-7-in-ubuntu-via.html
så virker NemId på de banker, jeg har mødt hos alle de mennesker, jeg efterhånden har installeret Ubuntu hos :)

Håber det også hjælper hos din Svigermor :)
Vh. Jannie
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

NemID gemmer en log in brugermappen med navnet danid.log, jeg vil nok starte med at slette den eksisterende da den godt kan vokse sig stor og så teste den bagefter.

Har du eventuelt forsøgt med en anden browser?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

@underminer

Jeg har installeret 12.04/64bit på 4 pc'er, og de virkede alle med "oracle-jdk7-installer". Så har du haft prøvet med:

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-jdk7-installer

?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

christian.arvai skrev:@underminer

Jeg har installeret 12.04/64bit på 4 pc'er, og de virkede alle med "oracle-jdk7-installer". Så har du haft prøvet med:

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-jdk7-installer

?

Christian Arvai
Det er den kommando der mest sikkert får Java at køre?

Hvis ja, så: Whew! Det er en 9-tings eller mere sekvens i C/C++! Det bliver en heftig sag at kode til den mere avancerede udgave af deasylife: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=16255&p=107715#p107469

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

lath skrev:
christian.arvai skrev:@underminer

?

Christian Arvai
Det er den kommando der mest sikkert får Java at køre?

Hvis ja, så: Whew! Det er en 9-tings eller mere sekvens i C/C++! Det bliver en heftig sag at kode til den mere avancerede udgave af deasylife: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=16255&p=107715#p107469

/Lars

Ja, det er den som vi har lavet i sandkassen. Problemet ved at genoprette en Java-konflikt er, at man ikke helt ved hvad folk i forvejen har installeret, så kommandoen leder også efter pakker, som egentligt er fra "10.04 og frem". Så det fylder en del :)

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
underminer

Indlæg af underminer »

@christian: Tak for dit svar. Det er kun en 32-bit maskine, men det burde vel ikke gøre den store forskel.

Jeg har netop prøvet din besværgelse, og det ser ud til at den kører hele vejen igennem uden fejl. Men NetId's test-side (https://www.nemid.nu/support/tekniske_krav/test_din_computer) svarer desværre med:

Forkert Java-version

Din browser ser ikke ud til at være konfigureret med den rigtige version af Java. Følgende Java versioner er installeret: (ingen fundet) fra (ingen fundet)

'about:plugins' i Firefox skriver dog:

[...]

Java(TM) Plug-in 1.7.0_04

Fil: libnpjp2.so
    Version:
    Java plug-in for NPAPI-based browsers.
[...]

hvilket - så vidt jeg ved - er oracles plugin.

'sudo update-alternatives --config java' giver

Der er 4 valg for alternativet java (giver /usr/bin/java).

Valg         Sti                                            Prioritet  Status
------------------------------------------------------------
* 0            /usr/lib/jvm/java-7-oracle/bin/java             1062      autotilstand
  1            /usr/bin/gij-4.6                                1046      manuel tilstand
  2            /usr/lib/jvm/java-7-openjdk-i386/jre/bin/java   1051      manuel tilstand
  3            /usr/lib/jvm/java-7-oracle/bin/java             1062      manuel tilstand
  4            /usr/lib/jvm/java-7-oracle/jre/bin/java         1062      manuel tilstand

Tryk retur for at beholde standardvalget[*], eller angiv nummeret på dit valg:

Jeg har prøvet dem alle uden held... :?

Firefox er ver. 13, så den skulle vel være ny nok.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Re: Java problemer (Delt tråd)

Jeg har delt tråden, så den ikke køres under "Vigtige beskeder".

underminer

Indlæg af underminer »

Så kom der endelig hul igennem.

Jeg har forsøgt at få NemId og danske bank til at køre under Ubuntu 12.04 LTS ved at prøver følgende kombinationer af Java JRE og internet browser:

Firefox+ OpenJRE-6
Firefox+ OpenJRE-7
Firefox+ OracleJRE-7
google-chrome+ OpenJRE-6
google-chrome+ OpenJRE-7
google-chrome+ OracleJRE-7

Det tager ret lang tid at installere og afinstallere alle de forskellige java browser-plugins, og sikre sig at de versioner browserne benytter sig af, svarer til dem der er aktive på systemet (links og update-alternatives osv.), så man ikke kommer til at afskrive en kombination, fordi der er noget der er sat forkert op.

Jeg fik aldrig Firefox til at logge ind gennem NemId. Den hang efter indtastning af NemId-bruger Id og kodeord. Jeg har fået det til at virke på andre maskiner, men altså ikke på denne her.

Da jeg installerede google-chrome, kunne jeg godt komme igennem den først NemId-sluse, men den kunne så ikke få lov til at bekræfte betalinger osv. i tråd med Runemands oplevelser med samme kombination (https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=12161#p78773).

Som et sidste forsøg, inden jeg ville kaste håndklædet i ringen forsøgte jeg med Opera browseren, og sandelig! Endelig fungerede det hele - eller det vil sige næsten, hver 3. eller 4. gang hænger den i bekræftelsesdialogen i Danske bank, men man kan så trykke på fortryd, og prøve igen uden at miste sine data. Det er ikke en god løsning til en ældre kvinde, der først lige har fået netbank og NemId :|

Det er min fornemmelse, at NemId og Danske Bank (og de andre banker for den sags skyld) ikke finder det besværet værd at teste deres Applets og hjemmesider på andet end MS Internet Explorer.
Med de budgetter de har, kan det ellers ikke være det store problem at sætte et par test-pc'ere op, og få en tester til at verificere at det virker på de 5-6 mest populære platforme, og ikke kun på den ene.

Jeg synes ikke at man kan behandle sine kunder på den måde, men jeg er jo heller ikke en bank som Danske bank, med et overskud i 1. kvartal 2012 på sølle kr. 783.000.000,- (efter skat). Med et så ringe resultat kan det selvfølgelig godt være svært ved at tilgodese kunder der har valgt IKKE at betjene sig af Microsofts produkter.

Nå! nu virker det, og det er det vigtigste.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Applet'et er Nets, men ellers ja.