Så længe dansk lovgivning og menneskerettighederne står over og bliver respekteret i forhold til ACTA, så har jeg faktisk ikke de store problemer med det.
For hvis fri internet = retten til at downloade film og musik, som man ikke har ret til, så er det ikke den form for fri internet jeg vil kæmpe for eller identificere mig med.
For mig at se er denne kritik tosidet. For skal "opensource samfundets" licenser, rettigheder og pligter respekteres, så skal andre rettighedshavere også. Personligt har jeg intet imod ACTA, da den aldrig vil kunne overrule de fundamentale rettigheder jeg har som internetbruger - eller udbydere der ikke bryder loven... eller lader dets brugere bryde loven.
Og så kunne det være sjovt at finde ud af hvor mange ACTA modstandere der bruger Apple produkter -for så er deres demonstration en selvmodsigelse af rang.
fra :
http://www.fsf.org/campaigns/acta/ACTA threatens free software
[*]It makes it more difficult to distribute free software: Without file sharing and P2P technologies like BitTorrent, distributing large amounts of free software becomes much harder, and more expensive. BitTorrent is a grassroots protocol that allows everyone to contribute to legally distributing free software.
[*]It will make it harder for users of free operating systems to play media: Consumers may no longer be able to buy media without DRM -- and DRMed media cannot be played with free software.
[*]It increases the chances of getting your devices taken away: Portable media players that support free formats are less [*]common than devices which support DRM, such as the iPod. Will this make them suspicious to border guards?
It creates a culture of surveillance and suspicion, in which the freedom that is required to produce free software is seen as dangerous and threatening rather than creative, innovative, and exciting.
Don't forget to also take action with the EFF!
pkt1. Det er ikke ulovligt at dele fri software og vil aldrig blive det
pkt2. Den har vi været igennem i DK - det er ikke ulovligt at tilgå materiale, så længe man ejer rettigheden til at gøre det. DRM er et amerikansk problem
pkt3 - pk4 Konspirations tænkning som går ud fra hvad "man kan", hvis man vel at mærke skider på de rettigheder man også har. Hvis en amerikaner har ret til at bære våben, så har han også ret til at bære en DRM brydende enhed - så længe han ikke bruger den ulovligt!
fsf har mange gode pointer - men nogle gange er det altså over kanten.
PS - jeg kunne aldrig finde på at deltage i en demonstration af den slags, for jeg er uenig i mange af de modargumtner der er kommet - især dem der kommer fra reelle licens og retighedsbrydere. Her tænker jeg på dem som mener at det er ens egen sag om man deler film, musik og software, som man ikke har ret til at dele.