Min korte review af KDE4.2

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Min korte review af KDE4.2

Indlægaf Artificial Intelligence » 15. nov 2008, 12:24

Som en stor Gnome brugere igennem mange år, tog jeg springet ud og installeret KDE4.2 nightly build (development version) på en ubuntu minimal installation (server). Konfigureret min kilde-liste og sprang ud i det med arme og ben.

Selvom det er stadigvæk under konstruktion, må jeg sige at KDE4.2 er impressive.
Og er langt hurtigere og smooth end jeg har drømt om. Plasma og dets widgets er faktisk blevet til ens Desktop. Hvor man tidligere har set i både KDE3.5, Gnome, Windows Vista og Mac som en "add-on" med forskellige ting du kan lægge på skrivebordet, så er KDE4.2 hvor det er blevet til skrivebordet.

Langt flere lækrer tweaks og options er kommet ind i KDE4, hvilket gør det nemmere at tweake ens desktop efter behag.
Der er også blevet ryddet mer' op i "options" så det er blevet lettere at finde rundt i.
Dolphin (fil-browser) ligner efterhånden Nautilus (Gnome fil-browser) men med mange flere options og tweaks uden at det bliver for uoverskuligt.

<off topic=1>
Som Web-browser valgte jeg dog at installere Opera da Konqour ikke er min kop te og har stadigvæk problemer omkring side opsætninger.
Opera er qt3 baseret men så vidt jeg ved er der en Opera qt4 i beta.
Opera gør Firefox 3 til skamme. Den har alt det lir og tilmed Epiphany browser hastighed (hvis ikke hurtigere).
</off topic>

Og for første gang har mit USB keyboard og mus virket uden at jeg skal re-plug dem. Der var jeg ved at drætte ned af min kontor stol. I intet DE/WM eller Distro har det virket når man går ind i X. Stort plus fra mig af.

KDE er virkelig igang med at tage den form de sigter efter og det bliver mer' og mer' tydeligt.

Så jeg bliver en af dem der rykker til KDE4.x.x når KDE4.2 bliver stabilt.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Min korte review af KDE4.2

Indlægaf Pihl » 15. nov 2008, 13:49

Det er også lang tid siden, at jeg har ydet KDE (og Kubuntu) fuld retfærdighed. Jeg tror ikke jeg har afprøvet det sådan rigtigt siden 6.06.

Så mon ikke jeg burde installere Kubuntu næste gang, jeg skal geninstallere systemet helt forfra .. Det bliver i hvert fald senest til 9.04, men måske også før.

Godt review, AI ;)

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Min korte review af KDE4.2

Indlægaf Artificial Intelligence » 15. nov 2008, 14:03

Takker :)

Jeg må indrømmer at jeg finder KDE4.2 hurtigere end Gnome.


Skal lige siges hvis man vil havde hurtighed i både Gnome og KDE iforhold til standard Ubuntu og kubuntu skal man gå efter minimal installation (dvs. server og ren CLI (commandline interface)) og installere de dele man vil have. Dog kræver det at man ved hvad man gør.

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: Min korte review af KDE4.2

Indlægaf Jeg » 15. nov 2008, 14:08

Man kan nok finde en guide hvis man vil til det..
Det kunne da godt være at det skulle prøves af når den stabile version kommer ud..
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Min korte review af KDE4.2

Indlægaf Artificial Intelligence » 15. nov 2008, 17:47

Jeg skrev:Man kan nok finde en guide hvis man vil til det..
Det kunne da godt være at det skulle prøves af når den stabile version kommer ud..


Faktisk har jeg nu søgt efter en minimal installation guide uden at finde én. Jeg fandt en gammel en hvorpå man får Openbox WM, men ellers ikke.

Gad vide om jeg har søgt forkert....Ellers ville det være ideelt for nogen at lave en guide med hensyn til at lave minimal installeringer og tweaks.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Min korte review af KDE4.2

Indlægaf Artificial Intelligence » 19. dec 2008, 10:26

Beta 2 er ude!!!

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster