Synaptic - Det perfekte værktøj?!

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Synaptic - Det perfekte værktøj?!

Indlægaf Jimmyfj » 24. jun 2009, 19:32

Der kommer som regel, næsten, altid noget godt ud af at kede sig bravt en aften. En sådan ganske almindelig kedsommelig aften surfede jeg en tur forbi Linuxjournal.com og klikkede på må og få på de forskellige links på sitet. Et af de link jeg klikkede på var dette:

http://www.linuxjournal.com/content/using-synaptic-package-manager-ease-installations

En side som fortæller lidt om de rigtig mange gode sider ved programmet "Synaptic".

"Ha!" Tænkte jeg. Denne funktion må kunne spare én for umådelig meget arbejde. Hvis Synaptic ikke behøver mere end at læse en på forhånd gemt fil, som så gen-indlæses på en anden computer, som også kører Ubuntu, så har man med ét to identiske systemer. Imponerende.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Synaptic - Det perfekte værktøj?!

Indlægaf lath » 25. jun 2009, 01:30

Jimmyfj skrev:Der kommer som regel, næsten, altid noget godt ud af at kede sig bravt en aften. En sådan ganske almindelig kedsommelig aften surfede jeg en tur forbi Linuxjournal.com og klikkede på må og få på de forskellige links på sitet. Et af de link jeg klikkede på var dette:

http://www.linuxjournal.com/content/using-synaptic-package-manager-ease-installations

En side som fortæller lidt om de rigtig mange gode sider ved programmet "Synaptic".

"Ha!" Tænkte jeg. Denne funktion må kunne spare én for umådelig meget arbejde. Hvis Synaptic ikke behøver mere end at læse en på forhånd gemt fil, som så gen-indlæses på en anden computer, som også kører Ubuntu, så har man med ét to identiske systemer. Imponerende.


Superb tip! Takker mange gange!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Synaptic - Det perfekte værktøj?!

Indlægaf laoshi » 25. jun 2009, 08:04

Samme funktion kan man få ved flg. kommando, som gemmer listen over samtlige installerede pakker i en fil ved navn package_list:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$' | \awk '{print $1}' > pakkeliste

De kan så installeres igen med:

Kode: Vælg alt

sudo cat pakkeliste | xargs sudo apt-get install -y


Jeg har integreret den første kommando i min daglige backup, så jeg altid har en opdateret liste over de installerede programpakker.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Synaptic - Det perfekte værktøj?!

Indlægaf thj01 » 26. jun 2009, 09:29

HELT ÆRLIGT :wink:

Med de der guldkorn er det en FLABETHED at i ikke har fået lavet en guide, SOM STICKY.

Tænk hvis der kunne laves en "geninstallations" guide, der kun krævede at man smed sin Ubunt-CD i. og at man så hentede en eller anden fil fra sin mailkonte - kørte en kommando og så var alt som det skulle være.

tsk tsk tsk.

Hilsen

en ubuntubruger der har alt for travlt og slet ikke har tid til at nørde i den retninge!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Synaptic - Det perfekte værktøj?!

Indlægaf Peter K » 11. okt 2009, 14:44

Hvordan fungerer dette fikse trick i praksis, nogen erfaringer ?


Feks hvis jeg nyinstallerer 9.10, når den engang kommer.
Vil jeg så automatisk få alle de nyeste programmer installeret, hvis jeg bruger synaptic indstillingerne
fra nuværende 9.04 installation ?

(Jeg opgradede sidst fra 8.10 til 9.04 fordi jeg simpelhen ikke gad en nyinstallation - pga af
udsigten til alle de geninstallationer af de alle programmer, jeg efterhånden har fået sat op.





Jeg går ud fra programplugins, bookmarks, adblock filtre,
virtualbox indstillinger og den slags - er en selvhenter - eller tager jeg fejl ?
Senest rettet af Peter K 11. okt 2009, 19:08, rettet i alt 1 gang.
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Synaptic - Det perfekte værktøj?!

Indlægaf soundpartner » 11. okt 2009, 15:13

Peter K skrev:Hvordan fungerer dette fikse trick i praksis, nogen erfaringer ?


Feks hvis jeg nyinstallerer 9.10, når den engang kommer.
Vil jeg så automatisk få alle de nyeste programmer installeret, hvis jeg bruger synaptic indstillingerne
fra nuværende 9.04 installation ?

(Jeg opgradede sidst fra 8.10 til 9.04 fordi jeg simpelhen ikke gad en nyinstallation - pga af
udsigten til alle de geninstallationer af de alle programmer, jeg efterhånden har fået sat op.





Jeg går fra programplugins, bookmarks, adblock filtre,
virtualbox indstillinger og den slags - er en selvhenter - eller tager jeg fejl ?


Det funger fint. ved distupgrade (9.04 til 9.10) f.eks vil jeg anbefale at man lige går listen igennem og sletter alt man ikke genkender for nogle pakker vil ellers være gamle versioner hvis de overhovedet kan installeres
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Synaptic - Det perfekte værktøj?!

Indlægaf lath » 11. okt 2009, 17:03

Peter K skrev:Hvordan fungerer dette fikse trick i praksis, nogen erfaringer ?


Feks hvis jeg nyinstallerer 9.10, når den engang kommer.
Vil jeg så automatisk få alle de nyeste programmer installeret, hvis jeg bruger synaptic indstillingerne
fra nuværende 9.04 installation ?

(Jeg opgradede sidst fra 8.10 til 9.04 fordi jeg simpelhen ikke gad en nyinstallation - pga af
udsigten til alle de geninstallationer af de alle programmer, jeg efterhånden har fået sat op.

Jeg går fra programplugins, bookmarks, adblock filtre,
virtualbox indstillinger og den slags - er en selvhenter - eller tager jeg fejl ?


Det fungerer fint, og er ikke en selvhenter, hvis du husker at lave backup at dot files og mapper fra din hjemmemappe.
dot files og mapper er filer og mapper som begynder med et "." (punktum). De skjules normalt, og kan vises ved at vælge Vis > Vis skjulte filer i Nautilus. (Nautilus er programnavnet for "Filhåndtering": Vælg Hjælp > Om).

Pas på ikke at restore (den modsatte handling af en backup) på dot filer og mapper fra window managers (GNOME, KDE er Windows managers). Årsagen er at der til tider sker ændringer i datastrukturerne, så gamle data fra ældre konfigurationer af f.eks. GNOME ikke længere kan benyttes.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Synaptic - Det perfekte værktøj?!

Indlægaf Peter K » 11. okt 2009, 18:00

Tak for svarene

En opgradering giver sig selv!

Nyinstallation er aktuel for mig - så jeg kan få indført et nyt filsystem og få en ny ren distroversion at trutte i.

Jeg går ud at samtlige indstillinger, også samtlige
repositories bliver "overført" i passende ny versioner


Jeg kender godt de skjulte .filer med programindstillinger - men jeg har lært et nyt udtryk,"restore".
Det har jeg tænkt mig at gøre for udvalgte programmer firefox, virtualbox og wine.

Vil installerede wineprogrammer og OS installationer i virtualbox også blive overført med .filerne ?


Endlösnung : alt kan testes i virtualbox ha ! Det kommer jeg lige efter.
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio

Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Synaptic - Det perfekte værktøj?!

Indlægaf Peter K » 21. okt 2009, 09:16

1.
Peter K skrev:Jeg går ud fra at samtlige indstillinger, også samtlige
repositories bliver "overført" i passende ny versioner

Dette lader sig ikke gøre: repositories overføres ikke med indlæsning af en markeringsfil.
Alle relevante repositories udover de preinstallerede skal først sættes op igen - før filen indlæses.
2.
lath skrev:Pas på ikke at restore (den modsatte handling af en backup) på dot filer og mapper fra window managers (GNOME, KDE er Windows managers). Årsagen er at der til tider sker ændringer i datastrukturerne, så gamle data fra ældre konfigurationer af f.eks. GNOME ikke længere kan benyttes.

En nyinstallation af 9.04 indeholder følgende dotfiler(.filer):

.cache
.config
.dbus
.fontconfig
.gcont
.gcontd
.gnome2
.gnome2-private
.gnupg
.gstreamer-0.10
.gvfs
.nautilus
.pulse
.update-manager-core
.update-notifier

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilke af disse, der kan overføres direkte til næste version( i dette tilfælde 9.10) uden problemer
- og hvilke man skal holde sig fra?
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Synaptic - Det perfekte værktøj?!

Indlægaf lath » 22. okt 2009, 01:19

Peter K skrev:...
En nyinstallation af 9.04 indeholder følgende dotfiler(.filer):

.cache
.config
.dbus
.fontconfig
.gcont
.gcontd
.gnome2
.gnome2-private
.gnupg
.gstreamer-0.10
.gvfs
.nautilus
.pulse
.update-manager-core
.update-notifier

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilke af disse, der kan overføres direkte til næste version( i dette tilfælde 9.10) uden problemer
- og hvilke man skal holde sig fra?


Bortset fra .gnupg, .nautilus og .gstreamer-0.10, så ingen!
Som før skrevet så er dot-filer af tidligere versioner er ikke altid en god ide (gælder især desktop-managers under udvikling). En videreudvikling gør at der kan være ændret i dot-fil(-en/-ernes) datastruktur. (gamle data fjernet eller nye tilføjet, dot-mappers struktur kan også være ændret og nye dot filer kan være tilføjet.).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster