AJenbo skrev:Hvad var fejlen?
Efter en opdatering fik jeg en meddelelse om, at der var problemer med "noget" som jeg ikke kan huske, og så blev jeg spurgt om jeg ville slette det. Det sagde jeg desværre ja til - og så manglede jeg pludselig mit netværksikon i panelet, så jeg ikke kunne afbryde netforbindelsen (det kan jeg stadig ikke). Samtidig holdt Parcellite op med at fungere. Forsøgte at installere Klipper og Glippy - men de fungerer heller ikke.
Så fik jeg et forslag om at tilføje et Panelindikatorprogram, hvorefter der kom et ikon til lydindstilllinger og et ikon til email - plus et ikon for Klipper, og så fungerede Klipper pludselig. Men da jeg så fjernede ikonerne til lyd og email, forsvandt Klipper ikonet også - og ingen udklipsholdere fungerer.
Så forsøgte jeg igen at tilføje Panelindikatorprogram, og igen kom ikonerne til lyd og email - plus ca. 15 til 20 ikoner med stjerner på!? Så det fjernede jeg igen.
Derefter forsøgte jeg at installere Parcellite igen, men fik en lang besked som slutter med at jeg bliver spurgt om jeg er rod? Den kommer her:
birthe@birthe-MS-6714:~$ parcellite
Programmet "parcellite" er ikke installeret lige nu Du kan installere det ved at taste:
sudo apt-get install parcellite
birthe@birthe-MS-6714:~$ sudo apt-get install parcellite
[sudo] password for birthe:
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Følgende pakker blev installeret automatisk, og behøves ikke længere:
python-iniparse python-wicd wicd-daemon
Brug 'apt-get autoremove' til at fjerne dem.
Følgende NYE pakker vil blive installeret:
parcellite
0 opgraderes, 1 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 4 opgraderes ikke.
0B/48,0kB skal hentes fra arkiverne.
Efter denne handling, vil 381kB yderligere diskplads være brugt.
Vælger tidligere fravalgt pakke parcellite.
(Læser database... 252628 filer og mapper aktuelt installeret.)
Udpakker parcellite (fra .../parcellite_0.9.2-1_i386.deb)...
Behandler udløsere for desktop-file-utils ...
Behandler udløsere for python-gmenu ...
Rebuilding /usr/share/applications/desktop.da_DK.utf8.cache...
Behandler udløsere for man-db ...
Behandler udløsere for python-support ...
Sætter parcellite (0.9.2-1) op...
birthe@birthe-MS-6714:~$ apt-get autoremove
E: Kunne ikke åbne låsefilen /var/lib/dpkg/lock - open (13: Adgang nægtet)
E: Kunne ikke låse administrationsmappen (/var/lib/dpkg/), er du rod (root)?
birthe@birthe-MS-6714:~$
Derfor har jeg nærmest opgivet at få det til at fungere på Ubuntu 10.10, som jeg kører nu.
Jeg har "rodet" med det og ryddet op i pakker osv. hele natten - og mener jeg fandt frem til at der kan være en konflikt mellem to netværksprogrammer. Og det vil jeg se nærmere på i næste uge, når jeg er hjemme igen, for jeg tager til København i morgen tidlig.