Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf thj01 » 26. jun 2012, 23:45

Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf Rattus Norvegicus » 27. jun 2012, 08:59

Jeg tror han til en hvis grad har ret, men jeg er ikke enig i at det er mangel på pre-installs der er grunden til at Ubuntu og Linux generelt ikke kan følge med på desktop markedet.

Jeg mener stadig at det er problemet med at få de nyeste pc spil til at køre på Linux som afholder størstedelen fra at tage det store spring væk fra Windows.
(dette er ikke Linux's fejl, men spilproducenternes manglende vilje til at lave Linux-versioner af spillene)

Som det næststørste problem oplever jeg, når jeg snakker med folk der kender til Linux, men som ikke vil skifte væk fra Linux, at problemet skyldes at folk ikke har tiltro til at når noget er gratis at de så også kan være sikkert eller særligt godt.
(dette synes jeg selv er et ufatteligt underholdende argument for ikke at skifte over til Linux) :P
Hilsen Kenny

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf Christian.Arvai » 27. jun 2012, 15:25

Ud over de allerede nævnte grunde, vil jeg tilføje "berøringsangst for at skulle bruge et nyt OS". Dette problem blive i øvrigt ret interessant at følge, nu da Win8 kommer med det nye Metro-design ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf laoshi » 27. jun 2012, 16:26

Men langt hen ad vejen kan jeg godt følge Linus - en stor del af desktopbrugerne i DK står af, når de møder ordet: Operativsystem. For dem er en computer en computer, bare den kan bruges til mails og lidt surf på nettet og lagring af fotos. Så det store gennembrud på den front kommer nok først for alvor med præinstallerede linux-OS'er.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf Jimmyfj » 27. jun 2012, 16:37

Et problem, som også er ganske vægtigt, er de såkaldte Windows "eksperter" - De kan, til nød, fixe Windows, og når de af familie og venner bliver spurgt om Linux, som de har hørt lidt om, så hagler disse "eksperter" Linux ned. Så efter min personlige mening, så er vores største problem så absolut en masse fordomme, som også Christian er inde på.

Jeg tror ikke, der kommer det store skifte til Linux som følge af Metro i Windows 8, men det vil den nærmeste fremtid jo vise.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf Nordsig » 27. jun 2012, 16:42

Hvis jeg var ude efter at skulle have ny PC og jeg ikke havde kendskab til andet end Windows, så valgte jeg jo helt sikkert en PC der kom præinstalleret med Windows. Skulle jeg vælge en uden styresystem er de jo ikke billigere at komme i nærheden af (på nær dem der selv konfigurere deres PC, men de er som regel gamer og har behov for Windows)

Så jeg vil mene at hvis der blev solgt PCer med præinstalleret Linux/Ubuntu og man i forretningen kunne se at tingene virkede, så ville flere vælge Linux/Ubuntu.

Problemerne er jo ikke blot spil, ting som GPS, digital kamera, mobiltelefoner, dias scanner mm. virker sjældent sammen med Linux/Ubuntu og producenterne er ligeglade indtil der er en stor nok købergruppe der kræver understøttelsen til dette vidunderlige OS.

Så indtil da, så må vi glæde os over de der vælger at prøve Linux/Ubuntu og de som ikke har krav til kompatibilitet med anden hardware. Her kører det jo problemfrit.

Har selv GPS, mobiltelefoner, dias scanner der ikke virker med Ubuntu :( Så boycut Garmin, Samsung og alle de andre der ikke gider udvikle software til andre platforme end Windows og Mac.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf buddig » 27. jun 2012, 22:20

Nordsig skrev:...Problemerne er jo ikke blot spil, ting som GPS, digital kamera, mobiltelefoner, dias scanner mm. virker sjældent sammen med Linux/Ubuntu og producenterne er ligeglade indtil der er en stor nok købergruppe der kræver understøttelsen til dette vidunderlige OS.

Så indtil da, så må vi glæde os over de der vælger at prøve Linux/Ubuntu og de som ikke har krav til kompatibilitet med anden hardware. Her kører det jo problemfrit.
Mine ting, Garmin, mit digitalkamera og min HP scanner der kører USB fungerer fint og i mange tilfælde bedre end de gjorde, da jeg havde Windows.
Ang. GPS, så har jeg en løs GPS modtager til USB porten, som kan bruges i forbindelse med OpenCpn til søkort og navigation.
Det fungerer på alle måder bedre end under Windows.
Det Levende Søkort som kun fås (købes) til Windows bruger samme GPS hardware,
og den kobler ikke umiddelbart op, hvis den ikke sidder i samme USB port hver gang.
Uanset hvornår jeg evt. rykker USB stikket ud ug flytter det til en af de andre porte,
så finder den selv ud af det i Ubuntu.


Jeg mener at Linus er inde på det rigtige i videoen, at årsagen til at det ikke er udbredt på desktoppen, er at det ikke er preinstalled.

Jeg forstår udmærket at det er sådan, og at de, der gamer på deres PC bruger Windows, men det der ryster mig aller mest, er at virksomhederne ikke går mere over til Linux.
Jeg tror at uvidenhed og vanetænkning gør sig gældende her.

Virksomheder har virkelig brug for noget IT, der er sikkert og stabilt, men de handler i uvidenhed og frygt.
Velbegrundet frygt for datasikkerheden.
Selv blandt IT afdelingernes folk er der stadig meget uvidenhed.

På IT området har vanetænkningen virkelig bidt sig fast, og innovationen er totalt væk på leder niveau.
Samtidig med at de indfører Lean, scrum og alt andet godt, og tænker på, om de kan spare få kroner ved at udlicitere, så har de totalt udliciteret softwaren til Microsoft for millioner, samtidig med at de selv har mere arbejde med at holde det kørende, og med at administrere rettigheder og licenser for Microsoft.
Det lyder kedeligt, mon ikke det ville være sjovere og mere meningsfuldt at arbejde i en IT afdeling der selv installerer deres PC'ere med Ubuntu. .:)
Det positive i den sag er, at der er enorme muligheder for forbedringer både kvalitetsmæssigt og økonomisk i hele det danske samfund.

// Henning

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf Kurt Christensen » 28. jun 2012, 11:59

hvis man er normal bruger, hvorfor skulle man så vælge en Ubuntu-maskine?
og tænk nu du står i butikken og skal bruge 5000 kr og er gammel windowsbruger, vælger du så noget nyt du ikke kender, eller vælger du windows, for den virker med alt det du kender i forvejen.
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf Christian.Arvai » 28. jun 2012, 19:29

How to be me skrev:hvis man er normal bruger, hvorfor skulle man så vælge en Ubuntu-maskine?
og tænk nu du står i butikken og skal bruge 5000 kr og er gammel windowsbruger, vælger du så noget nyt du ikke kender, eller vælger du windows, for den virker med alt det du kender i forvejen.

Ja, og incl.: Orme, Virus, Crash pga. systemopdateringer, Div. crapware som fylder op fra start, osv. osv. .... Hvad mere skal en mand bruge, for at holde sig beskæftiget konstant?

PS: Ironi kan forekomme ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf Kurt Christensen » 28. jun 2012, 20:23

christian.arvai skrev:
How to be me skrev:hvis man er normal bruger, hvorfor skulle man så vælge en Ubuntu-maskine?
og tænk nu du står i butikken og skal bruge 5000 kr og er gammel windowsbruger, vælger du så noget nyt du ikke kender, eller vælger du windows, for den virker med alt det du kender i forvejen.

Ja, og incl.: Orme, Virus, Crash pga. systemopdateringer, Div. crapware som fylder op fra start, osv. osv. .... Hvad mere skal en mand bruge, for at holde sig beskæftiget konstant?

PS: Ironi kan forekomme ;)


jeg har nu aldrig været vidende om eller generet af noget virus på en maskine, og sådan tror jeg de flestes oplevelse er.
systemopdateringer sker jo i baggrunden i windows også.

og igen, selv om Ubuntu kører bedre er der meget man skal sætte sig ind i som ny bruger.
Når lejligheden byder sig.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf eyvind » 28. jun 2012, 20:53

Pre installeret...................... jo da, men straks efter et halvt år vil den halvautomatiske opdatering uden brugeren lægger mærke til det, endda også opgradere, og det er ikke altid at dette går godt.

ubuntu 12.04 og win 8 ligner desværre hinanden med store flotte ikoner, og snedige labyrinter for at indstille den mindste smule. Det kan godt være, at det er forberedelse til de nye smart-telefoner, men det har ikke gjort det nemmere for brugerne og deres hjælpere.

ubuntu / linux bør gøres nemmere for brugerne, og det ville være rart med viden omkring køb af computer, om hvad den kan køre med.
Eks. Her på forum kunne der slås et slag for hvad der er godt til ubuntu.
Mange kunne godt tænke sig at prøve/køre ubuntu, men hører om at så skal der lige installeres dette og hint.

Ps.
Jeg var så heldig, for en del år siden, at kunne købe en bærbar Zepto uden styresystem og hvor den var beregnet til at kunne køre med ubuntu / XP / Vista og det gør den så på hver sin harddisk.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf Rattus Norvegicus » 28. jun 2012, 20:58

Måske det er fordi jeg er skiftet til Xubuntu siden 11.10, og der er sket noget siden da mht. opdateringer... jeg har aldrig oplevet at opdateringerne er installeret automatisk uden min accept???
Hilsen Kenny

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf buddig » 28. jun 2012, 21:15

How to be me skrev:jeg har nu aldrig været vidende om eller generet af noget virus på en maskine, og sådan tror jeg de flestes oplevelse er.
systemopdateringer sker jo i baggrunden i windows også.

og igen, selv om Ubuntu kører bedre er der meget man skal sætte sig ind i som ny bruger.
For at begynde med det sidste, så er der måske endda endnu mere, man skal sætte sig ind i når der skiftes til nye Windows versioner.
Og systemopdateringer kommer, når man er færdig og skal videre.
Så skriver Windows, at man ikke må lukke ned for der er opdateringer, men nogen gange må man bare lukke ned alligevel og tage notebooken med i bilen videre...

Apples Ipad, iPhone Mac og Googles Android har folk virkelig taget til sig, så bare folk oplever at det er bedre, hurtigere og mere logisk og intuitivt, så vinder det frem.
Derfor tror jeg at at tiden netop nu er inde til Ubuntu og andet Linux.
Hvis Ubuntu maskinerne stod i butikken ved siden af de andre, så folk kunne prøve og opleve dem, så ville de blive solgt. :)

og ang. virus, så har jeg gennem årene haft en del og fjernet en del, både hos kunder og firmaer, og hos mig selv.
At andre så ikke har oplevet det, det er ikke et bevis for at det ikke er et stort problem.
Prøv at se listen her, den går kun fra A til D, nederst på siden de næste sider vælges.
Til sammenligning er her noget om Linux malware.
// Henning

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf eyvind » 28. jun 2012, 21:17

Jeg skriver netop halvautomatisk, fordi man selvfølgelig skal give accept. (rigtig god ting i ubuntu/linux)
Men ikke alle kigger eller gennemskuer hvad der er opdatering, og hvad der er opgradering evt. med ny kerne.
Jeg taler om de brugere som gerne "bare" skulle bruge styresystemet.
Rigtige mænd tager ikke backup.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hvorfor Ubuntu ikke er en konkurrencedygtig desktop

Indlægaf buddig » 28. jun 2012, 21:23

How to be me skrev:hvis man er normal bruger, hvorfor skulle man så vælge en Ubuntu-maskine?
og tænk nu du står i butikken og skal bruge 5000 kr og er gammel windowsbruger, vælger du så noget nyt du ikke kender, eller vælger du windows, for den virker med alt det du kender i forvejen.
Meget ofte køber man nyt, fordi den gamle maskine er slidt og sløv.
Hvis ikke Windows var "sandet til" så var maskinen måske endda ikke tjenlig til udskiftning.
Det kan let være, at den bliver bedre end ny, hvis den får Ubuntu installeret - men igen - det valg kan man ikke træffe,
hvis man ikke kender til det. :)
// Henning

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster