Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf poulb » 20. dec 2011, 21:13

Hi
Klip ----
In the Linux world, a war has been raging for a couple years. At stake are the hearts and minds of its user base, the combatants the various distributions of Linux itself. For some time, Ubuntu Linux has been the clear leader in the fight, amassing more users than any other. Canonical and its baby seemed poised to take over the desktop Linux market completely. That is, until it released Unity, first as an option in Ubuntu 10.10 Maverick Meerkat, and then the default going forward. In the harsh world of desktop operating systems, often how you stand out from the crowd is how you stay ahead. Unity definitely stood out, alright.
Klip slut ----

Men... kan Ubuntu forblive foran? Vil den store brugerskare følge trop eller er Unity en tabersag?

Klip fra: http://www.extremetech.com/computing/104581-linux-mint-the-new-ubuntu?obref=obinsite

Godt nytår - her ved afslutningen af 2011.
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf John Doe » 20. dec 2011, 21:58

Jeg tror, at Unity bliver ubuntu's smertensbarn. Fordi det netop skiller sig ud (og jeg har en skummel fornemmelse at det også bliver ført over på en eventuel mobil platform) og er så anderledes vil det blive det som ubuntu er kendt for. Men på den anden side tror jeg også, at mange vil vælge ubuntu fra netop på grund af unity da det er så anderledes fra alle andre platforme, det være sig Win, Mac eller andre linux distros.

Jeg personligt er rigtig træt af unity, da jeg hele tiden kommer til at "skubbe" til venstre skærmkant og dermed får unity frem. Det er særlig galt i browseren hvor man trykker på tilbage-knappen. Så kommer jeg til at trykke på panelhjem i stedet for. Grrr... :x
- nu også uden signatur

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf Stra » 21. dec 2011, 08:16

grontoft skrev:Jeg personligt er rigtig træt af unity, da jeg hele tiden kommer til at "skubbe" til venstre skærmkant og dermed får unity frem. Det er særlig galt i browseren hvor man trykker på tilbage-knappen. Så kommer jeg til at trykke på panelhjem i stedet for. Grrr... :x
Hvis du trykker på alt+pil tilbage går browseren tilbage til forrige vindue. (alt+ pil frem for at komme en side frem igen.)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf boa » 21. dec 2011, 09:29

Tjaeh - Jeg kan i hvert fald sige, at efter at have forsøgt at vænne mig til Unity i ca 1 md, så opgav jeg og gik tilbage til 10.04 LTS. Nu har jeg i et stykke tid afprøvet Mint 11 i stedet for Ubuntu og er alt i alt særdeles tilfreds, så det kunne godt blive det fremtidige valg for mig på alle 4 "puttere" i huset.
Unity har i hvert fald ikke nogen fremtid her !

Med bedste hilsner
fra
BoA

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf Rattus Norvegicus » 21. dec 2011, 09:51

Jeg synes nu ikke at 2012 virker synderligt spændene,og jeg ser desværre ikke rigtigt frem til 12.04 heller :(

Grunden til dette er problemerne med Gnome 3 og programmer der ikke virker der i, samt problemet med at bruge ATI's Catalyst driver i Gnome 3.
Og hvis man som mig, gerne vil have mulighed for at afvikle 3D spil gennem Wine, så er Gnome 3 og Catalyst virkeligt noget bras.

Man kan bare håbe på at både Gnome-udviklerne og Catalyst får bugt med problemerne inden april, men jeg må indrømme at jeg er meget skeptisk.

Og Unity er virkeligt noget lort at arbejde dem i forhold til Gnome Shell, som virkeligt har et lækkert og brugervenligt design, men pt. har jeg forladt 11.10 Gnome 3 og installeret 11.04 og kører med Classic (Gnome 2), og jeg har nu den samme stabile computer, som jeg havde inden 11.10 udkom.
Hilsen Kenny

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf Christian.Arvai » 21. dec 2011, 10:30

Nu er jeg mest til Gnome, men jeg prøvede for sjovs skyld at vise både Gnome og Unity frem. da jeg var til matematik i Mandags, og der var bred enighed om at Unity var bedre og mere lækkert udført.
Personligt savner jeg så de "uendelige" opsætningsmuligheder fra/i Gnome. Men der kommer vel snart tilføjelsesprogrammer til Unity, så jeg kan pille ved alt det som jeg plejer at gøre :
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf Finn Bjerke » 21. dec 2011, 11:00

Unity er ikke et problem for mig - men jeg prøver også at undgå mus ogvil gerne bruge tastegenvejen til alting. At visse programmer altid er skjult er ikke brugervenligt. Ubuntu er alligevel blevet bedre - jeg savner støtte til de gode lydkort så man kan optage og lave musik på flere spor uden latens tid. Her er man Windows eller Mac afhængig.
Kardemommeloven er en god ting.

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf poulb » 21. dec 2011, 12:06

Rattus Norvegicus skrev:klip--- men pt. har jeg forladt 11.10 Gnome 3 og installeret 11.04 og kører med Classic (Gnome 2), og jeg har nu den samme stabile computer, som jeg havde inden 11.10 udkom.


Helt samme oplevelse og forløb.

Hvorfor er Gnome 3 og Unity bragt frem i front på et så tidligt udviklingsstadie?
Det fjerner fokus på vigtigheden af den generelle applikationsudvikling, og i det hele taget det at kunne arbejde i et bruger miljø som fremmer og ikke hæmmer produktiviteten. Gnome 2 skulle have været det primære valg mindst 1 år endnu og de 2 - under udvikling værende - kombatanter skulle være tilvalg for de som har test og udvikling som mål.

Desværre er der så meget fokus/hype på de nye "gadgets", at desktoppen kommer i klemme.

vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf Stra » 21. dec 2011, 12:15

poulb skrev:Hvorfor er Gnome 3 og Unity bragt frem i front på et så tidligt udviklingsstadie?
vh
Poul
Vel nok fordi versionerne mellem LTS er at betragte som udviklingsversioner.

Det sagt, er jeg godt tilfreds med Unity, hurtigere at anvende/arbejde med end Gnome2. Hovedsaglig p.g.a. tastegenvejene er mere gennemførte, som også Finn Bjerke.

Når jeg arbejder på gnome-shell savner jeg nogle af disse grundlæggende tastegenveje fx at "wintast" + "et tal" åbner det tilknyttede program/flytter fokus til programmet, hvis det er åbent.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf Christian.Arvai » 21. dec 2011, 12:24

Stra skrev:Når jeg arbejder på gnome-shell savner jeg nogle af disse grundlæggende tastegenveje fx at "wintast" + "et tal" åbner det tilknyttede program/flytter fokus til programmet, hvis det er åbent.

Det var da ret smart, så lærte jeg lidt nyt i dag (jeg er så også først kommet med på 11.10 i weekenden).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf Finn Bjerke » 21. dec 2011, 17:08

win + tal er fedt!
Kardemommeloven er en god ting.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf laoshi » 21. dec 2011, 19:01

Ligesom alle de andre nyttige tastaturgenveje i unity. Det tog mig ca. 3 dage at vænne mig til unity, men derfra er det bare gået stærkt fremad. Det er virkelig et skrivebordsmiljø som er produktivitetsfremmende, så snart man bare begynder at gå til tasterne i stedet for musen.
Hurra for unity!
Jeg tror også at det er en skillevej - og den fører fremad og opad.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf zob » 21. dec 2011, 21:25

Unity er ret lækkert. Jeg synes dog at 2d versionen lader lidt tilbage at ønske (især virker den ikke som 3d versionen mht keyboard inputs). Men 3d versionen er spitzenklasse.
Der kommer shortcut-tips i 12.04: http://news.softpedia.com/news/Ubuntu-12-04-LTS-Will-Have-a-Unity-Shortcuts-Hint-240079.shtml

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf Artificial Intelligence » 21. dec 2011, 21:37

zob skrev:Unity er ret lækkert. Jeg synes dog at 2d versionen lader lidt tilbage at ønske (især virker den ikke som 3d versionen mht keyboard inputs). Men 3d versionen er spitzenklasse.
Der kommer shortcut-tips i 12.04: http://news.softpedia.com/news/Ubuntu-12-04-LTS-Will-Have-a-Unity-Shortcuts-Hint-240079.shtml


Den kan fås her, for dem der ikke kan vente: http://iloveubuntu.net/sites/default/files/field/image/unity_shortcuts_wallpaper_1.png

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Et spændende 2012 med Ubuntu på en skillevej...

Indlægaf zob » 22. dec 2011, 02:01

Jo jo. Jeg ved ikke hvordan selve shortcutanvisningsgrafikken kommer til at se ud (det der tror jeg har eksisteret længe), men pointen er vel også at det ikke bliver en skrivebordsbaggrund men noget der dukker op ved en bestemt tastekombination (evt bare SUPER-tasten). Det er trods alt begrænset hvor længe man kan holde til sådan et skrivebord.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster