Debian GNU/Linux 5.0 udgivet!

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Debian GNU/Linux 5.0 udgivet!

Indlægaf Troels » 16. feb 2009, 00:54

Debian GNU/Linux 5.0 udgivet

14. februar 2009 (ja den er lidt forsinket, men hva faen?)

Så kom Debian endelig! En Debian release er noget helt specielt for det sker kun en gang hvert 1000. år, eller deromkring.
Nedenstående er den officielle udgivelsesnote taget fra Debian.org)

Debian-projektet kan med glæde præsentere den officielle udgivelse af Debian GNU/Linux version 5.0 (kodenavn "lenny") efter 22 måneders konstant udvikling. Debian GNU/Linux er et frit styresystem som understøtter i alt tolv processorarkitekturer og inderholder skrivebordsmiljøerne KDE, GNOME, Xfce og LXDE.

Udgivelsen indeholder talrige opdaterede softwarepakker, så som K Desktop Environment 3.5.10 (KDE), en opdateret version af skrivebordsmiljøet GNOME 2.22.2, skrivebordsmiljøet Xfce 4.4.2, LXDE 0.3.2.1, X.Org 7.3, OpenOffice.org 2.4.1, GIMP 2.4.7, Iceweasel (en varemærkefri version af Mozilla Firefox 3.0.6), Icedove (en varemærkefri version af Mozilla Thunderbird 2.0.0.19), MySQL 5.0.51a, GNU Compiler Collection 4.3.2, Linux-kernen version 2.6.26, Apache 2.2.9, Python 2.5.2 og 2.4.6, Perl 5.10.0, Emacs 22, Inkscape 0.46 og flere end 23.000 andre softwarepakker, som er klar til brug (opbygget ud fra over 12.000 kildekodepakker).

Ud over de gængse installationsmedier, kan Debian GNU/Linux nu også anvendes med det samme, uden forudgående installering. Noget nyt ved Debian er live-cd'en, som I kender fra Ubuntu, der gør det muligt at prøve det af, inden det installeres. I første omgang findes de kun til arkitekturene amd64 og i386.

Debian GNU/Linux er et frit styresystem, der udvikles af mere end tusinde frivillige fra hele verden, der samarbejder via internettet. Debians dedikation til fri software, dets non-profit-natur og dets åbne udviklingsmodel, gør det unikt blandt GNU/Linux-distributioner.

Debian-projektets hovedstyrker er dets fundament af frivillige, dets dedikation til Debians sociale kontrakt og dets engagement i at tilbyde det bedst mulige styresystem. Debian 5.0 er endnu et vigtigt skridt i den retning.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Debian GNU/Linux 5.0 udgivet!

Indlægaf soundpartner » 16. feb 2009, 02:02

Troels skrev:Debian GNU/Linux 5.0 udgivet

14. februar 2009 (ja den er lidt forsinket, men hva faen?)

Så kom Debian endelig! En Debian release er noget helt specielt for det sker kun en gang hvert 1000. år, eller deromkring.
Nedenstående er den officielle udgivelsesnote taget fra Debian.org)

Debian-projektet kan med glæde præsentere den officielle udgivelse af Debian GNU/Linux version 5.0 (kodenavn "lenny") efter 22 måneders konstant udvikling. Debian GNU/Linux er et frit styresystem som understøtter i alt tolv processorarkitekturer og inderholder skrivebordsmiljøerne KDE, GNOME, Xfce og LXDE.

Udgivelsen indeholder talrige opdaterede softwarepakker, så som K Desktop Environment 3.5.10 (KDE), en opdateret version af skrivebordsmiljøet GNOME 2.22.2, skrivebordsmiljøet Xfce 4.4.2, LXDE 0.3.2.1, X.Org 7.3, OpenOffice.org 2.4.1, GIMP 2.4.7, Iceweasel (en varemærkefri version af Mozilla Firefox 3.0.6), Icedove (en varemærkefri version af Mozilla Thunderbird 2.0.0.19), MySQL 5.0.51a, GNU Compiler Collection 4.3.2, Linux-kernen version 2.6.26, Apache 2.2.9, Python 2.5.2 og 2.4.6, Perl 5.10.0, Emacs 22, Inkscape 0.46 og flere end 23.000 andre softwarepakker, som er klar til brug (opbygget ud fra over 12.000 kildekodepakker).

Ud over de gængse installationsmedier, kan Debian GNU/Linux nu også anvendes med det samme, uden forudgående installering. Noget nyt ved Debian er live-cd'en, som I kender fra Ubuntu, der gør det muligt at prøve det af, inden det installeres. I første omgang findes de kun til arkitekturene amd64 og i386.

Debian GNU/Linux er et frit styresystem, der udvikles af mere end tusinde frivillige fra hele verden, der samarbejder via internettet. Debians dedikation til fri software, dets non-profit-natur og dets åbne udviklingsmodel, gør det unikt blandt GNU/Linux-distributioner.

Debian-projektets hovedstyrker er dets fundament af frivillige, dets dedikation til Debians sociale kontrakt og dets engagement i at tilbyde det bedst mulige styresystem. Debian 5.0 er endnu et vigtigt skridt i den retning.

jeg kan så på ingen måde forstå hvorfor det ikke er openpffice 3, kde 4 osv
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Debian GNU/Linux 5.0 udgivet!

Indlægaf Troels » 16. feb 2009, 02:55

soundpartner skrev:jeg kan så på ingen måde forstå hvorfor det ikke er openoffice 3, kde 4 osv


Da Debian gik ind i "feature freeze" var ingen af tingene i deres nuværende version, og der kommer først nye pakker til, når lenny er ude af døren (NU!)

Der kommer desuden heller ingen opdateringer af pakker til stable kun sikkerhedsopdateringer (og bugfixes hvis jeg husker korrekt).

Det er sådan en filosofi Debian har, nemlig at alting skal være gennemhamrende testet, før der kommer en ny stable.

Men det er også gode nyheder for Ubuntu folket, for det betyder at I får nye pakker i Jaunty :D

mads-hk
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. okt 2008, 15:52
IRC nickname: Mads-hk

Re: Debian GNU/Linux 5.0 udgivet!

Indlægaf mads-hk » 16. feb 2009, 19:47

Debian fryser deres indhold i et tidligt stadie, så de kan fokusere på stabilitet i stedet for at fokusere på nye funktion. Det giver dem mulighed for at rette vanvittig mange bugs og sørge for at deres system er "skudsikkert".

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Debian GNU/Linux 5.0 udgivet!

Indlægaf Jimmyfj » 16. feb 2009, 20:46

Ved Gud i himmelen / HER er det system jeg har ventet saa utroligt laenge efter. FLUKS det ryger ind p[ min AMD64 til styring af min musiksamling :D
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Debian GNU/Linux 5.0 udgivet!

Indlægaf Jarlen » 16. feb 2009, 21:58

Jimmyfj skrev:Ved Gud i himmelen / HER er det system jeg har ventet saa utroligt laenge efter. FLUKS det ryger ind p[ min AMD64 til styring af min musiksamling :D

Så har du ihvertfald også den mest stabile CD-samling længe :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster