Gode råd til trippel boot system?

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Gode råd til trippel boot system?

Indlægaf tjampman » 5. jan 2010, 16:56

Hej
I forbindelse med at jeg vil geninstallere Ubuntu 9.10 (den har ikke kørt særlig godt siden jeg opgradrede) ville jeg gerne prøve at at installere Linux Mint også, egentlig bare for at prøve det, derfor ville jeg gerne høre om I kunne give mig nogen gode råd til partionering af min harddisk m.m.

Min laptop har en 250 GB harddisk, her har jeg allerede 135 GB allokeret til Windows, dvs jeg har ca. 115 GB tilbage til Linux. Her er tallene fra Gparted:

Kode: Vælg alt

SDA1    NTFS        Windows       125 GB
SDA2    Ext3        Boot          282 MB
SDA3    Extended                  107 GB
  SDA5  Linux Swap                2 GB
  SDA6  Ext4        /home         65 GB
  SDA7  Ext4        /             40 GB


* her har jeg så brug for lidt hjælp, for når jeg installere 2 Linux distributioner kan jeg så nøjedes med 1 /home folder? og i så fald hvordan virker desktoppen så? for den ligge i /home folderen, ikk?

Derudover tænker jeg at lave en 10 GB partition til Mint og 30 GB til Ubuntu, burde det ikke virke fint?

Jeg håber der er en der kan give nogen gode råd, ellers må jeg jo bare kaste mig ud i det...

Venlig hilsen Ole

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Gode råd til trippel boot system?

Indlægaf Warhawk » 5. jan 2010, 18:30

Hejsa,

Det lyder rigtigt spændende. Den nye Linux Mint 8 ser hamrende fed ud. Jeg har dog ikke selv prøvet den endnu - men kørte i et stykke tid med Linux Mint 6 på min netbook. Jeg ved ikke om du vil kryptere din home mappe (eCryptfs), men hvis du vil, så vil jeg stærkt fraråde dig at bruge fælles home. Hvis du ikke vil kryptere, så kan du godt bruge fælles home, omend det kan give småproblemer.

Personligt ville jeg vælge separat home til hvert system, og så en fælles partition til data.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: Gode råd til trippel boot system?

Indlægaf tjampman » 5. jan 2010, 23:27

Ok tak for rådet, jeg chancer og beholder kun en enkelt /home mappe, da Mint jo kun er sådan lidt test og for sjov, så burde det ikke skabe problemer...

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster