Rødovre Kommune installerer Open Office

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Rødovre Kommune installerer Open Office

Indlægaf Kantastisk » 9. nov 2009, 20:45

se nedenstående links
:)
Senest rettet af Kantastisk 10. nov 2009, 01:10, rettet i alt 2 gange.
dixi

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Rødovre Kommune dropper Microsoft

Indlægaf zob » 9. nov 2009, 21:08


Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Rødovre Kommune dropper Microsoft

Indlægaf Stra » 9. nov 2009, 22:04

stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Rødovre Kommune dropper Microsoft

Indlægaf Kantastisk » 10. nov 2009, 01:09

Stra skrev:http://www.version2.dk/artikel/12773-roedovre-installerer-openoffice-paa-700-pcer

http://www.version2.dk/artikel/12782-ro ... sdh-folket

Det er vist ikke hele kommunens kontorpakke der udskiftes.

stra


der er da alvorlige fejl i dr's artikel, så. -jeg synes, kvaliteten af internet-journalistik i gennemsnit er temmeligt lav :|
dixi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Rødovre Kommune dropper Microsoft

Indlægaf Jimmyfj » 10. nov 2009, 06:27

Kantastisk skrev:
der er da alvorlige fejl i dr's artikel, så. -jeg synes, kvaliteten af internet-journalistik i gennemsnit er temmeligt lav :|


Hvis du så lige læser videre på http://www.version2.dk så vil du erfare, at det er alle ca. 700 sagsbehandlere i kommunen, der får OOo installeret i første omgang, men at planen omfatter cirka 1100 ansatte i Rødovre kommune. Samt at årsagen skal findes i MS Office's meget kendte problem med flere åbne dokumenter i samme proces, som let kan resultere i data-tab. Office 2003 fungerer bare ikke sammen med Rødovre kommunes ESDH-system, hvilket OOo gør uden at beklage sig, og, som jeg forstår artiklen, med en smule hjælp udefra.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jmose
Indlæg: 71
Tilmeldt: 25. okt 2008, 23:33
Geografisk sted: Brejning

Re: Rødovre Kommune installerer Open Office

Indlægaf Jmose » 10. nov 2009, 08:57

Hvis vi nogensinde skal gøre os håb om at virkelig opnå fri software, er disse skridt ihvertifald taget i den rigtige retning! Nu mangler vi bare at flere kommuner følger trop og at Hr. Helge Sander snart får pillet det blår ud som MS har stukket ham i øjnene..

Så længe at kommunerne får et valg, vil de gøre det nemmest muligt for dem selv...Nemlig at blive ved det de kender. Og så mister MS incitatmentet for overhovedet at gøre noget ved deres åbne format

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Rødovre Kommune dropper Microsoft

Indlægaf Kantastisk » 10. nov 2009, 15:29

Jimmyfj skrev:
Kantastisk skrev:
der er da alvorlige fejl i dr's artikel, så. -jeg synes, kvaliteten af internet-journalistik i gennemsnit er temmeligt lav :|


Hvis du så lige læser videre på http://www.version2.dk så vil du erfare, at det er alle ca. 700 sagsbehandlere i kommunen, der får OOo installeret i første omgang, men at planen omfatter cirka 1100 ansatte i Rødovre kommune. Samt at årsagen skal findes i MS Office's meget kendte problem med flere åbne dokumenter i samme proces, som let kan resultere i data-tab. Office 2003 fungerer bare ikke sammen med Rødovre kommunes ESDH-system, hvilket OOo gør uden at beklage sig, og, som jeg forstår artiklen, med en smule hjælp udefra.


yes, jeg læste dem godt. grunden til, at jeg brokkede mig, var, at jeg lagde ud med at linke til en artikel fra DR, der ikke nævnte noget om årsager, og som påstod, at Rødovre Kommune havde droppet MS helt. Samme artikel er i øvrigt ikke længere at finde på DR's hjemmeside.
dixi

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Rødovre Kommune installerer Open Office

Indlægaf Pihl » 10. nov 2009, 18:01

En ting er kommuner, en anden ting er at Folketinget står overfor, om det offentlige skal bruge kun én standard til alle sine dokumenter, eller om kommunerne kan vælge mellem to (ODF mod OOXML). Hvis det sidste vælges, så bliver det helt klart en stadfæstning af Microsofts dominans, mens Microsoft til gengæld skal komme op af stolen, hvis det pludseligt tvinges til at understøtte en reel åben standard, som er nem og overskuelig for alle at implementere (dvs også Microsofts konkurrenter).

Venstre og Konservative er imod at vælge én standard, mens der er et flertal udenom regeringen for én standard: ODF -Open Document Format.

Det er en meget vigtig beslutning, der står til at blive taget, og der er meget spil for alle parter. Men det er heller ikke nemt at kæmpe imod en IT-gigant med de facto monopol, som har en stor marketingsafdeling, og som kan sætte ind på alle områder:

Avis: Microsoft presser S til at sige ja til OOXML

OpenOffice-kommune forundret over Microsoft-pres

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Rødovre Kommune installerer Open Office

Indlægaf Christian.Arvai » 10. nov 2009, 18:12

Det sjoveste er at se de dårlige argumenter som Microsoft teknologidirektør Jasper Hedegaard Bojsen, skriver i dette åbne brev til Lyngby-Taarbæks Kommune http://lyngby-taarbaek.lokalavisen.dk/a ... /911029910
Jeg tillader mig at skrive til dig grundet din udmelding om, at kommunens lærere og folkeskoleelever, ud fra et ønske om besparelser, fremover skal anvende it-kontorpakken OpenOffice i stedet for Microsoft Office. Kommunen skal naturligvis spare, hvor den finder det hensigtsmæssigt. Ikke desto mindre mener jeg, at det bebudede skift i bedste fald blot omfordeler omkostningerne i kommunen, og pålægger lærere, elever og forældre unødigt besvær samt forringer it-understøttelsen i læringen.
Jeg er en part i denne sag, men på baggrund af mediedækningen finder jeg det nødvendigt at nuancere både spørgsmålet om kvalitet og pris gennem denne henvendelse, som desuden også er blevet sendt med kopi til "Det Grønne Område", således at dem, som sagen berører, nemlig elever, lærere og forældre, kan deltage i den åbne dialog.
Når vi har med uddannelse at gøre, bør hensynet til undervisningskvaliteten selvsagt være udgangspunktet – også når man skal vælge skolesoftware. Jeg medgiver, at det kan være svært at fastsætte den pædagogiske værdi på software. Men tager vi udgangspunkt i, at en gennemsnitlig folkeskoleelev i Danmark ifølge undervisningsministeriet koster 60.000 kr. om året, så er licensudgiften til Microsoft Office en endog meget fornuftig investering i elevernes læring. En skole køber jo heller ikke en matematik bog, der ikke opfylder pensumkravet eller de pædagogiske krav med det ene argument, at bogen er billigere.
Jeg har læst, at I mener, at OpenOffice er på højde med Microsoft Office. Dette er jeg langt fra enig i. Software kan ikke sammenlignes på samme vilkår som f.eks. en liter mælk fra to mejerier. Dagens folkeskoleelever og fremtidens medarbejdere skal kunne arbejde med tekst, billeder og lyd i en sammenhæng, hvor det ikke er teknikken som sætter begrænsninger for, om opgaven kan løses eller ej. Ligeledes må et værktøj som eleverne kommer til at bruge meget tid med i forbindelse med mere traditionelle opgaver, som stilskrivning, rapporter, osv., naturligvis meget gerne være både indbydende og sjovt at lære og lege med – på den måde får vi også flest mulige med, både elever, lærere og forældre.
Med undervisningen som udgangspunkt bør en vurdering foregå ud fra de muligheder, som forskellige kontorpakker har for at understøtte elevens indlæring og individuelle behov. Her er det ikke tilfældigt, at Microsoft Office er langt den mest valgte og anvendte kontorpakke på markedet, for den understøtter bedre end nogen anden pakke behovet blandt millioner af mennesker med forskellig tilgang, baggrund og kultur.
Dertil kommer, at jeg undrer mig over, at I mener at I kommer til at spare penge ved skiftet. Det er efter min overbevisning ikke korrekt, at OpenOffice skulle være gratis. Der er ganske vist ingen indledende licensudgifter til OpenOffice, men der er fortsat udgifter til vedligeholdelse og drift, som let overstiger licensen til Microsoft Office.
Det er korrekt, at Microsoft Office koster en licens, men for denne kendte og forudseelige pris får brugerne til gengæld et bedre produkt, som er lettere at anvende til flere ting og som giver mindre bøvl. Ligeledes er Microsoft Office billigere i drift og vedligeholdelse. Med andre ord er der færre omkostninger og mere værdi hele vejen rundt.
Et amerikansk skoledistrikt (i Orange County) konkluderede i en lignende undersøgelse: "Hvis vi ikke underviser vores elever i at bruge den software som gymnasier, universiteteter, handelsskoler og erhvervsskoler bruger, sætter vi dem i en ugunstig situation." Distriktet valgte Microsoft Office.
Jeg håber, du vil tage vel imod dette partsinlæg i debatten, og jeg håber at vi herfra kan fortsætte en åben dialog.

Med venlig Hilsen
Jasper Hedegaard Bojsen, Teknologidirektør, Microsoft Danmark

Jeg gider ikke engang at dementere det, brevet taler for sig selv :roll:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Rødovre Kommune installerer Open Office

Indlægaf laoshi » 10. nov 2009, 18:25

Hvis nogen af forums brugere går ind i diskussionen op til kommunalvalget, så er det da en ide at få kandidaterne til at udtale sig om, hvorvidt de vil følge i Rødovres og de andre par kommuners fodspor
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Rødovre Kommune installerer Open Office

Indlægaf soundpartner » 10. nov 2009, 18:26

christian.arvai skrev:Det sjoveste er at se de dårlige argumenter som Microsoft teknologidirektør Jasper Hedegaard Bojsen, skriver i dette åbne brev til Lyngby-Taarbæks Kommune http://lyngby-taarbaek.lokalavisen.dk/a ... /911029910
Jeg tillader mig at skrive til dig grundet din udmelding om, at kommunens lærere og folkeskoleelever, ud fra et ønske om besparelser, fremover skal anvende it-kontorpakken OpenOffice i stedet for Microsoft Office. Kommunen skal naturligvis spare, hvor den finder det hensigtsmæssigt. Ikke desto mindre mener jeg, at det bebudede skift i bedste fald blot omfordeler omkostningerne i kommunen, og pålægger lærere, elever og forældre unødigt besvær samt forringer it-understøttelsen i læringen.
Jeg er en part i denne sag, men på baggrund af mediedækningen finder jeg det nødvendigt at nuancere både spørgsmålet om kvalitet og pris gennem denne henvendelse, som desuden også er blevet sendt med kopi til "Det Grønne Område", således at dem, som sagen berører, nemlig elever, lærere og forældre, kan deltage i den åbne dialog.
Når vi har med uddannelse at gøre, bør hensynet til undervisningskvaliteten selvsagt være udgangspunktet – også når man skal vælge skolesoftware. Jeg medgiver, at det kan være svært at fastsætte den pædagogiske værdi på software. Men tager vi udgangspunkt i, at en gennemsnitlig folkeskoleelev i Danmark ifølge undervisningsministeriet koster 60.000 kr. om året, så er licensudgiften til Microsoft Office en endog meget fornuftig investering i elevernes læring. En skole køber jo heller ikke en matematik bog, der ikke opfylder pensumkravet eller de pædagogiske krav med det ene argument, at bogen er billigere.
Jeg har læst, at I mener, at OpenOffice er på højde med Microsoft Office. Dette er jeg langt fra enig i. Software kan ikke sammenlignes på samme vilkår som f.eks. en liter mælk fra to mejerier. Dagens folkeskoleelever og fremtidens medarbejdere skal kunne arbejde med tekst, billeder og lyd i en sammenhæng, hvor det ikke er teknikken som sætter begrænsninger for, om opgaven kan løses eller ej. Ligeledes må et værktøj som eleverne kommer til at bruge meget tid med i forbindelse med mere traditionelle opgaver, som stilskrivning, rapporter, osv., naturligvis meget gerne være både indbydende og sjovt at lære og lege med – på den måde får vi også flest mulige med, både elever, lærere og forældre.
Med undervisningen som udgangspunkt bør en vurdering foregå ud fra de muligheder, som forskellige kontorpakker har for at understøtte elevens indlæring og individuelle behov. Her er det ikke tilfældigt, at Microsoft Office er langt den mest valgte og anvendte kontorpakke på markedet, for den understøtter bedre end nogen anden pakke behovet blandt millioner af mennesker med forskellig tilgang, baggrund og kultur.
Dertil kommer, at jeg undrer mig over, at I mener at I kommer til at spare penge ved skiftet. Det er efter min overbevisning ikke korrekt, at OpenOffice skulle være gratis. Der er ganske vist ingen indledende licensudgifter til OpenOffice, men der er fortsat udgifter til vedligeholdelse og drift, som let overstiger licensen til Microsoft Office.
Det er korrekt, at Microsoft Office koster en licens, men for denne kendte og forudseelige pris får brugerne til gengæld et bedre produkt, som er lettere at anvende til flere ting og som giver mindre bøvl. Ligeledes er Microsoft Office billigere i drift og vedligeholdelse. Med andre ord er der færre omkostninger og mere værdi hele vejen rundt.
Et amerikansk skoledistrikt (i Orange County) konkluderede i en lignende undersøgelse: "Hvis vi ikke underviser vores elever i at bruge den software som gymnasier, universiteteter, handelsskoler og erhvervsskoler bruger, sætter vi dem i en ugunstig situation." Distriktet valgte Microsoft Office.
Jeg håber, du vil tage vel imod dette partsinlæg i debatten, og jeg håber at vi herfra kan fortsætte en åben dialog.

Med venlig Hilsen
Jasper Hedegaard Bojsen, Teknologidirektør, Microsoft Danmark

Jeg gider ikke engang at dementere det, brevet taler for sig selv :roll:


jeg så gerne at den nar (jasper hedegaard bojsen) smuttede ud på ku og så på hvilke maskiner der er der ude.
jeg er ikke i tvivl om at der er windowsmaskiner på kua, hos humanisterne osv, men tager han ud til fysikere, kemikere, dataloger osv så snakker vi linux, så hvad med at smide noget linux på skolemaskinerne
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 3 gæster