Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
mchro
Indlæg: 59
Tilmeldt: 18. jun 2008, 21:23
IRC nickname: shiyee
Geografisk sted: Aalborg, Denmark

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf mchro » 13. jan 2009, 13:26

Pidgin udviklerne har meldt ud: http://theflamingbanker.blogspot.com/20 ... ssues.html

Det er tilsyneladende en lille ændring i protokollen, som har forårsaget det.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Jarlen » 13. jan 2009, 16:31

wolf skrev:
Pihl skrev:derfor er denne "hændelse" meget alvorlig. Tænk bare at lukke en protokol version, som millioner af Mac- og Linuxbrugere (og dem som også bruger fx Pidgin på Windows) uden videre notice...

"Uden notice" er problematisk i kombination med den manglende offentliggørelse af de efterfølgende protokolspecifikationer. Det er meget forståeligt, at Microsoft gerne vil lukke en forældet protokol. Den ER jo ved at være gammel, og alle vidste jo, at den nok ville blive lukket en dag. Hvis bare den nye protokol var åben, ville de fleste samvittighedsfulde IM-klienter nok forlængst have opgraderet til den nyeste, og "uden notice" ville være forbigået, nåja, "without notice" for de fleste brugere.

Det er VIRKELIG en demonstration af, hvorfor vi ikke skal lade samfundets IT-infrastruktur basere sig på ét firma og dets luner.

Tjoh, man kan vel også indvende, at det netop er en demonstration af, at man skal basere sig på ét firma. Den vender desværre begge veje, den her.


Vi har lige ramt en situation hvor en stor del af befolkningen blev efterladt mere eller mindre hjælpeløse fordi deres løsning var bundet op på et bestemt firma. Hvordan kan det tale for at man binder sig på et bestemt firma? Det må du gerne lige uddybe :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf wolf » 13. jan 2009, 17:40

Jarlen skrev:Vi har lige ramt en situation hvor en stor del af befolkningen blev efterladt mere eller mindre hjælpeløse fordi deres løsning var bundet op på et bestemt firma. Hvordan kan det tale for at man binder sig på et bestemt firma? Det må du gerne lige uddybe :-)

Hvis nu alle bare brugte dette firma, så ville der ikke være noget problem. Det er på dén måde, at det kan bruges som argument for at binde sig til et enkelt firma.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Christian.Arvai » 13. jan 2009, 17:46

wolf skrev:Hvis nu alle bare brugte dette firma, så ville der ikke være noget problem. Det er på dén måde, at det kan bruges som argument for at binde sig til et enkelt firma.

Der er vi så dybt uenige, microsoft skal ikke have monopol på vores ITkommunikation og det er fuldstændigt tåbeligt at der satses på den ene firma.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf wolf » 13. jan 2009, 18:25

christian.arvai skrev:Der er vi så dybt uenige, microsoft skal ikke have monopol på vores ITkommunikation og det er fuldstændigt tåbeligt at der satses på den ene firma.

Hov hov nu: Jeg sagde blot, at det kunne bruges som argument, ikke at jeg selv mente, det var en god idé.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Christian.Arvai » 13. jan 2009, 18:28

ok :D jeg syntes stadigt det er et meget dårligt argument, men hvis du heller ikke er tilhænger af det, behøves vi jo ikke blive uvenner over det :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Casper Hansen » 13. jan 2009, 18:30

wolf skrev:
christian.arvai skrev:Der er vi så dybt uenige, microsoft skal ikke have monopol på vores ITkommunikation og det er fuldstændigt tåbeligt at der satses på den ene firma.

Hov hov nu: Jeg sagde blot, at det kunne bruges som argument, ikke at jeg selv mente, det var en god idé.


Argumentet holder stadigvæk ikke. Hvad nu hvis dette ene firma gjorde skidt? Hvad skulle man så gøre? :)
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf hvm » 13. jan 2009, 18:38

Tak for informationen omkring problemet.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Jarlen » 13. jan 2009, 18:56

wolf skrev:
Jarlen skrev:Vi har lige ramt en situation hvor en stor del af befolkningen blev efterladt mere eller mindre hjælpeløse fordi deres løsning var bundet op på et bestemt firma. Hvordan kan det tale for at man binder sig på et bestemt firma? Det må du gerne lige uddybe :-)

Hvis nu alle bare brugte dette firma, så ville der ikke være noget problem. Det er på dén måde, at det kan bruges som argument for at binde sig til et enkelt firma.

Bortset fra at det monopol kunne bestemme hvem der skulle bruge servicen, hvordan og hvornår, og kan smide folk ud efter behov. Det er ikke optimalt :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf wolf » 13. jan 2009, 19:01

Casper Hansen skrev:Argumentet holder stadigvæk ikke. Hvad nu hvis dette ene firma gjorde skidt? Hvad skulle man så gøre? :)

Så ville man være ret f*cked. Der er mange gode argumenter imod brugen af et enkeltfirma og proprietære data- og udvekslingsformater. Men argumentet holder stadig i den udstrækning, at de moderne MSN Messenger fra det ene firma jo stadig ville fungere sammen.

eliassorensen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13. jan 2009, 08:43

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf eliassorensen » 14. jan 2009, 00:12

Casper Hansen skrev:
eliassorensen skrev:Haha, I er nu ikke helt fortabt.

Få MSN tilbage i Pidgin:
  • Luk Pidgin (HELT ned)
  • Gå til terminal og opdater jeres repositories (sudo apt-get update)
  • Hent og installer tilføjelsen msn-pecan (sudo apt-get install msn-pecan)
  • Åbn nu Pidgin igen, gå til manage profiles, og ændre protocol fra MSN til WLM.
  • Tadaaa!


We know :)

Don S skrev:
Jarlen skrev:aMsn virker stadig. Problemet var dog oppe og vende på IRC tidligere:
18:02:29 < shiyee> hvis nogens pidgin ikke kan komme på MSN siden ca. idag, så er der en løsning på http://www.lifelog.be/2009/01/12/pidgin ... ress-list/

Så det er måske værd at kigge på for folk med problemer :)

Jeg kan bekræfte at...
- Luk Pidgin (sørg for at Pidgin er lukket, ved at kigge i system tray).

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install msn-pecan

- Start pidgin.
- Skift konto fra MSN til WLM.

... virker!

Whooops... Så jeg ikke lige. Sorry!

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Artificial Intelligence » 15. jan 2009, 06:26

Synes det er rimelig vigtig information. Derfor vil jeg foreslå den kommer på ubuntudanmark forside med et link hvordan man løser problemet.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf sådanUBUNTU » 15. jan 2009, 07:43

Artificial Intelligence skrev:Synes det er rimelig vigtig information. Derfor vil jeg foreslå den kommer på ubuntudanmark forside med et link hvordan man løser problemet.

Problemet eksisterer tilsyneladende ikke længere.

Jeg har ikke ændret i min opsætning og kan sagtens logge på MSN via Pidgin.

Det samme kan min kone. Men vi havde problemet for et par dage siden.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Pihl » 15. jan 2009, 07:52

Artificial Intelligence skrev:Synes det er rimelig vigtig information. Derfor vil jeg foreslå den kommer på ubuntudanmark forside med et link hvordan man løser problemet.


Problemet blev løst senere samme aften, så der er ikke gjort noget nummer ud af at annoncere workarunden. Den er ikke aktuel længere.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster