Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
neglesaks
Indlæg: 102
Tilmeldt: 6. dec 2008, 02:51
IRC nickname: neglesaks
Geografisk sted: Helsingskør Kommune & Omegn

Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Indlægaf neglesaks » 5. mar 2009, 14:52

Microsoft: Open source kan ramme de svage børn

http://www.computerworld.dk/art/50156?a ... 9#debatter

uddrag:

"Det kan gå ud over de svage børn i folkeskolen, hvis de i fremtiden skal bruge den gratis kontorpakke OpenOffice i stedet for Microsofts Office-pakke.

Det mener Microsoft Danmark, efter Computerworld har fortalt, at danske kommuner i nogle tilfælde kan spare millionbeløb ved at skifte fra Microsofts kontorpakker til de gratis open source-alternativer.

"De gratis alternativer bliver beskyldt for at halte på brugervenligheden, mens netop brugervenlighed er en af de helt store kvaliteter ved Microsoft Office. Det betyder, at de svage elever også kan være med," siger Jasper Hedegaard Bojsen, der er teknologi-direktør i Microsoft Danmark.
"



Det her er bare for meget. Hvor lavt er Microsoft gå for at prakke folk deres software på?

Hvad angår brugervenlighed kan jeg som 15-årig Macbruger, som netop har haft MASSIV fokus på om en computer er brugervenlig og intuitiv, sige at Openoffice er den bedste kontorpakke jeg har haft i brug i årevis, både hvad angår tingenes placering, men også brugerfladens "ryddelighed" og programpakkens intuitivtet som helhed. Og så nævner vi ikke engang fraværet af alt det sikkerhedsfnidder der plager alt hvad der har med Microsoft at gøre, samt at pakken er gratis...

Og at de tager "de svage"-retorik i brug... Jeg hører nok af det BS i pressen til hverdag, men Microsoft tror de kan træde sig ind i det gode selskab ved at synge med på den melodi? Tak skæbne.
To force a man to pay for the violation of his own liberty is indeed an addition of insult to injury.
- Benjamin Tucker

Friends don't let friends do Windows.

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Indlægaf hvm » 5. mar 2009, 20:03

Jeg synes, det er det samme som at sige, at det er synd at forsøge at lære børn andre sprog - tænk på, hvor forvirrede de små stakler bliver, når tingene lige pludselig hedder noget andet! Glem, at de faktisk lærer en hel masse mere om, hvordan ting fungerer, i stedet for bare at lære udenad i ét system.

Men det værste er jo, at der nok skal være masser af folk, der hopper på den - som min bror, der sagde om IE 6, at hvis det ikke var den bedste browser, HVORFOR HAR ALLE DEN SÅ, *headdesk*.

Svante

Re: Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Indlægaf Svante » 5. mar 2009, 20:43

Når man tænker på hvordan MS Office 2007 ser ud i sin brugerflade, så er det en vanvittig påstand, at OpenOffice skulle gå ud over svage børn.

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Indlægaf cmay » 5. mar 2009, 22:00

er det ikke mere vigtigt at man går til skolen og forklare dem at disse produkter som er at betragte som nemt at erstatte af opensource er dyre og de penge er der faktisk nogle af de svage børns forældre der ganske simplet ikke har . office samt windows licens samt computer er faktisk mange penge. jeg give dog gladeligt en af mine gamle debian baserede stationære til en der er værdig trængende mens dog det er spildt ulejlighed for skolen kræver man bruger deres valg af programmer som skal koste mange penge fordi mikrosoft skal leve på at sælge disse ting.
man burde vel forlange for det bedste for vores fælles uddannelses system at alle har en fair chance for at gøre sig klogere og det er ikke et dumt sted at starte med at forlange at den anvendte software er gratis.
og åben således man kan se hvad de programmer faktisk indeholder hvis de skal bruges i det offentlige system.

ps:
var der ikke noget med at mikrosoft danmark engang havde betalings spil på nettet til børn. der var ihvertfald en sag hvor forbrugerstyrelsen bad dem om at lade være med at ligge flere hasard spil ud på nettet tilegnet mindreårige ellers ville de risikere en politianmeldelse. det ved at være et par år siden men der må være andre der også kan huske det helt nøjagtigt.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Indlægaf Jimmyfj » 6. mar 2009, 08:08

At artiklen netop udkommer i Computerworld siger vel det hele. Man finder ikke, ud over Alt om Data, et mere pro-Microsoft magasin noget sted i verden end netop Computerworld. M$ er stor-annoncør i Computerworld, så det kan vel ikke undre, at de har samme mening som M$.

Problemet for M$ er så, at der ligger ind til flere politiske vedtagelser omkring FOSS og åbne standarder i det offentlige. De vil blot aldrig blive implementeret så længe vi tillader vore korrupte politikere at eje aktier i firmaer, som leverer til det offentlige. Tænk blot på Thor Petersens million-aktier i netop Microsoft.

Den eneste måde svage børn kan "skades" ved at bruge OOo er at de bliver ligestillet med de stærkere på Office-området. OOo kan give de svage børn noget tiltrængt succes i skolen, men det kan jeg da også godt se er "skadeligt" for dem. Kom igen M$.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Indlægaf Jeg » 6. mar 2009, 12:21

Jeg kan ikke rigtigt se problemet..

M$ er her for at tjene penge og det gør de bedst ved at overbevise folk om at bruge deres produkt..
Jeg er sikker på at deres office suite er ganske brugervenlig og at de gør hvad de kan for at den skal være så nem og intuitiv som muligt.

Selvom det kunne være et smukt syn, ville der nok i sidste ende være en flok M$ nørder, der ville komme til at gå sultne i seng, hvis de smed alle deres penge i at få folk over på Ubuntu og OOo..

Selvom jeg nyder godt af både 'freedom' og 'free beer', så vil jeg alligevel ikke klandre dem for at tage penge for deres produkter.

Vi lyncher jo heller ikke producenten af zillit bang, fordi vi ved at sprit og knofedt kan gøre jobbet billigere :wink:
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

neglesaks
Indlæg: 102
Tilmeldt: 6. dec 2008, 02:51
IRC nickname: neglesaks
Geografisk sted: Helsingskør Kommune & Omegn

Re: Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Indlægaf neglesaks » 6. mar 2009, 12:26

Jimmy, jeg er ikke ihærdig læser af CW så du kan nok udtale dig mere med autoritet om de leverer meget positiv dækning af Microsoft, men der er da et par ting jeg vil nævne.

Det ene er det åbenlyse, at det at CW bringer denne artikel faktisk er en god ting, fordi det viser alle hvor rådne Microsoft er. Dermed før de faktisk FOSS-folket en stor tjeneste.

Det andet er mere en personlig overvejelse fra min side, og det er at jeg mene man skal antageuduelighed før man antage ondskab; her tænker jeg på politikerne, omend jeg ikke ville være overrasket overhovedet over at finde ud af at der er vennetjenester på højt niveau med i spillet hvad angår det offentliges valgs af styresystemsoftware og programpakker.

Om jeg ikke husker galt har CW (hvis jeg gør var det version2.dk) tidligere dækket hvor fjendtligt det offentlige er overfor Open-Spource software, bl.a. hvor svært det er at få sin administrator til at tillade at man installerer enten Firefox eller OOO (Det er måske det er der formålet med Microsofts Zero-Admin initiativ; så de slemme brugere ikke skulle finde på at installere software fra en leverandør der ikke giver i kassen til Microsoft? Ja, jeg tænker mit..). Uanset, jeg vil ikke afvise at det til tider kan være nyttigt at se på annonceindtægterne hos et medie, men i min mening er det ikke CW der er synderen i denne sag.

Se også:

http://www.version2.dk/artikel/10085-ny ... envandring

(Samstemmende med antagelsen om forudindtagede offentlige systemadministratorer, skyldes FOSS-udbredelsens øgelse at folk kan installere gratissoftware på deres egne PC'er, ikke på PC'erne på jobbet).
To force a man to pay for the violation of his own liberty is indeed an addition of insult to injury.
- Benjamin Tucker

Friends don't let friends do Windows.

neglesaks
Indlæg: 102
Tilmeldt: 6. dec 2008, 02:51
IRC nickname: neglesaks
Geografisk sted: Helsingskør Kommune & Omegn

Re: Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Indlægaf neglesaks » 6. mar 2009, 12:29

Jeg skrev:Jeg kan ikke rigtigt se problemet..

M$ er her for at tjene penge og det gør de bedst ved at overbevise folk om at bruge deres produkt..
Jeg er sikker på at deres office suite er ganske brugervenlig og at de gør hvad de kan for at den skal være så nem og intuitiv som muligt.

Selvom det kunne være et smukt syn, ville der nok i sidste ende være en flok M$ nørder, der ville komme til at gå sultne i seng, hvis de smed alle deres penge i at få folk over på Ubuntu og OOo..

Selvom jeg nyder godt af både 'freedom' og 'free beer', så vil jeg alligevel ikke klandre dem for at tage penge for deres produkter.

Vi lyncher jo heller ikke producenten af zillit bang, fordi vi ved at sprit og knofedt kan gøre jobbet billigere :wink:


Jeg, problemet er at ibrugtagningen af Microsoft produkter ikke er sket med hverken din eller min accept, men vi får alligevel lov til at betale for det over skattebilletten.

Og dem Microsoft har overbevist er den politiske topledels her til lands samt de IT-administratorer der ruller ud fra de relevante IT-uddannelser og ind i den offentlige administration.
To force a man to pay for the violation of his own liberty is indeed an addition of insult to injury.
- Benjamin Tucker

Friends don't let friends do Windows.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Indlægaf thj01 » 9. mar 2009, 00:49

hvis nogen er så dumme at de tror på den udtalelse, så kan det være fuldstændig ligemeget hvad vi gør alligevel. Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Indlægaf Artificial Intelligence » 12. mar 2009, 05:19

............................................______ __
....................................,.-'"...................``~.,
.............................,.-"..................................."-.,
.........................,/...............................................":,
.....................,?........................... ...........................\,
.................../.................................................. .........,}
................./.................................................. ....,:`^`..}
.............../.................................................. .,:"........./
..............?.....__............................ .............:`.........../
............./__.(....."~-,_..............................,:`........../
.........../(_...."~,_........"~,_....................,:`..... ..._/
..........{.._$;_......"=,_......."-,_.......,.-~-,},.~";/....}
...........((.....*~_......."=-._......";,,./`..../"............../
...,,,___.\`~,......"~.,....................`..... }............../
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-"
............/.`~,......`-...............................\....../\
.............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__
,,_..........}.>-._\...................................|........... ...`=~-,
.....`=~-,_\_......`\,.................................\
...................`=~-,,.\,...............................\
................................`:,,.............. .............`\..............__
.....................................`=-,...................,%`>--==``
........................................_\........ ..._,-%.......`\
...................................,<`.._|_,-&``................`

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Det er bare for meget - seneste Microsoft propaganda

Indlægaf Kantastisk » 12. mar 2009, 15:47

neglesaks skrev:Microsoft: Open source kan ramme de svage børn

http://www.computerworld.dk/art/50156?a ... 9#debatter

uddrag:

"Det kan gå ud over de svage børn i folkeskolen, hvis de i fremtiden skal bruge den gratis kontorpakke OpenOffice i stedet for Microsofts Office-pakke.

Det mener Microsoft Danmark, efter Computerworld har fortalt, at danske kommuner i nogle tilfælde kan spare millionbeløb ved at skifte fra Microsofts kontorpakker til de gratis open source-alternativer.

"De gratis alternativer bliver beskyldt for at halte på brugervenligheden, mens netop brugervenlighed er en af de helt store kvaliteter ved Microsoft Office. Det betyder, at de svage elever også kan være med," siger Jasper Hedegaard Bojsen, der er teknologi-direktør i Microsoft Danmark.
"



Det her er bare for meget. Hvor lavt er Microsoft gå for at prakke folk deres software på?

Hvad angår brugervenlighed kan jeg som 15-årig Macbruger, som netop har haft MASSIV fokus på om en computer er brugervenlig og intuitiv, sige at Openoffice er den bedste kontorpakke jeg har haft i brug i årevis, både hvad angår tingenes placering, men også brugerfladens "ryddelighed" og programpakkens intuitivtet som helhed. Og så nævner vi ikke engang fraværet af alt det sikkerhedsfnidder der plager alt hvad der har med Microsoft at gøre, samt at pakken er gratis...

Og at de tager "de svage"-retorik i brug... Jeg hører nok af det BS i pressen til hverdag, men Microsoft tror de kan træde sig ind i det gode selskab ved at synge med på den melodi? Tak skæbne.


Yrk, den er grim. At bruge "svage børn" som et moralsk argument for, at man skal købe deres produkter og fravælge open source. Bvadr.

Man kunne foreslå, skolerne hyrede private støttepædagoger for de penge, de ellers havde brugt på software-licenser. Der skulle blive råd til et par stykker...
dixi

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster