Fejl i panelet foroven

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
birthe
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Parcellite og Klipper

Indlæg af birthe »

zob skrev:Jeg forestiller mig lidt at du skal køre KDE for at få optimale udbytte af Klipper. Den ville sikkert ligge på KDE panelet i så fald.

Klipper er kommet frem på mystisk vis, da jeg tilføjede et indikatorpanelprogram i bjælken øverst - men den forsvinder engang imellem.

zob skrev:Her er nogle alternativer - især Glippy ser interessant ud (synes jeg).

Tak for links'ne - og jeg har forsøgt at installere Glippy, men der kommer ikke noget ikon frem - og programmet kan jeg ikke finde nogen steder på pc'en. Det fungerer altså ikke. Terminalen siger sådan her:
birthe@birthe-MS-6714:~$ sudo add-apt-repository ppa:bikooo/glippy
[sudo] password for birthe:
Executing: gpg --ignore-time-conflict --no-options --no-default-keyring --secret-keyring /etc/apt/secring.gpg --trustdb-name /etc/apt/trustdb.gpg --keyring /etc/apt/trusted.gpg --primary-keyring /etc/apt/trusted.gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv AAF15023DDBD77888BA205D2896DFFD3F124D11B
gpg: requesting key F124D11B from hkp server keyserver.ubuntu.com
gpg: key F124D11B: "Launchpad Glippy" not changed
gpg: Totalt antal behandlede: 1
gpg: uændrede: 1
birthe@birthe-MS-6714:~$ sudo apt-get install glippy-ubuntu-mono
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
E: Kunne ikke lokalisere pakken glippy-ubuntu-mono
birthe@birthe-MS-6714:~$
poulb

Re: Ikon til netværksforbindelse?

Indlæg af poulb »

birthe skrev:
Jønse skrev:
birthe skrev:I den øverste bjælke, der hvor der står Programmer Steder System - har der til højre ved siden af dato været et lille ikon, der viste om jeg var på nettet eller ej. Det er forsvundet, så nu kan jeg ikke afbryde netværksforbindelsen, men er "på" konstant.

Hvor finder jeg det ikon, og hvordan får jeg det frem igen?

Hvis du bruger 10.04 eller Xubuntu højreklikker du på panelet og (hvis det er Xubuntu) vælger panel 1. Under tilføj nye elementer skal du vælge at installere Indikator-plugin :?

Jeg bruger 10.10. Når jeg højreklikker, kan jeg vælge "Tilføj til panel". Der er ingen valgmulighed for at installere et indikator-plugin. Men jeg kan vælge et indikatorpanelprogram - så det gjorde jeg. Så kom der 2 ikoner. Et til at konfigurere post, chat og webkonti. Og et til lydstyrke og rytmeboks.

Men der kom søreme også et ikon til Klipper!? Det kan jeg venstreklikke på og se indholdet af udklipsholderen.
Jeg fatter ikke en brik af det, for hvis jeg klikker på ikonet for lyd eller email, flyt fra panel - så forsvinder alle tre ikoner, altså også det der hører til klipper.

Men jeg har stadig ikke noget ikon til netværksforbindelsen?

Prøv at vælge "Indikator Applet" det indeholder 4- 5 forskellige indikatorer - altså en samling. En af disse er det savnede netikon.
Prøv at flytte disse "samlingsikoner" op i panelet en af gangen - så kan du se hvad de indeholder.
Hvis du vil prøve mere kan disse testes

Bruger du UbuntuOne kan du få indikatoren her.

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:rye/ubuntuone-extras
sudo apt-get update
sudo apt-get install ubuntuone-indicator

Ubuntu 11.04 system monitor indicator

sudo add-apt-repository ppa:alexeftimie/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install indicator-sysmonitor
Then, launch System Monitor Indicator from Dash

Mail indicator applet
------------------------------

sudo apt-get remove evolution-indicator
(Fjerner brev ikonet)

apt-get remove indicator-me 
(fjerner me ikonet)

Dette er kun de jeg har haft brug for. En samlet liste har jeg aldrig fundet.
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

birthe skrev:Tak for links'ne - og jeg har forsøgt at installere Glippy, men der kommer ikke noget ikon frem - og programmet kan jeg ikke finde nogen steder på pc'en. Det fungerer altså ikke. Terminalen siger sådan her:
birthe@birthe-MS-6714:~$ sudo add-apt-repository ppa:bikooo/glippy
Executing: gpg --ignore-time-conflict --no-options --no-default-keyring --secret-keyring /etc/apt/secring.gpg --trustdb-name /etc/apt/trustdb.gpg --keyring /etc/apt/trusted.gpg --primary-keyring /etc/apt/trusted.gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv AAF15023DDBD77888BA205D2896DFFD3F124D11B
gpg: requesting key F124D11B from hkp server keyserver.ubuntu.com
gpg: key F124D11B: "Launchpad Glippy" not changed
gpg: Totalt antal behandlede: 1
gpg: uændrede: 1
Det ser fint ud, men så glemmer du at opdatere således, at pakkerne komme ind i dine arkiver, og derfor kan den ikke "lokalisere pakken".

birthe@birthe-MS-6714:~$ sudo apt-get install glippy-ubuntu-mono
Opbygger afhængighedstræ
E: Kunne ikke lokalisere pakken glippy-ubuntu-mono

Så prøv igen med denne kode

sudo apt-get update && sudo apt-get install glippy-ubuntu-mono
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fejl i panelet foroven

Indlæg af AJenbo »

Hvad var fejlen?
birthe

Indlæg af birthe »

Stra skrev:Så prøv igen med denne kode

sudo apt-get update && sudo apt-get install glippy-ubuntu-mono

Det har jeg lige gjort, og har fosøgt at køre Glippy i terminalen, men får denne besked:
birthe@birthe-MS-6714:~$ glippy
[Error] Could not find file "/home/birthe/.local/share/glippy/actions.xml".

Efter en grundig oprydning både i Ubuntu Tweak og Synaptic pakkehåndtering og afinstallering af både Glippy og Parcellite, har jeg installeret dem igen, men de fungerede stadig ikke. Men det gør de nu. Jenbo havde løsningen, nemlig at indsætte et statusfelt i det øverste panel og så fungerer de :D
birthe

Re: Ikon til netværksforbindelse?

Indlæg af birthe »

poulb skrev:Prøv at vælge "Indikator Applet" det indeholder 4- 5 forskellige indikatorer - altså en samling. En af disse er det savnede netikon.
Prøv at flytte disse "samlingsikoner" op i panelet en af gangen - så kan du se hvad de indeholder.
Hvis du vil prøve mere kan disse testes

Bruger du UbuntuOne kan du få indikatoren her.

sudo add-apt-repository ppa:rye/ubuntuone-extras
sudo apt-get update
sudo apt-get install ubuntuone-indicator

Ubuntu 11.04 system monitor indicator

sudo add-apt-repository ppa:alexeftimie/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install indicator-sysmonitor
Then, launch System Monitor Indicator from Dash

Mail indicator applet
------------------------------

sudo apt-get remove evolution-indicator
(Fjerner brev ikonet)

apt-get remove indicator-me 
(fjerner me ikonet)

Dette er kun de jeg har haft brug for. En samlet liste har jeg aldrig fundet.
vh
Poul

Tak for forslagene, men jeg har endnu ikke fået sat Ubuntu One op, og jeg tror ikke jeg kan bruge den kommando for "Ubuntu 11.04 system monitor indicator", som du nævner fordi jeg kører Ubuntu 10.10. Men bortset fra det, så tager jeg til København i morgen tidlig, men vender tilbage i næste uge, så vil jeg sætte Ubuntu One op og prøve dine forslag.
(jeg "rodede" med det det meste af natten - og mener jeg fandt frem til, at der er en konflikt mellem 2 netværksprogrammer, det skal jeg også se på, når jeg er hjemme igen.
Foreløbig tak for hjælpen.

Jeg har fundet et andet ikon til netværksforbindelsen, så jeg kan afbryde forbindelsen. Programmet hedder: Wicd Network Manager og det fungerer fint.
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:Hvad var fejlen?

Efter en opdatering fik jeg en meddelelse om, at der var problemer med "noget" som jeg ikke kan huske, og så blev jeg spurgt om jeg ville slette det. Det sagde jeg desværre ja til - og så manglede jeg pludselig mit netværksikon i panelet, så jeg ikke kunne afbryde netforbindelsen (det kan jeg stadig ikke). Samtidig holdt Parcellite op med at fungere. Forsøgte at installere Klipper og Glippy - men de fungerer heller ikke.

Så fik jeg et forslag om at tilføje et Panelindikatorprogram, hvorefter der kom et ikon til lydindstilllinger og et ikon til email - plus et ikon for Klipper, og så fungerede Klipper pludselig. Men da jeg så fjernede ikonerne til lyd og email, forsvandt Klipper ikonet også - og ingen udklipsholdere fungerer.

Så forsøgte jeg igen at tilføje Panelindikatorprogram, og igen kom ikonerne til lyd og email - plus ca. 15 til 20 ikoner med stjerner på!? Så det fjernede jeg igen.

Derefter forsøgte jeg at installere Parcellite igen, men fik en lang besked som slutter med at jeg bliver spurgt om jeg er rod? Den kommer her:
birthe@birthe-MS-6714:~$ parcellite
Programmet "parcellite" er ikke installeret lige nu Du kan installere det ved at taste:
sudo apt-get install parcellite
birthe@birthe-MS-6714:~$ sudo apt-get install parcellite
Opbygger afhængighedstræ
Følgende pakker blev installeret automatisk, og behøves ikke længere:
python-iniparse python-wicd wicd-daemon
Brug 'apt-get autoremove' til at fjerne dem.
Følgende NYE pakker vil blive installeret:
parcellite
0 opgraderes, 1 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 4 opgraderes ikke.
0B/48,0kB skal hentes fra arkiverne.
Efter denne handling, vil 381kB yderligere diskplads være brugt.
Vælger tidligere fravalgt pakke parcellite.
(Læser database... 252628 filer og mapper aktuelt installeret.)
Udpakker parcellite (fra .../parcellite_0.9.2-1_i386.deb)...
Behandler udløsere for desktop-file-utils ...
Behandler udløsere for python-gmenu ...
Rebuilding /usr/share/applications/desktop.da_DK.utf8.cache...
Behandler udløsere for man-db ...
Behandler udløsere for python-support ...
Sætter parcellite (0.9.2-1) op...
birthe@birthe-MS-6714:~$ apt-get autoremove
E: Kunne ikke åbne låsefilen /var/lib/dpkg/lock - open (13: Adgang nægtet)
E: Kunne ikke låse administrationsmappen (/var/lib/dpkg/), er du rod (root)?

Derfor har jeg nærmest opgivet at få det til at fungere på Ubuntu 10.10, som jeg kører nu.
Jeg har "rodet" med det og ryddet op i pakker osv. hele natten - og mener jeg fandt frem til at der kan være en konflikt mellem to netværksprogrammer. Og det vil jeg se nærmere på i næste uge, når jeg er hjemme igen, for jeg tager til København i morgen tidlig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

parcellite blev installeret uden problemer men efterfølgende forsøgte du at køre "apt-get autoremove" som du glemte at skrive sudo foran (sudo gør dig til root), det er her til fejlbeskeden høre.

I Gnome 2, som er brugerfladen i 10.10, vises alle indikatorer i som en gruppe i Panelindikatorprogram. Du kan ikke fjerne individuelle indikatorer fra den men kun hele Panelindikatorprogram. Du skal i stedet fjerne de programmer du ikke længere ønsker (eks.: klipper nu da du igen har installeret parcellite). Præsis hvad der gør at du også har fået en del flere indikatorer med stjerne som ikon kan jeg ikke lige sige, men hvad sker der hvis du trykker på dem.

I 12.04 (ink. 11.04 og 11.10) er brugerfladen ikke længere baseret på Gnome 2 og indikatoere er blevet mere strømline så der vil du nok ikke opleve de samme problemer med at komme til at slette dele af panelet.
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:parcellite blev installeret uden problemer men efterfølgende forsøgte du at køre "apt-get autoremove" som du glemte at skrive sudo foran (sudo gør dig til root), det er her til fejlbeskeden høre.

birthe skrev:OK, jeg har lige forsøgt at fjerne klipper med sudo apt-get autoremove, men får denne besked:
birthe@birthe-MS-6714:~$ sudo apt-get autoremove klipper
E: Kunne ikke opnå låsen /var/lib/dpkg/lock - open (11: Resursen midlertidig utilgængelig)
E: Kunne ikke låse administrationsmappen (/var/lib/dpkg/), bruger en anden proces den?

I Gnome 2, som er brugerfladen i 10.10, vises alle indikatorer i som en gruppe i Panelindikatorprogram. Du kan ikke fjerne individuelle indikatorer fra den men kun hele Panelindikatorprogram. Du skal i stedet fjerne de programmer du ikke længere ønsker (eks.: klipper nu da du igen har installeret parcellite). Præsis hvad der gør at du også har fået en del flere indikatorer med stjerne som ikon kan jeg ikke lige sige, men hvad sker der hvis du trykker på dem.

birthe skrev:Der sker ingen ting, og de mange ikoner er væk nu, men hverken Parcellite, Klipper eller Glippy fungerer.

I 12.04 (ink. 11.04 og 11.10) er brugerfladen ikke længere baseret på Gnome 2 og indikatoere er blevet mere strømline så der vil du nok ikke opleve de samme problemer med at komme til at slette dele af panelet.

OK, jeg glæder mig til 12.04, og så vil jeg kun vælge LTS opdateringer, for sikke meget bøvl jeg har haft med 10.10 og diverse opdateringer, især med Firefox og netbank.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

birthe skrev:OK, jeg glæder mig til 12.04, og så vil jeg kun vælge LTS opdateringer, for sikke meget bøvl jeg har haft med 10.10 og diverse opdateringer, især med Firefox og netbank.
Problemerne med Firefox og netbank, gælder alle udgaver af Ubuntu og relaterer sig til problemer med openjavaJDK/Firefox/NemID(DANID).
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
birthe

Indlæg af birthe »

Stra skrev:
birthe skrev:OK, jeg glæder mig til 12.04, og så vil jeg kun vælge LTS opdateringer, for sikke meget bøvl jeg har haft med 10.10 og diverse opdateringer, især med Firefox og netbank.
Problemerne med Firefox og netbank, gælder alle udgaver af Ubuntu og relaterer sig til problemer med openjavaJDK/Firefox/NemID(DANID).

Ja, det er jeg klar over, men jeg har ikke haft problemer, førend Firefox blev opdateret.
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:I Gnome 2, som er brugerfladen i 10.10, vises alle indikatorer i som en gruppe i Panelindikatorprogram. Du kan ikke fjerne individuelle indikatorer fra den men kun hele Panelindikatorprogram. Du skal i stedet fjerne de programmer du ikke længere ønsker (eks.: klipper nu da du igen har installeret parcellite).

OK, men der må altså være en konflikt et sted i det øverste panel. Klipper er fjernet, Parcellite og Glippy korrekt installeret, men fungerer ikke. Jeg kan ikke starte dem, heller ikke i Terminalvinduet.
Ikonet til netværksforbindelsen hører til et program der hedder Netværkshåndtering - panelprogram til netværkshåndtering, som findes på Ubuntu Softwarecenter. Canonical leverer kritiske opdateringer til dette program indtil april 2012.
Jeg har afinstalleret det og installeret det igen, men alligevel kommer ikonet ikke frem.

På et tidspunkt fandt jeg frem til at nogle netværksprogrammer konfliktede. Jeg mener det var i Synaptic pakkehåndtering, jeg fandt det, men desværre kan jeg ikke finde frem til det sted igen, hvor det stod.

Men der er også installeret 3 andre "network management" og jeg tror det er dem der konflikter. De 3 programmer har ukendt kilde og ligger under ANDET på Ubuntu Softwarecenter.

Tror du det hjælper på panelproblemet, hvis jeg opgraderer til version 11.04?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du opgradere til 11.** og skifter til unity vil den øverste bjælker ikke hae sammen skrøbelighed. Hvorvidt parcelit er opdateret til at fungere med unity ved jeg dog ikke.

Mht det programmer du har fra anden kilde så må det være noget du har installeret manuelt fra. Deb filer eller et arkiv/ppa så du så efterfølgende har fjernet (eventuelt via en opgradering af ubuntu). Det kan godt være det ville gavne at ryde op i det, men jeg tvivler på det vil løse dit problem med ikonerne.
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:Mht det programmer du har fra anden kilde så må det være noget du har installeret manuelt fra. Deb filer eller et arkiv/ppa så du så efterfølgende har fjernet (eventuelt via en opgradering af ubuntu). Det kan godt være det ville gavne at ryde op i det, men jeg tvivler på det vil løse dit problem med ikonerne.

Jeg ved ikke helt hvad "ppa" betyder eller står for?
Men jeg har ryddet grundigt op i både Ubuntu Tweak og Synaptic pakkehåndtering og fjernet de 3 netværksprogrammer fra anden kilde. Og så har jeg fundet et program der hedder: Wicd Network Manager og det har et ikon, som jeg har lagt op i panelet foroven. Så nu kan jeg afbryde netforbindelsen :) og der er ikke problemer med ikonerne i panelet mere.

Men desværre fungerer hverken Parcellite eller Glippy endnu. Kan det tænkes, at det er fordi jeg har fjernet nogle asiatiske skrifttyper, som jeg ikke mente jeg havde brug for?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror nu stadig hoved problemet er at du mangler at indsoette statusfeltet i dit oeverset panel, efter du kom til at fjerne det anden gang.