microsoft dømt som pirater

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

microsoft dømt som pirater

Indlægaf cmay » 12. maj 2009, 19:50

http://www.microsoft-watch.com/content/ ... thief.html

måske holder microsoft op med at angribe linux med beskyldinger om patent krænkelser efter det er nu kendt at de selv er lige så slemme. ihvertfald så hvis de mener at de har eller har haft noget at komme efter så bliver det svært for nogen at tage dem alvorligt så længe de bare render og truer med retsager.

markeds analyser viser så også at de taber en del kunder med en svag men sikker stigning hver månded http://marketshare.hitslink.com/report. ... M&qpsp=123

jeg tænkte jeg ville dele nyhederne med jer andre :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf Christian.Arvai » 12. maj 2009, 19:53

today's jury verdict, which ordered Microsoft to pay Uniloc $388 million

:mrgreen:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf cmay » 12. maj 2009, 19:57

http://marketshare.hitslink.com/os-mark ... px?qprid=9
det var her den her trend på siden var. jeg tog et forkert bogmærke men det siger meget synes jeg.
at jeg så sidder på open-solaris det meste af tiden gør så at jeg stadig høre til et mindre tal men udvilklingen viser at linux bliver mainstream og open-source bliver fremtiden. om fem år tror jeg personligt ikke der findes windows preinstalleret eller på hylder mere .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf eitreach » 13. maj 2009, 01:15

Fem år er lige optimistisk nok, tror jeg. :)

Windows 7 bliver bedre end Vista - og hvis vi har end ny ørehænger som Windows XP blev, så vil der stadig være en massiv brugerbase i lang tid endnu.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf cmay » 13. maj 2009, 01:41

http://www.lockergnome.com/it/2008/04/0 ... ws-7-core/

hvis det er sandt hvad der står heri så er windows 7 muligvis bedre.
men jeg tror nu alligevel ikke det som produkt kan helt ende med andet end vista om igen. :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf Jimmyfj » 13. maj 2009, 01:45

Min personlige holdning er, at fem år, maks. så er Microsoft reduceret til en jævn spiller på IT-området. Ikke mindst folk ikke lige har en ny version af Windows på ønskelisten i disse svære økonomiske tider.

Finans-krisen kan meget vel være det, som for alvor sætter skub i FOSS og GNU/Linux i særdeleshed. Folk har ikke så mange penge mellem hænderne i dag, som for blot seks måneder siden. Og med den udvikling er det rart, at der er noget som hedder gratis software, og jeg tror Microsoft kun er alt for klar over det faktum. Microsoft har haft sin tid, og teknologien i Win7 er ikke banebrydende ny. Igen et OS med et andet udseende og ingen brugbare nyheder.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf cmay » 13. maj 2009, 02:06

Kode: Vælg alt

Min personlige holdning er, at fem år, maks. så er Microsoft reduceret til en jævn spiller på IT-området. Ikke mindst folk ikke lige har en ny version af Windows på ønskelisten i disse svære økonomiske tider.

Finans-krisen kan meget vel være det, som for alvor sætter skub i FOSS og GNU/Linux i særdeleshed. Folk har ikke så mange penge mellem hænderne i dag, som for blot seks måneder siden. Og med den udvikling er det rart, at der er noget som hedder gratis software, og jeg tror Microsoft kun er alt for klar over det faktum. Microsoft har haft sin tid, og teknologien i Win7 er ikke banebrydende ny. Igen et OS med et andet udseende og ingen brugbare nyheder.

det er noget i den stil som jeg tænker også.

som bruger af begge af disse gratis kvalitets UNIX systemer http://www.sun.com/software/solaris/ og så derudover at være ubuntusamt debian bruger så er jeg ret godt dækket ind med mine gamle computere og en enkelt ny der har lidt mere power (1052 mb ram , 2 gigaherz amd ) samt en almindelig bærbar som køre ubuntu .

jeg har alt og mere til end hvad jeg skal bruge af gratis software til alle formål og jeg kan og må gøre næsten alt det som jeg vil uden at skulle betale eller registres .

jeg fik den her solaris 10 dvd fra sun danmark for et år siden og jeg har aldrig hørt noget fra dem siden. den kom bare med posten fjorten dage efter at jeg ringede og spurgte hvad de koster de der dvd at få tilsendt men han sagde det skulle jeg skam ikke tænke på og jeg har aldrig fået en reklame eller noget spam eller noget som helst ud af det at ringe til sun og give dem min adresse.
jeg tror ikke et sekund på at mikrosoft kan konkurrere med det. eller med linux som er drevet af frivillige på nogen måde hverken på pris eller kvalitet.

jeg køre iøvrigt development version af open-solaris nu og det ser ud til at den stræber lidt med tiden efter at blive et ret atraktivt desktop system . godt nok så kræver den ret så meget ram men der er sket mange ting som for eksembel en codecs finder og elisa media center i sun.org downloads .

jeg skal ikke bruge noget af vista eller windows 7 dog. jeg er slemt tifreds med mine ting men jeg tror at netbook marked vil blive mere i retning af linux som standard og windows kan ikke rigtigt det samme i forhold til de små smarte maskiner som linux kan. jeg giver dem fem år maks ti at leve i. men det er da spændene at se om de overlever på en eller anden måde.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf Warhawk » 13. maj 2009, 11:20

cmay skrev:http://marketshare.hitslink.com/os-market-share.aspx?qprid=9
det var her den her trend på siden var. jeg tog et forkert bogmærke men det siger meget synes jeg.
at jeg så sidder på open-solaris det meste af tiden gør så at jeg stadig høre til et mindre tal men udvilklingen viser at linux bliver mainstream og open-source bliver fremtiden. om fem år tror jeg personligt ikke der findes windows preinstalleret eller på hylder mere .

Må også sige, at det er en alt for optimistisk vurdering. Micro$oft sidder stadig på ca. 89% af desktop markedet, og det vil de kæmpe for at bibeholde med alle midler - også de grimme af slagsen.

For den private bruger er det næsten umuligt at købe en ny PC uden et præinstalleret Windows OS, hvilket dermed er med til at proppe Windows ned i halsen på brugeren. Da hovedparten af brugerne ikke ligefrem er computernørd, beholder de således bare Windows og ved ikke at der findes andre og bedre alternativer. Mange brugere er desuden erklærede MS-fanboys og kunne aldrig drømme om andet end deres elskede Windows.

Skal der være fair og direkte konkurrence kræver det at enhver PC sælges uden styresystem, men hvor man kan tilvælge det ønskede styresystem - og vælger man Windows, betaler man naturligvis ekstra for licensen. Se det kunne formentlig rykke en del rundt.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf thj01 » 13. maj 2009, 13:10

Personligt tror jeg at en af årsagerne til at MS IKKE udgav deres nye revolutionerende (journaliserende) disk format, var at det mindede lige lovligt meget om Rasier og ext.

Men alt i alt - dette viser jo bare at software patenter er noget som fanden har skabt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf cmay » 13. maj 2009, 17:53

jeg synes at når man ser den stigning der er en tendens til i overgangen til linux i lyset af hvad der sker på netbook marked og med den stignede interesse og politiske velvilje overfor open-source
http://www.it-borger.dk/Trends/open-sou ... pen-source
samt det at der er stor interesse for liux platformen på notebooks generalt
http://www.netbookchoice.com/2009/05/07 ... etbook-os/
støtter det kun min tro på windows er for sløvt og besværligt og koster for meget og kan på sin vis ikke helt trives i de sammenhænge i konkurrencen på notebooks marked hvor notebooks med linux giver af store fordele for brugeren som eksembelvis bare hurtig boottid og ingen virus og prisen er rigtig.

jeg tror også lidt fremtiden er lidt en blanding af de kendte og mindre kendte linux/*NIX løsninger
på note books.

men jeg tror personligt stadigt det hagler ned over mikrosoft lige nu med retsager og utilfredshed fra deres kunder og det vi så småt ser starten af er den endelige afslutning på microsoft.

måske noget i den her stil bliver mere almindeligt inden så længe .
http://www.thecodingstudio.com/opensour ... 0Alpha%207
ligner faktisk lidt ubuntu.



jeg kom forresten i tanke om da microsoft truede med at sagsøge enklte linux brugere for at bruge den software som de mener at have lavet patent krænkelser og der var noget med nogen aftaler med novell /opensuse og jeg må nok tilstå at hvis det kan lade sig gøre for unilock at sagsøge de enklte kunder der har benyttet sig af den stjålne teknologi som de er blevet dømt for og de bare så meget som tænker på at gøre dette så trore jeg også at tallet af linux brugere stiger ret kraftigt inden længe.....:)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf eitreach » 13. maj 2009, 18:50

Folk undervurderer Windows 7.

Selv Mark Shuttleworth har indrømmet at det viser gode takter, og stemningen omkring systemet er også langt mere positiv end det nogensinde har været for Windows Vista. Tag det med, at Windows 7 kører fint - eftersigende, på ganske almindelige netbooks, så er der pludseligt gang i konkurrencen igen.

Hvilket kun er godt - eftersom det betyder at open source-udviklerne bliver nødt til at oppe sig, hvilket betyder et bedre produkt for mig i sidste ende. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf Don S » 13. maj 2009, 19:55

Man kan vel starte med at definere en pirat.

Derefter kan man så spørge sig selv om, hvorvidt det at angribe andre med patent-claims og beskyldninger for overtrædelser af disse, for at afkræve folk for penge ikke minder mere om pirateri, end det at bruge en idé andre er kommet på uden tilladelse. ;)

cmay skrev:jeg fik den her solaris 10 dvd fra sun danmark for et år siden og jeg har aldrig hørt noget fra dem siden. den kom bare med posten fjorten dage efter at jeg ringede og spurgte hvad de koster de der dvd at få tilsendt men han sagde det skulle jeg skam ikke tænke på og jeg har aldrig fået en reklame eller noget spam eller noget som helst ud af det at ringe til sun og give dem min adresse.
jeg tror ikke et sekund på at mikrosoft kan konkurrere med det. eller med linux som er drevet af frivillige på nogen måde hverken på pris eller kvalitet.

jeg køre iøvrigt development version af open-solaris nu og det ser ud til at den stræber lidt med tiden efter at blive et ret atraktivt desktop system . godt nok så kræver den ret så meget ram men der er sket mange ting som for eksembel en codecs finder og elisa media center i sun.org downloads .

Jeg ved ikke om jeg ville føle mig helt sikker, ved at basere sig på teknologier primært understøttet af Sun for tiden. "Rygtet" (læs: Officiel erklæring) går jo på, at de bliver opkøbt af Oracle. De vil forhåbentlig fortsætte i Sun's fodspor, mht. Sun's produkter, men Oracle er ikke just kendt for at udvikle frie teknologier.
Hvis man virkelig gerne vil tilhøre et mindretal, så kan man jo altid overveje GNU Hurd, selvom du nok ikke skal regne med et stabilt system.
Billede

Billede Billede

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf cmay » 13. maj 2009, 20:53

jeg ved godt at de er blevet købt af oracle og må tilstå at jeg bæver også skræk for open-solaris fremtid for jeg er meget glad for det system. jeg tror så at der måske sker nogen gode ting alligevel ved opkøbet men jeg holder lige lidt øje med det lige for tiden.

vedrørende hurd.
så ka jeg ikke sige andet en at jeg har såmænd prøvet at både installere http://www.debian.org/ports/hurd/hurd-cd og nexenta. og ingen af dem havde jeg held med at få installeret på mine testmaskine og hvis man vil vente på en stabil frigivelse af hurd så kunne man bruge ventetiden med en af de her

http://www.tuhs.org/Archive/PDP-11/Distributions/usdl/

eller den her som jeg har leget lidt med.

http://www.nordier.com/v7x86/
hvilket virker meget sympatisk men jeg vil nu nok gå over til *bsd hvis ikke oracle vil lade sun solaris leve et langt og godt og frit liv. :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf cmay » 14. maj 2009, 00:12

eitreach skrev:Folk undervurderer Windows 7.

Selv Mark Shuttleworth har indrømmet at det viser gode takter, og stemningen omkring systemet er også langt mere positiv end det nogensinde har været for Windows Vista. Tag det med, at Windows 7 kører fint - eftersigende, på ganske almindelige netbooks, så er der pludseligt gang i konkurrencen igen.

Hvilket kun er godt - eftersom det betyder at open source-udviklerne bliver nødt til at oppe sig, hvilket betyder et bedre produkt for mig i sidste ende. :)

http://www.nytimes.com/2008/10/28/techn ... 8soft.html

jeg vil egentlig godt svare lidt mere dybt og seriøst på hvorfor jeg tror som jeg gør da jeg kan se du har en vis forventning til windows 7.

som det ser ud og hvad der har været en del rygter om hvilket jeg ikke kan sige om er rigtige eller ej så har microsoft faktisk planer om at helt gå over til at satse på cloud computing og windows 7 vil blive det sidste operativ system af den gammeldags windows type som vi kender til det samt de har ansøgt patenter på en særlig fremgagns metode hvor de kan måle folks forbrug og kræve regningner per tids forbrug på deres computere der står der hjemme. jeg har set det i et lignede det her link artikel og jeg må nok sige at i forhold til om hvordan og hvorledes fremtiden bliver og om hvor meget hold der er i det her så håber microsoft vel netop på at kunne styre deres kunder mere end nogen sinde før med denne cloud computing ide. for eksembel vil det jo ligesom være umuligt at piratkopier en tynd klient på samme måde som en skive med windows xp på går jeg vel lidt ud fra.

jeg tror lidt på at mikrosoft laver mange ting som skader dem utroligt og de kan ikke selv se det og folk gider ikke mere på et tidspunkt. derudover så dem der ikke vil af med deres windows er dem som har købt sig fattig i dyre ting til windows xp og derfor vil de ikke skifte til linux. at mikrosoft med jævne mellemrum bliver slæbt i retten lige som denne gang gavner dem heller ikke og i det store hele så tror jeg ikke på at når først der er sket en stigning i bevidsheden om linux og open source at deres monopol holder . det kan jo også se i de links jeg sætter ind at det som sker reelt er at linux stiger med svage procenter men det stiger støt. jeg tror det er fordi at globalt set så sker der bare det at folk lige skal se det her linux værk lidt an og så tager de pludsligt springet fordi at deres gamle windows xp ikke kan mere og vælger det nye mikrosoft produkt fra.

men alt i alt så er det ikke bare en ide jeg har som jeg giver utryk for fordi jeg indrømmet ikke har det store til overs for mikrosoft men jeg synes at når jeg søger på mange ting og hvad der ses rundt omkring i forskellige blogs eller forums at folk er fakltisk ved at være trætte nu . de vælger ikke at bruge windows når de skal skifte og det er en tendens til at halvtred procent siger klart at det næste bliver mac eller linux.
spørgsmålet er så om mikrosoft faktisk vil bruge mange penge på at lave flere fejltagleser med de produkter de sender på markedet lige som vista. for jeg er sikker på at de skal nok gøre vista om igen og de kan ikke tåle at tabe mange penge i hele tiden.

det er altså på mange planer jeg har en ide om at de ikke holder mere end højst fem år så er de væk men det kan jeg som sagt være de ikke gør. jeg tror bare mere på mine egne intuitive sanser end jeg gør på så mange andre ting . men hverken inutition eller antagelser baseret på mere eller mindre løse rygter kan jo bruges som vægtig argumentation. her er i hvertfald givet nogen af de links som peger i den retning som jeg kan fornemme lidt at tingene vender sig til .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: microsoft dømt som pirater

Indlægaf cmay » 21. maj 2009, 22:40

update:

http://www.crn.com/software/217600376;j ... 0CJUNN2JVN

det ser ud til de får stadig på trynen i redmond :)

Microsoft Slapped With $200 Million Patent Ruling

By Kevin McLaughlin, ChannelWeb

7:27 PM EDT Wed. May. 20, 2009
Microsoft (NSDQ:MSFT) often has been vilified for its "embrace-and-extend" approach to open standards, and the software giant now faces a hefty penalty for tinkering with extensible markup language (XML).

On Wednesday, a federal court in Texas slapped Microsoft with a $200 million patent infringement ruling for including a Canadian software firm's technology in Microsoft Word.

Toronto-based i4i, a developer of XML-based collaborative content solutions, sued Microsoft in 2007 for customizing the XML in Word 2003 and Word 2007 in a way that violated i4i's patent, charges that Microsoft has denied. According to Bloomberg News, i4i's case centered on Microsoft's method for processing Word files using embedded codes that provide instructions on how information appears.

As it has done in past rulings that haven't gone its way, Microsoft insists it didn't infringe i4i's patent and that the patent is invalid. Microsoft will ask the court to overturn the verdict, Microsoft spokesman David Bowermaster told Bloomberg News.

Last month, a federal court in Rhode Island ordered Microsoft to pay $388 million in damages for infringing on an antipiracy patent owned by Uniloc, a Singapore-based developer of antipiracy software. Uniloc claims Microsoft's Windows Product Activation (WPA) antipiracy mechanism infringes its patent, and Microsoft is appealing that ruling as well.



sidst i artiklen
In 2004, Z4 Technologies, a Michigan-based patent holding firm, sued Microsoft for using its technology in WPA, and in April 2006 won a $115 million judgment against Microsoft in U.S. District Court in Eastern Texas.

Microsoft, of course, is far more accustomed to filing patent infringement lawsuits than it is to defending itself. Microsoft claims that free and/or open-source software violates 235 of its patents, and in February, the company sued in-car GPS device maker TomTom for infringing three of them in TomTom's implementation of the Linux kernel.

However, that case has opened a can of worms for Microsoft, as The Open Invention Network, an industry organization that protects Linux by acquiring and licensing open-source patents, has urged the open-source community to review the three Microsoft patents with a goal of rendering them useless for further litigation.


men hvad. for et stort firma som bygger på at starte hele sin virksomhed på at lave kopier af andres værker (quick and dirty operative system ) så er et par millinoner her og der i bødeforlæg vel intet.

at deres kunder også efterhånden får lært dem bedre at kende er vel også en god ting for dem.

ikke fordi jeg godter mig lidt . det er jeg nemlig helt fri for den slags ;)

jeg tænker altså i mit stille sind at forsætter de med at få på trynen i den her stil så tror jeg der går max fem år så er der altså ikke mere mikrosoft. det nyeste smarte cloud computing de har fundet på samt nogle af deres sidste nye patenter de har ansøgt i forhold til dette er vel også................
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster