Mint 12 Release Candidate ude

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Ubuntu - Mint

Indlægaf Kappa » 16. nov 2011, 11:37

Jeg havde egentlig efter min sidste kommentar i tråden om Mint`s candidate realese, besluttet mig for ikke, at deltage mere i dette forum, men efter at have tænkt over det siden i går, vil jeg så skrive dette som det sidste.
Det har hver gang jeg har skrevet noget, der kunne opfattes negativt overfor Ubuntu eller bare en fremhævelse af andre OS, på et eller flere punkter, hvilket virkeligt har været gjort i bedste mening, der er ingen der ikke er fejlfrie eller ikke kunne lære af andre,.Det sidste jeg kom til, at påpege var, at installationen af Mint var nemmere for nybegyndere, ogjeg er ved gud ikke nogen ekspert i Linux, jeg har brugt det siden medio 2010, jeg skulle så lægge det ind på min kones laptop, fordi den 11.10 hun brugte var blevet så langsom, at den nærmest gik i stå, og da hun så havde set Mint hos min lillebror, kunne hun godt tænke sig den, og det gjorde jeg så, og konstaterede under opstarten, at hendes laptop kom på nettet uden jeg skulle foretage mig noget, det er første gang efter 10.04 - 10.10 - 11.04 og 11.10, det kan så godt være, at det også kunne lade sig gøre med Ubuntu, jeg ved bare ikke hvordan, men denne gang gik det af sig selv, det kan så godt være, at Mints anvendelse af drivere er i strid med amerikansk lovgivning, men i forgårs var jeg lodret ligeglad, fordi det hele fungerede, og som sidebemærkning til dette, kan jeg så sige, at det efter min viden om jura ikke er i strid med nogen lovgivning indenfor EU, og jeg har dog haft min gang som jurist for det danske skatteminsterium i EU hovedkvarteret, men det kan så også være ligemeget i dette, for det der min mening og som det har været med andre ting, har været at pege på, at der måske har været noget Ubuntu kunne gøre anderledes, til gavn for brugerne, dem selv og ikke mindst sagen, men det eneste der er kommet ud af det, er at hver eneste gang jeg er kommet til, at skrive noget der kan opfattes som negativt, har fået et ordentligt rap over nallerne af primært en person, sommetider to, og det har jeg ærlig talt ikke lyst til længere.
Det er så baggrunden for, at jeg ikke længere vil deltage med noget i dette forum, og det er sandelig med blødende hjerte jeg gør det, for jeg har virkelig fået fantastisk hjælp her til, at anvende et fantastisk styresystem, og alt dette er ikke noget der behøver, at blive kommenteret, og gør det, er det ikke noget jeg så vil besvare, for der bliver ikke skrevet mere fra min side i dette forum.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

bjasto
Indlæg: 35
Tilmeldt: 7. nov 2008, 23:25

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf bjasto » 16. nov 2011, 11:49

bimsebasse skrev:... jeg har fjernet "Ubuntu Done Right?" fra titlen ...

Hvis du absolut skal fjerne noget - så skal det være spørgsmåltegnet. :)

Mvh. Bjarne (der kører med Mint 11 OG Ubuntu 11.10)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu - Mint

Indlægaf AJenbo » 16. nov 2011, 11:52

@kappa:
Der er jo langt mere end et par bruger her på forummet så hvis du føler det bliver overskygget af nogle bestemte er det da lidt trist, hvis du alligevel skulle finde på at slå et smut forbi forummet må du meget gerne skrive om hvilket netkort det drejer sig om.

Jeg sammen lægger i øvrigt dette emne med det forrige da de sådan set høre sammen.

bjasto
Indlæg: 35
Tilmeldt: 7. nov 2008, 23:25

Re: Ubuntu - Mint

Indlægaf bjasto » 16. nov 2011, 12:06

Kappa skrev:Det er så baggrunden for, at jeg ikke længere vil deltage med noget i dette forum, og det er sandelig med blødende hjerte jeg gør det, ...

Så, lad nu være med at blive tøsesur - det er der ingen grund til - og desuden har du jo fuldstændig ret med hensyn til Linux Mint.

Hvis man hverken har tid eller lyst til at sidde og tweake sin linux bliver det vanskeligt at finde en mere let tilgængelig distro end Linux Mint.

Og nu hvor vi har fået det endegyldigt fastslået - så lad da være gode venner igen, allesammen. Det er da meget hyggeligere. :D

Mvh. Bjarne

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kurt Christensen » 16. nov 2011, 12:13

hvis man påstår noget må man da være klar til at blive modsagt, ellers er der da ikke megen dialog tilbage
man kan jo også bare forsvare sit synspunkt eller sige at man ikke er i stand til dette, men stadig mener det samme
det ville da være forfærdelig hvis ikke nogen vil give sig til kende med meninger fordi de ikke bryder sig om at blive modsagt på rent faktuelle områder?
Når lejligheden byder sig.

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf simpel » 16. nov 2011, 14:57

Jeg vil lige sige noget og der bliver jeg nødt til at indvie mit privatliv også!

Jeg har Tourette Syndrom fik først min diagnose om voksen, jeg skabte en hjemmeside om det og lære en fandens masse ville forandre mig, jeg har i dag den største Tourette side samt Tourette forum i Danmark.

Når man har Tourette kan med også have + det vil sige, der kan komme med OCD, ADHD samt Aspergers og tingene ligner mange gange lidt hinanden da det overlapper.

Så i mit forum, snakker vi ikke kun om Tourette, men også +, det kan ikke undgåes, men skal dog sige at man også kan have de + bare for sig selv, så de har også deres egne sites.

Jeg kan se paralellen til dette da ubuntu er roden hvor andre er modifikationer, men alt i alt er kommandoer og lign det samme.

Jeg tror ikke at nogen ønsker det skal være et forum for hver ting, vi er stærke sammen ikke i små grupper, men kan dele det op i system enheder hvor eks mint har sin egen rubrik o.s.v

Jeg kører mint 11 nu og er meget glad for det, men jeg var aldrig kommet så langt uden først at have lidt kendskab til ubuntu og haft jeres hjælp herinde.

Jeg har før set ting ødelagt prg af diskutioner om forskekkelig hedder, har eks været i forum for cms system til webdesign i rigtig mange år nu da jeg er webdesigner, og også der kunne vi snakke om andre systemer åben og ærlig, vi havde også diskutionen på et tidspunkt, men igen sammen er vi stærke.

Jeg var meget glad for ubuntu 11.04 men kan se det unity ikke kan undgåes, men meget er nemmere i mint uden en masse bøvl, ved godt jeg udtaler mig som rimelig nu linux bruger, men er meget ihærdig windows mand og er uddannet inden for det felt.

Jeg er da meget glad for at microsoft vælger at man eks. kan køre win 8 tilbage til klassisk med et klik fra starten, ellers ville jeg ikke på win 8 når den kommer, kan sige jeg var uoffciel beta tester på win 7 1 år før den kom og legede med det nye system.

Alt i alt, det ligger bundet i ubuntu, blot med forskellige af skygninger men grundlaget er det samme, ved godt der er noget bag cronical eller noget i den retning, har dog ikke den forstand på det, men åbenbart en leverandør af software bag, men mangler ikke noget i mint og mange ting er der i forvejen som man ikke skal indstallere, rigtig dejligt faktisk.

Jeg kunne bare se nogen ting her lign noget jeg har oplevet før, men sammenhold gør stærk og dette ubuntu fora her besidder så mange mennesker som ved en hulens masse, lad os gøre det sammen uanset hvad vi hedder men ligner hinanden og bygger på den samme maskine bagved.
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kappa » 16. nov 2011, 15:23

Ja, jeg havde egentlig bestemt mig for ikke, at skrive mere, men hvor er det et dejligt indlæg du har lavet Simpel, og det er også det jeg mener med alt det her, lad os stå sammen om det her, man lærer godt af hinanden, og ved at man samarbejder,
for det kan jo godt være, at man synes det man har er fremragende, men der er måske ting der kunne gøres bedre og nemmere, og jeg var ligesom dig aldrig kommet videre med det her uden dette forum.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kurt Christensen » 16. nov 2011, 15:31

Det var jeg heller ikke! :D
Når lejligheden byder sig.

ActionpackedPIVII
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11. apr 2009, 13:18
IRC nickname: steffen

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf ActionpackedPIVII » 16. nov 2011, 16:18

Tror egentligt ikke det er så stort et spørgsmål om "os mod dem", men mere en vis forventning til at man begrunder de ting man siger, og så håber man på at folk er med på en debat, om emnet. I et teknisk udgangspunkt.

Vi er mange mennesker på sådan et forum som dette, og der vil derfor altid komme situationer hvor man misforstår hinanden. Vi skal bare alle huske at der er ingen herinde som skriver for at provokere eller være til ubehag for andre. Så hvis man føler sig trængt op i et hjørne og man oplever at man bliver angrebet, gælder det om lige at stoppe op, og melde ud at man ikke har lyst til at fortsætte diskussionen (Evt. via en privat besked til vedkommende eller en admin(eller moderator hvis de findes..), så de personer som man føler ødelægger debatten kan få det at vide, da det sikkert blot handler om at man går op i emnet, og der er meget forskel fra persen til person på hvordan man fører en debat.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Finn Bjerke » 16. nov 2011, 17:28

Sikke en spændende debat.

1. Prøv begge systemer, se hvad du kan lide. Dual boot er enkelt. Det er godt at kunne sammenligne.
2. Prøv Norske, Svenske og Globale Ubuntu fora, og så vores Danske. Det er godt at kunne sammenligne.

Fakta diskuterer man ikke - man diskuterer holdninger.
Det er for mig et faktum at Ubuntu 11.10 virker direkte ud af boksen, hvis man installlerer tredjeparts drivere fra starten. Ubuntu og Mint er uendelige mere brugervenlige end deres store kommercielle konkurrenter MS og Apple, det er dog en holdning ikke et faktum. Det er et faktum at de to systemer booter og installerer hurtigere end Windows.

Vigtigst:
Der er nogle brugere herinde hvis indsats og indsigt er enestående og hvis utrolige hjælpsomhed jeg i mange år har sat umådelig pris på. Tak for det. Dette forum er fantastisk bra.
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf AJenbo » 16. nov 2011, 21:42

ActionpackedPIVII skrev:admin(eller moderator hvis de findes..)

De grønne (3 stk) er moderator og røde er admin (1 aktiv)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf thj01 » 16. nov 2011, 21:46

Jeg vil lige påpege

Jeg har på intet tidspunkt sagt at Mint er dårligt eller at der er noget galt med dem der bruger det.
Faktisk har jeg rost systemet og skrevet at de har gjort det godt. At lægge min kritiske tilgang til Mint til grunde for at afvise at være aktiv på Ubuntudanmark, beviser nærmest min problematisering.

http://www.ubuntu.com/project/about-ubuntu/diversity

The Ubuntu project welcomes and encourages participation by everyone. We are committed to being a community that everyone feels good about joining. Although we may not be able to satisfy everyone, we will always work to treat everyone well.

Standards for behavior in the Ubuntu community are detailed in the Code of Conduct and Leadership Code of Conduct. We expect participants in our community to meet these standards in all their interactions and to help others to do so as well.


Men jeg har sagt at jeg ser seperationen fra Ubuntu communitiet, som en væsentlig negativ faktor.
Og jeg synes stadig at Mint er ukritisk sat sammen - Ligsom også blogskriveren ovenfor giver udtryk for.


Så vidt jeg kan se er min "fejl", at jeg ikke er enig at Mint er Ubuntu's redning. Og så det faktum at jeg hæfter mig ved nogle sider af Mint, som er potentielt negative. Og heriblandt Mints fokus på overflod. Mange vil se Mint som deres redning. Men vi er nogle hvor Mint ikke opfylder vores krav, behov eller forudsætninger vi har.

Jeg kan ikke overskue om en virksomhed kan komme i problemer ved at installere Mint. Men hvis der er installeret software derpå, som har restriktioner overfor kommercielt brug, så er der et potentielt problem. Og det er lige netop her Microsoft har skræmt bl.a. Novell til at betaler enorme summer for at frasige sig retten for at sagsøge Novell's kunder. Og noget som skræmmer virksomheder fra at bruge Linux. Dette er et reelt problem.

Men ikke med Ubuntu, for der er målsætningen at frigøre sig fra dette problem. Og derfor er det bøvlet at installere proporitære ting.


Jeg er lodret ligeglad med hvilken distro folk bruger, men man skal være bevidst om hvad ens valg også indebærer. Og det jeg har forsøgt at gøre rede for er, at dette valg ikke bare er om bits'n'bytes, men også om communitiet..... og jura. Ubuntu bliver ikke bedre af, at man hopper over til Mint, selvom man oplever mindre problemer når der skal installeres.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kappa » 17. nov 2011, 07:43

THJ01 skrev:
Jeg er lodret ligeglad med hvilken distro folk bruger, men man skal være bevidst om hvad ens valg også indebærer. Og det jeg har forsøgt at gøre rede for er, at dette valg ikke bare er om bits'n'bytes, men også om communitiet..... og jura. Ubuntu bliver ikke bedre af, at man hopper over til Mint, selvom man oplever mindre problemer når der skal installeres.


Det der har været min hovedpointe med dette har været, at gøre Ubuntu lettere tilgængelig for nye brugere, og det kræver efter min overbevisning en nemmere installation ligesom Mint, med hensyn til drivers til software er det for, at præcisere det e sådan som jeg skrev i går, at i EU området kan man ikke patentere disse, og i USA er det så sådan, at man kan patentere software, så hvis man anvender drivers, hvor der er taget patent på i USA, kan den Open Source distro der anvender en sådan komme i problemer, altså hvis softwaren er patenteret, hvilket jeg finder forholdsvis usandligt, med mindre der er tale om et Microsoft produkt, men da vi jo bor indenfor EU, er der altså ikke nogen problemer for os
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kappa » 17. nov 2011, 08:41

Lige for at præcisere det, hvis softwaren er fremstillet i USA, kan den Open Source distro der anvender sådanne, altså komme i problemer, uanset hvor på kloden den bliver anvendt, men jeg finder det altså temmelig usandsynligt, at andet end de helt store softwarefabrikanter patenterer deres produkter, men hvis der bliver anvendt produkter, der er fremstillet andre steder, ikke vil opleve nogen som helst problemer, så hvis Mint udelukkende anvender drivers til produkter der er fremstillet i EU, vil de altså ikke opleve problemer, og dummere er de sandsynligvis ikke.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf Kurt Christensen » 17. nov 2011, 10:29

gør man stor skade ved at bruge andres drivere eller er det bare et biprodukt til et program?
Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster