hvad er der kommet til af nye ting

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Darmann » 21. apr 2009, 07:12

jeg venter spændt på 9.04 og forsøgt at finde lidt stof om hvad der er sket af nye ting i 9.04 i forehold til 8.10 men syntes ikke jeg har kunne finde noget på dansk da eng. ikke er min stærke side kender i et link hvor jeg kan læse om de nye ting jeg vil have mulighed for at møde
Med venlig hilsen

Darmann

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Jimmyfj » 21. apr 2009, 07:56

Du kan roligt begynde at glæde dig til torsdag d. 23-04-09, hvor Jaunty Jacalobe bliver til Ubuntu 9.04. Det er guf for den kræsne bruger.

Jeg har været med på Jaunty siden alpha2, og på intet tidspunkt har den skuffet, endsige hikket forkert. Det er en drøm at køre med den. Af nye tiltag kan jeg bl.a. nævne understøttelsen af det nye EXT4, med Kernel 2.6.28.11. En forbedret PulseAudio, hvor man endelig kan høre forskellen mellem ALSA og PulseAudio, 1-0 til sidstnævnte. Boot-tiden er reduceret betydeligt. Med en opstartstid på 22.6 sekunder, (for automatisk login), er der virkelig sket noget på boot-siden.

Ikke nok med det. Den tvungne fsck kører ekstremt meget hurtigere med EXT4, i det den kun kontrollerer brugte sektorer, og lader de ubrugte i fred. GEM er kommet med som ny grafisk "motor", hvilket har gjort grafikken betydeligt bedre.

Det er endnu for tidligt at søge efter sider på dansk omkring 9.04, men følg med her på forum. Jeg er sikker på at der kommer meget her omkring de nye ting i 9.04.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Darmann » 21. apr 2009, 08:26

nå den kommer Torsdag fedt jeg havde regnet med den kom d. 30/4 men jeg glæder mig kanon med den hurtige opstart det syntes jeg er lækkert men er der kommet nogen fordele for de lidt ældre bærebar som før har haft problemer med at køre Ubuntu?
Med venlig hilsen

Darmann

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Jimmyfj » 21. apr 2009, 08:43

Alt er relativt - Det kommer vist lidt an på maskinens specifikationer. Det er ikke to uger siden jeg installerede 9.04 på en ældre Dell bærbar med 512 RAM, og det fungerer fint. Gutten er glad for sit nye system som er hurtigt og flydende. Men jeg tvivler dog på, at den vil køre godt på de rigtig gamle maskiner.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Warhawk » 22. apr 2009, 00:08

Darmann skrev:nå den kommer Torsdag fedt jeg havde regnet med den kom d. 30/4 men jeg glæder mig kanon med den hurtige opstart det syntes jeg er lækkert men er der kommet nogen fordele for de lidt ældre bærebar som før har haft problemer med at køre Ubuntu?

Som Jimmy skriver er alt jo relativt, men maskiner som ikke kan trække f.eks. 8.04 og 8.10 kan heller ikke trække 9.04. En maskine skal stadig opfylde minimumskravene.

Du tænker måske i retning af kompatibilitet? - såfremt maskinen opfylder kravene til at kunne afvikle 9.04 så er der bedre understøttelse for en række hardwareting i forhold til forgængerne - men der kan stadig være ting som ikke virker og nok aldrig kommer til det (og lad det være sagt med det samme - det er ikke Ubuntu's skyld, men elendige hardwareproducenter som nægter at hjælpe med drivere til Linux).
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf thj01 » 22. apr 2009, 09:13

Hvis du ikke er så godt til engelsk kan jeg anbefale dig at bruge google translate

http://translate.google.com/translate_t#

der kommer nogle "underligheder" men de giver næsten sig selv
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Darmann » 23. apr 2009, 11:13

Hvor bliver den af jeg venter og har nu bundet 3 kander kaffe og taget fri fra job for at have 9.04 mens den er varm :lol:
Med venlig hilsen

Darmann

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Artificial Intelligence » 23. apr 2009, 11:25

Darmann skrev:Hvor bliver den af jeg venter og har nu bundet 3 kander kaffe og taget fri fra job for at have 9.04 mens den er varm :lol:


Du kan bare downloade en RC og updatere derfra. Der vil blive tryk på når Ubuntu 9.04 kommer ud, så det er måske ikke en dårlig ide at tage en RC nu og opdatere den løbende.


Ps. Gå efter torrent når du skal have Ubuntu. Ubuntu serverene vil blive "hammered" totalt fordi alle skal have den nye version med det samme.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Christian.Arvai » 23. apr 2009, 12:09

Den endelige udgivelse af 9.04 jaunty kan hentes nu på http://se.releases.ubuntu.com/9.04/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

nmn
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. mar 2009, 16:28
Geografisk sted: Silkeborg

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf nmn » 23. apr 2009, 12:18

Du kan bare downloade en RC og updatere derfra. Der vil blive tryk på når Ubuntu 9.04 kommer ud, så det er måske ikke en dårlig ide at tage en RC nu og opdatere den løbende.


Ja, men hvad er så en RC??? Nu er det over et år siden jeg begyndte for alvor at bruge ubuntu - og stadig løber jeg ind i den slags forkortelser. Jeg kunne ønske mig en liste over sådan nogle udtryk. Jeg er godt klar over efterhånden, at den vil blive lang, men hvor jeg dog savner den. Jeg har seriøst ledt det meste af forum'et igennem uden at finde noget ud over en gennemgang af en del af kommandoerne til brug i terminalen, hvilket jeg også værdsætter i høj grad. Ja, det var så mit lille hjertesuk!!!

mvh nmn

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Christian.Arvai » 23. apr 2009, 12:28

nmn skrev:
Du kan bare downloade en RC og updatere derfra. Der vil blive tryk på når Ubuntu 9.04 kommer ud, så det er måske ikke en dårlig ide at tage en RC nu og opdatere den løbende.


Ja, men hvad er så en RC??? Nu er det over et år siden jeg begyndte for alvor at bruge ubuntu - og stadig løber jeg ind i den slags forkortelser. Jeg kunne ønske mig en liste over sådan nogle udtryk. Jeg er godt klar over efterhånden, at den vil blive lang, men hvor jeg dog savner den. Jeg har seriøst ledt det meste af forum'et igennem uden at finde noget ud over en gennemgang af en del af kommandoerne til brug i terminalen, hvilket jeg også værdsætter i høj grad. Ja, det var så mit lille hjertesuk!!!

mvh nmn

Glem det med rc og tag den endelige udgivelse af 9.04, rc betyder Release Candidate og er en "test" udgave der kommer lige før den endelige 9.04, men eftersom at 9.04 er kommet ud nu, kan du lige så godt hente den med det samme.

Vedr. terminalen og brugen af denne, kan du muligvis finde ud af noget nyt på http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=64
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

nmn
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. mar 2009, 16:28
Geografisk sted: Silkeborg

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf nmn » 23. apr 2009, 12:47

Christian

Tak for hjælpen. Det var da forøvrigt forrygende hurtigt den kom. Jeg nåede dårligt nok at rejse mig fra stolen før dit svar var indløbet.

tusind tak. mvh. nmn

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Christian.Arvai » 23. apr 2009, 12:50

nmn skrev:Christian

Tak for hjælpen. Det var da forøvrigt forrygende hurtigt den kom. Jeg nåede dårligt nok at rejse mig fra stolen før dit svar var indløbet.

tusind tak. mvh. nmn

Det var så lidt, jeg er også igang med at hente og installere 9.04 (i 64 bit), så jeg sad alligevel med de links og info.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Jeg » 23. apr 2009, 13:08

Sikker på at det er den endelige?
ubuntu.com siger stadig "Coming soon"
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: hvad er der kommet til af nye ting

Indlægaf Christian.Arvai » 23. apr 2009, 13:29

Jeg skrev:Sikker på at det er den endelige?
ubuntu.com siger stadig "Coming soon"

Det er kun på forsiden de siger det, jeg hentede isoen fra http://se.releases.ubuntu.com/jaunty/ og den har skiftet navn nu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster