Community

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Community

Indlægaf Kappa » 20. nov 2011, 12:33

Jeg havde ellers skrevet, at jeg ikke ville bringe flere indlæg, men det der har været mit hovedtema det sidste stykke tid har været, hvad Ubuntu/Unity kunne gøre for, at det ville være nemmere, at "sælge" Ubuntu og den fremragende community der ligger i det, jeg har også tidligere gjort en hel del ud af netop det punkt, men jeg har nu i dag måtte lave computer for min datter, hendes aldrende model, en udrangeret en fra en skole, kunne ikke mere og brændte helt sammen i går, hun fik så en ny af slagsen, ( jeg har nok af dem ) og ville så prøve med 11.04, men det kunne overhovedet ikke lade sig gøre, okay pc`en er også gammel, fra den tid, hvor der kun var installeret et cd-rom drev, og 2 usbstik til rådighed, og en bios hvor man ikke kan boote fra en usbnøgle, jeg havde godt nok fået samlet 1 gb ram, men den gik altså ikke alligevel, så prøvede vi med Mint 12 i dag, og da fik hun selv lov til at prøve ( hun skal jo lære det, hun er 11 år ) jeg sad godt nok ved siden af, men hun klarede det stort set selv, og da hun var færdig og genstartede kørte det hele upåklageligt, med Gnome 3 og det hele.
Det er netop det, jeg har prøvet at sige det sidste stykke tid, hvis jeg skal ud og sælge Ubuntu`s community, til alm.dødelige pcbrugere er jeg nødt til, at kunne vise sådan noget frem, hvis jeg havde givet hende en 11.10 at installere, havde hun siddet der endnu med en sort skærm, så hvis Ubuntu/ Unity kan komme med sådan noget, så skal jeg garantere for, at det bliver nemt at sælge Ubuntu`s communty.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Community

Indlægaf Kurt Christensen » 20. nov 2011, 12:41

Hvor mange i danmark sidder med så gamle pc-er?
Når lejligheden byder sig.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Community

Indlægaf Kappa » 20. nov 2011, 13:12

Meget få, og det er selvfølgelig et fremragende argument for, at skulle vælge Ubuntu.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Community

Indlægaf Toddvarg » 20. nov 2011, 14:18

How to be me skrev:Hvor mange i danmark sidder med så gamle pc-er?

Måske ikke i danmark, men jeg har fået lov til at være med at sende diverse gamle laptops til børnehjem i diverse lande, så som Honduras og Thailand. Grunden til at jeg specifikt har valgt Ubuntu, har været den fremragende måde oversættelsen har fungeret på, så jeg kan sætte det hele op på dansk og så switche over til thai eller spansk, plus den er nem at sætte op. Måske har tiden kommet til at bruge noget andet, hvis behovet for ram bliver for stort, ellers vil jeg prøve at bruge Ubuntu. Jeg foretrække at bruge gnome-shell, hvis muligt, da jeg syns at de forskellige extension fungerer godt og giver en brugerflade der er nem at bruge og ser flot ud. Ellers har jeg det sådan at det er vigtigt at systemet fungerer og at jeg kan styre opsætningen. Jeg har begyndt at kigge mere på bodhi-linux, der er baseret på Ubuntu, men kører utroligt godt på gamle, trætte maskiner, og hvor du kan konfigurere den utroligt godt, plus de har et supert hjælpsomt forum, dog kun på engelsk.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Community

Indlægaf Kurt Christensen » 20. nov 2011, 14:25

tommelfinger op!
Når lejligheden byder sig.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Community

Indlægaf Kappa » 20. nov 2011, 15:25

Toddvarg skrev:
Måske ikke i danmark, men jeg har fået lov til at være med at sende diverse gamle laptops til børnehjem i diverse lande, så som Honduras og Thailand. Grunden til at jeg specifikt har valgt Ubuntu, har været den fremragende måde oversættelsen har fungeret på, så jeg kan sætte det hele op på dansk og så switche over til thai eller spansk, plus den er nem at sætte op. Måske har tiden kommet til at bruge noget andet, hvis behovet for ram bliver for stort, ellers vil jeg prøve at bruge Ubuntu. Jeg foretrække at bruge gnome-shell, hvis muligt, da jeg syns at de forskellige extension fungerer godt og giver en brugerflade der er nem at bruge og ser flot ud. Ellers har jeg det sådan at det er vigtigt at systemet fungerer og at jeg kan styre opsætningen. Jeg har begyndt at kigge mere på bodhi-linux, der er baseret på Ubuntu, men kører utroligt godt på gamle, trætte maskiner, og hvor du kan konfigurere den utroligt godt, plus de har et supert hjælpsomt forum, dog kun på engelsk.


Flot arbejde!!!!!!!
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Community

Indlægaf thj01 » 20. nov 2011, 17:34

Kappa skrev:Det er netop det, jeg har prøvet at sige det sidste stykke tid, hvis jeg skal ud og sælge Ubuntu`s community, til alm.dødelige pcbrugere er jeg nødt til, at kunne vise sådan noget frem, hvis jeg havde givet hende en 11.10 at installere, havde hun siddet der endnu med en sort skærm, så hvis Ubuntu/ Unity kan komme med sådan noget, så skal jeg garantere for, at det bliver nemt at sælge Ubuntu`s communty.


Der er 3 ting jeg lige tænkte på da jeg læste dit indlæg

1. Hvorfor skal Ubuntu sælges på at kunne køre på gamle computere?

Jeg håber at den tankegang og tilgangsvinkel snart forsvinder. Ubuntu versionerne er lavet til tidsvarende computere, og det største problem med at bruge dem på ældre computere er den grafiske brugerflade (processor, RAM og grafik) . Det essentielle Ubuntu kører fint på selv ret gammel hardware. Man bør vælge en grafisk brugerflade og systemkonfiguration, der passer til computerens processor/grafik/RAM alder.

Man bør overveje Xubuntu eller Lubuntu i stedet for, som er designet til computer med begrænsede ressourcer eller brugere der vil have computerkraft til applikationer istedet for styresystem/Window manager. Og man kan lynhurtigt installere alle de programmer man ønsker at anvende med de samme kommandoer eller softwarecenteret. Xubuntu og Lubuntu er vejen til en hurtigere computer.

2. Mint kan ikke leve op til Ubuntu filosofiens definition på frihed, men det er der argumenteret for andetsteds. Og Mint gruppen har valgt ikke at indgå i Ubuntu's community - derfor er det ikke os der skal "sælge" deres vare.

3. Ubuntu drejer sig ikke om at "ubuntu'isere" verden. Ubuntu drejer sig om at tilbyde et frit og tilgængeligt alternativ til mennesker, som ønsker at bruge computere. Og det betyder også at der er mange der bevidst vælger det fra - og det skal de have lov til.


Ups 4 .....

Hvis man køber hardware til ens behov, så gør det også verden meget nemmere. Ubuntu (og dermed Linux) bliver klandret for ikke at kunne få diverse hardware til at fungere. Jamen så må man jo købe den hardware, som faktisk virker. Det kan ikke være Ubuntu (linux's) problem at producenter modarbejder at åbne deres drivere. Danmark er et testområde for mange computerproducenter (pga størrelse og infrastruktur), og derfor kommer der et hav af modeller på markedet hele tiden med meget forskellige hardware konfigurationer. Så min tese er også at Danmark er hårdere ramt end mange andre lande.

Sagt på en anden måde. Ubuntu, Canonical eller communitiet skal ikke gå på kompromis af "pædagogiske" årsager. For det kan gå hen og blive en fornøjelse der koster dyrt senere.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Community

Indlægaf buddig » 20. nov 2011, 18:00

How to be me skrev:Hvor mange i danmark sidder med så gamle pc-er?
Kappa skrev:Meget få, og det er selvfølgelig et fremragende argument for, at skulle vælge Ubuntu.

Jeg betragter Ubuntu som meget alsidig, da det med Unity passer til den nyeste teknologi med touch screen,
og Lubuntu kan køre på langsomme computere med lidt ram.
Jeg installerede Lubuntu 11.10 på en gammel notebook, bla. med en harddisk fra forrige årtusinde.

For at presse den, tog jeg det ene ram modul ud, så den nu kun har 500 MB ram, og den kører stadig hurtigt
og godt med Lubuntu.
Effektivitet og god udnyttelsesgrad er i vore tider en eftertragtet kvalitet, både her og i helt andre sammenhænge.
Henning

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Community

Indlægaf Kappa » 20. nov 2011, 19:26

Dette her har ikke været skrevet, for at det partout, skulle opfattes som en nedgørelse, af en Linuxdistro frem for en anden, men jeg kender kun Ubuntu og Mint, derfor er de blevet sammenholdt, jeg kender ganske udmærket fortræffelighederne ved Ubuntu, men det er nu en gang nemmere, at gå ud og overbevise andre, når man kan påvise, at Linux kører godt, selv på små ældre pc`er, ved, at tage dem der kræver mindst, det er det eneste jeg vil opnå, og der en nu engang en del der har sådanne maskiner, jeg ved det fordi jeg har været rundt på forskellige skoler i forbindelse med mit fag, og der står altså en del ældre maskiner, som ville kunne køre med Linux, af enten den ene eller den anden slags, og så er det nu en gang nemmere, at overbevise, ved at fortælle om dem der kræver mindst, så vil i ikke godt lade være med, at tage det her som kritik af Ubuntu, for det er det altså ikke ment som, fordi man siger noget er bedre ved en ting, siger man altså ikke, at den anden er dårlig, den her slags debatter er nu engang en af de ting, der kan flytte noget, så please, disse ting er altså skrevet i bedste mening.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Community

Indlægaf Kurt Christensen » 20. nov 2011, 19:34

fordi man skriver du ikke har ret er jo heller ikke forfølgelse men bare en diskussion, hvis man mener noget andet end dig må man vel gerne påpege det?
Når lejligheden byder sig.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Community

Indlægaf Kappa » 20. nov 2011, 19:35

Prøv at læse denne tråd.

http://www.linuxin.dk/node/19103
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Community

Indlægaf Kurt Christensen » 20. nov 2011, 19:47

hvad har det med dette forum at gøre?
Når lejligheden byder sig.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Community

Indlægaf Kappa » 20. nov 2011, 20:01

Unity
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Community

Indlægaf Kurt Christensen » 20. nov 2011, 20:07

så vil i ikke godt lade være med, at tage det her som kritik af Ubuntu, for det er det altså ikke ment som, fordi man siger noget er bedre ved en ting, siger man altså ikke, at den anden er dårlig, den her slags debatter er nu engang en af de ting, der kan flytte noget, så please, disse ting er altså skrevet i bedste mening.


det er mere denne angst for at blive misforstået jeg ikke forstår, for jeg ser ikke at der bliver misforstået eller misfortolket, kun at nogen kommer med argumenter for hvorfor de ikke ser på det som dig? og det skulle da gerne være muligt i et Community.
Når lejligheden byder sig.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Community

Indlægaf thj01 » 20. nov 2011, 20:49

@kappa

Jeg opfatter ikke dit indlæg som nedladende på nogen måde. Men jeg mener at en vurdering af Ubuntu ud fra det kompatiblitet med ukompatibelt software og installation på ikke opdaterede computere er lige så relevant, som at argumentere for windows 7 er dårligt fordi det ikke kører ordentligt på en pentium 5.

Hardware og software skal stemme overens - uagtet hvilket system. Og af en eller anden grund er det et krav som kun Linux skal leve op til for at være relevant. Nå ja - det har jo egentlig også været aktivt i windows miljøet. Der er jo en grund til at XP har levet så længe som det har ;).

Og så er det vist også kun bland os geeks at Unity er så udskældt ;)

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/poll-result-15800-votes-cast-unity-named-most-popular-desktop/
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster