eeebuntu vs. ubuntu-eee(LØST)

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

eeebuntu vs. ubuntu-eee(LØST)

Indlægaf Toddvarg » 1. dec 2008, 18:15

Er det nogen som ved forskellen på disse to og kan forklare i tydelige vendinger fordele og ulempe
Senest rettet af Toddvarg 15. nov 2009, 18:53, rettet i alt 1 gang.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf soundpartner » 1. dec 2008, 21:24

Toddvarg skrev:Er det nogen som ved forskellen på disse to og kan forklare i tydelige vendinger fordele og ulempe

tak for det. der fandt jeg så en ny distro som jeg skal have kiggel lidt på.
min erfaring er primært med ubuntu-eee, men nu har jeg kigget lidt på eee-buntu (dog uden selv at prøve det endnu)
ubuntu-eee og eeebuntu nbr (den med netbook remix) er de to der kan sammenlignes da ubuntu eee i de nyere versioner kun kommer med nbr. Min erfaring med ubuntu eee er at selvom den er optimeret til eee så er der en masse ting som ikke virker ootb.

selv kan jeg ikke lide det der netbook remix desktop, så jeg ville gå langt uden om det.
så er der "kun" eeebuntu standart tilbage. Det er dog ikke det jeg selv bruger, så jeg kender det ikke.
jeg har på mine eee's før kørt med en ældre version af ubuntu-eee som jeg selv opdaterer og fixer via denne guide (som jeg selv har lavet)
I dag bruger jeg selv ubuntu 8.10 på mine eee's dette er en del federe end 8.04 på flere punkter, men der er et par små bucks som pt mangler en seriøs løsning (jeg har selv tryllet en brugbar løsning ved at stjæle moduler fra 8.04 til det som ikke virker, men jeg tror ikke det varer længe før dsse ting er løst.)

Som sagt så har jeg ikke erfaring med eeebuntu, men jeg vil lege lidt med det i fremtiden.
på min side http://soundpartner.linux.dk vil der inden for lang til komme en guide til at få 8.10 på en eee. indtil da kan du bruge den guide jeg linkede til ovenfor, eller du kan prøve selv at lege med eeebuntu.
Hvis du ønsker det kan du rent faktisk opdatere til 8.10 hvis du følger min guide. det er en opdatering der tager ca 8-10 timer, det virker fint, men jeg vil ikke anbefale den da der er mange ting der kan gå galt undervejs.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf Toddvarg » 1. dec 2008, 21:45

Tak for hurtig respons.


soundpartner skrev:Som sagt så har jeg ikke erfaring med eeebuntu, men jeg vil lege lidt med det i fremtiden.


Jeg håber det kommer til at blive i den meget nærmeste fremtid, da jeg har fået fat i en asus eee 1000h med atomprosessor og 160 gb harddisk til min datter og vil gerne at hun skal bruge ubuntu. Men jeg ved at hvis det er for mange bugs, begynder klagerne hurtigt at komme.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf soundpartner » 1. dec 2008, 22:32

Toddvarg skrev:Tak for hurtig respons.


soundpartner skrev:Som sagt så har jeg ikke erfaring med eeebuntu, men jeg vil lege lidt med det i fremtiden.


Jeg håber det kommer til at blive i den meget nærmeste fremtid, da jeg har fået fat i en asus eee 1000h med atomprosessor og 160 gb harddisk til min datter og vil gerne at hun skal bruge ubuntu. Men jeg ved at hvis det er for mange bugs, begynder klagerne hurtigt at komme.


ok.
så skal jeg lige høre... Hvor gammel er din datter? hvad skal maskinen bruges til? og hvor teknisk er du/hun?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf Toddvarg » 2. dec 2008, 09:50

Hun har haft ubuntu på en ældre laptop, hun er 17 år og ikke særlig teknisk. Hun skal bruge laptop'en til normalt skolearbejde, netsurf og ipod. Alt dette har hun fået til at fungere på sin gamle laptop, så hun kan bruge ubuntu.

Det er jeg som må sætte den op. Hun har været glad for at bruge ubuntu, men ikke så glad som jeg har været, da jeg har sluppet for all virus og andre problemer der kommer sammen med windows. Det jeg undret på var nok om eeebuntu var mere lavet specielt til eee laptops end ubuntu 8.10 er. Og om eeebuntu evt. er mere strømsparende end 8.10 er, eller ender jeg op med det samme om jeg følger denne hjemmeside for at lave ubuntu 8.10 mere strømbesparende.
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=73
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf soundpartner » 2. dec 2008, 18:30

Toddvarg skrev:Hun har haft ubuntu på en ældre laptop, hun er 17 år og ikke særlig teknisk. Hun skal bruge laptop'en til normalt skolearbejde, netsurf og ipod. Alt dette har hun fået til at fungere på sin gamle laptop, så hun kan bruge ubuntu.

Det er jeg som må sætte den op. Hun har været glad for at bruge ubuntu, men ikke så glad som jeg har været, da jeg har sluppet for all virus og andre problemer der kommer sammen med windows. Det jeg undret på var nok om eeebuntu var mere lavet specielt til eee laptops end ubuntu 8.10 er. Og om eeebuntu evt. er mere strømsparende end 8.10 er, eller ender jeg op med det samme om jeg følger denne hjemmeside for at lave ubuntu 8.10 mere strømbesparende.
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=73


Ok. hvis hun har arbejdet med ubuntu før så skal hun absolut ikke have det der remix desktop, som kun vil hæmme hende mere end hvad godt er.
Alle de store forskelle på eeebuntu og almindelig ubuntu er at der er lavet en masse tweaks for at optimere systemet. Disse tweaks kan du også selv lave med et par hundrede komandoer i terminalen samt lidt søgning på nettet.
he he aj ok spøg til side.
jeg har som tidligere skrevet ikke den store erfaring med eeebuntu (det røg på min ene eee i nat, og ud over nogle flere og lidt andre preinstallerede programmer har jeg ikke set den store forskel på det og ubuntu eee som jeg ellers har brugt) men sammenligner du xandros (som kom på linuxmodellerne til start) så var batteri-levetiden ca den samme med ubuntu eee 8.04 Jeg har et script som laver alt terminal woodooen der skal til og efter det script er kørt så vandt jeg mellem 20 og 30% (fra ca 2 timer til ca 2 timer og 30 min på en eee900. selvfølgelig alt efter hvad du laver på maskinen)

jeg har guide og script klar i en beta version pt.
desværre er der lidt kernel woodoo som jeg roder med og lige skal have fikset inden den går public.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf Toddvarg » 2. dec 2008, 20:55

Det lyder som et script der kan bruges, kommer den til at være færdig før jul(håber). EEE'en er nemlig en julegave. Ved du om man kan bruge ubuntu-eee eller eeeubuntu på en thinkpad x61 eller er det hele lagt op efter det tastatur som eee har. Jeg kunne godt tænke mig et sådan script til min egen x61.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf soundpartner » 3. dec 2008, 05:55

Toddvarg skrev:Det lyder som et script der kan bruges, kommer den til at være færdig før jul(håber). EEE'en er nemlig en julegave. Ved du om man kan bruge ubuntu-eee eller eeeubuntu på en thinkpad x61 eller er det hele lagt op efter det tastatur som eee har. Jeg kunne godt tænke mig et sådan script til min egen x61.

Det kan du ikke. problemet på eee'en er at maskinen har noget semiexotisk hardware som ikke er understøttet som standart.
der skal derfor rodes lidt hist og pist for at få loadet drivers osv.
alt dette gælder kun for eee'en og ikke for andre maskiner.

Jeg regner og satser på at min guide er online enden ugen er omme.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf Toddvarg » 3. dec 2008, 07:23

Det er det så ikke noget at gøre ved, fortsetter at bruge 8.10 på X61 og er egentlig godt fornøyd med det.

Supert at du snart haver guiden til EEE færdig, jeg er klar til at bruge den.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf Toddvarg » 4. dec 2008, 19:53

soundpartner skrev:Jeg regner og satser på at min guide er online enden ugen er omme.


Når du kommer online med din guide, hvor kan jeg så evt. finde den, hvilket hjemmeside?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf soundpartner » 5. dec 2008, 09:22

Toddvarg skrev:
soundpartner skrev:Jeg regner og satser på at min guide er online enden ugen er omme.


Når du kommer online med din guide, hvor kan jeg så evt. finde den, hvilket hjemmeside?

du kan finde guiden her
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf Toddvarg » 5. dec 2008, 19:42

Jeg kan se at du i din guide har både 8.10 og 8.04. Hvem af de vil du anbefale og er mest stabil. Hvis det ikke er den store forskel, vil jeg helst gå efter 8.10
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf soundpartner » 5. dec 2008, 22:28

Toddvarg skrev:Jeg kan se at du i din guide har både 8.10 og 8.04. Hvem af de vil du anbefale og er mest stabil. Hvis det ikke er den store forskel, vil jeg helst gå efter 8.10


ja jeg har en guide til både 8.10 og 8.04. som udgangspunkt vil jeg anbefale 8.10, men der kan være grunde til at gå efter 8.04 (men hvis ikke du selv kender disse er det ikke noget du burde gå efter)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf Toddvarg » 8. dec 2008, 23:01

Super guide, det fungerede med det hele første gang. Trådløs mm. Jeg har ikke haft tid til at gå gennem detaljerne, men det ser ud til at fungere. tak for en god guide.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: eeebuntu vs. ubuntu-eee

Indlægaf Toddvarg » 2. maj 2009, 04:04

Hej Soundpartner

Jeg brugte din guide til min datters eee1000H og alt har fungeret uden problemer. Me nu har jo ubuntu 9.04 gjort sit indtog, så jeg sidder og håber på en opgradert guide for 9.04. Kan man håbe at en sådan kommer? :D
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster