Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Pihl » 12. jan 2009, 19:40

http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=20838

Tilsyneladende har Microsoft lukket for MSN protokollen på de MSN kloner, der findes derude. Det gælder bl.a. Pidgin.

Jeg har ikke bekræftet det fra andre steder, og mangler nogle detaljer på det. Men det kunne tyde på, at man skal til at promovere gTalk i stedet for fremover.

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Casper Hansen » 12. jan 2009, 19:43

Det forklarer en del. Havde ellers lige brugt så lang tid på at lave grupper osv. :(
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Pihl » 12. jan 2009, 19:53

Det ser ud til at det er alle klienter, som connecter til MSN serverne med version 15 af MSN protokollen, der er blevet lukket for. I Ubuntu 9.04 ligger Pidgin version 2.5.2, som netop bruger version 15, og derfor er der mange Ubuntu-brugere, som er ramt.

Rigtig mange Mac-brugere er også ramt.

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Casper Hansen » 12. jan 2009, 19:54

Pihl skrev:Det ser ud til at det er alle klienter, som connecter til MSN serverne med version 15 af MSN protokollen, der er blevet lukket for. I Ubuntu 9.04 ligger Pidgin version 2.5.2, som netop bruger version 15, og derfor er der mange Ubuntu-brugere, som er ramt.

Rigtig mange Mac-brugere er også ramt.


emesene virker fint.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Jarlen » 12. jan 2009, 19:54

aMsn virker stadig. Problemet var dog oppe og vende på IRC tidligere:
18:02:29 < shiyee> hvis nogens pidgin ikke kan komme på MSN siden ca. idag, så er der en løsning på http://www.lifelog.be/2009/01/12/pidgin ... ress-list/

Så det er måske værd at kigge på for folk med problemer :)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Don S » 12. jan 2009, 20:05

Jarlen skrev:aMsn virker stadig. Problemet var dog oppe og vende på IRC tidligere:
18:02:29 < shiyee> hvis nogens pidgin ikke kan komme på MSN siden ca. idag, så er der en løsning på http://www.lifelog.be/2009/01/12/pidgin ... ress-list/

Så det er måske værd at kigge på for folk med problemer :)

Jeg kan bekræfte at...
- Luk Pidgin (sørg for at Pidgin er lukket, ved at kigge i system tray).

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install msn-pecan

- Start pidgin.
- Skift konto fra MSN til WLM.

... virker!
Billede

Billede Billede

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Pihl » 12. jan 2009, 20:45

Men hvad så med alle dem, som ikke lige er på forummet eller IRC, og derfor ikke finder denne løsning. Eller alle dem, og dem er der sikkert ret mange af, som det ikke lige går op for med det samme, at det er et problem som stammer fra MS's side af, og som derfor først (måske) finder en løsning om en uge eller 2.

Hvis de da overhovedet opdager, at det er MS's problem ("for det virker jo fint nok på Windows"). Og ellers er det Ubuntu, som de giver skylden.

Hvis dette ikke er en fejl fra Microsofts side, og de hurtigt får det rettet, så vil det være den direkte årsag til, at folk fremover kan finde mig på gTalk, hvis de skal have mig på IM.

IM (MSN først og fremmest) er ikke særlig vigtig for mig personligt, men det er det for mange, og derfor er denne "hændelse" meget alvorlig. Tænk bare at lukke en protokol version, som millioner af Mac- og Linuxbrugere (og dem som også bruger fx Pidgin på Windows) uden videre notice...

Det er VIRKELIG en demonstration af, hvorfor vi ikke skal lade samfundets IT-infrastruktur basere sig på ét firma og dets luner.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Jarlen » 12. jan 2009, 20:55

Hvis grunden til at holde op med at supportere en version af msn-protokollen ikke er at folk der bruger andet end MSN-live applikationen kan jeg virkelig ikke se hvad det skulle være.
Jeg kan desuden heller ikke finde andet end uofficielle specifikationer af protokollen hvilket bare understøtter min teori om at det ikke er microsofts mening at klienter som pidgin bør eksistere.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Jimmyfj » 12. jan 2009, 21:43

Måske er det nu man så skal til at promovere ICQ lidt bedre.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Pihl » 12. jan 2009, 21:44

De har løst problemet nu. Enten var det en fejl, eller også undervurderede Microsoft de mange blogs og artikler, som allerede er kommet ud omkring det.

Jeg tror nu alligevel, jeg benytter lejligheden til at sige Farvel MSN. Skriv en PB hvis man vil have min gTalk konto-adresse...

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Don S » 12. jan 2009, 22:59

Altid noget, at de har løst det.

MSN er en djævel, men jeg må desværre erkende, at der er for mange jeg kender, der bruger det og som engang i mellem kontakter mig, som ikke uden videre ville skifte. Hvis ikke de eksisterede, tror jeg, at jeg ville kunne overleve udelukkende med IRC - fremragende til gruppe-snak og virker også som IM, peer-to-peer.
Billede

Billede Billede

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Kantastisk » 12. jan 2009, 23:22

wow, tænk at det overhovedet sker. jeg nåede godt, at opdage, at pidgin var hoppet af, men må indrømme, at min første indskydelse også var, at det var programmet selv, der lavede ulykker :oops:
dixi

eliassorensen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13. jan 2009, 08:43

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf eliassorensen » 13. jan 2009, 08:48

Haha, I er nu ikke helt fortabt.

Få MSN tilbage i Pidgin:
  • Luk Pidgin (HELT ned)
  • Gå til terminal og opdater jeres repositories (sudo apt-get update)
  • Hent og installer tilføjelsen msn-pecan (sudo apt-get install msn-pecan)
  • Åbn nu Pidgin igen, gå til manage profiles, og ændre protocol fra MSN til WLM.
  • Tadaaa!

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf wolf » 13. jan 2009, 09:57

Pihl skrev:derfor er denne "hændelse" meget alvorlig. Tænk bare at lukke en protokol version, som millioner af Mac- og Linuxbrugere (og dem som også bruger fx Pidgin på Windows) uden videre notice...

"Uden notice" er problematisk i kombination med den manglende offentliggørelse af de efterfølgende protokolspecifikationer. Det er meget forståeligt, at Microsoft gerne vil lukke en forældet protokol. Den ER jo ved at være gammel, og alle vidste jo, at den nok ville blive lukket en dag. Hvis bare den nye protokol var åben, ville de fleste samvittighedsfulde IM-klienter nok forlængst have opgraderet til den nyeste, og "uden notice" ville være forbigået, nåja, "without notice" for de fleste brugere.

Det er VIRKELIG en demonstration af, hvorfor vi ikke skal lade samfundets IT-infrastruktur basere sig på ét firma og dets luner.

Tjoh, man kan vel også indvende, at det netop er en demonstration af, at man skal basere sig på ét firma. Den vender desværre begge veje, den her.

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Microsoft lukker for MSN (Pidgin)

Indlægaf Casper Hansen » 13. jan 2009, 10:14

eliassorensen skrev:Haha, I er nu ikke helt fortabt.

Få MSN tilbage i Pidgin:
  • Luk Pidgin (HELT ned)
  • Gå til terminal og opdater jeres repositories (sudo apt-get update)
  • Hent og installer tilføjelsen msn-pecan (sudo apt-get install msn-pecan)
  • Åbn nu Pidgin igen, gå til manage profiles, og ændre protocol fra MSN til WLM.
  • Tadaaa!


We know :)

Don S skrev:
Jarlen skrev:aMsn virker stadig. Problemet var dog oppe og vende på IRC tidligere:
18:02:29 < shiyee> hvis nogens pidgin ikke kan komme på MSN siden ca. idag, så er der en løsning på http://www.lifelog.be/2009/01/12/pidgin ... ress-list/

Så det er måske værd at kigge på for folk med problemer :)

Jeg kan bekræfte at...
- Luk Pidgin (sørg for at Pidgin er lukket, ved at kigge i system tray).

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install msn-pecan

- Start pidgin.
- Skift konto fra MSN til WLM.

... virker!
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster