Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf thomasjohansen » 18. maj 2009, 12:50

Jeg vil osse ha' en ubuntu webside... :D

Jeg har i lang tid gået med ideen, faktisk lige siden DR programmet "Kontant" havde det indslag med Ubuntu engang i oktober/november måned. Derfor har jeg også fulgt med på sidelinjen omkring udviklingen af et nyt http://www.ubuntudanmark.dk. Men det er desværre en langsommelig process som jeg ikke har tålmodighed til, så nu har jeg brugt weeekenden på at lave min egen Ubuntu side.


Den skal primært henvende sig til Windows brugere som ønsker at vide mere om Ubuntu og om hvordan man kommer igang med Ubuntu.
Det er vigtigt at indholdet skal holdes på et forholdsvis "nybegynder-pc" niveau så det ikke er et krav at have så meget pc-erfaring.



Siden er ikke helt færdig, da jeg gerne vil have diverse Guides lavet som en nybegynder kunne få brug for, samt at der stadig skal læses korrektur på det hele.
Jeg vil også gerne lave mig et par Screencasts, men skal lige have leget lidt med det først. (disse bliver til fri afbenyttelse for andre).


Jeg har tilladt mig at henvise videre til http://www.ubuntudanmark.dk for yderligere bruger hjælp, da det jo er et fantastisk Ubuntuforum, hvor jeg selv hjælper til.


Indtil videre ligger websiden som et underdomæne, om den skal have sit eget ved jeg endnu ikke.

Den kan ses her: http://ubuntu.vgraphics.dk

Billede
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf hvm » 18. maj 2009, 14:00

Hej.

Jeg synes din side ser rigtig flot ud, men teksten kunne godt trænge til en god korrekturlæser - f.eks.:
Ubuntu udvikles og vedligeholdes ad mange forskellige udviklere rundt om i verdenen
"vedligeholdes af" + "verden" (vores verden er "verden" i bestemt form - aldrig verdenen).

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf thomasjohansen » 18. maj 2009, 14:24

Korrekturlæsning er på min to-do liste.

I weekenden fik kreativiteten lovtil at køre derudaf.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf laoshi » 18. maj 2009, 14:57

Og det ser ud til at blive en spændende og veldisponeret side - så held og lykke med udviklingen af den. Umiddelbart virker den meget indbydende så mon ikke den kommer til at lokke flere til at prøve ubuntu.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf Jimmyfj » 18. maj 2009, 18:40

thomasjohansen skrev:Korrekturlæsning er på min to-do liste.

I weekenden fik kreativiteten lovtil at køre derudaf.


Nu vi er ved korrekturen: Måske skal man ikke slå så kraftigt på, at Ubuntu er et alternativ til MS Windows. Dette sender uudtalte beskeder om, at der kan forventes det samme som på Windows plat(formen). Sad og tænkte på, at Ubuntu nok ikke så meget er direkte alternativ til Windows, som det også er radikalt anderledes, og IKKE er en spil-platform a'la Windåzen. Blot en tanke. Men ellers skal du have stor ros for siden. Flot lavet og meget gennemtænkt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf Stra » 18. maj 2009, 19:58

Hej

Fin idé og godt startet.

Men var jeg et ungt menneske (teenager), ville jeg ikke komme ret langt med at sætte mig inde i Ubuntu, inden jeg var stået af.
Hvorfor? Alt for megen tekst og alt for lidt billeder.

Det siger min erfaring mig, fra undervisning af de ældste folkeskoleelever.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf cmay » 18. maj 2009, 20:18

meget flot og pænt sat op.
de guides der skal skrives vil peppe siden lidt op også.

jeg tænkte så på at forslå menst fordi det er det jeg ville have gjort selv at lave en lille side som forklare linux historie fra da linus torvaldsen købte en pc og startede med minix til han fik den første linux kerne udgvet. og i korte træk derefter hvordan linux nu er blevet et anderkendt produkt endog også i kommerciel sammennhæng.

denne historie er meget meget spændene men det giver også folk et indtryk af fra start af at er der virkelig ikke er tale om et kommercielt produkt i samme stil som windows eller mac. men et om et community præget sammenhold der holder koden ren og tilgængelig.

men kort og godt så synes jeg faktisk siden er pæn nok som den er nu når bare de guides som nævnes skal skrives bliver færdig så er den skam meget god.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf sådanUBUNTU » 18. maj 2009, 22:49

Hej Thomas

Meget fin side! Jeg har en del kommentarer til hjemmesidens indhold, men det vil jeg lade ligge for nu, da der er tusind forskellige holdninger til indholdet. I stedet har jeg tre konkrete forslag, som jeg vil bede dig om at overveje:

1) Jeg foreslår, at du lige præsenterer hjemmesiden for en person uden for Ubuntu/Linux-miljøet, og at du beder om grundig og konstruktiv kritik. Måske kunne det være en ikke-IT-kyndig person, en ven eller et familiemedlem du har tillid til, og som har talent for formidling og kommunikation. (Måske den person, der læser kritik på dine jobansøgninger). Dit nuværende udkast virker gennemtænkt, men trænger også til friske øjne. Så på med lyttelapperne...

2) Måske kan det være en idé at spørge et eller to medlemmer af Ubuntu-communitiet, som du er relativt enig med, om de vil være med til at vedligeholde siden. Så er der nogen at vende og vurdere forslag med, når de uundgåeligt vælter ind. Og så tror jeg også at det vil give en mere levende udvikling af siden, hvis man ikke kun skal blive enig med sig selv.

3) Udgiv under Creative Commons og undgå beskyldninger om, at du taler på andres vegne, og at din guide er en uofficiel officiel hjemmeside (giver det mening). Hvis nogen er utilfredse med indholdet kan de jo så bare forke indholdet og lave en anden (evt. officiel) hjemmeside. Desuden øger det sandsynligheden for, at din side på et tidspunkt bliver et stærkt udgangspunkt for ubuntudanmark.dk's fremtidige hjemmeside, og det er jo faktisk ikke så lidt ærefuldt :-).

Jeg vil gerne tilbyde at læse korrektur, når du vurderer at siden er klar til udgivelse. Du kan også sende en mail til dansk-gruppens hjemmeside, hvor der er en del medlemmer, der er gode til at fange stavefejl og sprogfejl.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf thomasjohansen » 19. maj 2009, 08:46

Mange tak for alle kommentarene og den konstruktive kritik, alt hvad i har nævnt bliver taget til eftertanke.


kan nævne et par ting af det.
- Creative Commons, det er jo næsten hvad Ubuntu går ud på, så helt klart guides, tekst, billeder, screencast og lign. under denne.
- Flere billeder/media, så den er lettere at sluge. (teksten/indholdet var den svære del)
- Korrektur læsning af flere parter.
- evt. få én med der vil være med til at hjælpe med at holde indholdet opdateret, da sådan en side jo kan blive omfattende tidkrævende, især efter nye udgivelser.
(vigtigt at man deler de samme holdninger og mål)
- måske skal nævnes lidt mere omkring løsning på at spille windows spil enten i dualboot/wine, men nok mest som guides.
- inden der tilføjes flere guides så skal de andre færdig gøres.
- vigtigt at holde sproget "neutralt" både over for Windows og Ubuntu, så man ikke mister nogen på halvvejen pga sin holdning.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf thj01 » 19. maj 2009, 21:04

Jeg synes også at du bør overveje brugen af begrebet "gratis styresystem"!

gratis er desværre = dårlig kvalitet, for rigtig mange mennesker.

Lige netop det gør det svært for mennesker at forstå hvorfor deres hardware ikke duer, for driveren er jo gratis.

Desværre er "fri" svær at forklare, men det er det rigtige.


Jeg synes personligt også at der mangler henvisninger til andre steder end ubuntudanmark.dk. Mange forskellige mennesker vil læse den side og de har alle forskellige måder at lære på. Derfor bør der efter min mening være henvisninger til alle interessante guides på nettet - evt med en beskrivelse af deres styrker og svagheder.

Personligt synes jeg f.eks. at Ubuntudanmark.dk/forum er MEGET uoverskueligt for nybegyndere. Jeg har personligt kendskab til 2 der ikke orker at bruge denne hjemmeside fordi den er så uoverskuelig for dem.


Gør op med dig selv om det er et "salgsmateriale" , en "indføring i" eller en guide.


Det er ikke en uofficiel side - det er en personlig side - det synes jeg du bør stå ved.


eksempel.

http://ubuntu.vgraphics.dk/pages/nyttig ... ubuntu.php

Denne side er MEGET teknisk i forhold til de andres simpelhed. Hvem er det du vil ramme? nørder, superbrugere, nybegyndere, frk Jensen.


Grunden til at jeg skriver alt dette er fordi jeg selv har været igennem mange overvejelser med den guide, som jeg har liggende på min side. Min er lagt på det tekniske, at lære at administrere sit system.

Du kunne jo vælge at gøre din side til en inspirations side og fokusere HÅRDT på den vinkel, men jeg er bange for at for mange vinkler vil gøre siden uhåndterlig.


Angående Creative commons

Jeg synes du bør udgive det under den tankegang der ligger i Ubuntu :

http://freedomnotbeer.dk/index.php?opti ... &Itemid=82

Copyleft det : http://da.wikipedia.org/wiki/Copyleft

Creative commons er noget miskmask - mange af licenserne er fornuftige, men copyleft/opensource/GPL er og bliver det bedste


Med respekt for dit arbejde
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

KeNzO
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23. mar 2009, 12:58
IRC nickname: KeNzO

Re: Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf KeNzO » 19. maj 2009, 21:57

tak for info for imorgen ville jeg har indstalleret ubuntu ....igen og grunden til jeg gik tilbage til en fuser kunne ikke kører netwærk med en window$ maskine

rasmusberg
Indlæg: 63
Tilmeldt: 11. okt 2008, 14:45
IRC nickname: rasmusberg

Re: Jeg vil osse ha' en ubuntu webside...

Indlægaf rasmusberg » 18. jun 2009, 20:47

Har tilladt mig at linke din udemærket side - Håber det er okay.
Rasmus Berg

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster