Salget af Windows under pres

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Salget af Windows under pres

Indlægaf AJenbo » 29. jan 2012, 19:13

http://epn.dk/teknologi2/computer/article2672094.ece

Måske et godt tidspunkt at pushe linux?

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Salget af Windows under pres

Indlægaf buddig » 29. jan 2012, 23:51

Yep, det er et godt tidspunkt at pushe Linux, og det kan kun blive bedre fremover.
Trenden nu er at firmaer forkæler deres direktører og sælgere med iPads,
og i vores kommune giver de iPads til elever i skoler og børnehaver - uden sammenligning iøvrigt. :) :)
Det er et signal om at der er andre platforme end Windows, der kan bruges.
Jeg tror og håber, at om nogle år, når eleverne har gnedet fingrene og displays tynde,
så vil de mere end bare være brugere, så kan de passende købe nogle billige China Tablets
og installere Linux på dem.
Så kan kommunerne spare penge og eleverne kan virkelig lære noget seriøst om data
på mere end brugerniveau.
Den fremtid tror jeg på, derfor er jeg igang med et projekt der går ud på at installere
Debian på en Android Tablet.
Henning

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Salget af Windows under pres

Indlægaf poulb » 30. jan 2012, 19:15

AJenbo skrev:http://epn.dk/teknologi2/computer/article2672094.ece

Måske et godt tidspunkt at pushe linux?

Måske - måske ikke....

Helt grundlæggende kan jeg lide brugerfladen i Ubuntu med Gnome 2.3 og jeg kan efterhånden få alt det jeg har brug for til at spille. Rigtig godt endda.

Jeg føler mig blot i et dilemma når det gælder den fremtidige retning jeg skal investere.

Med den retning Linux/Ubuntu har taget i form af Gnome 3/Unity kan jeg ikke længere anbefale det til nogen og overvejer selv alle mulige alternativer. Desværre ender jeg med XP eller W7 som nærmeste seriøse konkurrenter,. Og det efter snart et par år hvor jeg udelukkende har arbejdet med Ubuntu/Gnome 2. En sidste mulighed er, at jeg kan holde liv i Gnome version 2.3 i 'et eller to år mere, og så håbe at udviklingen af Gnome 3 når et brugbart niveau.

MAC OSX er hurtig og flot, men alt for lukket og dyr. IPAD's og smartphones er i min optik kun til lidt Skype, facebook, surf og mails på et "let" plan. Som min primære arbejdsplads kan IPAD'en aldrig blive en seriøs udfordrer. Windows er generelt for usikker/kedelig - men ikke dyr, da jeg har rigelig med MS tvangslicenser. ;-(

Derudover mener jeg, at kvaliteten af Linux applikationerne generelt giver rum for mere udvikling. Dvs jeg tror Linux ville blive bedre for det brede publikum, hvis der var mere fokus på applikationsudvikling og mindre på OS..
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Salget af Windows under pres

Indlægaf Stra » 30. jan 2012, 20:03

Jeg må sige at med den udvikling der er på tablets og smartphone områder, vender det folk til nye måder at gøre tingene på og til, at det ikke behøver at være windows.

Om man så"kan lide gnome3/unity er en smagssag, men der var nødt til at ske noget, da man ikke kunne komme videre af gnome2 vejen og der var behov for noget mere touchvenligt. (prøv at se på den vej win8 går).

Og endelig er der mange forenklinger i gnome3/unity og mange muligheder for anvendelse af genveje.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Salget af Windows under pres

Indlægaf zob » 30. jan 2012, 21:28

@poulb

Har du prøvet xubuntu, lubuntu eller kubuntu eller andre distributioner med disse grænseflader (XFCE, LXDE eller KDE)? Det lyder som om et du kun har overvejet Gnome (eller windows eller OS X), men der er jo masser af muligheder - og der er Live-CD'er til det hele så du kan teste af hjertens fryd.
PS: Jeg er selv temmelig begejstret for Unity - mere og mere for hver dag.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Salget af Windows under pres

Indlægaf Finn Bjerke » 30. jan 2012, 23:20

Hmmm Der er mange ting her.

Jeg tror ikke at folkeskolen og gymnasiet har specielt gavn af internet og Ipads, de grundliggende ting såsom at kunne læse, formulere sig og sådan er trængt i baggrunden. Ipad er ikke en velsignelse i pædagogisk sammenhæng tror jeg. At MAC tager over hvor windows taber markedsandele er ikke nødvendigvis et fremskridt. De er lige så chauvinistiske som Microsoft og andre USA- firmaer. Man skal holde op med at betragte PC/PADS som et hjælpemiddel udelukkende for andre fag, men også se det som informationsteknologi som man bredt betragtet bør vide noget, også fordi det er morsomt og giver mange muligheder. INformationsteknologi skal være et fag i sig selv, så er det lige det med at finde lærere.....

Der er nu flere alternativer til MAC, og Windows f.ekss android det er et skridt på vejen - det viser at Linux familien kan lave pæne grafiske ting. Iphone har mange som elsker deres telefon og dens grænsesnit, jeg finder Android på min tlf (HTC) temmelig indviklet og ikke-intuitiv. Nu kommer Nokia/M$ på banen igen det er jo spændende.

Jeg tror og håber at windows vil tabe markendsandele men om linux familien kan samle det op er ikke sikkert.
Kardemommeloven er en god ting.

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Salget af Windows under pres

Indlægaf poulb » 31. jan 2012, 01:09

zob skrev:@poulb

Har du prøvet xubuntu, lubuntu eller kubuntu eller andre distributioner med disse grænseflader (XFCE, LXDE eller KDE)? Det lyder som om et du kun har overvejet Gnome (eller windows eller OS X), men der er jo masser af muligheder - og der er Live-CD'er til det hele så du kan teste af hjertens fryd.
PS: Jeg er selv temmelig begejstret for Unity - mere og mere for hver dag.

Har prøvet dem alle xu.. lu... ku... Mate m.fl. og bemærk for øvrigt, at du ikke behøver hente distroer for at teste XFCE, LXDE da de lader sig fint installere parallelt med Gnome 2. Du vælger så blot brugerfladen under login.
Men uanset hvad, så er Gnome 2.3 stadig bedst - i min optik. Mint eller Mate kunne blive interessante, hvad Gnome 3 for så vidt også kan - det skal bare være mere fleksibelt i brugerfladen. Og det kommer måske indefor de næste år...
Derudover kan jeg ikke se at ensartethed i brugerfladen mellem PC'en - Notebook - Netbook - tablet - xpad - TV - smartphone (eller hvad de nu alle er døbt) er et mål i sig selv.
Dertil er arbejdsopgaverne, som skal udføres og interfacet for forskelligt.

I øvrigt...
Helt enig med Finn i at IPADS som værktøj i undervisningen nok er en misforståelse eller en investering med begrænset værdi.... hvis lidt diplomati i udtalelsen skal prioriteres.

Tidligere på året har lokalpolitikerne Aabenraa og Guldborgsund erstattet trykte dagsordener og referater med iPads for at spare på papir og porto, og for nyligt har Odder kommune brugt 7,9 millioner kroner på at ekvipere alle lærere og elever i kommunens skoler med i alt 2.580 iPads.[/quote]
men der findes stort set intet undervisningsmateriale til Ipad. Tja... døm selv
http://www.itq.dk/da/easylan-education/ipad-i-folkeskolen-er-en-dyr-og-kortsigtet-aff-re
vh
poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Salget af Windows under pres

Indlægaf AJenbo » 31. jan 2012, 16:15

poulb skrev:Men uanset hvad, så er Gnome 2.3 stadig bedst - i min optik. Mint eller Mate kunne blive interessante, hvad Gnome 3 for så vidt også kan - det skal bare være mere fleksibelt i brugerfladen.

Hvad oplever du af forskel mellem Gnome 2.x og Mate?

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster