Mint 12 Release Candidate ude

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf thj01 » 17. nov 2011, 10:36

@kappa

Hvis du ser på krigen mellem Samsung og Apple lige nu, så ved du også at din distinktion mellem USA og EU ikke holder.

Samsung måtte ikke sælges i Tyskland pga. design (der forøvrigt ikke ligner hinanden overhovedet).

Går du tilbage til forhandlingerne mellem Novell og Microsoft, vil du også se at det ikke drejede sig om konkrete ulovligheder, men muligeheden for at det kunne komme.

Dette drejer sig ikke om man har ret, men om den potentielle risiko for at blive trukket i retten af de virkeligt store spillere herunder apple og microsoft.

Og Ubuntu bliver ikke gjort lettere tilgængelig gennem Mint. Linux bliver gjort lettere tilgængelig. Mint er ikke en del af Ubuntu communitiet, men bruger Ubuntu som grundsten når de bygger deres distro op. Hvilket er fint og lige efter Opensource ånden - men det gør ikke Mint til en Ubuntu distribution, end det gør dig til en hund ved at sove i en hundekurv.

At man ofte kan finde hjælp til Mint i Ubuntu communitiet er en god ting. Men lur mig - Ubuntu's valg om at gå væk fra GNOME kommer til at betyde mindre fokus på GNOME integration. Og så er det ikke kun Ubuntu der lige pt. distancerer sig fra GNOME. Mange andre brugere har givet op overfor GNOME3 herunder Linus Thorvalds. ( http://en.wikipedia.org/wiki/GNOME#Controversy_over_GNOME_3.0 )

Mint kan vise sig at være en ny konge, men kan også gå hen og blive den gammelkendte løsning, hvor man tisser sig selv i bukserne på en kold dag. Det varmer godt i starten, men så......
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kappa » 17. nov 2011, 11:15

THJ01 skrev:
Og Mints forvalg af drivers/addons/codecs, gør faktisk at det kan være ulovligt at installere den i visse lande. Jeg tror bl.a. at man kunne komme i problemer hvis man gør det i USA, som har en hel anden tilgang til lovgivning end her i europa.


Det du skrev her, var det eneste jeg forholdt mig til i forbindelse med det juridiske aspekt, naturligvis kan man se på det med andre briller, og det er fair nok, når man ser på hvem man er oppe imod, jeg har ikke så meget kendskab til hardware og hvor delene er fremstillet, men hvad angår eksempelvis Ralink netkort, Nvidia skærmkort, er det jo ikke hverken Microsoft`s eller Novell`s afdeling, det kommer overhovedet ikke dem ved, medmindre de selv er medejere af de enkelte virksomheder, så hvis der skal kunne komme sager ud af det, kan Open Source intet foretage uden de risici.
Men at det er et ømt emne, kan vi ikke blive uenige om.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf simpel » 17. nov 2011, 14:23

Undskyld jeg ikke forstår alt jeres snak, jeg er som allerede mange gange sagt en helt grøn linux bruger.

Men har et meget simpelt spørgsmål, som jeg allerede har været inde på.

Hvor hører mint brugeren til henne?

NB/ Jeg er pt mint bruger, hvor jeg er henne senere ved jeg ikke, men svar på mit spørgsmål og helst på Dansk, mit synonym er simpel, en forkortelse af simpel logic, for sådan foretrækker jeg det!
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf laoshi » 17. nov 2011, 14:36

Vi har et underforum til andre systemer end *buntu under Off-topic, hvor man bl.a. kan komme med Mint-relaterede spørgsmål.
Og det ser jo ud til at der efterhånden er en del forumbrugere som kender til Mint og som er villige til at hjælpe.
Ellers må du nok ud i den store verden!
linuxforums.org har f.eks. en Mint-afdeling
Og så er der det internationale Mint-forum som også har danske brugere.
Og linuxin.dk har også Mint-brugere
Mulighederne er der bestemt, hvis du har brug for dem.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf AJenbo » 17. nov 2011, 14:49

Mint har ikke et dansk forum.

Kappa, kan du ikke skrive det PCI id og driver navn...

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kappa » 17. nov 2011, 14:54

Hvis jeg skal være helt konkret, har jeg det på samme måde som dig, jeg havde før jeg startede på det her fået det indtryk,
at hele Linuxfamilien var bygget på samme ideologi, og der så var nogle smagsnuanser hvordan man ville have sin Linux, og for at tage denne debat, så startede det for mit vedkommende med, at min kone og hendes laptop, der var installeret med Ubuntu 11.10, var begyndt, at køre uendelig langsomt, og efter en ide jeg fik af min lillebror ville prøve med Mint, og da hendes laptop ( en billig en, købt i Aldi ) og udstyret med et eller andet besynderligt netkort ( Ralink ) og som jeg hver eneste gang jeg tidligere installerede Ubuntu på 10.04 - 10.10 - 11.04 og så 11.10 havde et frygeligt mas med, at få installeret der var det så nok mig der var for dum, men da jeg så installerede Mint 12 på den, blev netkortet installeret automatisk, og da jeg så det + hvordan den ellers fungerede, ville jeg så også have den, og så startede debatten altså omkring legaliteten af de drivere Mint installerer pr. automatik, en debat jeg så ikke var så klog, at komme ud af i tide,
jeg ved ikke så frygteligt meget om IT andet end sikkerhed på Winmaskiner, men jeg ved noget omkring det juridiske og det jeg ikke vidste har jeg så spurgt kolleger om, og det har så ført denne uendelige debat med sig.
Jeg håber det var dette du mente med spørgsmålet, men det er lidt ærgerligt, at det ofte skal ende på denne her måde, for jeg gjorde det i meningen at hjælpe.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kappa » 17. nov 2011, 14:59

Tak laoshi,

Jeg synes det er pænt af jer, at i vil hjælpe med andet Ubuntu.

Til Jenboe
Jeg skal lige prøve om jeg kan hitte ud af det, for nu er drivere jo installeret automatisk.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kappa » 17. nov 2011, 15:09

Undskyld roderiet jeg har fået lavet i indlæggene, det lange var et svar til Simpel.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf AJenbo » 17. nov 2011, 15:14

Kode: Vælg alt

lshw -C network | grep driver; lspci -nn | grep -i net

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kappa » 17. nov 2011, 15:19

lshw -C network | grep driver; lspci -nn | grep -i netWARNING: you should run this program as super-user.
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.3LK-NAPI duplex=half firmware=N/A latency=0 multicast=yes port=MII speed=10Mbit/s
configuration: broadcast=yes driver=rt2800pci driverversion=3.0.0-12-generic firmware=0.34 ip=192.168.1.12 latency=0 multicast=yes wireless=IEEE 802.11bgn
WARNING: output may be incomplete or inaccurate, you should run this program as super-user.
06:00.0 Ethernet controller [0200]: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller [10ec:8136] (rev 01)
0a:00.0 Network controller [0280]: Ralink corp. RT2860 [1814:0781]
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf AJenbo » 17. nov 2011, 15:42

Her er så de relevante informationer:
Ralink RT2860 [1814:0781]
driver=rt2800pci driverversion=3.0.0-12-generic

rt2800pci 3.0.0-12 er med i Ubuntu 11.10, hvorvidt den er deaktiveret og om den nødvendige firmware følger med ved jeg ikke.

Firmware har følgende linces:
http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Firmware_license

Hvis du køre følgende kommendo kan vi nok få lidt flere oplysninger om hvad driveren i Mint indeholder:

Kode: Vælg alt

locate rt2800pci

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kappa » 17. nov 2011, 19:57

locate rt2800pci
/lib/modules/3.0.0-12-generic/kernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2800pci.ko
/usr/src/linux-headers-3.0.0-12-generic/include/config/rt2800pci
/usr/src/linux-headers-3.0.0-12-generic/include/config/rt2800pci.h
/usr/src/linux-headers-3.0.0-12-generic/include/config/rt2800pci/rt33xx.h
/usr/src/linux-headers-3.0.0-12-generic/include/config/rt2800pci/rt35xx.h
/usr/src/linux-headers-3.0.0-12-generic/include/config/rt2800pci/rt53xx.h
kirsti@kirsti-WIM2210 ~ $
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf AJenbo » 17. nov 2011, 20:04

Ok det er de samme filer jeg får på Ubuntu 11.10, så det er nok enten inkluderingen af firmware eller at den er deaktiveret i Ubuntu der gør forskellen.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kappa » 17. nov 2011, 20:17

Deaktiveringen kan det være noget selv kan ordne, for i Mint er jeg allerede på nettet i starten af installationen.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf AJenbo » 17. nov 2011, 21:11

Jeg for står ikke rigtig hvad dit spørgsmål går ud på. Men deaktivering/reaktivering af en driver er bar en linje i en tekst fil. Men så vidt jeg kan se er driveren ikke deaktiveret i Ubuntu 11.10 så det er nok pga. manglende firmware med licens problemer at netkortet ikke virker i Ubuntu men godt i Mint.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster