Microsoft ser ud til at vil samarbejde omkring Mono

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Microsoft ser ud til at vil samarbejde omkring Mono

Indlægaf Jimmyfj » 7. jul 2009, 10:55

Selv vil jeg holde min begejstring tilbage, da der stadig er mange uafklarede spørgsmål omkring Mono og C# patenterne. Men ud fra følgende artikel på iTWire:

http://www.itwire.com/content/view/26117/1090/

Er der muligvis en opblødning på vej fra Redmond. Omend det er en begyndelse savner jeg stadig en klar melding fra Microsoft omkring de libs Mono gør brug af. Det er ikke C# eller Mono som sådan, der skaber tvivl omkring patent overtrædelser, men de forskellige libs Mono gør brug af, som rejser tvivl om Mono's renhed som FOSS. Så lad os få en klar, juridisk bindende melding omkring de mulige patenter, som tvivlen er rejst omkring.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Microsoft ser ud til at vil samarbejde omkring Mono

Indlægaf cmay » 7. jul 2009, 18:59

har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Microsoft ser ud til at vil samarbejde omkring Mono

Indlægaf Jimmyfj » 7. jul 2009, 21:39

Jeg holder stadig lidt igen med begejstringen, vel vidende, at Miguel de Icaza er en af udviklerne på Mono, men samtidig er han også en af Novell's medarbejdere, vice president, som det hedder over there. Novell er ikke just kendt for at være den lille mands firma, men man har da lov at håbe, at firmaet har forandret sig efter købet af SuSE. Tiden vil vise, hvor meget vi kan stole på Miguel de Icaza.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Microsoft ser ud til at vil samarbejde omkring Mono

Indlægaf Don S » 7. jul 2009, 21:56

Jeg beholder min skepsis, og føler mig først sikker den dag SFLC (eller en anden legal instans, med interesse i fri software) har sagt "god" for Mono - at en Mono-udvikler siger det er ikke godt nok til mig. Indtil da har både Bradley M. Kuhn (her) og (for nylig) RMS (her) udtalt sig negativt omkring Mono.
Billede

Billede Billede

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Microsoft ser ud til at vil samarbejde omkring Mono

Indlægaf cmay » 8. jul 2009, 06:57

har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Microsoft ser ud til at vil samarbejde omkring Mono

Indlægaf Jimmyfj » 8. jul 2009, 11:40

Sikke en nyhed at "vågne" op til. Spørgsmålet er jo så blot, om aftalen kun dækker Novell's SuSE Linux, eller om den dækker GNU/Linux som helhed? Dækker den Linux som helhed vil det være noget af en nyhed som vil ryste hele IT sektoren i sin grundvold.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Microsoft ser ud til at vil samarbejde omkring Mono

Indlægaf cmay » 8. jul 2009, 19:31

http://www.microsoft.com/interop/cp/default.mspx
fra microsofts egen side. den dækker alle der vil udvikle de her ting. (ikke fordi jeg bryder mig særligt meget om mono alligevel.) jeg synes dog denne artikel her er meget spændene- den er gammel men alligevel. http://delphi.about.com/od/delphifornet ... dnet_2.htm
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Microsoft ser ud til at vil samarbejde omkring Mono

Indlægaf Don S » 10. jul 2009, 04:10

Fra gnewsense-dev maillisten om Mono-debatten. Jeg sendte et link ud, og her er RMS' svar:
Richard M. Stallman skrev:Microsoft's statement is shot full of holes and legally can't be
counted on. And it does not apply to all the standard C# libraries
implemented in Mono anyway -- only the ones covered by ECMA.

So it is a small step closer but changes nothing.

The FSF will make a more detailed statement in a few days.
Billede

Billede Billede

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster