Ubuntu for begyndere

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
honningbien
Indlæg: 59
Tilmeldt: 2. aug 2008, 17:02
IRC nickname: honningbien
Geografisk sted: Lemvig

Ubuntu for begyndere

Indlægaf honningbien » 4. jun 2009, 10:57

Jeg synes faktisk, det er værd at bemærke, der netop er kommet en suveræn flot vejledning til Ubuntu 9.04 på dansk og på nettet. Det er nok én af de ting, jeg savnede aller mest, da jeg første gang installerede Ubuntu - et overblik over, hvad linux er, hvad ubuntu er og hvordan det installeres.
Det hele kan læses online - men det er også muligt at købe det hele som en samlet pdf-fil, man så kan printe ud der hjemme. Og så er den skrevet for absolut dummies - alt bliver beskrevet uden brug af terminalen. Jeg sige ikke, at terminalen er noget skidt, men det er ikke det første, man som ny bruger springer ud i, når man skal springe fra windows til Linux.

Super godt gået af Kim Ludvigsen, der har tilføjet endnu et guldkorn til sin efterhånden meget omfattende hjemmeside:

http://kimludvigsen.dk/linux/index.php

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu for begyndere

Indlægaf Christian.Arvai » 4. jun 2009, 12:57

Jeg er så ikke enig, feks. er medibuntu meget nemmere at installere fra terminalen.

Vedr. guiden syntes jeg at der mangler en bedre oversigt over de mest alm. programmer (medibuntu ubuntu-restricted-exstras osv.), jeg kunne ikke finde frem til disse vigtige installpunkter i guiden, dette er meget uheldigt og gør at man ikke kan bruge den guide med samme resultat, som man vil få med thj01´s ubuntu guide eller ved at følge vlc guiden som jeg selv har skrevet.

Når det så er sagt vil jeg da rose Kim for at have lavet en god begynderguide, som er meget let forståeligt for nye ubuntu brugere og der vil helt sikkert være folk som får glæde af den guide fremover.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

honningbien
Indlæg: 59
Tilmeldt: 2. aug 2008, 17:02
IRC nickname: honningbien
Geografisk sted: Lemvig

Re: Ubuntu for begyndere

Indlægaf honningbien » 4. jun 2009, 22:48

Det kan du godt have en pointe i.
Men det ændrer ikke ved, at det er en god guide, der giver en fin, grundlæggende forståelse for, hvordan Ubuntu fungerer. Og som faktisk er fyldt med mange små tips og tricks, når du som nybegynder går i gang med at læse.

Da jeg for et års tiden siden begyndte at bruge Ubuntu savnede jeg voldsomt en gennemgående, dansksproget guide. Jeg brugte faktisk meget lang tid på at finde ud af, hvad Gnome/KDE med mere var. Eller hvad forskellen på to distributioner var, når den ene arbejdede med den ene pakkeløsning frem for den anden.

Det findes nu i en meget letlæselig form og i en opsætning, hvor selv min mor ville kunne bruge den som opslag til at klare de hurtige, små problemer, man uvægerligt løber ind i som nybegynder.

Jeg nægter ikke, at medibuntu eller andre kan være lettere at installere via terminalen. Den har sin berettigelse, men jeg vil påstå, at det også er terminalen, der giver linux sit ry som værende for nørder. Personligt havde jeg det da i starten vældigt svært ved at søge hjælp på et forum, hvor "hjælperen" derefter slyngede en kodelinje ud, som jeg skulle prøve. Det kan da godt være, det virkede, men jeg anede ikke nødvendigvis, hvad den gjorde. Jeg anede da slet ikke, hvordan jeg skulle rette det, hvis kodestrimlen lavede ragnerok.

Derfor tror jeg, det er vigtigt med en vejledning, der viser, at tingene kan lade sig gøre uden behov for at sætte sig ind i særlige koder. Det kan gøre springet fra windows til linux mindre.

Denne guide er god, fordi den tager dig i hånden og fortæller dig hele tiden: Det her er ikke svært. Sådan her skal du gøre...

Det er virkelig en "ubuntu for dummies", men den har været savnet.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu for begyndere

Indlægaf Christian.Arvai » 4. jun 2009, 23:55

Vi er såment helt enige om at de fleste nye ubuntubrugere foretrækker den grafiske løsning, jeg har også i vlc guiden beskrevet både den grafiske og terminalløsningen (så kan folk selv vælge), men hvis citat :
Det findes nu i en meget letlæselig form og i en opsætning, hvor selv min mor ville kunne bruge den som opslag til at klare de hurtige, små problemer, man uvægerligt løber ind i som nybegynder.

mener jeg nok man kommer længere ved at læse thj01´s guide, uanset hvordan man vender det, er der ting som bare kommer til at mangle hvis man følger Kim´s guide, det er ikke noget som han vil få svært ved at tilføje, men pt syntes jeg det mangler.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Ubuntu for begyndere

Indlægaf cmay » 5. jun 2009, 01:15

det første års tid jeg brugte linux brugte jeg ikke terminal overhovedet. men flaksede rundt i forskellige linux distributioner for at finde en der var rigtig. jeg endte med debian sarge. og sprang på ubuntu fra dapper drake og har brugt de to siden.

fra start af er det meget godt at have noget på dansk som er godt skrevet men der er en enkel lille ting som er vigtig at man gør op med sig selv når man skriver en sådan guide der henvender sig på en grafisk måde frem for terminalen.

de forskellige windows managers.

man kan ramme et breder publikum hvis man bruger terminalen end ved at sige man kun henvender sig til dem der bruger gnome.

eksembel.
installere supertux guide på debian ubuntu kubuntu xubuntu og der kommer også en lubuntu samt en af de efterhånden mange ubuntu deratives crunch bang som bruger open box ser på terminalen således ud

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install supertux
indtast password. vent et halvt minut og færdig arbejde når det er installeret..

men på ubuntu ser det således ud grafisk: menu ->tilføj/fjern -> klik ved supertux under spil -> indtast password.. klik ok eller ved krydset oppe i hjørnet for at få vinduet til at lukke.

(da jeg ikke kender xubuntu eller kubuntu så regner jeg bare med det således ud uden at vide det)

xubuntu . : et eller andet sted er nok en menu som svare til ubuntus tilføj fjern. følg ovenstående instruktion.

kubuntu . nok noget af det samme som anvisninger fra xubuntu

crunch bang. :
under system er der en menu der hedder synaptic. find supertux under spil og sæt flueben og klik apply og vent til programmet er installeret.

debian.
samme som crunch bang. der er ikke nogen tilføj fjern under menuen ligesom der i ubuntu,.

andre systemer
mange grundlæggende kommmandoer og hele essensen er ikke så forskellig at hvis man først har lært at finde rundt i systemet ved brug af terminal kan man hurtigt lære at bruge andre systemer som minix bsd solaris og det er fordi at det er essentielt set det samme terminal basered system der er implementeret måske med lidt forskelle fra unix /unix-like .

kommandoen ps aux er det samme . også mkdir eller ls-. om detr er minix bsd solaris xubuntu eller debian. man lære ikke bare et system men flere når man lære de helt grundlæggende terminal kommandoer og jeg ved ihvertfald at selv om jeg da også bruger de grafiske løsninger mange gange fremfor terminal så ville jeg aldrig have været i stand til at bruge andre systemer end lige ubuntu og debian med så stor lethed som jeg har oplevet jeg har gjort.

at det så kun er af interesse for dem som roder med andre ting end linux er så noget andet. men jeg synes at man bør vide det at hvad man har lært fra det ene system behøver ikke være helt spildt fordi man befinder sig pludsligt på et andet.

og så derudover på et internationalt forum vil der være folk som kan en masse ting som ved meget men de kan ikke hjælpe udfra den der sprog instilling og et måske ændret menu i et skrivebords miljø som de måske ikke selv bruger. det kan de med terminal.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster