play Ogg kampagne - nothing to loose

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: play Ogg kampagne - nothing to loose

Indlægaf soundpartner » 7. jan 2009, 21:10

Henning.J skrev:Så må næste spørgsmål være om Sequoia gengiver det korrekt. Kan du lokalisere samples hvor der rent faktisk kan måles en forskel?

det ku jeg sikkert. men forskellen er lille... meget lille
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: play Ogg kampagne - nothing to loose

Indlægaf Jimmyfj » 7. jan 2009, 22:14

Nu har jeg testet MP3(skod), OGG-Vorbis, AAC(M4a),FLAC og Wav op mod hinanden. Forskellen er temmelig stor de forskellige formater indbyrdes. Mit Setup: TEAC AG-V1200 integreret forstærker, nVidia MCP73 High Definition Audio (rev A1 ), Noname Studio Pro Satelite og en Dantax Subwoofer. Velspillende og yderst bredspektret lydgengivelse, især på instrumental musik.

Jeg testede med følgende numre i formaterne Wav, FLAC og OGG:

Mike Oldfield: Flowers of the Forrest + Lakmé (Fruity Loop), Lament For Atlantis.
Vangelis: Missing + Alexander Sound Track - Across The Mountains.

På samtlige numre oplever jeg øverste diskant-område blive kvalt helt af FLAC og Wav. Numrene virker klangløse og uden attack på instrumenterne. Det er, som er øverste diskant-område droslet ned med et par DB. Men ingen tvivl: FLAC ér et udemærket format, hvis man lige ser bort fra tabet af øverste diskant-område og attac. Lyden ligger i det nederste diskant-område og øverste mellemtone. Jeg er ikke imponeret over hverken wav eller FLAC.

OGG lever fint op til mine forventninger, og gør det usigelig meget bedre end MP3.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: play Ogg kampagne - nothing to loose

Indlægaf soundpartner » 7. jan 2009, 22:35

Jimmyfj skrev:Nu har jeg testet MP3(skod), OGG-Vorbis, AAC(M4a),FLAC og Wav op mod hinanden. Forskellen er temmelig stor de forskellige formater indbyrdes. Mit Setup: TEAC AG-V1200 integreret forstærker, nVidia MCP73 High Definition Audio (rev A1 ), Noname Studio Pro Satelite og en Dantax Subwoofer. Velspillende og yderst bredspektret lydgengivelse, især på instrumental musik.

Jeg testede med følgende numre i formaterne Wav, FLAC og OGG:

Mike Oldfield: Flowers of the Forrest + Lakmé (Fruity Loop), Lament For Atlantis.
Vangelis: Missing + Alexander Sound Track - Across The Mountains.

På samtlige numre oplever jeg øverste diskant-område blive kvalt helt af FLAC og Wav. Numrene virker klangløse og uden attack på instrumenterne. Det er, som er øverste diskant-område droslet ned med et par DB. Men ingen tvivl: FLAC ér et udemærket format, hvis man lige ser bort fra tabet af øverste diskant-område og attac. Lyden ligger i det nederste diskant-område og øverste mellemtone. Jeg er ikke imponeret over hverken wav eller FLAC.

OGG lever fint op til mine forventninger, og gør det usigelig meget bedre end MP3.

jeg er enig med hensyn til flac da det er det samme jeg oplever. dog vil jeg så sige at at lytte til en wav burde være det samme som at lytte til en cd. hvis du oplever forskel på cd og wav så får det mig til at mistænke dit lydkort for ikke at være optimalt (og tro mig der er en VERDEN til forskel på ac97, soundblaster osv og så til de prof studielydkort jeg f.eks har til mange af mine maskiner) En billig D/A-conerter (som dem der er i de fleste consumer-lydkort) er netop lidt flade i toppen hvor det er vigtigt at være præcis da forskellene er minimale
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: play Ogg kampagne - nothing to loose

Indlægaf Jimmyfj » 8. jan 2009, 19:56

Jeg er generelt enig i dine antagelser ang. wav. Men at formatet skulle lægge sig tæt op af CDA-formatet er jeg ikke enig i.

Alle lydenheder "farver" lyden i større eller mindre grad, og den menneskelige grænse for det hørebare område stopper ved 20.000 Hz - Dog skal det siges, at et sæt studio-satellitter med en frekvensgang fra 16 - 36.000 Hz må siges at afsløre selv den mindste svaghed i såvel øvre diskant som nedre bas i ethvert format, selv CDA. Har du hørt dit lydkort fyret af på en Naim-forstærker kommer du ikke meget nærmere det ultimative indenfor lydgengivelse.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: play Ogg kampagne - nothing to loose

Indlægaf Jimmyfj » 13. jan 2009, 17:28

Nu er jeg så gået løs på den ekstremt store opgave det er at rippe min egen Cd-samling til FLAC-formatet. Dette har jeg valgt efter at have lyttet til såvel Irsk, Skotsk, Dansk og instrumental-musik i formatet. Det gør ikke det store, at formatet også fylder voldsomt, serveren har 490 GB diskplads, så pyt. Jeg behøver jo kun have det til at ligge ét sted. Og med den kvalitet jeg får fra .flac ofrer jeg gerne et par hundrede gigabyte diskplads på det.

Jeg indrømmer, at jeg vist har undervurderet .flac - Mit lydanlæg har sjældent lydt bedre end nu :)
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster