Ubuntu VS Windows 7

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
mikkelmcl
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. jun 2010, 22:56

Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf mikkelmcl » 9. mar 2012, 15:10

jeg er føde med Windows 3.1(dos) også har jeg elles haft dem alle samme næste.

jeg tar det valg at jeg ville prøve Ubuntu jeg har prøvet Ubuntu lidt man har ikke før gået 100% ind i det, som for ca 30 dage siden.

jeg vil kalde mig for en nørd til windows jeg kan klar alt selv næste. ;)

Jeg tro det var nemt og skulle gå over til ubuntu og at få det ind på computer og det var også det nemmest jeg har prøvet og installer.

nu har jeg så haft det i ca 30 dag og det går ret godt, det der var det svært var at tænke ikke var som i win 7 men efter 14 dag ca bliver man glad for det jeg er vild med den menu som er kommet i venstre side hvor man kan ha alle sine vigtig programmer og alle dem man har start også er og finde.

så er det jeg var rigtig glad for er at alt bare køre min internet mus osv alle mine ting køre bare.

så er der de gamle vaner som at jeg vil prøve og gør altid selv og det skal jo gå galt eks da jeg skulle ha spotify jeg prøvet rigtig mange ting og lige med et havde jeg 3 spotify(kunne ikke køre med nogen af dem) på min computer det var jo ikke så godt så jeg skrev her inde og skulle så installer spotify på en helt 4 måde og nu køre det men så skulle der rytter op for jeg havde jo 3 som ikke ville køre og det var ikke så nemt og der er endnu to genvej tilbage men med hjælp fra jer skal det nok gå.

så er der de programmer man kan få til ubuntu man kan næste få alt men det er ikke altid det er opdater programmer softwarecenter er bagud og det har pis mig sådan af for jeg har være vand til at det var vigtig og ha opdater programmer i Win 7 men det har jeg fået af vide at sådan er det ikke i ubuntu og det er lidt sjovt for ubuntu er rigtig god til og brug alle computers kraftter men vi køre med gamle software :roll: men som en skrev til mig det vigtig er at de programmer kan det man skal brug dem til og han har ret for jeg ha ikke savnet noget i de programmer jeg har brugt.

så er der alt det med kode det er svært og kommer til og ta år og finde ud af men er i gang men og skriv gode koder ned så jeg kan husk dem.

så har jeg tænke på og slet min win 7 og bare køre med ubuntu men der er noget ting som jeg ikke har eks:

jeg har en iPhone som jeg ikke kan brug fordi der ikke er et program som itunes til ubuntu.

så ser jeg tv på sputnik men ubuntu køre ikke der heller.

så er der alle mine stor spil som måske vil kunne køre og mange af dem nok ikke.

så jeg ved ikke hvordan jeg kan undvære en computer uden Win 7 ubuntu kan 98% af alt det jeg er vand til fra Win 7.

det her var mine tanker om de sidst 30 dag.

hvordan var det for jer at gå fra win til ubuntu og har i ligesom mig svært ved og slet windows???

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf Kurt Christensen » 9. mar 2012, 16:59

jeg fandt det spændende med alt det man kunne lege med og kører for det meste med Ubuntu, dog 10.10, men jeg beholder windows som andet boots på disken, for det er et par ting der jeg ikke kan undvære.
Når lejligheden byder sig.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf Stra » 9. mar 2012, 18:36

Spændene at høre.

Jeg har droppet windows for flere år siden. (På min arbjedsplads har jeg dog en PC med windows, som jeg som hovedregel kører Ubuntu med wubi, men privat og i mit firma er det kun ubuntu)

Jeg lever med, at jeg ikke kan anvende sider med silverlight, DRM-materiale og sider der kun kan afvikles på IE.
Og klager hvergang det går ud over noget jeg skal anvende.

Og så spiller jeg ikke spil.

Ellers har jeg lige flg kommentar:
mikkelmcl skrev:så er der de programmer man kan få til ubuntu man kan næste få alt men det er ikke altid det er opdater programmer softwarecenter er bagud og det har pis mig sådan af for jeg har være vand til at det var vigtig og ha opdater programmer i Win 7 men det har jeg fået af vide at sådan er det ikke i ubuntu og det er lidt sjovt for ubuntu er rigtig god til og brug alle computers kraftter men vi køre med gamle software :roll: men som en skrev til mig det vigtig er at de programmer kan det man skal brug dem til og han har ret for jeg ha ikke savnet noget i de programmer jeg har brugt.
Vil man have den nyeste version, kan man tit finde et PPA, som har nyeste version
jeg har en iPhone som jeg ikke kan brug fordi der ikke er et program som itunes til ubuntu.
skulle kunne lade sig gøre http://itunesforlinux.com
så ser jeg tv på sputnik men ubuntu køre ikke der heller.
På grund af at sputnik anvender Sliverlight, klag
så er der alle mine stor spil som måske vil kunne køre og mange af dem nok ikke.
Det kan de fleste. Brug fx playonlinux til at installere dem med.
Desuden findes dette site, hvor der er gode ting at finde om spil
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf Rattus Norvegicus » 9. mar 2012, 19:05

Jeg forlod Windows næsten helt for 3 år siden og har kørt med Ubuntu lige siden, og det var en stor omvæltning, men de har uden diskussion været det hele værd.

Jeg startede med en dualboot med Ubuntu og Windows XP, men 3 uger senere røg XP helt ud, for på den korte tid var jeg allerede overbevist om at Ubuntu, ja Linux generelt, var langt bedre en Windows.

Dog er der visse programmer jeg ikke har kunne finde ordentlige alternativer til og enkelte spil (spiller heldigvis kun meget sjældent, og det er ikke de nyeste populære spil som f.eks. wow der fanger mig).
Men nu hvor jeg er startet på webintegrator uddannelsen er jeg løbet lidt ind i nogle mindre problemer, for på skolen bruger vi pt. udelukkende Adobe programmerne Dreamweaver, Photoshop, Illustrator og Flash.

Dreamweaver har jeg kun fundet 1 alternativ til, nemlig Quanta Plus, som jeg er rigtig glad for, og som på mange områder er Dreamweaver langt overlegent og meget mere brugervenligt, men desværre er udviklen af programmet gået helt i stå i 2010, og det findes ikke længere i Ubuntus repositories, så for at bruge det har jeg måtte fifle lidt med /etc/sources.list og tilføjet en ældre Ubuntu versions repository og installeret programmet på den måde, og straks slette den ældre versions repository for ikke at få lavet ged i det hele :(

Photoshop havde jeg før uddannelsesstarten ikke selv brugt siden 7'eren og her var GIMP klart bedre en Photoshop, men med Photoshop CS4, som er den nyeste version på skolens computere, synes jeg faktisk at GIMP til sammenligning er lidt mere besværligt at arbejde seriøst med :(

Illustrator har jeg kun fundet Inkscape som alternativ til, men her er Illustrator også lettere end det gratis alternativ og Flash, ja det findes der åbenbart ikke et alternativ til i Linux :(

Hvad angår DRM og Silverlight, så er der jo Moonlight til Linux, men med Firefox's nye udgivelsesforløb med en ny version ca. hver måned, så kan Moonlight slet ikke følge med længere, og siden Firefox 4 har jeg ikke kunne se Sputnik på min Ubuntu installation.
Hilsen Kenny

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf Stra » 9. mar 2012, 19:16

Rattus Norvegicus skrev:Hvad angår DRM og Silverlight, så er der jo Moonlight til Linux, men med Firefox's nye udgivelsesforløb med en ny version ca. hver måned, så kan Moonlight slet ikke følge med længere, og siden Firefox 4 har jeg ikke kunne se Sputnik på min Ubuntu installation.
Er udviklingen på Moonlight ikke også gået i stå, der ikke opdateret en stabel version siden april 11?
Hvis du vil køre sputnik, kan du så ikke installere firefox 4 for sig til det. Hvordan fik du den til det, er aldring lykkedes for mig.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf AJenbo » 10. mar 2012, 05:08

På arbejde har jeg adgang til en virtuel maskine med Windows XP og 7 for at kunne teste det jeg laver med Internet Explorer og Safari. Der hjemme har jeg Windows 7 til spil. Alt andet forgår i Ubuntu og der meget af det jeg laver på mit arbejder der enten ville være umuligt eller meget besværligt hvis jeg brugte Windows som mit primær system. Det tog mig ca. 1 år før jeg var lige så god i Ubuntu som jeg var det i Windows og i dag er jeg nok bedre med Ubuntu end med Windows, men der er også støre begrænsninger for hvor nørdet man kan blive med Windows ;) (var oppe på at lave mine egne installations cd'er, custome boot billed og trampe rundt i registreringsdatabasen).

En af de rigtig gode ting ved softwarecenteret er at alt software der fra automatisk bliver opdateret et sted fra. Når det så ikke altid er seneste version er det dog ofte med seneste sikkerheds opdateringer. Hvis ikke det er tilfældet kan det være fordi dem der udvikler det ikke selv står for at vedligeholde pakken i software centeret.

Stra skrev:
mikkelmcl skrev:jeg har en iPhone som jeg ikke kan brug fordi der ikke er et program som itunes til ubuntu.
skulle kunne lade sig gøre http://itunesforlinux.com/

Det virker kun med meget gamle udgaver af iTunes og en opdateret iPhone kræver iTunes 10.5. Men Wine har ingen adgang til USB så det vil under ingen omstændigheder fungere med han iPhone.
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=1347
(usb kan lade sig gøre men det er IKKE let at få til at virke http://wiki.winehq.org/USB)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf AJenbo » 10. mar 2012, 05:40

Stra skrev:
Rattus Norvegicus skrev:Hvad angår DRM og Silverlight, så er der jo Moonlight til Linux, men med Firefox's nye udgivelsesforløb med en ny version ca. hver måned, så kan Moonlight slet ikke følge med længere, og siden Firefox 4 har jeg ikke kunne se Sputnik på min Ubuntu installation.
Er udviklingen på Moonlight ikke også gået i stå, der ikke opdateret en stabel version siden april 11?
Hvis du vil køre sputnik, kan du så ikke installere firefox 4 for sig til det. Hvordan fik du den til det, er aldring lykkedes for mig.

Moonlight blev aklæret død i december.
Microsoft har ikke ville tillade brug af deres DRM så moonlight har aldrig kunne afspille krypteret indhold.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf buddig » 10. mar 2012, 23:25

Rattus Norvegicus skrev:...Dreamweaver har jeg kun fundet 1 alternativ til, nemlig Quanta Plus, som jeg er rigtig glad for, og som på mange områder er Dreamweaver langt overlegent og meget mere brugervenligt, men desværre er udviklen af programmet gået helt i stå i 2010, og det findes ikke længere i Ubuntus repositories, så for at bruge det har jeg måtte fifle lidt med /etc/sources.list og tilføjet en ældre Ubuntu versions repository og installeret programmet på den måde, og straks slette den ældre versions repository for ikke at få lavet ged i det hele :(
Kan Bluefish ikke erstatte Dreamweaver ?
Jeg har aldrig brugt Dreamweaver, men i min Windows tid lavede jeg hjemmesider med andre programmer, og jeg synes at Bluefish er mindst lige så godt.
Hvis det kun er rettelser eller opdatering bruger jeg ofte Gedit.

Jeg bruger Virtualdub med Deshaker plugin til at fjerne rystelser fra håndholdt videokamera, og der har jeg ikke fundet et alternativ, men det kører fint under Wine.

Derfor havde jeg ikke Ubuntu her på min bærbare i ret mange uger, før jeg fjernede Windows 7 og lavede en ren Ubuntu installation.
Mit skift til Ubuntu sidste forår var ret let, da jeg i mange år brugte Open Source programmerne, Open Office, Gimp, Filezilla, Kompozer, Notepad++, Vlc osv. til Windows.
Henning

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf thj01 » 11. mar 2012, 10:08

Bluefish modsvarer nok dreamweaver som Gimp'en modsvarer Photoshop

De kan stort set det samme, men det er en langt mere kraftfuld og bearbejdet brugerflade på adobe's produkter.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf Rattus Norvegicus » 11. mar 2012, 11:36

Bluefish er mangelfuld på deres dokumentation, og lidt kantet at arbejde med.

Jeg har dog fundet et program, der desværre ikke findes i Ubuntu's repositories, nemlig Aptana Studio 3.
http://aptana.com/products/studio3

Dog har jeg ikke prøvet det rigtigt endnu, men det virker utroligt lovende og modsat Quanta Plus, som desværre er en meget død fisk, så skulle det også understøtte html5 og css3 :)

Og Moonlight, ja det virker også til at være en meget død fisk, desværre :(
Hilsen Kenny

mikkelmcl
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. jun 2010, 22:56

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf mikkelmcl » 15. mar 2012, 01:20

mange tak for alle historier og tak for alle de tip jeg har bestem mig til at min computer skal køre med ubuntu og min bærbare Win 7 .


hvis der er flere som vil fortælle om hvad de gjort da du fik ubuntu så kom med dem og hvad du ikke har kunne undvære så du er nød til og ha en windows osv


mikkel

mikkelmcl
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. jun 2010, 22:56

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf mikkelmcl » 23. mar 2012, 06:23

jeg har nu valgt og køre 100% med ubuntu på computer der hjem også har jeg win 7 på min bærbare.

Lige pt har jeg fået alle programmer ind med hjælp fra jer af og det har ikke tar lang tid selvom jeg har brugt over en måned på og lære det, jeg så har gjort på få timer i dag.

mikkel

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu VS Windows 7

Indlægaf Artificial Intelligence » 23. mar 2012, 11:02

Jeg har kun Linux i mange mange år efterhånden (Kørt Linux siden 2000 og Windows fri siden 2004). Det der var en af grundene til at jeg skiftede dengang, var at jeg har et behov for at administrere mit system komplet. Hvis jeg skulle noget i Windows, skulle man hoste op med pengepungen til diverse programmer - og det kunne blive dyrt, hver gang en ny version af ens program udkom.
Ud over det var det en god måde at spare penge på, hvis man er konstant fristede af nye (dyre) computerspil titler.

Omkring spil; Det afhænger af hvor stort behov man har, ellers tjek her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=32&t=15831
Ja, det er ikke de store spil, men indie der har efterhånden et god tag i Linux Spille market. Det bliver større efterhånden som Android vinder indpas.

Hvis du har brug for hjælp omkring linux spil etc. spørg mig, jeg har beskæftigede med emnet i 12 år efterhånden.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster