ACTA - WTF!

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

ACTA - WTF!

Indlæg af lath »

Det her noget kommende international lov/handelsaftale, der lige til at lukke op og skide i, ja, undskyld mit sprog men jeg er max piseed :evil: :evil: :evil: over ACTA: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Counterfeiting_Trade_Agreement

Specielt det her, som er meget værre end SOPA og PIPA:
According to an analysis by the Free Software Foundation (FSF), ACTA would require that existing ISPs no longer host free software that can access copyrighted media, and DRM protected media would not be legally playable with free software.

Kilde: http://www.fsf.org/campaigns/acta/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: ACTA - WTF!

Indlæg af NickyThomassen »

EU sagde nej med 663 mod 13 til ACTA i sin nuværende form forrige år.
On 10 March 2010, the European Parliament adopted a resolution criticizing the ACTA with 663 in favor of the resolution and 13 against, arguing that "in order to respect fundamental rights, such as the right to freedom of expression and the right to privacy" certain changes in the ACTA content and the process should be made.

Som citatet siger blev der kun sagt midlertidigt nej, og EU har til midten af 2013 til signere aftalen.

Det kan jo undre at man ønsker at beskytte det marked der opstod sammen med internettet, ved at putte restriktioner på det selvsamme internet. Det eneste jeg syntes der i den sammenhæng giver mening, er at politikerne er bekymret over et internet uden kontrol, og under dække af ophavsretsbeskyttelse søger de at begrænse internettets anonymitet.

De trykte medier kan holdes til ansvar for hvad de skriver, det kan man ikke på nettet, og jeg tror ganske enkelt at det er det som ACTA, SOPA og PIPA handler om. Kontrol.

For hvis det virkelig kun handlede om at beskytte borgerne imod kopimedicin, hvorfor så inddrage internettet som helhed?
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: ACTA - WTF!

Indlæg af Claus M »

TitanusEramius skrev:For hvis det virkelig kun handlede om at beskytte borgerne imod kopimedicin, hvorfor så inddrage internettet som helhed?



Ja netop - der er en del af den slags "indpakning"
Vedhæftede filer
sopa-mv.jpg
sopa-mv.jpg (29.39 KiB) Vist 164 gange
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: ACTA - WTF!

Indlæg af buddig »

TitanusEramius skrev:EU sagde nej med 663 mod 13 til ACTA i sin nuværende form forrige år.


Billede
Vi er flere, der siger nej, billedet tog jeg på stopACTA demonstrationen i Aarhus i lørdags.
Jeg har også skrevet om det i en kommentar lidt nede på dr.dk/harddisken
I mandags var vi flere her fra Ubuntu til møde om fri sotware i http://www.osaa.dk
Initivtager og mødeleder var Carsten Agger
Så vi er nogle, der kæmper for friheden...
Henning
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: ACTA - WTF!

Indlæg af thj01 »

Så længe dansk lovgivning og menneskerettighederne står over og bliver respekteret i forhold til ACTA, så har jeg faktisk ikke de store problemer med det.

For hvis fri internet = retten til at downloade film og musik, som man ikke har ret til, så er det ikke den form for fri internet jeg vil kæmpe for eller identificere mig med.

For mig at se er denne kritik tosidet. For skal "opensource samfundets" licenser, rettigheder og pligter respekteres, så skal andre rettighedshavere også. Personligt har jeg intet imod ACTA, da den aldrig vil kunne overrule de fundamentale rettigheder jeg har som internetbruger - eller udbydere der ikke bryder loven... eller lader dets brugere bryde loven.

Og så kunne det være sjovt at finde ud af hvor mange ACTA modstandere der bruger Apple produkter -for så er deres demonstration en selvmodsigelse af rang.

fra : http://www.fsf.org/campaigns/acta/


ACTA threatens free software

[*]It makes it more difficult to distribute free software: Without file sharing and P2P technologies like BitTorrent, distributing large amounts of free software becomes much harder, and more expensive. BitTorrent is a grassroots protocol that allows everyone to contribute to legally distributing free software.
[*]It will make it harder for users of free operating systems to play media: Consumers may no longer be able to buy media without DRM -- and DRMed media cannot be played with free software.
[*]It increases the chances of getting your devices taken away: Portable media players that support free formats are less [*]common than devices which support DRM, such as the iPod. Will this make them suspicious to border guards?
It creates a culture of surveillance and suspicion, in which the freedom that is required to produce free software is seen as dangerous and threatening rather than creative, innovative, and exciting.
Don't forget to also take action with the EFF!

pkt1. Det er ikke ulovligt at dele fri software og vil aldrig blive det
pkt2. Den har vi været igennem i DK - det er ikke ulovligt at tilgå materiale, så længe man ejer rettigheden til at gøre det. DRM er et amerikansk problem
pkt3 - pk4 Konspirations tænkning som går ud fra hvad "man kan", hvis man vel at mærke skider på de rettigheder man også har. Hvis en amerikaner har ret til at bære våben, så har han også ret til at bære en DRM brydende enhed - så længe han ikke bruger den ulovligt!

fsf har mange gode pointer - men nogle gange er det altså over kanten.


PS - jeg kunne aldrig finde på at deltage i en demonstration af den slags, for jeg er uenig i mange af de modargumtner der er kommet - især dem der kommer fra reelle licens og retighedsbrydere. Her tænker jeg på dem som mener at det er ens egen sag om man deler film, musik og software, som man ikke har ret til at dele.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."